نماز جماعت – 2

موضوع: نماز جماعت – 2
تاریخ پخش: 71/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر(ص)سالی یک مرتبه سان می‌دید یعنی جوانهای مدینه می‌آمدند ایشان همه را یک نگاهی می‌کرد و می‌رفت جوانهایی که قوی و چابک و اینها بودند می‌فرمود برو اسمت را بنویس برای مرز افرادی که یک رقم مشکلی داشتند مشکلی در بدنشان در خانواده‌شان که برای آنها رفتن به مرز مشکل بود می‌فرمود برو اسمت را بنویس برای نیروهای انتظامی امنیت داخل منطقه یعنی حضرت اجازه نمی‌داد یک عده در طول سال پست بدهند و شب‌ها نخوابند یک عده هم 70 سال یکضرب بخوابند شیفت‌شان عوض می‌شد.
1- اهمیت نماز جماعت در سیره پیامبر (ص)
یکی از کارهایی که حضرت می‌کرد این بود که در نماز جماعت با نگاه‌ها حاضر و غایب می‌کرد یک روز حضرت نماز صبح را خواند شروع کرد نگاه کردن دید حضرت علی(ع)نیامده رفت در خانه علی(ع)را زد فاطمه(علیها السلام) آمد سلام علیکم حضرت فرمود علی(ع)در مسجد نبود فاطمه(علیها السلام) فرمود ایشان دیشب تا صبح مناجات داشت صبح دیگر خیلی خسته بود مثلا، نمازش را فرادی خواند توی این گفت و شنود‌ها علی(ع)بیدار شد فرمود آقا قصه اینست حضرت فرمود شما شب تا صبح بخوابید اما صبح بیایی مسجد بهتر از اینست که شب تا صبح اشک بریزی صبح نمازت را فرادی بخوانی این حدیث در بحارالانوار، ج 85، ص 17 است.
شخص بادیه نشینی آمد خدمت حضرت و گفت من در بیابان زندگی می‌کنم وقت نماز که می‌شود. اذان می‌گویم بعد همسرم و دخترم و غلامم با من یک نماز جماعت درون گروهی یک نماز جماعت خانوادگی داریم منتهی گاهی وقتها غلامها دنبال چوپانی می‌روند من هستم و دخترم و خانمم گاهی وقتها هم دخترهایم دنبال آبیاری می‌روند من هستم و خانمم گاهی وقتها هم خانمم دنبال کار دیگری می‌رود من هستم و من بالاخره اسم این نماز جماعت هست؟ فرمود بله.
سعی کنیم نماز جماعت را مد کنیم همه به هم اقتدا کنند اینکه می‌گویند باید عادل باشد یعنی باید گناه کبیره را علنی از او ندیده باشیم لازم نیست آدم خودش، خودش را عادل بداند شاید هر عادلی به پرونده خودش نگاه کند دسته گل‌هایی در عمرش آب داده باشد، شما از من گناه ندیدید کافی است بله در طلاق می‌گویند کسی که می‌خواهد زنش را طلاق بدهد پهلوی دو تا عادل طلاق بدهد چای آن یک خورده پررنگ است یعنی آن عدالت باید از آن عادل عادل عادل‌ها باشد آن هم بخاطر این چوب لای چرخ گذاشتند که تا بروی آن عادل را پیدا کنی بلکه این وسط راه عادل گیرت نیاید با خانمت آشتی کنی یعنی گران گفتند که کسی نخرد. وگرنه حدیث نماز جماعت اینست َقَالَ الرِّضَا ع: «لَا تُصَلِّ إِلَّا خَلْفَ مَنْ تَثِقُ بِدِینِهِ»(رجال‌الکشی، ص‌496) پشت سر کسی که متعهد است نماز بخوان گناه علنی از او سراغ نداری خلاص، به او اقتدا کن.
یک جاهایی هست که نقشه توی کار است آنجا یک حساسیت جدا توی کار است مثلا اول انقلاب منافقین یک طرحی ریختند که بیائید ما پشت سر هم نماز بخوانیم و این بخاطر حذف روحانیت بود این یک شیطنت بود حساب حرام زادگی با حلال زادگی فرق می‌کند یکوقت یک شیطنت است امام(ره) جلوی آنرا گرفت. در جایی که روحانی نیست آقا هم آدم خوبی است به هم اقتدا کنید اصل نماز در جماعت است.
2- پاداش کسی که برای نماز جماعت می‌رود
حضرت رسول (ص) فرمود: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى الْجَمَاعَهِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَهِ ثُمَّ یَأْمُرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّهِ»(أمالی صدوق، ص‌195) اگر کسی نماز جماعت برود خطرهای قیامت از او دور می‌شود قیامت خیلی خطرناک است حضرت امیر(ع)ناله‌ها داشت یکمرتبه آدم را توی دادگاهی حاضر می‌کنند: «وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ» (غافر/51) نه تا شاهد آنجا داریم زمین شهادت می‌دهد روی من گناه کرد اعضای آدم شهادت می‌دهند فرشته‌ها شهادت می‌دهند خود خدا شاهد است «اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى‌ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً» (اسراء/14) خود آدم وجدانا می‌فهمد چه کرده «وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ» (تکویر/10) پرونده آدم باز می‌شود توی پرونده چیزهایی هست «ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً إِلاَّ أَحْصاها» (کهف/49) ریز و درشت کارها ثبت است اصلا فیلم آدم را نشان می‌دهند و روز خطرناکی است روایت داریم اگر کسی اهل جماعت باشد خطرهای قیامت از او دور می‌شود.
امام کاظم(ع)می‌فرماید اگر کسی تو خانه وضو بگیرد و با عشق و علاقه به جماعت برود هر قدمی که برمی دارد اجری برایش می‌نویسند گناهی را از او حذف می‌کنند درجه‌ای به او می‌دهند، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِنَّ اللَّهَ یَسْتَحْیِی مِنْ عَبْدِهِ إِذَا صَلَّى فِی جَمَاعَهٍ ثُمَّ سَأَلَهُ حَاجَهً أَنْ یَنْصَرِفَ حَتَّى یَقْضِیَهَا»(بحارالأنوار، ج‌85، ص‌4) پیامبر(ص)می‌فرماید اگر انسان وضو بگیرد و نماز بخواند بعد از نماز خدا خجالت می‌کشد این بنده‌ای که وضو گرفت و نماز خواند و دعا کرد دعایش را مستجاب نکند و حتی روایت داریم که اگر کسی بنشیند و منتظر پیش نماز باشد منتظر نماز جماعت باشد فرشته‌ها به او دعا می‌کنند. کسی که سعی کند مداوم اهل نماز جماعت باشد اگر توی رختخواب هم بمیرد خداوند به او اجر شهید می‌دهد این مال کسانی که ذاتا مسجدی هستند و سعی می‌کنند نمازشان را به جماعت بخوانند. اگر کسی پشت سر یک عالم عادل نماز بخواند حضرت فرمود: «مَنْ صَلَّى خَلْفَ إِمَامٍ عَالِمٍ فَکَأَنَّمَا صَلَّى خَلْفِی وَ خَلْفَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ الرَّحْمَنِ»(مستدرک‌الوسائل، ج‌6، ص‌473) انگار پشت سر رسول اکرم(ص)نماز خواند.
اگر پیش نماز عالم عادلی بود حضرت فرمود انگار پشت سر رسول خدا نماز خوانده‌اید(مستدرک ج 6) اگر کسی در راه مسجد شهید بشود 70 هزار فرشته از او استقبال می‌کنند. حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِنَّ صُفُوفَ أُمَّتِی کَصُفُوفِ الْمَلَائِکَهِ فِی السَّمَاءِ»(أمالی صدوق، ص‌195) صف خیلی مهم است هیچ سوره‌ای نیست که اسمش دوبار آمده باشد الا سوره صف و سوره صافات، صف یعنی صف صافات هم یعنی صف این پیداست توجهی که اسلام به صف دارد.
آمدند خدمت حضرت گفت آقا یا بروم توی مسجد نمازم را تند تند بخوانم یا توی خانه نمازم را طولانی بخوانم کدام بهتر است؟ فرمود نماز توی مسجد ولو تند بخوانی بهتر از نماز طولانی توی خانه است.
3- ارزش نماز جماعت با توجه به تعداد نمازگزار
حالا اگر میهمان کم باشد غذای خوب می‌پزیم زیاد باشد آبش را اضافه می‌کنیم هر چه بیشتر شد کم رنگش می‌کنیم خداوند برعکس است نماز جماعت هر چه بیشتر شد پررنگش می‌کند اگر دو نفر اقتدا کردند هر رکعتی 150 رکعت حساب می‌شود اگر سه نفر بودند هر رکعتی 600 رکعت اگر چهار تا بودند هر رکعتی 1200 اگر 5 نفر بودند 2400 تا اگر 6 تا بودند 4800 اگر 7 نفر بودند هر رکعتش 9600 اگر 8 نفر اقتدا کردند 9200 رکعت اگر 10 نفر بودند برای هر رکعت 70 هزار و اگر عدد جماعت از ده تا بیشتر شد هیچ فرشته‌ای قدرش را ندارد. ما قصه را باور نکردیم وقتی بگویند پول بدهی 10 برابر است جدی می‌گرفتیم وقتی به نماز جماعت نمی‌رسیدیم غصه می‌خوردیم الان وقتی توی بازار یا توی مسجد اذان می‌گویند غصه نمی‌خوریم لااقل غصه بخوریم. وقتی می‌گوییم خسارت غصه می‌خوریم که دلار دیروز 140 تومان بود امروز 130 تومان است پیر شانس در بیاید. توی مکه هم همینطور است اگر دو تا حاجی سوغاتی بخرند ضبط صوتی بخرند یکی بخرد مثلا 100 ریال یکی بخرد 90 ریال می‌گوید خاک توی سرم گران خریدم اما در عمرم یک حاجی را ندیدم که بگوید خاک توی سرم ما یک طواف کمتر کردیم در مسائل معنوی سبقت نمی‌گیریم حضرت امیر(ع)برعکس است اصلا قرآن که می‌گوید «سابِقُوا» (حدید/21) یعنی توی کار خیر سبقت بگیرید «سارِعُوا» (آل عمران/133) یعنی توی کار خیر سرعت بگیرید.
4- درصد عمل به آیات در افراد متفاوت است
بارها شده که بگوید امروز روز خوشی بود مشتری زیاد داشتیم اما کسی نگفته امشب شب خوبی بود دو رکعت نماز خواندیم اولیاء خدا از زمستان لذت می‌بردند می‌گفتند دو تا خوبی دارد شب هایش طولانی است و نماز شب می‌خوانیم روزهایش کوتاه است روزه می‌گیریم. من قرآن می‌خواندم و می‌گفتم چه کسی به این آیه عمل کره «وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَویلاً» (دهر/26) بخش بزرگی از شب را مشغول نماز بود. به این آیه کی عمل کرده؟ من یک فرمول خطرناک درست کرده‌ام آبروریزی است آیه‌هایی که روی زمین هیچکس به آن عمل نکرده «وَ الَّذینَ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً» (فرقان/64) شب تا صبح در حال سجده مثلا کیه؟ آیه‌هایی بود که اگر امام(ره) را نمی‌دیدیم می‌گفتیم این آیه بی صاحب است «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ» (احزاب/39) از احدی نمی‌ترسند مگر می‌شود؟ بالاخره هر کسی از کسی می‌ترسد حالا یا از ابرقدرتها یا نه. یک لات بود توی تهران می‌گفت همه لاتهای تهران از من می‌ترسند بعد می‌گوید من از زنم می‌ترسم بعد می‌گفت زنم از سوسک می‌ترسد بالاخره نمی‌شود آدم از هیچکس نترسد. اینکه آدم از احدی نترسد واقعا می‌گوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند جدی می‌گوید شوخی نمی‌کند. بعضی آیات داریم که یک درصد عمل می‌کنند بعضی آیات داریم دو درصد عمل می‌کنند آیه‌ای که صددرصد عمل می‌شود «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ» (مومنون/51) آن هم تا می‌شود گفت بعضی آیات 30% عمل می‌شود بعضی آیات 7 درصد عمل می‌شود بعضی آیات 80% عمل می‌شود درصد آیه‌ها فرق می‌کند.
5- نماز جماعت از نماز اول وقت افراد بهتر است
اول وقت نماز بخوانیم یا صبر کنیم آخر وقت با جماعت بخوانیم نه خیر آخر وقت بهتر است ارزش صف اول از باقی صف‌ها بیشتر است می‌گویند مسافر به حاضر اقتدا نکند یا حاضر به مسافر اقتدا نکند کراهت دارد این نه یعنی نخواندش بهتر است یعنی ثوابش کمتر است این مثل مستضعف توی تهران، تو تهران که می‌گویند مستضعف است باز مستضعف تهران از بعضی از روستاها باز، . . . یعنی تهران به کسی می‌گویند مستضعف که مثلا خانه‌اش 50 متر باشد 70 متر باشد ولی همین خانه 50 متری را اگر بفروشد توی روستای خودش یک مزرعه می‌خرد یعنی نماز جماعت حاضر به مسافر، مسافر به حاضر باز هم از نماز فرادی. . .
آمد گفت آقا من نمی‌توانم بروم مسجد چشم ندارم عصاکش هم ندارم نابینا هستم فرمود اگر مشکلی نیست طناب بکش و خودت را به مسجد برسان. نمازت را خواندی خبر نداشتی بعد می‌بینی نماز جماعت تشکیل شد دو مرتبه بخوان با اینکه نماز خواندی اگر خواستی، واجب نیست اگر پدر و مادر دستور بدهند که برو مسجد و اگر نروی ناراحت می‌شوند اینجا دیگر نماز جماعت بر فرزند واجب است. اگر آقا در حال رکوع است یک نفر می‌گوید یاالله اینجا مستحب است آقا نماز را طول بدهد تا یک نفر به نماز جماعت اضافه بشود.
پیغمبر(ص)در رکوع نماز بود حضرت امیر(ع)داشت می‌دوید که به نماز جماعت برسد رسید به کوچه‌ای پیرمردی را دید که شل شل راه می‌رفت حضرت دید اگر به این پیرمرد بگوید پدر برو کنار و بدود به نماز می‌رسد اما اگر احترام پیر را بگیرد به نماز نمی‌رسد یک خورده فکر کرد و گفت ما حالا احترام پیرمرد را بگیریم این پیرمرد یواش می‌رفت دل حضرت هم شور می‌زد ولی خوب به احترام پیرمرد یواش می‌رفت جبرئیل نازل شد یا رسول الله به قدری نماز را طول بده تا علی! به نماز برسد یک رکوعی حدود 40 دقیقه که یک نفر به نماز برسد منتهی چه نمازی؟ !
6- برای نماز جماعت می‌توان نماز مستحبی را شکاند
خدا رحمت کند شهید رجایی را داشت سخنرانی می‌کرد اول وقت شد گفت آقایان اگر الان من وسط سخنرانی یک شخصیت مهم مملکتی یک کار مهم داشته باشد اجازه می‌دهید بروم گوشی را بردارم مردم هم نمی‌دانستند گفتند بله بروید گوشی را بردارید گفت الان خدا پشت خط است تلفن خدا صدا می‌کند اذان است من نماز می‌خوانم رفت نماز همه مردم هم رفتند نماز ما اگر آخوندهایمان نواب صفوی می‌شدند و کت و شلواریهایمان شهید رجایی نماز توی ایران چهره دیگری می‌شد. اگر نماز مستحبی می‌خوانی دید نماز جماعت است نماز مستحبی را بشکن. امام صادق(ع)فرمود: «مَنْ أَدْرَکَ الْإِمَامَ وَ هُوَ فِی الرَّکْعَهِ الْأَخِیرَهِ فَقَدْ أَدْرَکَ فَضْلَ الْجَمَاعَهِ»(من‌لایحضره‌الفقیه، ج‌1، ص‌408) اگر به رکعت آخر هم برسی باز هم. . . از جاهایی که آدم در نماز هم می‌تواند بدود آنجایی است که آدم به جماعت برسد در نماز راه راه بروی نمازت باطل است ولی بعضی وقتها آدم می‌شود بدود.
اگر برای پیش نماز مرگ ناگهانی پیش آمد سکته متوجه شد وضو ندارد نماز جماعت را از دست ندهید فوری یک نفر از صف اول پایش را جلو بگذارد جماعت به هم نخورد ولو به قیمت شهادت پیش نماز.
7- اهمیت پرداخت بدهی مردم
اما در عین حال اگر در سر نماز هستی و بدهکار می‌آید و می‌گوید پولم را بده راضی نیستم آنجا می‌گوید نمازت را بشکن حق مردم خیلی مهم است. مرده‌ای کفن نداشت یا کفن هایش بود اما نجس بود یا کفنی بود از پوست خوک یا کفنی بود پاره اسلام می‌گوید هر کاری به این مرده می‌کنی بکن اما اگر نخ کفن غصبی است مرده را توی ان کفن دفن نکن مال مردم است. امام حسین(ع)قبل از ظهر عاشورا فرمود: هر کس بدهکار است راضی نیستم جزو 72 تن شهید بشود نمی‌خواهم یاران من مدیون مردم باشند.
8- پاداش و ثواب پیش نماز
رسول خدا فرمود: «مَنْ‌ام قَوْماً بِإِذْنِهِمْ وَ هُمْ بِهِ رَاضُونَ فَاقْتَصَدَ بِهِمْ فِی حُضُورِهِ وَ أَحْسَنَ صَلَاتَهُ بِقِیَامِهِ وَ قِرَاءَتِهِ وَ رُکُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ قُعُودِهِ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ الْقَوْمِ وَ لَا یُنْقَصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ‌ء»(من‌لایحضره‌الفقیه، ج‌4، ص‌15) زنده باد پیش نمازی که مردم دوستش داشته باشند اگر کسی پیش نماز باشد و مردم راضی باشند به عدد ثوابی که همه پس نمازها دارند یک جا پیش نماز هم دارد پیش نمازی اینقدر ثواب دارد.
گاهی وقتها مردم آقا را نمی‌خواهند و آقا هم از مسجد بیرون نمی‌رود می‌گوید جدم اینجا نماز می‌خوانده من هم باید بخوانم بابا جد تو غیر از تو است ما داریم مسجد‌های بسیار مهمی که دست افراد بسیار متوسطی است فقط بخاطر مرحوم آقا چهار تا پیرمرد هم حمایت می‌کنند مهمترین سنگرها دست ضعیف ترین آدمها است و این هم ظلم‌هایی است که به انسان می‌شود یکی از ظلم‌هایی که به امت اسلامی می‌شود اینهاست باید همیشه بهترین جاها دست بهترین افراد باشد و گاهی هم عوض بشوند امروز من می‌توانم اداره کنم پیش نماز باشم فردا پیر شدم خسته شدم مریض شدم بدهم به یک کسی که تازه نفس است مسجد نباید ارثی باشد حالا متاسفانه بعضی وقتها بخاطر اینکه وصیت شده ارثی هم هست دیگر نمی‌شود آن را کاری کرد ولی تو را به حضرت عباس دیگر از این رقم وصیت‌ها نکنید.
9- بعضی وصیت‌ها دردسر است
بعضی خدا رحمتشان کند خوب آدمهایی بودند منتهی مردنشان اسباب دردسر شده نذر کرده که این وقف این کار بشود آقا از دنیا رفته نذر کرده که گردوهای این مزرعه را بفروشید بالای حرم امام رضا(ع)دور تا دور بنشیند دعای توسل بخوانید بابا حرم امام رضا(ع)چقدر جا دارد همه مردم را بیرون می‌کنند یک عده می‌نشینند و دعای توسل می‌خوانند می‌گوئیم آقا این میدان را چرا خالی کردید برای اینها آخر زوار جا تنگ است می‌گویند بانی نذر کرده خوب آنرا نمی‌شود کاریش کرد بخوانید چون وصیت را نمی‌شود تغییر داد.
وصیت و وقف قابل تغییر نیست ولی تو را به حضرت عباس اذیت نکنید. آقا من اگر مردم فلانی نمازم را بخواند بابا شاید فلانی مسافرت بود اگر مردی خدا تو را بیامرزد ول کن مردم را بعد از مرگت مردم را اذیت نکن اگر من مردم فلان جا من را دفع کنید بابا یکوقت می‌بینی توی برف است راهبندان است، پرواز نیست یک کاری کنید مردم اذیت نشوند آسان بگیرید. آقا هر وقت من مردم دعا کنید خدا مرا بیامرزد کجا خاکت کنیم هر جا خاکم کردید در وصیت‌ها بروید پهلوی یک عالم ربانی وصیت کنید در وصیت‌ها دردسر برای امت درست نکنید هر چه می‌توانید آسان بگیرید.
ما خیلی وقتها مثلا فرض کنید یک ساختمان ده‌ها میلیون قیمت آن است می‌گویند واقف وقف کره که اینجا فقط سرفه کنید اگر عطسه کنید صلاح نیست هیچی حالا باید نگه‌اش داریم تا یک کسی سرفه‌اش بگیرد در وصیت‌ها و وقف‌ها هم روح‌تان بزرگ باشد یک تنگ نظری حضرت ابراهیم(ع)رفت بکند خدا حالش را گرفت حضرت ابراهیم(ع)مکه را که ساخت در وقف نامه‌اش یک خورده وقف را کوچک گرفت گفت «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلیلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى‌ عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ» (بقره/126) خدایا رزق بده اهل مکه را از ثمرات رزق بده. «مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ» مومن‌ها خوبهایشان خداوند فرمود هیس! ! از این وقف‌ها نکن «وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» من اگر کافر هم باشد به او می‌دهم بخورد نگو نه تو که سینه نزده‌ای آمده‌ای پلو بخوری! این دیگ مال آنهایی است که دو لیتر گریه کرده‌اند بابا این گریه نکرده آمده رد شود به او بده بخورد.
«وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» کافر هم باشد به او می‌دهم بخورد منتهی «ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى‌ عَذابِ النَّارِ» روز قیامت پدرش را درمی آورم ولی توی دنیا بگذار بخورد.
10- زیبایی‌ها از خدا و بدی‌ها از ماست
دین خوبی داریم هر کجا خراب است مال ماست قرآن می‌فرماید: «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» (نساء/79) یعنی هرچه به تو اصابت کرد هر چه زیبایی است از خداست هر چه سیئه و بدی است از خودت است حالا یک مثل هم بزنم این یعنی چه که هر چه خوبی است از خداست و هرچه بدی است از خودمان است ببینید کره زمین همینطور که می‌گردد هم دور خودش می‌گردد هم دور خورشید همیشه یک طرف کره زمین که رو به خورشید است روشن است آنطرف آن تاریک ما می‌توانیم بگوئیم‌ای کره زمین هر وقت روشن هستی از خورشید است هر وقت تاریک هستی از خودت است. «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ» ‌ای زمین هر کجای تو روشن است روشنی‌ات از خودت نیست از خورشید است هر کجای تو تاریک است از خودت است.
باران نازل می‌شود چقدر خوبست وارد هوای تهران می‌شود یا خیابانهای تهران می‌شود یا شهرهای دیگر هر چه توی جوبها برود آلودگی‌ها از ماست. بچه که به دنیا می‌آید قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَهِ»(کافی، ج‌2، ص‌12) بچه که به دنیا می‌آید روی فطرت است منتهی پدر و مادر اینرا منحرف می‌کنند یا یهودی‌اش می‌کنند یا مسیحی یعنی بچه به طور طبیعی سالم است بچه خوب می‌فهمد «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (شمس/8) بچه کوچولو به شما سیب می‌دهد می‌گوید بگیر تا من دستهایم را بشورم می‌رود دستش را بشورد شما سیب‌اش را می‌خوری برمی گردد بلد نیست بگوید این امانت بود تو امین بودی به امانت چرا خیانت کردی بلد نیست سخنرانی بکند اما گریه می‌کند این گریه یعنی‌ای خائن «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» یعنی بچه خیانت و امانت را می‌فهمد منتهی با بغض و اشک و لبخند. . .
یکی از دوستان ما می‌گفت وارد خانه شدم یک بچه کوچولو داشتم دیدم توی خانه راه می‌رود و می‌گوید درود بر قرائتی درود بر قرائتی گفتم بچه خفه شو! قرائتی کیه؟ می‌گفت ترسید و هیچی نگفت. من هم شوخی کردم گفتم اتفاقا حدیث هم همین را می‌گوید «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَهِ» (بحارالانوار،ج3،ص279) هر بچه‌ای به طور طبیعی. . . بابا حالا اینکه سیاسی نبوده بچه سه ساله این همه بزرگها به بزرگها می‌گویند بگذار بچه هم به ما بگوید!
11- طولانی نکردن نماز جماعت
مساجد مهم را در اختیار افراد غیر مهم نگذاریم گاهی یک کسی زمانی رئیس بوده بدلیل اینکه رئیس بوده می‌توانسته موفقیت‌هایی هم داشته باشد الان دیگر نمی‌تواند. . . توجه به عواطف پیغمبر(ص)می‌فرماید من سر نماز بودم می‌خواستم نماز را طولانی بخوانم. دیدم یک بچه گریه می‌کند نمازم را فوری خلاصه کردم. ترسیدم مادرش که پشت سرم اقتدا کرده به او تلخ بگذرد من نمازم را خلاصه کردم تا زنی که پشت سر من نماز می‌خواند. . . یعنی برادران هیئتی طوری سخنرانی کنید از زنهایی که می‌آیند پای روضه شوهرشان توی خانه تنها. . . چون گاهی مرد می‌آید خانه ساعت ده ونیم شب است خانم کجاست؟ رضه‌ای بر پدر روضه صلوات بر پدر واعظ و هیئت صلوات آخر این چه وقت روضه‌ای است برنامه روضه باید طوری باشد که زنهای شوهردار، بچه دار، زود به خانه‌شان برگردند.
توجه به ضعیف‌ها شخصی از پیغمبر(ص)پرسید من نمازم را طول می‌دهم چون فلانی تنگ گوشم گفته طولش بده، خیلی ناراحت شد فرمود نماز هم خصوصی است ما چند تا چیز خصوصی داریم حمام خصوصی ماشین خصوصی باغ خصوصی حجه الاسلام خصوصی نداریم که این آقا بیاید آقا را بخرد بگوید طولش بده شما باید مراعات ضعیف ترین فرد را بکنید نه مراعات آن کسی که حال عبادت دارد.
نمازه سه گروه بالا نمی‌رود یعنی قبول نمی‌شود یکی از اینها پیش نمازی است که مردم او را دوست نداشته باشند. از امام صادق ع روایت داریم: «کَانَتْ صَلَاهُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَخَفَّ صَلَاهٍ فِی تَمَامٍ»(دعائم‌الإسلام، ج‌1، ص‌152) البته روایتهایی که استخراج شده از 20 تا کتاب استخراج شده روایت‌های جالبی است شاید توی 1500 تا حدیث این چند تا استخراج شده. پیغمبر(ص)هم نمازش را ساده می‌خواند هم کم نمی‌گذاشت.
12- در نماز چگونه دعا باید کرد
داریم که فقط به فکر خودتان نباشید در دعا چرا تنهایی دعا می‌خوانید من یکوقت سر نماز گفتم «اللَّهُمَ‌ اغْفِرْ لی» خم شدم آقام گفت حالا چه مانعی داشت که می‌گفتی «اللَّهُمَ‌ اغْفِرْ لی‌ وَ لِوالِدَیَّ» بابا تو پسر من هستی یک دعایی هم. . . داریم پیش نماز بخصوص به پس نمازها هم دعا کند دعا که می‌کنید کامپیوتری دعا کنید در یکی از دعاهای امیرالمومنین(ع) دیدم که اینطور دارد می‌گوید خدایا آنچه در تاریخ گذشتگان به خوبها داده‌ای و آنچه الان به مردم خوب می‌دهی و آنچه در آینده به مردم خوبی که هنوز خلق خواهی داد همه را به ما بده امام سجاد(ع)در صحیفه سجادیه می‌فرماید: «مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَئِمَّهِ الْهُدَى»(صحیفه سجادیه، دعاى 4) از آدم تا خاتم عمومی دعا کنید. خدایا بچه من توی کنکور همسر من توی زایشگاه، گمشده من پیدا بشود، من نه ما.
در نماز جماعت گاهی حضرت می‌فرمود فلانی کجاست می‌گفتند مسافر است می‌گفت بیائید دعایش کنیم دعایش می‌کرد و همه آمین می‌گفتند وقتی از سفر می‌آمد می‌گفتند نبودی پیغمبر(ص)حال تو را پرسید گفتیم ایشان مسافرت است دعا کرد همه آمین گفتیم این دیگر تا آخر عمر می‌گفت جان من قربان پیغمبر(ص)عاشق پیغمبر(ص)بودند. فلانی کجاست؟ مریض است اصحاب بیائید برویم عیادت گاهی پیغمبر(ص)همه جمعیت یا بخشی از جمعیت را برمی داشت می‌رفتند عیادت مریض مسجدی باید احساس کند که. . . یک مسجدی که مریض می‌شود اگر ایمان داشته باشد روزی چند نوبت امت اسلامی توی مسجدها در حق او دعا می‌کنند به همین دعای امت دل‌اش خوش است اما اگر کسی مسجدی نباشد وقتی مریض شد پسرعمه‌ای دخترخاله‌ای تلفنی احوال او را. . . با دسته گلی. حتی روایت داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ»(من‌لایحضره‌الفقیه، ج‌1، ص‌400) توی نماز جماعت کسی به خودش تنهایی دعا کند خیانتکار است یعنی تشر می‌زند که در نماز عمومی دعای خصوصی نکن. اگر چند نفر پیش نماز بودند قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ وَ فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْهُ لَمْ یَزَلْ أَمْرُهُمْ إِلَى سَفَالٍ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ»(من‌لایحضره‌الفقیه، ج‌1، ص‌378) آنکه علم و فقه و عدالت و تقوایش از هم بیشتر است او پیش نماز باشد.
اگر پیش نمازی مورد غضب والدینش است پدر و مادر به شدت از پیش نماز عصبانی هستند حدیث داریم به چنین پیش نمازی اقتدا نکنید.
ملاکهای پیش نمازی قَالَ الصَّادِقُ ع: «یَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْدَمُهُمْ هِجْرَهً فَإِنِ اسْتَوَوْا فَأَقْرَؤُهُمْ وَ إِنِ اسْتَوَوْا فَأَفْقَهُهُمْ وَ إِنِ اسْتَوَوْا فَأَکْبَرُهُمْ سِنّاً وَ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ أَحَقُّ بِمَسْجِدِهِ»(دعائم‌الإسلام، ج‌1، ص‌152) هر که سابقه هجرت دارد هر که قرائت نمازش بهتر است اگر هر دو قرائت و هجرتشان یک جور است هر که فقه‌اش بهتر است اگر فقه و همه چیزشان مثل هم است هر که سن‌اش بیشتر است پیش نمازی که همیشه آنجا نماز می‌خواند اولویت دارد بر پیش نمازی که تازه آمده و میهمان است. اگر وارد خانه شدیم صاحبخانه عادل است بهتر اینست که خود صاحبخانه پیش نماز بشود. ممکن است میهمان و صاحبخانه هر دو عادل باشند اما اولویت به صاحبخانه است.
خدایا روز به روز بر ایمان و علم و فرهنگ و عمق و برکت و تقوی و علم ما بیفزا. آنچه خسارت کرده‌ایم و برکاتی را از دست داده‌ایم توفیق جبرانش مرحمت بفرما.روح امام(ره) و شهدا را از ما راضی بفرما.
امتی که خون دادند تلویزیون را در اختیار قرآن و حدیث گذاشتند روح‌شان را از ما شاد و ما را پاسدار خون آنها قرار بده.

«و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2050

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.