تفسیر سوره حجرات – 20

موضوع: تفسیر سوره حجرات (20)
تاریخ پخش: 29/06/80

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بحث در زمانی پخش می‌شود که در آستانه بازگشایی مدارس اول مهر هست، بیننده‌ها وقتی بحث را می‌بینند که هفته دفاع مقدس را در پیش داریم، بازگشایی مدارس را در پیش داریم، ما هم بحثمان تفسیر سوره حجرات است آیه‌ای است که 25 نکته دارد. من نگاه کردم دیدم نه نکته‌ را نگفته‌ام باقی‌ را در جلسه قبل گفته‌ام آیه را می‌نویسم، به هفته دفاع مقدس هم می‌خورد.
1- صلح و اصلاح بین دو گروه
تفسیر سوره حجرات جزء 26 آیه نهم آیه این است: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی‏» (حجرات/9) اگر دو طایفه از مؤمنین «اقْتَتَلُوا» درگیر شدند دو قبیله محله بالا و پایین، دو روستا، دو شهر، دو دبیرستان، دو کشور، اگر بهم ریختند اگر دو گروه بهم ریختند بی تفاوتی ممنوع، تأخیر ممنوع «فَأَصْلِحُوا» «ف‏َ» یعنی فوری «فَأَصْلِحُوا» امر است یعنی واجب است فوری، بی تفاوت و بی تعهد نباشید فوری پاشید اینها را آشتی دهید، اصلاح کنید، آگر دیدید یکی گردن کلفت، «فَإِنْ بَغَتْ»،«بغی» با «غین» سرکشی، اگر سرکشی و طغیان می‌کنید یکی بر دیگری اون که طغیان می‌کند بسیج شوید تار و مار کنید، سرکشی را سرکوب کنیم. من طبیعی رسیدم به این آیه ولی به هفته دفاع مقدس هم می‌خورد. نکاتی در این آیه گفتم ولی نکاتی که نگفته‌ام، برایتان بگویم.
2- نکاتی درباره آیه و امر به معروف و نهی از منکر
1- وقتی انسان صحبت می‌کند مخاطب قرار ندهیم بهتر است. یک وقتی می‌گوییم تو همچین کردی طرف ضایع می‌شود، بگوییم بعضی همچین می‌کنند؟ این خودش هم در روحانیون و هم معلمین و نویسنده‌ها مثلاً طرف را مخاطب قرار ندهیم. مثلاً پیامبر بالای منبر بود، دید یک نفر شرابخور آمده پای منبرش، نگفت آقا تو شراب می‌خوری؟ گفت چرا بعضی شراب می‌خورند؟ نگفت چرا شراب می‌خوری؟ اینجا هم می‌گوید: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا» بعضی از طایفه‌های مؤمنین درگیر می‌شوند نمی‌گوید تو درگیر شدی، سعی کنیم در جاهایی که خلاف است طرف را مخاطب مستقیم قرار ندهیم.
2- اینکه در جامعه اسلامی نباید به «یاغی» سرکش مهلت داد. اگر یک کسی گردن کلفت است فوری «فَقاتِلُوا»، «فا» یعنی فوری اگر درگیر شوند فوری اصلاح بدهید و اگر گردن کلفتی کرد فوری یعنی در جامعه اسلامی به سرکش مهلت ندهید.
3- برای مبارزه زمان مطرح نیست. آخه می‌گویند تا کی، مثل اینکه یک بابایی مریض دارد می‌گوییم تا کی می‌روی دکتر، تا بچه‌ام خوب شود. تا کی؟ «حَتَّى تَفی‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه»، «فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی حَتَّى تَفی‏ءَ‏» تابرگردد «إِلى‏ أَمْرِ اللَّه» تا به سمت فرمان خدا برگردد. نمی‌گوید تا تسلیم شما شود، تا تسلیم خدا شود اینکه می‌گویند دفاع مقدس یعنی ما به خاطر هوس جنگ نگردیم و به جبهه نرفتیم به خاطر اینکه او، بعث و صدام به ما ظلم کرده باید دفاع کنیم اینکه می‌گوییم مقدس چون می‌گوییم «أَمْرِ اللَّه».
نمی‌گوید «حَتَّى تَفی‏ءَ الیکم» نمی‌گوید «الیکم» سرکش را سرکوب کن تا به سوی تو برگردد من هم هوس دارم. اگر او هوس دارد سرکشی کرده من او را تار و مار کنم تا طبق هوس من باشد، نه هوس تو و نه هوس او، «أَمْرِ اللَّه» است می‌گوییم دفاع مقدس.
سؤال: مسأله دیگر اینکه می‌گویند ولایت فقیه چیست؟ حکومت اسلامی؟ جواب: ما می‌گوییم بحث را کنار بگذار و بیا سراغ قرآن، این آیه قرآن است سوره حجرات که سنی و شیعه قبول دارند می‌گوید: اگر دو طایفه درگیر شدند، اطلاح کنید سرکش را سرکوب کنید. سؤال: اگر خواسته باشیم سرکش را سرکوب کنیم، الآن اسراییل سرکشی می‌کند بر فلسطین و لبنان، اگر خواسته باشیم سرکشی را سرکوب کنیم بدون حکومت می‌شود، بدون قوای مسلح می‌شود، بدون دیدن آموزش نظامی می‌شود، بدون بسیج می‌شود؟ پس ببینید اگر گفتند کجای اسلام گفته بسیج و ولایت فقه و پادگان، می‌گوییم بابا اسلام گفته سرکوب کن، در زمان ما سرکوبی بدون داشتن رهبری، قوای مسلح، آموزش نظامی، داشتن اطلاعات بدون اینها دشمن را نمی‌شود سرکوب کرد.
مگر اگر گفتم نماز بخوان باید وضو بگیری، اگر گفتم با آب وضو بگیر معنایش این است که باید چاه هم بکنی، پس باید طناب هم بخری آب هم از چاه بکشی، وقتی گفتند این کار را بکن یعنی مقدماتش هم واجب است. ما برای این که خواسته باشیم به قرآن عمل کنیم فرموده: سرکش را سرکوب کن، باید رهبری، بسیج، دفاع، مانور، پادگان، آموزش نظامی، اطلاعات، همه مقدمات سرکوب را داشته باشیم. این معنای حکومت اسلامی است. نگو حکومت اسلامی کجای قرآن است؟ بسیاری از آیات را بدون حکومت اسلامی می‌شود عمل کرد بله اگر فقط قرآن می‌گفت: «یُقیمُونَ الصَّلاه» می‌رفتیم توی خانه هی نماز می‌خواندیم، اگر فقط توی قرآن می‌گفت: «اذکرو الله» همه‌اش می‌گفتیم سبحان الله، الله اکبر، سبحان الله، ذکر می‌گفتیم. ولی وقتی می‌گوید: «فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ» (توبه/12) رهبر کفر را بکش، کشتن رهبر کفر با «صبحکم الله» و «مساکم الله» و ذکر و ورد خالی نمی‌شود.
پس این مقدمه واجب به قول ما طلبه‌ها که می‌گویند واجب است یعنی تمام نظام‌ها برای سرکوب کردن به او نیاز دارد و باید داشته باشیم.
دوم: از این آیه معلوم می‌شود که نباید کار به زن و بچه داشته باشیم. چون می‌گوید «فَقاتِلُوا» بکش «الَّتی‏ تَبْغی» آنکه متجاوز است ممکن است طرف متجاوز باشد ولی زن و بچه‌اش تقصیر نداشته باشند. آقا به خانمی، یک آقایی فاسد است می‌خواهی بگیری، دست بچه‌اش را گرفته شما باید یک کاری کنی که بچه‌اش دلهره نداشته باشد، جوری با این آقا برخوردنکنی که بچه‌اش هم سکته کند. «فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی» یعنی همان کسی که متجاوز است کاری به زن و بچه‌اش نداشته باش.
حدیث: امیرالمؤمنین(ع) فرمود: امتی مقدس است که بدون تردید بتوانند حق ضعیف را از نظام بگیرد. اگر یک کشوری، جامعه‌ای نتوانند حق ضعیف را بگیرند آن جامعه مقدس نیست خوب در اینجا یک حدیث دیگر بخوانم. حدیث: برادرت را یاری کن چه ظالم است چه مظلوم. اگر مظلوم است کمک کن حقش از ظالم بگیر و اگر ظالم است کاری کن که ظلم کند.
چون کمک به ظالم هم، یک رفیقی داری ظالم است تو اگر رفیقش هستی باید یک کاری کنی که دست از ظلمش بکشد. و لذا داریم: رفیقت را یاری کن اکر مظلوم است حقش را بگیر و اگر ظالم است جلو ظلمش را بگیر.
امیرالمؤمنین علی(ع) داشتند می‌رفتند هوای داغ دید یک خانمی پریشان در کوچه است. گفت خانم چتون است گفت شوهرم گفته می‌زنمت و من فرار کرده‌ام، گفت خیلی خب هوا داغ است عصر هوا خنک می‌شود من می‌آیم پهلوی شوهرت واسطه می‌شوم بعد امیرالمؤمنین فکر کرد گفت چرا معطل کنیم اگر یک زنی دلهره دارد چرا دو ساعت دیگر گفت نه پاشو بریم، عقب زن آمد در خانه شوهر در زد و شوهرش علی را نشناخت گفت به این زن گفتی می‌زنمت؟ بعد مرد پررو شد گفت حالا که تو را واسطه کرده او را می‌کشم آتش می‌زنم. حضرت امیر فرمودند: خیلی گردن کلفتی شمشیرش را کشید و تا شمشیرش را کشید مردم آمدند گفتند: سلام علیکم سلام علیکم هی مردم به حضرت علی سلام کردند این جوان گفت این کیه هی سلامش می‌کنند فهمید امیرالمؤمنین است افتاد روی پای آقا، آقا ببخشید، شرمنده‌ام، می‌بخشم او را، بعد به زن گفت معلوم می‌شود تو هم یک کاری کرده‌ای که شوهرت جوش آورده، زن هم نباید در خانه کاری انجام دهد که شوهرش جوش بیاورد برو خوب شوهرداری کن.
3- نهی از منکر تا حد مقدور
جامعه اگر حق مظلوم را از ظالم نگیرد مقدس نیست. حالا چون برنامه در شب جمعه‌ای پخش می‌شود که شب شهادت امام هادی(ع) است یک خاطره از امام هادی(ع) در یک دقیقه بگویم:
بنی عباس یکی از طاغوتی‌هایشان متوکل عباسی بود. گزارش دادند به متوکل عباسی، که امام دهم با قمی‌ها رفت و آمد‌هایی دارند، یعنی قمی‌ها با امام رفت و آمدهایی دارند، اسلحه و نامه‌هایی در خانه امام جمع شده و نبایست کودتایی بکنند، متوکل عباسی مخفیانه یک گروهی را وادار کرد ریختند توی خانه امام هرچه گشتند چیزی گیرشان نیامد نه اسلحه نه نامه بعد دیدند امام نشسته‌اند قرآن می‌خوانند با همان حال او را بردند توی مجلس متوکل، متوکل ظرف شراب دستش بود، شراب را به امام تعارف کرد. امام فرمود: من شراب در عمرم نخورده‌ام، گفت پس شعر بخوان یا شعر یا شراب، آدمهای عیاش کارشان با شعر و شراب است، گفت من اهل شعر نیستم، گفت خواهش می‌کنم یا شعر یا شراب، امام گفتند حالا که چاره‌ای نیست من دو سه بیت شعر می‌خوانم امام هادی دو سه بیت شعر خواندند جلسه منقلب شد، یک انقلاب فرهنگی راه انداخت، یک کودتای فکری کرد شعری عربی است من دیروز این را یاد گرفته‌ایم برایتان می‌خوانم.
«بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ» (بحارالانوار/ج50/ص211) ای متوکل مست عیاش آنقدر گردن کلفت‌تر از تو بوده‌اند که روی قله‌ها کاخ ساختند و افرادی از جان آنها حفاظت کردند و آنها توی کاخ‌های روی قله‌ها عیاشی کرده‌اند ولی نه کوه آنها را نجات داد و نه قله و نه آن مسؤولین حفاظت.
«وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ وَ اسْکِنُوا حُفَراً یَا بِئْسَمَا نَزَلُوا» (بحارالانوار/ج50/ص211) از آن جایگاه‌هایی که فکر می‌کردند حفاظت شده است خدا اینها را به زیر کشید، توی سوراخ گور برد، چه سوراخ و چه جایگاه بدی است و چه منزلگاه بدی است. «نَادَاهُمْ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ أَیْنَ الْأَسَاوِرُ وَ التِّیجَانُ وَ الْحُلَل» (بحارالانوار/ج50/ص211) ندا زدند‌ای پادشاهان عیاش، کو طلاها و تاج‌ها دیدید این عیاشی‌ها عاقبت سرو کارتان به قبر افتاد.
«أَیْنَ الْوُجُوهُ الَّتِی کَانَتْ مُنْعِمَهً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْکِلَل‏» (بحارالانوار/ج50/ص212) کجاست صورت‌های بشاش و خوش گذران که ببینید که در دنیا پرده‌ها و سراپرده‌ها در برابرش نصب کرده بودند و عیاشی می‌کردند.
«فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِینَ سَاءَلَهُمْ تِلْکَ الْوُجُوهُ عَلَیْهَا الدُّودُ تَقْتَتِلُ‏» (بحارالانوار/ج50/ص212) الان همان صورت‌های خوش گذران در قبر کرم‌ها رویش ور می‌روند و کرم‌ها سر خوردن گوشتش با هم دعوا می‌کنند.
«قَدْ طَالَ مَا أَکَلُوا دَهْراً وَ قَدْ شَرِبُوا وَ أَصْبَحُوا الْیَوْمَ بَعْدَ الْأَکْلِ قَدْ أُکِلُوا»
چقدر شراب خوردند و عیاشی کردند مثل تو و الآن همان چیزهایی که خوردند کرم‌ها در قبرها از آنها می‌خورند.
چنان امام هادی حال این خلیفه عیاش مست طاغوت را بهم زد، این را می‌گویند امام، امام یعنی کسی که بتواند نهی از منکر یعنی جلو منکر را بگیر، ممکن است امام نتواند ظرف شراب را بگیرد شرایط جوری باشد که نهی از منکر فایده‌ای نداشته باشد نشود شراب را گرفت ولی می‌شود گناه را به گنهکار تلخ کرد. ما گاهی وقت‌ها می‌بینیم یک پسر و دختری و یک زن و مردی یک جوانی، پیری دارد نگاه می‌کند نمی‌توانیم جلو گناهش را بگیریم، اما می‌توانیم حالش را بگیریم، حالگیری هم یک کاری است.
سلام و صلوات خدا بر امام هادی و بر همه انبیا که به امام صادق می‌گفتند، این امامان شیعه مثل استخوان توی گلوی ما هستند نه می‌توانیم قورتشان دهیم و نه می‌توانیم بیرون آوریم. شیعه معنایش این است که مزاحم طاغوت شود. الآن اسراییل می‌گوید: ایران استخوان در گلوی من است، الحمد لله حالا معلوم شد ما مسلمانیم، چون قرآن یک آیه دارد می‌گوید «یَغیظُ الْکُفَّار» (توبه/120) هر وقت کفار را غیظ درآوردی معاوم می‌شود مسلمانی.
اگر مسلمانی بودی که هم آمریکا دوستت داشت و هم اسراییل، در مسلمانی‌ات شک کن. چون قرآن می‌گوید: «لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى» (بقره/120) یهود و نصاری هیچ وقت از تو راضی نیستند تا بدانند تو هم توی دستشان هستی. اگه یک وقت یهود و نصاری از تو راضی هستند پیداست که تو در اختیار آنها هستی، پس در مسلمانی ات شک کن.
هفته دفاع مقدس است قرآن می‌گوید: «فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی» از افتخارات ما این است. یک کسی از من پرسید این ولایت فقیه چی می‌گوید. گفتم ایران قدیم چقدر گسترش داشت زمانی که ایران دست ولایت فقیه نبود هر دفعه هر کشوری، هر قدرتی، هر قبیله و قومی به ایران حمله می‌کرد یک تکه ایران را گرفت، ایران الآن شاید یک پنجم ایران قدیم باشد تکه تکه کردند هر وقت حمله شد یک تکه‌اش را بردند از زمانی که ایران دستش را گذاشت تو دست ولایت فقیه یک وجب زمینش را به دشمن نداده است این نقش ولایت فقیه است. و علتی هم که مخالف هستند همین است چون بچه اگر دستش توی دست باباش باشد لاتها نمی‌توانند او را بدزدند هی می‌گویند بابا ‌ای است. بابا پیر است بیا امروزی باش، اینها امل هستند، هی بچه را کوکش می‌کنند دستش را از دست بابا بردارد، چون بچه‌ای که دستش توی دست بابا نبود، با یک آدامس و شکلات، موتور و بستنی می‌شود بردش، اما اگر دستش در دست بابایش باشد نمی‌شود کاریش کرد.
تا ایران در دست امام خمینی بود یک وجب زمینش را به دشمن نداد. قبل از اینکه ایران دستش در دست ولایت فقیه باشد ولو مراجع بودند ولی مرجعیت خالی کافی نیست باید مرجعیتی باشد که همراهش اطاعت، بسیج، قدرت، اتحاد، کشف توطئه‌ها، تصمیم‌های کلان یک مرجعیتی بعلاوه این خصوصیات باشد.
و اما جمله‌ای که بعد از این است می‌فرماید: «فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ» من می‌خواهم درباره عدل چند جمله‌ای صحبت کنم. «فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی‏ حَتَّى تَفی‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ» این مسأله عدل را من اینجا ننوشته‌ام اجازه بفرمایید «فإِنْ فاءَتْ» اگر برگشت متجاوز «فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْل» یعنی سرکش را سرکوب کنید تا به سمت خدا برگردد «فإِنْ فاءَتْ» اگر برگشت به سمت خدا صلح کنید بین اینها به عدل که در جلسه قبل گفتم اصلاح عادلانه این است که خسارت‌ها جبران شود، آن مقداری که گرفته پس بدهد.
4- عدل چیست؟
سؤال: عدل یعنی چه؟ پیامبر اسلام(ص) فرمود: حالا من عربی می‌خوانم طلبه‌های عزیز که بلدند محصلین هم بلدند چون از این عربی‌های آسان است بعضی عربی‌ها خیلی آسان است، «عَدْلُ سَاعَهٍ» (مستدرک‏الوسائل/ج11/ص317) یعنی عدالت یک ساعت «خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ سَبْعِینَ سَنَه» یک ساعت کسی به عدالت رفتار کند از عبادت هفتاد سال بهتر است، آن هتفاد سالی که شبها بپاخیزی نماز بخوانی و روزها روزه بگیری. حدیثی دیگر: رهبر عادل یک روزش اگر رئیس حکومت اسلامی باشد یک روز او ثوابش از «مأه عام» از صد سال یا پنجاه سال بهتر است. «الامام العادل لا ترد له دعوه» (دعائم‏الاسلام/ج2/ص541) دعای کسی که حکومت دستش هست و عادل است مستجاب است. امیرالمؤمنین فرمود: زندگی یعنی عدالت و ظلم یعنی مرگ. شما در ماجرای کربلا شنیدید که امام حسین(ع) برای آزمایش از پسر سیزده ساله پسر امام حسن(ع) حضرت قاسم پرسید مرگ را چگونه می‌بینی؟ می‌گوید: از عسل شیرین تریعنی اگر رییس حکومت یزید باشد، اگر حکومت دست ظلم باشد مرگ از عسل شیرین‌تر است.
5- فواید عدالت در جامعه
مسأله عدل: امام کاظم فرمود: اگر عدالت برقرار شود همه مردم بی نیاز می‌شوند. الآن در جمهوری اسلامی چیزی خیلی است، آنقدر اتاق خالی هست، آنقدر بی خانه هست، آنقدر پردرآمد هست و سرمایه‌های کلان، و آنقدر فقیر هست. نه یکی و دو تا و سه تا و ده تا و بیست تا یک هیئت حدیث داریم که اگر پردرآمدها زکات مالشان را بدهند یک شکم گرسنه روی زمین باقی نمی‌ماند.
حدیث: اگر مردم عادل باشند آسمان می‌بارد زمین هم میوه‌های خوب تحویل می‌دهد. اگر گفتند خشکسالی است معلوم می‌شود مردم به هم ظلم می‌کنند، رحم کردیم مورد رحم قرار می‌گیریم رحم نکردیم، مورد رحم قرار نمی‌گیریم، می‌گویند، آقا خشکسالی است، دولت چند میلیارد برای خشکسالی داده، بهم ظلم می‌کنیم. این توی بازار است، کلاهبرداری دارد، این توی خیابان دروغ می‌گوید، آن سر کلاس کم کاری می‌کند، او محصلِ بد درس می‌خواند، اون راننده است چنین است، آن طلبه است چنان است. حدیث: اگر عدالت برقرار شود باران می‌آید.
قرآن می‌گوید: «لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» (اعراف/96) اگر مردم ایمان و تقوا داشته باشند ما درهای آسمان را روی اینها باز می‌کنیم. اگر باران نمی‌آید عملکرد خودتان است در دعای کمیل داریم: «اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیر النعم» یک سری گناه‌ها نعمت را عوض می‌کند. قرآن: «یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» (روم/19)
امام کاظم فرمود: خداوند یک مردانی را مبعوث می‌کند که عدالت برقرار می‌کنند آنوقت زمین مرده به ظلم با عدالت زنده می‌شود.
«یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» یک معنایش این است که باران می‌آید زمین مرده سبز می‌شود. و امام کاظم فرمود: یک معنایش این است که مردان عدالتخواهی می‌آیند و زمینی که با ظلم مرده است با عدالت زنده می‌شود. «یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» یعنی «یَبْعَثُ اللَّهُ رِجَالًا» (کافی/ ج7/ص174) که با عدالت «فَتُحْیَا الْأَرْضُ لِإِحْیَاءِ الْعَدْل» (کافی/ج7/ص174) عدالت آرام بخش دل است. یعنی اگر فقیر بداند آنکه ندارد من هم ندارم هردو با هم نداریم آرامش پیدا می‌کند.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: می‌توانم غذای خوب و لباس خوب مصرف کنم، اما ساده زندگی می‌کنم تا اگر یک کسی گفت من فقیرم ما بگوییم امیرالمؤمنین هم وضعش همینطور است.
یکی از مراجع از من پرسید من می‌خواهم برای طلبه‌ها نصیحت کنم به نظر تو چی بگم؟ گفتم دوره فقر هم داشته‌ای؟ گفت بله ما طلبگی خیلی فقیر بودیم، گفتم می‌شود یکی از آنها را بگویی، گفت: من طلبه بودم می‌خواستم غسل کنم پول نداشتم هی راه رفتم فکر کردم پول غسل ندارم، ساعتم را پهلوی حمامی گرو گذاشتم رفتم غسل کردم از مراجع موجود است، از مراجع قم، گفتم همین را برو برای طلبه‌ها بگو، طلبه الآن فقیر است فکر می‌کند شما از وقتی متولد شده‌ای وضعت خوب بوده.
یکی از مسؤلین مهم مملکتی می‌گفت: بگویم او را می‌شناسید شاید راضی نباشد خیلی مهم است ـ می‌گفت روم نمی‌شد یا اینکه پول نداشتم پنیر بخرم می‌رفتم مغازه خورده پنیر می‌خریدم می‌گفت برای مرغ هات می‌خوای می‌گفتم: فرض کن برای مرغ هام می‌خواهم من دیدم پول بدهم پنیر درشت بخرم که حالا پنیر درشت را هم خورد می‌کنم می‌خورم یا خوشه انگور بخرم دون دون کنم می‌خورم پس چرا خوشه بخرم که گران است دونه انگور می‌خریدیم، خرده پنیر می‌خریدیم و حالا هم از رجال مهم مملکتی است. همینکه مردم بفهمند از من ندارم او هم ندارد این برای آدم آرامش است. عرض کنم عدالت با دشمن هم خوب است. یک آیه در قرآن داریم، در قرآن می‌گوید: اگر کسی دشمنت هم هست با دشمنت هم عادل باش.
6- اجرای عدالت با دشمن
با دشمن عادل، بله اگر یک کسی سیلی زد من هم یکی نه اگر یکی زد به من زدی، یک، دو، سه، چهار، یکی زد، یکی به یکی. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «ضَرْبَهً بِضَرْبَه» (وسائل‏الشیعه/ج29/ص128) ابن ملجم یکی زد شما هم یکی بزنید. قرآن: «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا» (مائده/8) اگر با کسی دشمنی حساب این نباشد حالا که دشمنید هر چه می‌خواهید بگویید، و هر چه می‌خواهید بزنید، با دشمن هم باید با عدالت. بین بچه‌ها، پدرها و مادرها عادل.
حدیث: اگر پدر و مادری بین بچه هایش تبعیض قائل شود، مثلاً می‌خواهد بمیرد بگوید به این یک تومان و آن دو تومان بدهید، گناه کبیره کرده. حتی در وصیت عادل باشید، در نگاه قاضی باید عادل باشد، اگر دو نفر آمدند توی دادگستری یک دقیقه به ایشان و یک دقیقه به ایشان نگاه کند.
حدیث: حضرت را خواستند توی مسابقات شرکت بدهند فرمود: من جزء هر قبیله‌ای بنشینم می‌گویند طرفدار این رنگ، طرفدار آن رنگ، گفت: من پنج دقیقه اینجا می‌نشینم و پنج دقیقه اونجا. چون اگر جزء یک گروه بنشینم آن گروه شارژ می‌شود و آن گروه تضعیف می‌شود.
در نگاه و بین بچه‌ها و تقسیم امکانات عدالت.
حالا چکنیم که توی جامعه عدالت بیشتر شود و همانی که مردم دنبالش می‌گردند جمهوری اسلامی قوامش به این است که فقیرها بدانند که توی مملکت عدالت است. ببین توی جبهه، چرا اینقدر شلوغ بود، چون جبهه می‌دیدند آیت الله اشرفی هم با لباس بسیجی می‌رود جبهه، آیت الله مدنی هم می‌رود مرحوم بهشتی هم می‌رود اگر بفهمند بزرگ‌ها می‌روند کوچک‌ها می‌روند شارژ می‌شود در غذا هم همینطور است، آن غذایی که ما می‌خوریم بزرگ‌ها هم همین غذا را می‌خورند. اگر هم عدالت را احساس کنند با فقر راحت زندگی می‌کنند اما اگر تبعیض ببینند تحمل نمی‌کنند.
خدایا: آن کسی که بناست عدالت را پیاده کند.
«یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطا» (کافی/ج1/ص338) آقا اما زمان(ع) را ظهورش را نزدیک ما را یکی از سربازان مخلص امام زمان(ع) قرار بده. به ما توفیق تلقین و رشد بر اساس عدالت را از کودکی و نوجوانی…

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2675

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.