موضوع: نگاه – 1
تاریخ پخش: 75/12/02
بسم الله الرحمن الرحیم
اینکه میگویم نگاه دروازه نیمی از گناهان است سخن امام صادق(ع) میباشد. (من تزوج فقد احرز نصف دینه) هر کس همسر بگیرد نصف دینش را حفظ کرده، نیمی از گناهان بخاطر شهوت و نداشتن همسر است هر کس ازدواج کند 50 درصد بیمه است.
1- چشم امانت خداست
همه عضوها امانت خداست، 1- چشم امانت خداست «الْعَیْنُ» در عربی 70 معنا دارد ما در فارسی هم کلماتی داریم که چند معنا دارد مثل شیر سماور، شیری که میخوریم، شیر بیشه شیر چند معنا دارد «الْعَیْنُ أَمَانَهٌ» (وسایل الشیعه/ج19/ص155) چشم امانت است یعنی شما حق ندارید با شکم پر مطالعه کنید چون برای چشم ضرر دارد. نزدیک غروب که هوا گرگ و میش است مطالعه نکن برای چشم مضر است. دمر مطالعه نکنید نزدیک تلویزیون نروید نگاه کنید. با آب حوض وضو نگیر چون آلوده است میخورد به چشمات و مضر است. اگر کسی مراعات نکند خیانت به امانت کرده است.
2- چشم مسئول است یعنی از چشم سوال میشود قرآن میفرماید که «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» (اسراء/36) چشم و گوش و دل مسئولند. از چشم میپرسند چرا نگاه کردی؟
3- چشم نعمت است رابطه انسان با دنیای خارج چشم است. منتهی همین چشم بعضیها دارند و استفاده نمیکنند «وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ» (بقره/7) روی چشم بعضیها پرده است اصلاً حق را نمیبینند «وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها» (اعراف/179) قرآن انتقاد میکند که چشم دارد آثار را میبیند اما خدا را قبول ندارد.
عظمت انقلاب را میبیند 18-17 سال همه دنیا گفتند جمهوری اسلامی نماند همه صدام را کمک کردند همه توطئه کردند هر رقم کاری میتوانستند بکنند کردند و هرکاری هم نکردند نشده مثل بعضی از ماها که گناهی نکردیم پیش نیامده افراد نادری هستند که هرگناهی پیش میآید انجام میدهند. رشد علمی، اقتصادی، اجتماعی را میبیند اما واقعاً کور است.
قرآن میفرماید اینهایی که آنجا کور هستند آنجا هم کور هستند «وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبیلاً» (اسراء/72)
کسی که اینجا حقیقت را نبیند روز قیامت هم کور بد نیا میآید انوقت به خدا هم اعتراض میکند «قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمى وَ قَدْ کُنْتُ بَصیراً» (طه/125) توی دنیا چشم داشتم چرا قیامت نابینا هستم میفرماید بخاطر اینکه در دنیا چشم داشتی حقیقت را ندیدی.
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: چشم دروازه دل است.
زدست دیده و دل هر دو فریاد *** که هرچه دیده بیند دل کند یاد
2- منشأ برخی گناهها چشم است
اینکه دلت میخواهد چون نگاه کردی قرآن میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور/30) «یَغُضُّوا» یعنی پیش بکشند –یعنی اگر میخواهید جلوی گناه را بگیرید شروعاش از چشم است. نمیفرماید «لاتَنْظُرُوا» نمیشود نگاه نکرد اگر چشمش را ببندد توی جوی میافتد، میرود زیر ماشین. باید نگاه کرد نمیفرماید از خانه بیرون نیائید، می فرماید خانمها و آقایان از خانه بیرون بیائید نگاه هم بکنید اما وقتی نگاهت افتاد خیره نشوید. بالاخره آدم وقتی راه میرود زن را میبیند. و شروع حفظ گناه «مِنْ» علامه طباطبایی میفرماید این «مِنْ» یعین اگر میخواهید جلوی فساد را بگیرید اول خط چشم است.
قدیم که ماشین نبود گچ و آجر را با الاغ میبردند این الاغها قطاری میرفتند الاغ جلوی میایستاد، الاغها همه میایستادند بعضی از این افرادی که گچ را میبردند شلاق را به الاغ آخری میزد یکی گفت آقا ان گناهی ندارد اولی ایستاده آنرا حرکت بده، این هم راه میافتد.
یک مقداری گناهها از چشم است. حدیث داریم «الْعَیْنُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ» (مصباحالشریعه/ص9) چشم جاسوس قلب است «العین رائد القلب الفتن» (غررالحکم/ص60) چشم پست چی فتنه هاست یعنی اول نامه پُست را چشم تحویل میدهد «العین برید القلب» (غررالحکم/ص60)، «العین رائد القلب الفتن» رهبر فتنهها چشم است «العیون مصائد الشیطان» (غررالحکم/ص260) «مصائد» قُلاب، وسیله صید، چشم قلاب است این تعبیرات راجع به نگاه بد است امام سجاد(ع) رسالهای دارد بنام رساله حقوقیه 50 حق برای 50 چیز نقل کرد مثلاً میفرماید حق همسایه، حق پدر، حق غلام، حق مادر، حق شریک بعد عضوها را هم یکی میکند میفرماید و اما حق چشم «وَ أَمَّا حَقُّ بَصَرِکَ فَغَضُّهُ عَمَّا لَا یَحِلُّ لَکَ» (تحفالعقول/ص255) نگاه نکنید به آنچه که حرام است.
شما وقتی توی خیابان راه میروی تابلوهایی را میبینی، پُلوپز، زودپز، جاروبرقی، صابون، مسواک صبح که از خانه بیرون میآیی آنچه میبینی تو را به سمت دنیا میکشد اما وقتی آمدی توی خیابان و دیدی نوشته دل شکستن هنر نمیباشد، سلام نشانه ادب است، راست میگوید، نماز باران رحمت است، آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. یعنی یکوقت آدم جملههایی که میبیند جملههای اخلاقی مذهبی، انقلابی یکوقت جملاتی که میبیند پلوپز، زودپز، عکسها در آدم اثر میکند. یک وقت آدم عکس گل و بلبل میبیند. یک وقت یک قلم میخری سوسماراست. حوله میبری صورتت را خشک کنی گربه است پتو رویت میکشی پلنگ است، سوسمار و خر و گاو، کفش میخری فیل است. مثل اینکه اینجا باغ وحش است چرا اینقدر حیوان و حشر مگر اینجا رازبقا است؟ ما انسان هستیم چرا اینقدر تبلیغات انسان تبلیغات وحشی است. چشمها در روح اثر دارد، رنگها اثر دارد.
آیهای در قران داریم راجع به روانشناسی رنگها مثلاً میفرماید «لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرینَ» (بقره/69) گاهی رنگ آدم وقتی به آن نگاه میکند باز میشود گاهی رنگ وقتی آدم نگاهش میکند گرفته میشود. میفرماید رنگی را انتخاب کنید که «تَسُرُّ النَّاظِرینَ» آدم به آن نگاه کند شاد بشود به همین خاطر گفتهاند لباس مشکی نپوشید حالا عاشورا بخاطر دلیل دوم یکی دو روز است اما چرا لباس مشکی؟ لباس سرمهای، لباس تار. یکی دو روز بدلیل حادثه طوری نیست. رنگ قرمز برای چشم خیلی ضرر دارد اصلاً آدم آب را توی لیوان بریزد یا ظرف آبی که توی ظرف موج میزند وقتی آدم میخورد لذت بخش است.
قرآن میفرماید وقتی غذا میخوری به غذایت نگاه کن چون هرچه به غذا نگاه کنی دهانت بیشتر آب میآید و هرچه تراوش بیشتر باشد هضم غدا بهتر است.
3- برخی به هرچیزی عمیق نگاه میکنند
علامه طباطبایی میهمانی نمیرفت وقتی هم میرفت زود بلند میشد و میرفت امام جمعه محترم شیراز میگفت در یکی از میهمانیها آمد چند ساعت نشست گفتند علامه 5 دقیقه مینشیند و بلند میشود بعد دیدند علامه این چند ساعتی که نشسته همنیطور به گیلاس نگاه میکند. یک سیب که به علامه میدادند مدتی به آن نگاه میکرد یعنی یک چیزی که به آدمهای عاقل میدهند پشتش را هم میبینند یعنی دست طراح را هم میبیند یک خط شناس وقتی به خط نگاه میکند فکر میکند یک آسمان شناس وقتی به آسمان نگاه میکند فکر میکند ما که به آسمان نگاه میکنیم چیزی حالیمان نیست. یعنی هر کس عمیقتر و دانشمندتر است به چیزی که نگاه میکند پشت آنرا هم میبیند. پشتش اینست که این چه میشود یک موتور سوار وقتی ویراژ میدهد چرخ جلو را بلند میکند یک مدتی میرود دلش خوش است چهار نفر برای او سوت میکشند یک آدم عاقل میگوید این حالیش نیست که پشت این ماجرا اینست از مغز به زمین میخورد بعد چه تلفاتی داریم از این مانورهای بدمستی بعد چه جوانهایی، چه تلفاتی، چه بودجهای چه تخصصهایی، چه تختهای بیمارستانی و چقدر دارو و نسخه و خارج شدن ارز یعنی یک موتور که چرخش بالا رفت نمیداند که بند به کجاست. یک بچه بادام که دید از حرصاش با دندان میشکند. اما یک دندانپزشک نگاه میکند و میگوید این فشاری که با دندان روی بادام آوردی به دندان فشار وارد میآید ترک برمی دارد. غذا لای آن میرود دندانت میپوسد سیاه میشود باید داخل آن را بتراشیم موادی که با آن میخواهیم گود دندان را با آن پُر کنیم از خارج میآید تو امروز بادام میشکنی ولی وصل به آمریکا میشود به این میگویند دید عمیق. یعنی آدم به هر چیزی نگاه کند بُن و بیخ و عاقبت کار را ببیند.
یک جوان دختری را که میبیند قشنگ است علاقمند میشود. حدیث میگوید این دختر خوشگل است ولی بعضی دخترهای بی اصل ولو شکلشان خوب باشد مثل گلی است که ریشهاش توی پهن است. گل خوشکل است اما ریشهاش توی کود است این خانم خوشگل است اما پدر و مادرش اصالت ندارند. شیری که خورده، نانی که پدرش به او داده. یک خانم پزشکی اخیراً عروس شده افطاریها جایی نمیرفت پرسیدند چرا؟ گفت من بچه اولم است سعی میکنم اولین لقمههایی که میخورم که بناست جزو سلول بچهام بشود میخواهم لقمههایی باشد که صددرصد حلال باشد. خانم پزشک است اما دقت میکند چه میخورد چه به بچهاش میدهد. آدم هم داریم که میگوید بچهام خوش باشد دزدی هم بود باشد.
یک کسی رفت هندوانهای دزدید شروع به خوردن کرد گفتند دزدی است گفت من بخاطر خنکیاش میخورم کار به دزدیاش ندارم. ولی آدم مذهبی پشت این هندوانه حسابهای دیگری هم میکند دیدها باید عمیق باشد.
4- برخی نگاهها عبادتست
چند تا نگاه عبادتست:
1- نگاه به قرآن ولو آدم قرآن را حفظ است از روی آن بخواند
2- نگاه به امام روایت داریم شیعه و سنی نقل کردهاند «النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَهٌ» (أمالی صدوق/ ص361) شخصی به دیگری گفت میخواستی زمان حضرت علی(ع) باشی گفت بله گفت زمان حضرت علی(ع) که ماشین نبود هواپیما نبود کشتی نبود بمب و اتم نبود پتروشیمی و اتوبان و… نبود گفت علی(ع) که بود در جوار علی(ع).
شخصی به امام جواد(ع) رسید دید بنی عباس ایشان را بردند در یک زندگی اضطراری و غذای رنگارنگ برای امام جواد(ع) درست کردند تا وارد شد به ذهنش آمد با این زندگی که حکومت برای امام جواد(ع) درست کرده فکر نمیکنم دیگر امام جواد(ع) هوس برگشتن به مدینه را داشته باشد. همین جا خوب است. تا این به مغزش آمد امام جواد(ع) چون علم غیب داشت گفت چی داری فکر میکنی؟ به خدا قسم نان خالی در کنار پیغمبر(ص) شرف دارد بر بهترین غذاها پهلوی مأمون الرشید و هارون الرشید.
گاهی انسان در یک روستا نان حلال بخورد با آرامش بهتر است از انواع نانها و درآمدهایی که در آن دلهره باشد. میگویند یک گربه با شیر بحثش شد شکل گربه و شیر مثل هم است شیر به گربه گفت خاک توی سرت! گفت چرا؟ گفت من برگ زرد توی جنگلها میخورم شیرم تو جوجه کباب پهلوی پولدارها میخوری گربهای. گفت راست میگویی گاهی به من میگویند پیشی! هرچه خوردم آب میشود.
5- معنای واقعی وفا و معرفت در ازدواج
درآمد قاچاق زیاد است اما یکمرتبه پلیس میگوید پیشی! ! قاچاقچی… گاهی درآمدها حرام است فلان جنس را از گمرک رد کنیم مارمولک بازی در کوچه و خیابان و بازار هست اما گاهی وقتها یک پیش دارد. به(پیشاش!) نمیارزد.
عروس و داماد با هم حرف بزنند، خانم من دانشجو هستم پول هم ندارم با هم ازدواج کنیم بعد به حقوق میرسیم نمیخواهد تالار بگیریم همینطور عقد کنیم آقا من پول ندارم ولی تو دیپلم هستی کمکت میکنم فوق دیپلم بشوی تو دیپلم نداری من دانشجو هستم مهریه تو این باشد که من به تو درس میدهم قبول کن خلاص.
زنی آمد نزد پیغمبر(ص) و عرضه داشت یا رسول الله من می خواهم شوهر کنم الآن باشد میگویند خفه شو! بی حیای پررو، پررویی نداریم ما زنِ شهید داریم ازدواج نمیکند میگوید من میخواهم وفادار باشم البته معنای وفا را این خانم نمیفهمد که چیه. مگر وفاداری به اینست که آدم ازدواج نکند. شما هم وفادار باش هم ازدواج کن.
شخصی سرما خورده بود گفتند خربزه نخور. گفت من هم سرما میخورم و هم خربزه میخورم، ربطی به هم ندارد.
یکی از همکاران ما شبی که میخواستند دخترش را به خانه داماد ببرند، خبر آوردهاند بچهات جبهه شهید شده، یک لحظه فکر کرد فرمود شهادت خیر است ازدواج هم خیر است. این خیر نباید جلوی آن خیر را بگیرد. خیلی خوب این برود آن هم شهید بشود این شده حالا که همه بساط را به هم بریزیم که چی؟ هم آدم وفادار است به شوهرش، یعنی اهداف شهدا را دنبال میکند.
حالا یک خانم شهید نمیخواهد ازدواج کند نکند نمیگوئیم حتماً ازدواج بکند اما خیال نکنند ازدواج کردن بد است و آنکس که ازدواج نکرده مقدس است و باتقوا اینکه ازدواج کرده خانم وِلِی است، نه خیر. اینکه ازدواج کرده مقدس است و آنکه ازدواج نکرده همینطور بی خود ازدواج نکرده. نمیخواهد ازدواج نکند آخر بعضیها که ازدواج نکردهاند خیال میکنند اینها از اولیاء خدا هستند آنوقت یک خانم شهید یا یک خانم دیگر که ازدواج میکند میگویند این چه آدم بی معرفت و بی وفایی است من میخواهم به این بی معرفت و بی وفا نگوئید خیلی هم معرفت دارند.
6- نگاههای مفید و اثربخش
نگاه به امام نگاه به قرآن نگاه به رهبر عادل، حدیث داریم. نگاه به کعبه نگاه به عالم نگاه به سید عبادتست نگاه به دریا نگاه به سبزی نور چشم را زیاد میکند نگاه به آب غم را برطرف میکند آب نما. رئیس دانشگاه میگفت ما در دانشگاه دو سه تا آب نما درست کردیم دانشجوها حتی موقع استراحت میآمدند دور این آب نما. روایت داریم در زندگی مادی به زیر دست خودت نگاه کن تا شکر کنی مثلاً قالی دست باف داری نگاه کن به آن آقا که قالی ماشینی دارد قالی ماشینی داری نگاه کن به آن آقایی که روی موکت نشسته یا روی زیلو نشسته چون وقتی آدم به زیردست نگاه میکند شکر میکند امام اگر به بالا دستش نگاه کند آهی میکشد و میگوید اگر خداوند به اینها داده ما وِل معطل هستیم آدم وقتی با پولدارها نشست وقتی بلند میشود و از خانه پولدار بیرون میآید با بعض خدا از خانه بیرون میآید یعنی با عشق خدا رفت توی خانه با بغض خدا بیرون میآید نگاه به پولدار این خاصیت را دارد.
اما در مسائل معنوی فلانی درسش بهتر است شجاعتش بیشتر است عبادت و خلوصش بیشتر است در کمالات به بالاتر از خودت نگاه کن تا الگو بگیری. به امام سجاد(ع) گفتند خیلی عبادت میکنی فرمود من کجا و علی(ع) کجا به علی(ع) گفتند خیلی عبادت میکنی فرمود من کجا و رسول الله(ص) کجا در کمالات «حتى أسرح إلیک فی میادین السابقین» (مصباحالمتهجد/ص849) جزو دعای کمیل است یعنی خدایا من میخواهم درمیدان سبقت بگیریم منتهی نه سبقت در خانه و ماشین سبقت در کمالات.
7- نگاه به خلقت شتر از نظر قرآن
نگاه به آیات الهی «أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» (غاشیه/17) به شتر نگاه نکردی؟ حکیمی هنوز شتر ندیده بود گفتند شتر حیوانی است که میخوابد بار روی آن میگذاری یکمرتبه بلند میشود این حکیم دانشمند بود یک خورده فکر کرد و گفت گردنش دراز است گفتند از کجا فهمیدی گفت محاسبه کردم چون بار سنگینی که خوابیده روی آن میگذاری میخواهد بلند شود نیاز به اهرم دارد باید چیزی باشد که اهرمش باشد پس باید گردنش دراز باشد گفتند انسان هم سوارش میشود. گفت پس گردنش باید منحنی باشد چون اگر قدش بلند است پس آدم چطوری باید روی آن بپرد مگر همه مردم باید پرش کنند این باید گردنش حالت منحنی داشته باشد که آدم پایش را روی آن بگذارد و بالا برود گفتند توی بیابانها زندگی میکند گفت پس باید کف پایش پهن باشد که توی شن فرو نرود و به همین خاطر گفتهاند شتر را نحر کن و گوسفند را ذبح کن. ذبح یعنی چهار تا رگش را ببر البته دو تا رگ است دوتای دیگر مری و نای است که همینطوری به آنها گفتهاند رگ راه نفس، راه غذا اینها رگ نیستند. اگر میگفتند شتر را ذبح کن هم پدر شتر در میآمد و هم پدر قصاب. چون مثل تنه درخت است. مگر میشود… ولذا شتر را گفتهاند همینطور که ایستاده یک سیخ چه توی چاله(زیرگردن) آن بزن که زود به قلب برسد چون ته گردن شتر یک گودی است نزدیک به قلب تا به قلب خورد هم قصاب راحت میشود و هم شتر اگر میگفتند شتر را ذبح کنید شتر ذبح کردن یک بلایی بود.
8- نگاه به آسمان و کوه ها از نظر قرآن
«کَیْفَ خُلِقَتْ» نگاه کنید شتر چطور آفریده شده «وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ» (غاشیه/18) کنار شتر آسمان گذاشته این یک درس است برای مبلغین که اگر کسی میخواهد تبلیغ کند همیشه محلی حرف نزند اگر میفرمود نگاه کنید به شتر میگفتیم خیلی خوب پیغمبر(ص) هم چون توی عربها بوده و آنجا هم شتر سوار بودهاند مَثل از محله خودشان زده فوری میفرماید «أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» پشت سر آن فرموده «وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ» به آسمان نگاه کن یک مثال زمینی و یک مثال آسمانی یکی منطقهای یکی بین المللی یکی ارضی یکی سمائی «إِلَى الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ» (غاشیه/19) نگاه کن به کوهها، ما همینطور میگوئیم کوههای سر به فلک کشیده اصلاً شما تا بحال درباره کوه فکر کردهاید اگر این کوه نبود دائماً زمین زلزله میشد چون گداختگی زمنی دائماً پوست زمین را میجنباند ما همیشه هی میجنبیدیم این کوهها مثل سنگی که روی سینی درِ دیگ میگذارند است.
اگر کوهها نبود چه طوفانهایی پدرمان را در میآورد دیواری است برای جلوگیری از طوفان اگر کوهها نبود سه شنبه برف میآمد چهار شنبه همهاش آب میشد این کوهها زمینهای است برای ذخیره برف تابستان یعنی مثل بانک پولها را نگه میدارد تدریجاً میدهد. سنگ و گیاههایی که در کوه است گیاههای دارویی غارهایش برای حیواناتش سنگ هایش برای ساختمان تازه این مقداری که از کوه بیرون است مثل میخی که میکوبی یک خورده از آن بیرون است اکثر میخ توی چوب فرو میرود این کوهی که بیرون آمده در دل زمین است و در دل زمین مثل شبکه اینها در هم فرو رفته و نوک کوه در فضا قلاب انداخته که تناسب این کره زمین را با فضا و تناسب زمین را با گذاختگی حفظ میکند
داریم که پیغمبر(ص) خیلی به آسمانها نگاه میکرد. حدیث داریم که هم شیعه و هم سنی آنرا نقل کردهاند که پیغمبر(ص) این آیات را میخواند «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ» (آلعمران/190) خداوند انشاءالله صدام را نابود کند راه کربلا باز شود بروید نجف ما مقدار کمی از عمرمان را نجف بودیم حدود یک سال و خوردهای طلبه نجف بودم سحرها که در حرم حضرت علی(ع) باز میشد میخواستند سحرها در حرم را باز کنند این آیه را میخواندند.
9- نگاه عمیق به آفرینش آسمانها و زمین
خود حضرت امیر(ع) هم میخواند «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» در آفرینش آسمانها و زمین «وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ» همینکه شب و روز اختلاف دارد و پشت سر هم است و کم و زیاد میشود «لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ» آدمهای عاقل در این گردش فکر میکنند «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آلعمران/191) یاد خدا میکنند ایستاده نشسته، خوابیده یاد خدا میکنند، ما برای خوابمان هم دستور داریم وضو بگیر بخواب انگار تا صبح عبادت میکنی گفتهاند سه «قُلْ هُوَالله» بخوان بخواب ثواب یک ختم قرآن دارد در خواب هم دعا داریم «وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» فکر میکنند در آفرینش زمین و آسمان بعد که فکر کردند ایمان دارند یعنی ایمانشان بر اساس فکر است آخر ایمان بعضیها بر اساس تقلید است میگوید من دین دارم چون مادر بزرگم شله زرد نذر میکند یعنی شله زرد مادر بزرگشان دلیل دین ایشان است میگوید من دین دارم روی عکس حضرت علی(ع).
یکی از ساواکیهای زمان شاه یکی از علما را برده بود و داشت میزد میگفت شما دین ندارید میگفت من دین ندارم؟! فوری عکس حضرت علی(ع) را از جیبش درآورد و گفت پس چرا به من میزنی؟ گفت شاهنشاه به ما حقوق داده بزنیم اگر نزنیم حقوقمان حرام است. اما آنها «وَ یَتَفَکَّرُونَ» بعد میگویند «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً» این هستی بیهوده نیست. نگاه، نگاه عبرت آمیز. امام صادق(ع) فرمود زکات چشم اینست که نگاه هایت عمیق باشد نگاه سطحی نکنی.
گاهی افرادی خانه میسازند هیچ گناهی در آن نیست افرادی هم خانه میسازند با همه رقم گناهی. امام حسین ع آمد دید یک کسی دارد خانه میسازد میبرد بالا فرمود «رَفَعَ الطِّینَ وَ وَضَعَ الدِّینَ» (مستدرکالوسائل/ج3/ص467) گِل را برد بالا دین را آورد پائین یعنی از دینش کم کرد. گِل را بالا برده. درآمد بعضیها خوب است اما به چه قیمتی 18 دروغ گفته، 4 غیبت کرده کلک زده کلاهبرداری کرده کت و شلوارش دهها هزار تومان است اما با چه قیمتی ماشین چند میلیونی با چه قیمتی، ارزش با امام حسین(ع) است زیر سم اسب رفت یک سر سوزن از دینش کم نشد آدم هست یک بستنی به او بدهی 22 تا دروغ برایت میگوید.
10- ارزش انسان بر مبنای حدیث
حدیث داریم اگر آدم میخواهد بداند چقدر نرخش است ببیند کجا گناه میکند اگر با یک بستنی دروغ گفت یک بستنی میارزد. آقا بنده لیسانسم نخیر شما بستنی هستی برای اینکه با یک بستنی امضای ناحق کردی آقا بنده حجهالاسلام نخیر بخاطر اینکه فلانی خوشش بیاید روی منبر تعریفش را کردی تو متملقی مگر هر کسی مُرد میشود روی منبر از او تعریف کرد برای اینکه صاحب عزا خوشش بیاید من تملق بگویم بخاطر اینکه پاکت پول بگیریم اگر با یک سکه دروغ گفتی یک سکه هستی اگر با یک قطعه زمین دروغ گفتی یک قطعه زمین هست.
امیرالمومنین(ع) فرمود هستی را به علی(ع) بدهند که گناه بکند حتی گناه کوچولو پوست جو را از دهان مورچه بگیرد والله قسم این گناه را نمیکنم یعنی نرخ علی(ع) از هستی بیشتر است نرخ ما هم یک بستنی. آیت الله العظمی حکیم مرجع تقلید بزرگی در عراق بود ایشان یک نماینده داشت در یک شهری که مرجع دیگر هم یک نماینده داشت این نماینده دعوت میکرد که مردم تقلید آقای حکیم را بکنند و آن نمایند هم دعوت میکرد که تقلید آن مرجع را بکنند بین این دو نماینده اختلاف شده وبد. مرحوم آیت الله حکیم نمایندهاش را به نجف احضار کرد فرمود شما با فلانی مسأله دارید گفت آقا من برای شما شاخ و شانه میکِشم آن هم برای… فرمود من را وِل کن. این جمله را آیت الله حکیم فرمود اِنگار من مُردم به فکر اسلام باش. حالا این آقا رئیس جمهور بشود یا نشود من دروغ بگویم که آن آقا رئیس جمهور بشود؟ من گناه کنم که این به مجلس برود؟ من کم فروشی کنم که صاحب مغازه پولدار بشود؟ من رشوه بگیریم که زنم النگو داشته باشد. مرجع تقلید فرمود خاک کن توی سر من به فکر دینت باش.
حضرت امام(ره) مدرسه فیضیه جملهای فرمود که مردم جیغ کشیدند از گریه کردن من جملهاش را نمیتوانم بگویم منتهی خودش گفت من جملهاش را با چند رقم معنا میکنم، کلمه او به زبانم نمیگردد بگویم فرمود(وای بحال من اگر انقلاب کرده بودم که مردم دست من را ببوسند) من به فکر دین هستم اصلاً اگر به فکر دین بودی خودت عزیز میشوی من اگر خواستم علی(ع) را معرفی کنم خودم هم عزیز میشوم اما اگر خواستم علی(ع) را معرفی کنم در سخنرانی ولی هدفم معرفی علی(ع) نبود هدفم معرفی خودم بود. قرائتی چه چیزهایی گفت چقدر باسواد است ما تا حالا نشنیده بودیم. اگر بخواهم خودم را معرفی کنم بهترین سخنرانی هم بکنم میگوئید وِل کن بابا. اگر جوی آب، آب ر ابه مزرعه برساند درختها خودش هم سبز میشود امام علی(ع) فرمود وقتی اولیاء خدا نگاه میکنند به باطن دنیا نگاه میکنند ولی باقی مردم به ظاهر نگاه میکنند وای بحال کسی که عقلش توی چشمش باشد.
به شخصی گفتند فلانی چه رکوعی! چه نمازی! نمیدانی چه عبادتی میکند! فرمود ببین عقلش هم کار میکند یا نه چون ممکن است مثل ابوموسی اشعری باشد خر مقدس سوار الاغ میشود، ولی با علی بن ابی طالب(ع) مخالفت میکند. توی انقلاب خودمان آدم داشتیم چند لیتر گریه کرد کهای مهدی(عج) بیا. خوب بیاید چکار کند؟ نائبش آمد تو برای نائبش چه کردهای که برای خودش… اقیانوس اطلس بیا خوب توی حوض خانه خودت چقدر شیرجه رفتی تا…
بالاخره امام(ره) آمد صدام هم به ما حمله کرد امام(ره) هم فرمود دفاع واجب است تو چقدر گوش به حرف نائب امام دادی که حالا میخواهی. . تو2 تومان نسیه کردی دزدیدی، حالا یک میلیون وام میخواهی؟ ! توی حوض خانهات صورتت را نشستی، میخواهی توی اقیانوس اطلس شیرجه بروی؟ کسانی که توی انقلاب نقشی ندارند انیها اگر توبه نکنند امام زمان(عج) هم بیاید نقشی نخواهند داشت.
11- نگاه به نامحرم حرام است
نگاه به نامحرم حرام است. آقایان نگاه نکنید نگاهِ اول که افتاد طوری نیست دومی دیگر نگاه نکنید منتهی نگاه اولی که…آخر یک کسی نگاهش افتاد به دختری همینطور داشت نگاه میکرد(چشم هایش را باز نگه داشته بود) گفت میخواهم نگه اول باشد! ! نه بابا اینکه میگویند نگاه اول حلال است یعنی چشمت را پائین بیندازی و الا اولی که آدم طولش بدهد خوب این طول دادن است.
یک ترسو را بردند به او آمپول بزنند از آمپول میترسید گفت «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» اینقدر میم را کشید تا آمپول را زدند. نگاه اول نگاهی که فوری پائین بیاید «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور/30) اگر نگاه نکنید دروازه نیمی از گناهان بسته میشود.
آنوقت حدیث داریم اگر پسر و دختری نگاه کرد برای رضای خدا چشمش را پائین انداخت خداوند جبران میکند هم در دنیا همسر خوب به او میدهد میگوید این مزد آن نگاه نکردن هم در آخرت به او حورالعین میدهد میگوید مزد آن است هم در قیامت که همه چشمها گریانند. چشمی که به حرام رسید نگاه نکرد آن گریه نخواهد کرد چون نگاه سهمی از سهام شیطان است نگاه تیری از تیرهای شیطان است.
12- نگاه تحقیر و تهدید و…
گاهی از نگاهها نگاه تحقیر است نگاه تهدید است. با نگاه کسی را نترسانید حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ نَظَرَ إِلَى مُؤْمِنٍ نَظْرَهً لِیُخِیفَهُ بِهَا أَخَافَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ» (کافی/ج2/ص368) اگر کسی مومنی را بترساند خداوند روز قیامت او را میترساند گاهی آدم بوق میزند کسی بپرد بالا کیف میکند شما با نگاه چه خبره سیاه سیاه میروی. با نگاه غمزه نرویم با نگاه کسی را مسخره نکنیم.
نگاه عبرت، نگاه عبادت، نگاه مطالعه، نگاه درس گرفتن ارزش است. نگاه شهوت، نگاه غفلت، نگاه به پولدارها با بغض مسموم است.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»