آثار ایمان در زندگی

برنامه سمت خدا 8 بهمن 1392

سوال – آثار ایمان در زندگی چیست؟
پاسخ – بعضی ها می گویند که مسلمان هستند ولی هیچ کاری را طبق اسلام انجام نمی دهند. دین قرص آسپرین نیست که هر وقت نیاز داشتیم بخوریم. دین اکسیژن است و ما لحظه به لحظه به آن نیاز داریم. کلمه ی شبی با قرآن یا نماز اشتباه است همان طور که شبی با اکسیژن اشتباه است.
من نکات زیادی در قرآن در مورد ساختمان سازی و شهر سازی پیدا کرده ام. دین ما برای تمام عرصه های زندگی حرف دارد. ایران در سال 22 هزار کشته سانحه ی رانندگی دارد. در یک جنگ رسمی بزرگ بین چند کشور ممکن است بیست هزار نفر کشته بشوند. علت سوانح رانندگی به نقص فنی ماشین و جاده بستگی دارد. فردی که جاده سازی می کند از جاده کم می گذارد. پس ما از دین دور می شویم و سالیانه کشته های زیادی می دهیم.
قرآن درمورد راه رفتن و رانندگی در سوره فرقان می فرماید: بنده ی خوب خدا آرام و با وقار راه می رود. وقتی به این آیه عمل نمی کنیم سالیانه هزاران نفر کشته می دهیم. و تعداد زیادی بچه، یتیم می شوند. و تعدادی ویلچری می شوند و مبلغ زیادی از بودجه ی مملکت باید صرف بهزیستی، دست و پای مصنوعی، درمان و دارو بشود. در قرآن داریم که اگر کسی به شما حرف زشتی زد، شما جواب او را ندهید و رد شوید. اما وقتی فردی حرف زشتی به ما می زند، چند برابر به او، حرف زشت می زنیم.
دین این نیست که شما نماز بخوانید ولی هر جور که خواستید رانندگی کنید. اگر شما بنده ی خوب خدا هستید باید رانندگی تان هم خوب و آرام باشد. ما هر جا ضربه خورده ایم بخاطر این بوده که از دین فاصله گرفته ایم. بعضی ها فقط نماز می خوانند و روزه می گیرند ولی زن داری و بچه داری و کارهای دیگرشان به دین اسلام نمی خورد. باید تمام کارهای ما بر اساس دین اسلام باشد.
مصرف گاز در ایران با مصرف گاز چین که یک میلیارد جمعیت دارد برابر است. یعنی ما حاضر نیستیم که لباس بیشتر بپوشیم ولی دائم خانه را گرم می کنیم یعنی انرژی را هدر می دهیم. خیلی از مقدسین و بچه مسلمان ها وقتی می خواهند وضو بگیرند شیر آب را تا آخر باز می کنند و تا آخر وضو آنرا نمی بندند و آب هدر می رود. ما در همه چیز اسراف می کنیم زیرا باور نداریم که اسراف از گناهان کبیره است. قرآن می فرماید :خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد یا اسراف کنندگان هلاک می شوند. باید درست مصرف کنیم.
ما یا بنده ی خدا هستیم یا از امت پیامبر هستیم یا مقلد مراجع تقلید هستیم یا جزو هیچ کدام نیستیم. اگر ما بنده ی خدا هستیم باید آرام رانندگی کنیم .اگر از امت پیامبر هستیم، پیامبر فرمود: مسلمان کسی است که دیگران از آزار او در امان باشند.رانندگی تند و بد فقط دیگران را می ترساند و برای بندگان خدا ایجاد وحشت می کند. اگر از مراجع تقلید می کنیم امام خمینی فرمود: تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی حرام است .اگر جزو هیچ کدام نیستیم باید برای دیگران احترام قائل باشیم زیرا مردم باید در آرامش زندگی کنند و با این رانندگی آرامش از مردم سلب می شود .دین باید در متن زندگی باشد. دین تابوت نیست که هر وقت مُردبم در آن بخوابیم.
بعضی ها سالی چند بار به مسجد می آیند و آن هم بخاطر ختم اطرافیان است. مسجد رفتن جزو زندگی ماست. هنوز مسئولین مَسکن بارو نکرده اند که مسجد جزو زندگی ماست زیرا در خیلی از مناطق هنوز مسجد نداریم. مسجد یک نیاز ضروری است.دین اضطرار نیست بلکه اکسیژن ماست.
مسیر تحصیلات باید طوری باشد که وقتی فردی دیپلم یا لیسانس گرفت ،هنری یاد گرفتهA  باشد .الان فارغ التحصیلان هنری ندارند. گاهی سربازی در آب غرق می شود. کشوری که شمال و جنوب آن آب است ،آیا سرباز نباید شنا بلد باشد ؟ قرآن می فرماید: فرزندان تان باید تیراندازی و شنا یاد بگیرند. در سربازخانه ها تیراندازی یاد می دهند ولی شنا یاد نمی دهند.
قرآن می فرماید: درخت هم زیبایی و هم میوه دارد. بیشتر درختان جاده ها زیبایی دارند ولی میوه ندارند. خیلی از خانم ها نماز می خوانند ولی حجاب را رعایت نمی کنند یعنی ما نیمی از دین را قبول می کنیم و نیم دیگر را قبول نمی کنیم. ما پنجاه درصدی هستیم.
باید قبول کنیم که تمامی دین را بپذیریم و به آن عمل کنیم. اسلام از زمان بدنیا آمدن کودک تا مرگ ،برای انسان برنامه دارد. با چه کسی ازدواج کنیم؟ الانA  بعضی از ازدواج ها بعد از یکسال به طلاق می انجامد زیرا دو طرف هم کفو یکدیگر را انتخاب نکرده اند. مثلا فقط به هم کفو بودن تحصیلی بسنده کرده و فقط به لیسانس یا فوق لیسانس همسر توجه کرده اند. ازدواج ،ازدواج انسان هاست نه مدرک ها. در ازدواج ها معیارهای مان دینی نیست. باید بدانیم معیارهای زندگی چیست؟
وقتی ما نزد پزشک می رویم و پزشک متوجه بیماری ما نمی شود باید سه تا مردانگی بکند: بگوید :بلد نیستم(قرآن می فرماید:ای پیامبر بگو، بلد نیستم)، پول را پس بدهد و پزشک متخصصی را معرفی کند که از خودش بهتر است.
سوال – دین در مورد تامین اجتماعی و رفاه عمومی چه نظری دارد؟
پاسخ- رفاه به معنای تفریح و آسایش، در دین آمده است. امام رضا(ع) فرمود: ساعتی از روزتان را برای خوشی و لذت بگذارید. روایت داریم که ساعاتی را برای لذت حلال بگذارید. روایت داریم که روزی امام صادق(ع) به باغی رفتند. به امام گفتند که چه عجب شما به باغ آمده اید؟ امام فرمود: برای تفریح و لذت آمده ام.
در سال سوم طلبگی خدمت آیت الله گلپایگانی رسیدم و گفتم که پولی از سهم امام در دست من است، آیا با آن می توانم به گردش بروم؟ ایشان فرمود که اگر دو سال است که در قم درس خوانده ای و می خواهی به گردش بروی، اشکالی ندارد. حدود سی سال پیش یک ساعت گرانقیمت خریدم و با خودم گفتم که نکند این اسراف باشد، بنابراین از آیت الله گلپایگانی پرسیدم :اگر کسی می تواند یک ساعت ارزان قیمت استفاده کند، یک ساعت گران قیمت بخرد ، آیا این اسراف است ؟ ایشان فرمود: ساعت ارزان قیمت بیشتر در مغازه ی ساعت سازی برای تعمیر است. پس اگر یک چیز خوب بخری که زود خراب نشود اسراف نیست.
به اعضای شورای شهر گفتم که شما باید برای هزینه هایی که می کنید با یک اسلام شناس( فردی که حداقل سی سال درس خوانده باشدو آشنا بر فقه و قرآن و حدیث باشد) مشورت کنید که بودجه را چطور خرج کنید. اگر اسلام شناس شما را گمراه کند می توانید گناه تان را گردن اسلام شناس بیندازید. اگر کار شما درست بود، با اسلام شناس به بهشت می روید. مسئولین اول باید مشکلات اساسی را حل کنند.
امام خمینی در مدتی که در نجف بودند گاهی اوقات به کربلا می رفتند. و دستور می دادند که یک ماشین خوب تهیه کنید که به زیارت برویم. از ایشان پرسیدند که چرا ماشین خوب؟ شما هیچ وقت نگفته اید غذای خوب ولی الان می گویید :ماشین خوب. امام فرمودند: غذای ساده انسان را نمی کشد،اگر فرش نباشد می شود روی گونی نشست ولی ماشین خراب انسان را می کشد. چرا خودکشی کنیم؟ پس ما باید اولویت ها را بشناسیم.
A ما فکر می کنیم که تقلید برای ارث و مرده و بدنیا آمدن کودک است.البته تعداد اسلام شناس ها کم است .آیا ما درهر شهری یک فقیه داریم؟
در قرآن داریم :سوال می کنند از ماه در آسمان، سوال می کنند از حیض خانم ها، سوال می کنند از جنگل ها ،سوال می کنند از روح. یعنی تنوع سوال ها زیاد است. دفتر تبلیغات قم جمعی از فضلای جوان را دعوت کرده و دفتر پاسخگویی درست کرده است.
رهبر فرمود :در ستاد نمازجمعه ها باید افراد فرهیخته و مختلف جمع بشوند. یعنی شهردارها ،رئیس آموزش و پرورش ،رئیس دانشگاه ها باید جزو ستاد نمازجمعه باشند. باید مدت نمازجمعه را کوتاهتر کنیم که کمتر وقت مردم را بگیرد. باید مراعات مردم را بکنید.
در قرآن داریم: خدا می خواهد آسان باشد نمی خواهد سختی باشد ،خدا می داند که شما ضعیف هستید کوتاه گرفته. فقیه از آیات و روایت استنباط می کند و مشکلات مردم را حل می کند. در اسلام بن بست وجود ندارد. نماز باید ایستاده خوانده شود ولی اگر شما نمی توانید، نشسته نماز بخوانید و باز اگر نمی توانید، بصورت خوابیده نماز بخوانید.
الان طبقه ی دوم مسجدها برای خانم ها است در حالیکه مشکلات خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است. ما باید همه ی کارهای مان را از اسلام بگیریم. مثلا مهندسی می گوید که می خواهم یک مناره بسازم که در خاورمیانه بی نظیر باشد،چرا؟ در قرآن در مورد شهرهای قوم ثمود داریم که آنها خانه هایشان بی نظیر بود ولی آنها را نابود کردیم.
در قرآن داریم که همسایه ی تو هم خانه ی بغلی است و هم خانه ای که دور است. تا چهل خانه آن طرف تر همسایه هستند. در شهرهای کوچک تقریبا همه همسایه هستند. همسایه داری این نیست که آزار نرسانید حتی اگر همسایه ای آزار رساند باید صبر کنید. مثلا همسایه ای دارد بنایی می کند، باید صبر کرد. وقتی شما دیر به نمازمسجد می رسید باید بگویید: ان الله مع الصابرین .یعنی اگر شما لحظه ای صبر کنید من به نماز که کار خوبی است می رسم و شما هم جزو صابرین خواهید بود. در مورد همسایه سفارش های زیادی شده است.
اگر کسی دلش به حال پسر و دخترش می سوزد، نباید ازدواج را به عقب بیندازد. بخاطر بچه های بزرگتر نباید ازدواج بچه های کوچکتر را به عقب انداخت. اگر کسی آمادگی ازدواج دارد باید ازدواج کند فرزند اول و دوم ندارد. باید قیود را برداریم و ازدواج را آسان کنیم. باید یک بنیادی برای ازدواج درست کنیم که همه ی مشکلات را در بر بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=9006

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.