موضوع: آب وباران
تاریخ پخش: 07/01/65
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین من الان إلی قیام یوم الدین»
1- اهمیت آب در قرآن
در قرآن شصت مرتبه نام آب برده شده است. قرآن از این آب چه استفادههایی کرده است و چه مثالهایی زده است «وَجَعَلْنَا مِنْ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» (انبیاء/30) هر زندهای وابسته به آب است «وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّهٍ مِنْ مَاءٍ» (نور/45) هر جنبدهای را خدا از آب آفرید «وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنْ الْمَاءِ بَشَرًا» (فرقان/54) بشر هم از آب آفریده شده است «وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ» (هود/7) خدا اول آب را آفرید «یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنْ السَّمَاءِ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ» (انفال/11) خدوند از آسمان نازل کرد از آسمان آب را برای اینکه شما را تمیز کند. ما از بس که آب دستمان هست توجه به این چیزها نداریم.
«إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» (ملک/30) اگر هر چه کَندی به آب نرسیدی به کی تلگراف میکنی که آب بیاورد؟ تمام نعمتهایی که زیاد است ما نمیگوییم الحمدلله وقتی میگیرند قدرش را میدانیم ما وقتی شب روز میشود نمیگوئیم الحمدالله اما خدا میفرماید اگر شب را طولانی کنیم و روز نشود چطور شب را صبح میکنید «إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ اللَّیْلَ سَرْمَدًا» (قصص/71) خلاصه خدا گفته ادامه نعمتها ما را به غفلت کشانده است چون همیشه داشتهایم خیال میکنیم که همیشه هم هست.
2- از نعمتها غافل نشویم
شاید یکی از دلایلی که خدا نعمت را میگیرد این است که قدر نعمت را نمیدانیم. مسئله آب را جدی بگیرید. آیا وقتی آب میخورید به آن فکر کردهاید؟ دقت کردهاید در آبی که میخورید؟ «أَفَرَأَیْتُمْ الْمَاءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ» (واقعه/68) من آب را نازل میکنم یا تو «أَأَنْتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنْ الْمُزْنِام نَحْنُ الْمُنزِلُونَ» (واقعه/69) توجه به نعمتها یک اصل است و ما غافل هستیم. خداوند میفرماید غذا که میخوری «فَلْیَنْظُرْ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» (عبس/24) دقت کن در غذایت، نگاه کنید آیا حلال است؟ آیا همه دارند یا تو تنهایی داری؟ آیا غذا بهداشتی است یا مانده و کهنه است؟
مردان خدا سحرها بلند میشوند «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (آلعمران/191) و در آفرینش آسمانها و زمین فکر میکنند ما در عمرمان چند دفعه در آفرینش آسمان و زمین فکر کردهایم؟ در توازنی که هست دقت کردهاید؟ آدم باید عمیق به نعمتهای خدا نگاه میکند قرآن به همه نعمتها آیه میگوید، آیه یعنی نشانه، آیه یعنی اینکه ببیند و رد شود، وقتی یک فلش میزنند یعنی از اینطرف برو، میگویند فلانی آیت الله است یعنی آدم به او نگاه که میکند یاد خدا بیفتد.
ما آب را حفظ نمیکنیم مثلاً خیال میکنیم از آب خیابان هر استفادهای میشود کرد «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (روم/41) ابرقدرتها چه میکنند؟ ما ضامن حیوانات هم هستیم «إِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ» (بحارالأنوار، ج 32،ص 7) شما مسئول هستید حتی نسبت به زمینها نسبت به حیوانات اینطور نیست که چون حیوان است هر طور که میخواهی سوار آن شوی رسول خدا حیوانی را دید که زیر بار است حضرت فرمود چرا بار آنرا خالی نمیکنی فرمود درست است که کار دارد ولی باید بار را پائین بیاورد این ایراد دارد.
شما با اینکه پول آب را میدهی اما اگر زیادی مصرف کنی مسئول هستی امام میفرماید: اسراف گناه کبیره است و ما در مصرف آب خیلی اسراف میکنیم. اگر دنیا یک سال ساده زندگی کند گرسنهای روی زمین باقی نمیماند. الان بعضی از کشورها میلیونها آدم گرسنه کنار خیابان هستند.
کسی آب خورد باقیاش را روی زمین ریخت. حضرت فرمود: این کار را نکن. گفت: آقا چیزی از آن استفاده میکند. فرمود: نه آب را باید روی آب ریخت. در رودخانه بریز. اگر شما آب زیاد مصرف میکنی برای غسل زیاد مصرف میکنی و شوهرت راضی نباشد نمازی که میخوانی گیر دارد. اگر حمامی راضی نباشد که شما زیاد آب بریزی، نمازی که میخوانی گیر دارد.
3- اهمیت نماز باران
مسئله بعد نماز باران است که در زمان ما ور افتاده است باید احیاء بشود. عظمت نماز باران خیلی از نماز جمعه و نماز عید بالاتر است. در نماز باران باید تمام مادرها را از بچهها جدا کرد. چه صدایی بلند میشود. حیوانها را باید از هم جدا کرد. انسانها را باید از هم جدا کرد.بعد با پای برهنه باید رفت یک فریادی بلند میشود. تمام حیوانات نعره میکشند. یک صحنهای است که خیلی عظمت دارد. وزیر رژیم قبل گفته بود که ما الان نیاز به نماز باران نداریم. الان اعلیحضرت مقرر کرده است که برای شما چاه عمیق بزنیم. یک نفر بلند شد و گفت: اگر باران نیاید اعلیحضرت چاه عمیق را کجا میزند که آب بیاید؟ باید آب بارانی باشد که شما چاه عمیق بزنید.
اگر کسی تشنهای را آب بدهد، خداوند از آشامیدنیهای بهشت به او آب میدهد و اگر کسی آب را به بغل دستیاش بدهد، گویا یک برده آزاد کرده است و اگر کسی آب را به جایی که آب نیست برساند یک لیوان از آن که بخورند، انگار یک مرده را زنده کردهاند. ثواب زنده کردن یک مرده را خدا به شما میدهد. کسی که ساقی است و به همه آب میدهد خودش آخر همه آب بخورد.
4- آداب آب خوردن
مسئله دیگر آداب آب خودن است، آب را در شب بنشینید و بخورید و در روز سرپا بخورید، آب را یک مرتبه نخورید سماوری که میجوشد، یک مرتبه آب سر آن نکنید. آب را سه مرتبه بخورید. ظرف آب درش را بگذارید، بعد از آب خوردن امام حسین(ع) را یاد کنید.
5- دریا وسیلهی خداشناسی
یکی از چیزهایی که در قرآن مطرح است این است که خدا برای ثابت کردن بعضی مسائل مثال زده است به کف روی آب، یکی از چیزهایی که وسیله خداشناسی است دریاها است و با کمال تاسف زمان شاه دریاها برای عیاشی استفاده میشد یعنی چیزی را که خدا آفریده برای اینکه با آن خدا را بشناسیم. ما در همان جا از خدا غافل میشویم. یک کسی میگفت ما یکوقت ماشین را سوار میشویم میرویم یکبار ماشین سوار میشویم و در میرویم! از نعمتهای خدا استفاده خوب نکردهایم.
«وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا» (فرقان/53) دو تا دریا با هم مساوی نیستند یکی از آنها آب شیرین دارد و یکی هم آب تلخ اما نگو که خدا چرا آب شور خلق کرده است برای اینکه همین دریای شور هم به شما گوشت ماهی تازه تحویل میدهد از هر دو دریا زینت خارج میکنید در هر دو میتوانید کشتیرانی کنید میخواهد بگوید همان آبی هم که شما میگوئید تلخ است و شور است منبع پرورش ماهی است هم خزینه جواهرات است و هم وسیله کشیرانی است نگویید تلخ است.
راههای دریایی کم خطرترین و سالم ترین راهها است حمل نقل دنیا از طریق دریا است اَمن است. دریایی که شور است و آن دریایی که شیرین است شما اگر خواسته باشی از هر دو میتوانید استفاده کنید شیرینیهای زندگی و تلخیهای زندگی تو اگر صیاد خوبی باشی میتوانی از تلخیها و شیرینیها استفاده کنی میخواهد بگوید تلخیها را نگوئید تلخ است در درون تلخیها شیرینی هست.
آدم وقتی هدف داشته باشد از همه کارهایش میتواند استفاده کند مواظب باشیم که تلخیها را تلخ نپنداریم اگر شیطان تو را اذیت نکند و آدم خوبی بودی اینکه ارزش ندارد. باید شیطان اذیت کند. جاذبه شیطان تو را جذب کند. تو مبارزه کنی با وسوسهها، این مهم است مهم این است با اینکه جاذبه زمین به طرف پایین میکشد شما به طرف بالا پرتاپ کنید. اگر اهل صید باشی از همان دریاهای شور هم میتوانی استفاده کنی میخواهم بگویم توی سختیها هم شیرینی هست تاریکی سختی است اما از لابه لای تاریکی ادیسون اختراع برق میکند مرض تلخ است اما با بودن مرض آدم فکر علم داروسازی میافتد بمباران سخت است اما در مقابل آن ضد هوایی درست میشود یعنی تمام سختیها استعدادها را شکوفا میکند.
امام کاظم(ع) تا زندان رفت گفت حالا وقت عبادت است کسی هم سراغ من نمیآید. از همین زندان میتواند استفاده کند.
رهبر انقلاب در ترکیه تبعید شد. آقا مصطفی میگفت: حتی پرده را که کشیده بودیم. مأمورین ساواک آمدند و پرده را کشیدند که نور بیرون توی اتاق نیاید. امام را یک سال در یک خانه حبس کردند. اما چون امام اهل صید بود، در این اتاق یک دوره تحریرالوسیله نوشت. منبعی است که هرکس به مسائل فقه نیاز دارد به کتاب تحریر نیاز دارد که در یک اتاق سربسته نوشته است.
قرآن میفرماید: حق و باطل مثل یک کف میماند روی آب. در جامعه ما اختلاف نظر هست اما قرآن میفرماید: حق مثل آب است که آب به آب که رسید در هم فرو میرود. حق مثل آب است. یعنی اگر جذب کردیم همدیگر را حق هستیم و اگر جذب نکردیم کف هستیم. هر کسی عقیدهای دارد کفر و شرک و توحید نیست. اما شما همه مساوی هستید مشترکات دارید. اگر شما حق بودید مثل آب و من هم حق بودم مثل آب، آب به آب که میرسد در هم فرو میرود چرا من و شما همدیگر را جذب نمیکنیم؟ چرا روح ما پیوند نمیخورد؟ معلوم میشود که ما حقِ حق نیستیم هرکسی دیگری را حق نمیداند. میگوید: اینکه خیلی تند است. میدانید چرا میگوید؟ برای اینکه خیال میکند این محور هستی است دیگران را تندی و کندی لقب میدهیم. برای اینکه خیال میکنیم ما بهتر هستیم.
6- باطل ماندنی نیست
باطل میرود. هرکسی دو روز میآید و میرود. باطل مثل کف است. اما حق آرام است و متواضع، قرآن میفرماید: حق مثل آب است و باطل مثل کف آب. شما حق هستی یا باطل؟ آب آرام حرکت ندارد پس کف هم ندارد. وقتی راه افتاد پستی و بلندی شد کف میکند. بگذار حوادث شما را بالا و پایین ببرد. نگاه کن کف میکنی یا نه؟ انسان پایین و بالا که میرود پیداست که طرفدار حق است یا طرفدار باطل. بگذار دو سه نامه برایت بنویسند. بگذار دو سه تا فحش به تو بدهند. اگر حوادث شما را بالا و پایین نبرد، معلوم میشود که حق هستی. اما گر بالا و پایین رفتی و کف کردی باطل هستی. میگوید: ما باید از جمهوری اسلامی اطاعت کنیم. چرا؟ برای اینکه ما الان رییس هستیم اما اگر آب باشیم همیشه ساکت هستیم. باطل مثل کف است.
امام مصداق حق است، آرامِ آرام است. از وقتی که طلبه بوده است تا حالا آرام بوده است. اگر هارت و هورت دارید پیداست که ناخالصی هم دارید.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»