دلم به شوق تو باز آنچنان است که می دانی به شوق صحن و سرایت شبم چراغانی است، دوباره در نفسم می دوند آهوها درون سینه ام انگار دشت حیرانی است، دلم عجیب گرفته است رو به پنجره ات هوای عاشقی ام تا همیشه بارانی است ،همیشه شاعراتان بوده ام حرم به حرم کبوتر حرم لهجه اش خراسانی ست، زبان مادری عاشقان دل تنگت همان نگاه غریبانه ای است که می دانی.
سوال – در مورد دعای امام زمان(عج)، اللهم الرزقنا توفیق الطاعه… توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – در آستانه ی ماه رمضان هستیم و باید بدانیم که دعا انسان را بزرگ می کند. علم، قدرت، پول و عمر ما محدویت دارد و تنها چیزی که بی نهایت است آرزو و دعاست. با دعا چشم انداز انسان تا بی نهایت وسیع می شود. در دعا داریم که خداوندا همه ی گرسنگان را سیر کن. دعا من را به ما تبدیل می کند یعنی جزء را کل می کند بخصوص دعاهای اهل بیت .
در دعایی که منسوب به امام زمان است(عج) داریم: خدایا به من کرامت بده که انسان کریمی باشم همراه با هدایت. پس این دعا نشان می دهد که پول انسان را با کرامت نمی کند. بعضی افراد پولدار هستند ولی در چشم مردم جامعه پست هستند و محترم نیستند. کرامت به پول و شهرت نیست. کرامت به این است که راه ما درست باشد. یعنی همه ی کارهای دست، زبان ،تجارت ،همسرداری و … درست باشد.
همه ی دعاها مستحب است به جز دعای اهدناالصراط المستقیم. پس معلوم است هدایت مهم است. اگر راننده ی گواهینامه ی پایه یک داشته باشد ولی کج برود فایده ای ندارد. پس همه ی ما به هدایت احتیاج داریم. پیامبر بیشتر از ما می گفت: اهدناالصراط المستقیم. اگر در نماز سوره حمد خوانده نشود، نماز باطل است. هر مسلمانی باید روزی پنج بار این دعا را در نمازش بخواند زیرا انسان کج می رود. امام می فرماید که خدایا به من کرامت بده که راه راست و درست را بروم. ما باید از خدا بخواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند البته ما خودمان هم نقش داریم زیرا فکر، رفیق، همسر، فرزند بد و …انسان را منحرف می کند. خدایا به حرمت تمام هدایت شده های تاریخ از الان تا ابد ،ما را در راه حق قرار بده.
پیامبر فرمود که این سوره هود مرا پیر کرد که فرمود: استقامت کن طبق ماموریت الهی همراه با امت. استقامت بخاطر فرمان خدا خیلی سخت است. ما نباید روی حرف باطل استقامت بورزیم. بلکه باید روی حرف حق استقامت بورزیم. خدا به پیامبر فرمود که باید استقامت تو با اطرافیانت باشد. در قرآن داریم که عده ای گفتند: خدا و استقامت کردند و ثابت قدم بودند. عده ای هستند که روی حرف شان نمی ایستند. قرآن می فرماید: شما راست می رفتید ولی به قرآن پشت کردید، شما خدا پرست بودید ولی عوض شدید.
فرعون موسی را تعقیب کرد و موسی و یارانش به دریا رسیدند و همه ترسیدند. خدا به موسی گفت که عصایت را به دریا بزن تا راه برای شما باز بشود. موسی و یارانش از دریا عبور کردند. فرعون و یارانش هم به دنبال آنها تا وسط دریا آمد و آبها روی آنها آمد و غرق شدند. یاران موسی این معجزه را دیدند. ولی به بت پرستان نگاه کردند و گفتند که ای موسی برای ما یک بت درست کن.
این آیه نشان می دهد که جامعه روی افراد تاثیر دارد. آنها به بت شکن گفتند که برای ما بت درست کن. اگر انسان در فضایی کار می کند که می بیند روی او تاثیر منفی دارد و او را عوض می کند، باید از آن فضا برود. در قرآن داریم: اگر در جایی هستید که آیات خدا را مسخره می کنند باید آنجا را ترک کنید.
وقتی اصحاب کهف دیدند که جامعه پر از فساد است از شهر گذشتند و برای حفظ دین شان از آنجا بیرون آمدند. اگر شما در جایی نشسته اید که طرف سیگار می کشد باید از آنجا بروید. پس محیط انسان را عوض می کند حتی گاهی یک فیلم انسان را عوض می کند.
یهودیان شنیده بودند که پیامبری می آید که مرکز حکومتش در مدینه است و قبل از بعثت پیامبر زمین های مدینه را خریدند. خدا در قرآن می فرماید: آنها منتظر پیامبر بودند، او را دیدند و شناختند .
روزی آیت الله مشکینی نامه ای به من دادند که در شهری کلاس دایر کنم. نامه را به آن شهر بردم و آنها به من گفتند که از کجا معلوم که این امضای آیت الله مشکینی است، شاید شما آن را جعل کرده باشید. اگر چیزی خلاف سلیقه ی ما باشد نباید با آن مخالفت بکنیم. ممکن است که امام زمان(عج) بیاید و بخواهد تغییراتی در ما بدهد و آن موقع عده ای می گویند که او امام زمان(عج) نیست. ما باید آنچه خدا می خواهد قبول کنیم نه آن چیزی که جامعه می خواهد.
گاهی انسان وقتی در سختی ها است به یاد خدا می افتاد ولی بعد خدا را فراموش می کند. فردی هندوانه ای را دزدید و خورد. به او گفتند که این هندوانه دزدی است، او گفت: من بخاطر دزدی بودن، هندوانه را نمی خورم بلکه بخاطر خنک بودنش می خورم. ما به حلال و حرام بودن حجاب کاری نداریم ولی آیا انسان حق آسایش و آرامش دارد یا خیر؟ به ما گفته اند که اگر حیوانی خواب است نباید آنرا بیدار کنید زیرا او حق آرامش دارد.
حضرت علی(ع) به کسانی که برای گرفتن زکات به شهرها می رفتند می فرمود که نکند وقتی می خواهید زکات بگیرید بچه شتری بی مادر شود. این بچه حق دارد که مادر داشته باشد. حدیث داریم که حیوان را جلوی حیوان دیگری سر نبرید زیرا آرامش او بهم می ریزد.
بعضی از خانم ها با قیافه ای به خیابان می آیند که در دل جوانان زلزله بپا می کنند و سلب از آنها آرامش می کنند. تحریک کردن دیگران باعث گرفتن آسایش دیگران می شود. یک دانشجوی دختر اگر حجاب را رعایت نکند باعث می شود که از جوان دانشجو سلب آرامش بشود و نتواند درس بخواند.
در دین ما فقط بلند اذان گفتن (انسان خوش صدا) از مساجد مجاز است و ما حق نداریم مناجات را از بلندگو پخش کنیم زیرا باعث سلب آرامش مردم می شود. این کشور اسلامی است و باید شعائر اسلام مشخص باشد. نباید مساجد در ماه رمضان مردم آزاری کنند. مرجعی می گفت که من دیشب تا صبح زجر کشیدم زیرا صدای بلند دعای مسجد مرا اذیت می کرد. ما به هیچ عنوانی حق نداریم که صدای بلندگوی مسجد را زیاد کنیم مگر در اذان. بعضی از عبادات ما توبه دارد. امام حسین(ع) در دعای عرفه می فرماید: خدایا بعضی ها خوبی هایشان، بدی است. در مراسم عروسی در خیابان ها بوق می زنند که این حرام است. عزاداری و عروسی ها، حرام های خدا را حلال نمی کنند.
گاهی افراد فقط می خواهند خودشان در مسجد اذان بگویند و اجازه نمی دهند که دیگران اذان بگویند، این کار اشتباه است.
سوال- صفحه 376 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
پاسخ – در این صفحه داریم که انسان باید کارهایش حساب شده باشد و باید در کارها تخصص داشته باشد. پس اگر ما در کاری تخصص نداریم نباید وارد آن بشویم. حضرت موسی پیامبر اولوالعزم بود ولی به خدا گفت که هارون برادرم ،کمک من باشد زیرا او زبانش از من بهتر است. اگر پزشکی بیماری شخصی را تشخیص نداد به او بگوید. همه نباید دست به هر کاری بزنند و در هر کاری صاحب نظر باشند.
در ادامه ی دعا امام زمان (عج)می فرماید: خدایا زبان ما را محکم کن با حرف صواب و حکیمانه. سدد همان سدسازی است. سدد یعنی قسمتهایی که شکاف دارد آنرا درست کنیم. این نشان می دهد که انسان روزنه هایی دارد که شیطان از آن طریق وارد می شود. خدایا روزنه های نفوذ من را بپوشان و نگذار وسوسه ای در من اثر بگذارد. خدایا روزنه های زبان ما را بگیر که هر چه می خواهیم نگوییم. پس زبان روزنه دارد. حرف های صواب حرف هایی است که نظام داشته باشد و ضد هم نباشند.
افرادی هستند که چند ساعت حرف می زنند ولی انسان هدف آنها را متوجه نمی شود.
یکی از ویژگی های سخن خوب این است که آگاهانه باشد، نرم باشد ،سخنران به حرف خودش عمل کند( انسان باید به حرف هایی که می زند عمل کند البته لازم نیست که به همه ی آنها عمل کند. آقایی گفت :شما به حرف هایی که در منبر می زنید عمل می کنید؟ گفتم: آیا یک کفاش همه ی کفش هایی را که می دوزد، خودش استفاده می کند؟ البته نباید پابرهنه باشد. )
در ضمن حرف باید منصفانه باشد(در انتقاد فرد را له نکنیم یا او را زیاد بالا نبریم. ما افراط و تفریط می کنیم)، حرف مستند باشد، حرف ساده ی بیان بشو( نباید حرف ها را پیچاند و سنگین حرف زد)، سخن باید بلیغ و رسا باشد و مبهم نباشد ، با همه خوب و زیبا حرف بزنید، بهترین حرف را انتخاب کنید.
هر چیزی در جای خودش خوب است، زهرمار در دهان مار خوب است ولی در بیرون زهر است .آب دهان انسان در دهان انسان خوب است ولی در بیرون از دهان، توهین بحساب می آید. هر انگشتی در جای خودش، کارش عالی است. پس بهترین حرف را بزنید.)، هنگام حرف زدن حرف های جدید از خودتان درست نکنید.و از کلمات عرفی استفاده کنید.
در قرآن داریم :ای پیامبر به مردم بگو که بلد نیستم. از علامه جعفری سوالی کردند و ایشان گفت که من نمی دانم. اگر ما چیزی را نمی دانیم بگوییم که ما بلد نیستیم. ما باید کریمانه صحبت کنیم. با پدر و مادر خوب صحبت کنیم. هیچ وقت اسم پدر را نبریم و بگوییم پدر یا بابا جان، ما نباید همدیگر را سبک صدا بزنیم. در قرآن داریم: لقب همدیگر را با کرامت صدا بزنید. پیامبر اسم های بد را عوض کردند. کسی که عیبی دارد، اگر زیاد به او بگویید لجباز می شود.
اگر در جامعه ای همه با هم خوب حرف بزنند این جامعه بهشتی است زیرا در قرآن داریم که در بهشت همه به هم سلام می کنند. خوب است که در ارتش علاوه بر احترام نظامی ،به یکدیگر سلام هم بگویند. در جهنم همه به هم فحش می دهند. در جهنم عده ای می گویند که اگر تو نبودی ما بهشتی بودیم و دیگری می گوید: گم شو، تو خودت بد بودی. در قیامت وقتی شیطان را فحش می دهد شیطان می گوید که من فقط شما را دعوت کردم و شما قبول کردید.
خدایا هر خطایی که از فکر، زبان و دست ما سرزده ببخش و ما را آماده ی دریافت برکات رمضان قرار بده.