پاکی ظاهری و باطنی
اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی
بینندگان عزیز بحث را آغاز سال 81 اولین شب جمعه سال 81 میبینند (که مصادف با ششم محرّم است) پس من خوب است که شروع کارمان را با توجه به امام حسین (علیه السلام) شروع کنیم شما میدانید که قرآن یک آیه دارد میگوید: هر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرمش بدهید، «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن»: اگر کسی سلام کرد گرم جوابش را بدهید و از آنجا که شهید زنده است و ما به زنده که سلام میکنیم او جواب گرم به ما میدهد. برای اینکه روح و دلِ امام حسین (علیه السلام) را متوجّه کنیم به خودمان و امام حسین (علیه السلام) که شهید است و زنده است به ما توجه کند و یه جواب گرمی به ما بدهد، پس بهتر این است که ما به او سلام کنیم چون وقتی ما به آن توجه کردیم امام حسین (علیه السلام) به ما جواب میدهد. جواب گرم، و آغاز سالمان را با توجه امام حسین (علیه السلام) به خودمان جلب کنیم راهش این باشد. من سلام میکنیم شما جمله، جمله این سلام را با من بدهید منتهی با توجه سلام کنیم یعنی همین الان دل را ببریم به سمت حسین. السلام علیک یا ابا عبدالله – جواب حضّار – و علی الارواح التی… حلّت بفنائک… علیک منی سلام الله… ابداً… ما بقیت… و بقی اللیل و النهار… و لا جعله الله… آخر العهد منی… لزیارتک… السلام علی الحسین… و علی علی بن الحسین… و علی اولاد الحسین… و علی اصحاب الحسین… (سال نو ضمن تسلیت ایام سوگواری به مناسبت عید نوروز هم تبریک میگویم.) بحثمان در شبهای جمعه سال 80 بحث نظافت و پاکیزگی بود، یک بحث داشتیم پاکی ظاهری که از شانه و مسواک و حمّام و عرض کنم شستشو و لباس و زیبائی و بهداشت و نظافت ظاهری و یکی هم از پاکی معنوی که در پاکی معنوی هم بحث پاکی از گناه، عصمت، پاکی دل از کینه، پاکی چشم از نگاه بد، پاکی زبان از کلام بد، اینها همه نمونههای پاکی در این جلسه یک بحث راجع به به پاکی ظاهری داشتیم و یک بحث راجع به پاکی معنوی، در این بحث میخواهیم وارد احکام پاکی بشویم. راجع به پاکی معنوی این چند جمله را من بگویم که راجع به پاکی قلب وقتی خداوند میخواهد تعریف کند، در روایات داریم در بحار است که «کانَ داود طاهر القلب» دل پاکی داشت، دلش پاک بود، کینهای نبود. «طاهر القلب» یه ارزشی است یا مثلا داریم که: «کانت حلیمه من اطهر نساء قومها» حلیمه سعدیه همان زنی که شیر داد به پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم)، زن پاکی بود به خاطر پاکی اش خداوند بهش لطف کرد.
دل پاک ظرف لطف الهی
مثال: ظرف اگر پاک باشد شما شیر و شربت و چایی میاندازی توش، اگر توی ظرفی سوسکی، پشهای باشد شما خودت هم چایی نمیریزی و میگویی بهداشتی نیست، همینطور که یک ظرف ناپاک را شما چایی نمیریزی، دل ناپاک را هم خدا بهش لطف نمیکند. اگر خواستیم، خیلی افراد از من پرسیدهاند که چه کنیم که خدا به ما یک لطفی بکند، چه کنیم که مورد لطف خاص خداوند قرار بگیریم، بهش گفتم ظرفت را بشوی خود خدا شیرش میکند. مثل اینکه میگوئیم: چه کنیم که این آقا چایی بدهد به ما لیوانت را بشوی، بگیر پاک باشد، چایی میدهند اگر کسی قلبش، کلامش، گوشش، زبانش پاک باشد، بیائید سال 80 را تصمیم بگیریم پاک باشیم. اشکال دارد تصمیم بگیریم حرف بد پشت سر کسی نزنیم، غیبت کسی را نکنیم، تعهّد کنیم، من: «بسم الله الرحمن الرحیم» سال 81 یا حسین ماه محرم است تو کمکم کن یک سال حرف زشت نزنم میشود. خیلیها هستند در عمرشان دروغ نگفتهاند. الان من کسی را سراغ دارم، دو نفر الان توی ذهن من است که در عمرشان دروغ نگفتهاند و ریشهایشان هم سفید شده است. میشود، خدایا دروغ نگویم. به مشتری دروغ نگویم، از من سؤال میکنند معلم هستم صاف بگویم بلد نیستم، آقا این جنس؟ میگویم متوسط است، بهتر از این میخواهی فلان مغازه دارند، راست حرف بزند، بگوئیم هر کجای بازار بگردی این جنس گیرت نمیآید. دروغ نگوییم، یعنی خداوند عاجز است که روزی ما را به دروغ بدهد، گاهی وقتها میگوییم بدون دروغ که نمیشود، چرا نمیشود؟
حدیث: تمام افراد روزیشان حلال مقدّر شده اینکه میگویم دقّت کنید کسانی که گیج میشوند، دروغ میگویند، غیبت میکنند، اختلاس و کلاه برداری میکنند، کم فروشی و همه رقم فروشی شیطتنت میکنند، که با تیزی و شیطتنت میپرند به حرامی را گیر میآورند خداوند سهم حلالشان را کم میگذارد. آیه چیزی بگویم از آیه الله بهاءالدین از رفقای امام خمینی (ره) بود ایشان میگفت: بابا عمر شما اندازهگیری شده، میگوید،«من قبل ان نبرأها» مثلا شما باید 822 کیلو شکر بخوری، سهم شما در عمرت اینقدر شکر است حالا یه جا فکر میکنی صاحب خانه نیست دو تا قند میخوری به هوای دیزی، آنوقت فردا دکتر میگوید: آقا قندتان بالا رفته دیگه خانه خودت هم حق خوردن قند نداری، این پایه مقداری باید راه برود یه وقت که زیادی رله برود یه وقت میگویند: ببخشید شما از پلّه بالا نروید. آقا این مقدار چربی سهمت هست 70 سال 90 سال عمر این مقدار در عمر سهم چربی داری، گاهی وقتها یه چیزی میخوری میگویند چربیتان بالا رفته، این که میگویند قندش بالا رفته، چربیاش چطور شده، چی شده، چی شده، این به خاطر این است که یه جایی تجاوز کردهای. خداوند از سهم حلال. اینطور نیست ما عجله نکنیم، چرا میترسیم، اگر راست بگوئیم خداوند روزیمان را ندهد مثل بعضی جوانها میگویند میترسیم ازدواج کنیم خرجی نیاوریم. خوب یعنی چه؟ یعنی اگر یکی باشم خدا زور دارد ولی اگر دو تا شدیم زور خدا طی میکشد، معنایش این است. حدیث داریم: کسیکه از ازدواج نمیکند از ترس خرجی به خدا سوء ظن دارد یعنی خدا اگر یکی را زور دارد دو تایی ندارد یا افرادی که مثلا فرض کنید به هر حال. حالا حلیمه سعدیه زن پاکی بود.
زبان پاک، زمینه پذیرش توبه
چون ایّام محرّم است یه خاطره بگویم: دوّم محرّم بود امام حسین (علیهالسلام) میآمد کربلا (حرّ) با هزار تا سرباز جلو امام را گرفت، امام حسین (علیه السلام) قبل از اینکه حرّ برسد به یارانش فرمود: هر چه میتوانید در مشکها آب ذخیره کنید، برای اینکه لشگر یزید میآید تشنه هستند آب بدهیم «الله اکبر» چقدر اینها مردند و کرامت دارند. وقتی حرّ آمد تشنه بود و تمام لشگر او از آبهای ذخیره امام حسین (علیه السلام) تشنگی را بر طرف کردند و حتّی اسب هایشان، بعد حرّ گفت: نمیگذارم تکان بخورید امام حسین (علیه السلام) جملهای فرمود: حرّ گفت: من میخواهم یه چیزی بگویم ولی چون مادرت زهراست حیا میکنم. اینجا پاکی زبان، زبانِ حرّ پاک بود. جسارت به زهرا (سلام الله علیها) نکرد. همین ادبش شاید مقدّمه شد که روز عاشورا خدا توفیقش داد که توبه کند، گاهی آدم میخواهد یه چیزی بگوید: میبیند آبرویش میریزد: قورتش بده: «والکاظمین الغیظ»: یعنی غیضت را قورت بده، زبان پاک، میشود اول سال تصمیم بگیریم چشم و زبان پاک باشد. حتّی حدیت داریم که: اگر کسی نگاهش به یه دختری خورد، نگاهش نکرد بعد گفت: خدایا من جوانم و این دختر و نگاهی که من میکنم تو راضی نیستی خودت از حلال ازدواج برایم جور کن. چون به خاطر خدا چشمش را پائین کشید، خدا از راه حلال ازدواجش را آسان میکند. خداوند جبران میکند یکی از اسمهای خداوند«جبّار» است یعنی جبران میکند، اگر شما کوتاه آمدی. حالا راجع به بحث وضو که یکی از مسائل طهارت است من چند تا نکته دارم برایتان بگویم: اولین کاری که آدم از خواب بلند میشود بهداشتی است «الله اکبر» مسئله وضو گرفتن، قرآن میگوید: «اذاقمتم الی الصلوه»: همینکه صبح پا شدید به سمت نماز، اول«فاغسلوا وجوهکم» صورتتان را بشوئید. پس سؤال صبح که آدم از خواب پا میشود، من نمیدانم اینها را سلام صبح بخیر میگویند یا نه؟ من که نمیرسم گوش بدهم ولی حالا اگر تلویزیون نگفته تجدید نظر کند.میگوید: آقا صبح که پا میشوی چه میکنی؟ میگویم: صبح که پا میشوم لباسهایم را میپوشم میروم اداره، ای بابا نماز چه شد؟ نماز هم جزو زندگی است. فیلم سازان ما باید همینطور که فیلم از مردم میگیرند. خوب از همه چیز مردم فیلم بگیرند. غذا خوردن و عقد و عروسی. مراسم بله برون، عزاداری شان، اگر همه را فیلم برداری میکنند نماز هم جزو بدنه کار مردم است. از نماز هم صحبت بشود،نه نماز تصنّعی یعنی همان نماز طبیعی که میخوانند این هم مطرح شود. یعنی یه دبیر بیاید سر کلاس من بعد از نماز چنین کردم.تو که نماز میخوانی به بچّهها هم بگو من نماز خواندهام. فوتبالیستهای ما همینطور که گل زدنشان را میبینند، نمازخواندنشان را هم ببینند، خوب چرا گل را وسط چشمها میزنی و نمازت را مثل هروئینیها میروی او پشته، خوب نمازت را هم توی زمین چمن بخوان، گل زدنت را که دیدند، نمازت را هم ببینند چه اشکالی دارد، ما گاهی وقتها، یکی از کارهای بسیار خوبی که مقام معظم رهبری هم تأیید کرد. انشاءالله باید رشد پیدا کند. این بود که مردم ظهر عاشورا توی خیابان سینه میزنند. امام حسین (علیه السلام) خودش نیز نماز است جلو 30 تا تیر، خورد. امام حسین (علیه السلام) میتوانست توی خیمه نماز بخواند آمد بیرون که بگوید: مردم حساسترین شرائط که که ظهر عاشورا است شما را از نماز غافل نکند. حالا ما یه مشتری که میآید میگوییم: مشتری حیف است نماز را بعد میخوانیم. کافی است که یک مشتری ما را از نماز بیاندازد. نماز اول وقت، ظهر عاشورا امام حسین (علیه السلام) نیز نماز است. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم نیز نماز است تو حرف حسابیت چیست داری سینه میزنی؟ آخر حرف حساب تو چیه؟ یه کار خوبی که در جمهوری اسلامی شد اینکه بسیاری از ما تهران که اینطوری است زیادی از شهرها اینطوری است.یه وقت قم به آیهالله العظمی نجفی مرعشی ره گفتند: آقا امشب حرم نیا برای نماز، ایشان توی صحن حرم حضرت معصومه (سلامالله علیها) نماز میخواند، گفتند: امشب شب عاشورا است نیائید برای نماز، میخواهیم سینه بزنیم. کار به جایی رسیده بود که سینه زنها به یک مرجع تقلید میگفتند: نماز نخوانند میخواهیم سینه بزنیم. خوب این یه رقم دید است. یه دید دیگه: الآن ظهر عاشورا که میشود عزاداران قم یک جماعت توی حرم است و یه سه راه بازار یعنی تقریبا دو، سه کیلومتر یک نماز، یا مشهد چه نمازهایی خوانده میشود، تهران، خیلیها که مشکل هم دارند یه وقت برای آب و برف و فلان سر ظهر قیچی میکند یکی اذان میگوید و همه با هم اذان میگویند، علی ای حال، ظهر عاشورا باید پیدا باشد. چهره نماز عاشورا، نماز عاشورا خیلی، ما هم تشکر میکنیم از عزادارها. هم تقاضا میکنیم این سنّت را احیا کنند. پس چی گفتم حالا:
1-آغاز سالتان را با سلام به امام حسین (علیه السلام) شروع کردید.«الحمدالله» این سلام به امام حسین (علیه السلام) را یادتان نرود. در روز، روزی چند بار همینطور بگوئید «السلام علیک یا مهدی» تا به حضرت مهدی (علیه السلام) توجه کردی آن حضرت هم به شما توجّه میکند و میفرماید: و علیک السلام و رحمهالله، توجّه امام زمان (علیه السلام) به شما خیلی اثر دارد. ما توجه کنیم برای آنها فرقی نمیکند ولی آنها.
مثال: ما خانه مان را رو به خورشید سازیم چیزی گیرش نمیآید. اما خورشید نورش بیاید توی اطاق ما خیلی برکت دارد. ما رو به خورشید یا پشت به خورشید خانه بسازیم، سلام به امام زمان (علیه السلام) بکنیم، یا نکنیم، در آنهااثر نمیکند. توجه خورشید به اطاق ما و توجه حضرت مهدی (علیه السلام) به ما خیلی کار ساز است. هر وقت آب میخوریم سلام بر حسین لعنت بر یزید.
وضو بر وضو، نور بر نور
حالا یه مقداری میخواهیم راجع به وضو صحبت کنیم.
اول: آداب وضو: در وضو برای چی وضو میگیریم؟ 1 – برای نماز که واجب است، برای غیر نماز هم، همیشه با وضو باشیم. یه چیزی برایتان بخوانم این حدیث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح یاد گرفتم. حدیث داریم: اگر کسی همیشه با وضو باشد، اگر یه وقت در حال وضو بمیرد ثواب شهید دارد.
البته معنای با وضو بودن این نیست که آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اینکه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، همیشه با وضو بودن خوب است برای قرآن خواندن، ذکر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روی، وضوی با وضو نور علی نور است. آخه بعضی چیزها دوتایی زشت است مثل اینکه دو تا کراوات روی هم ببندیم. دو تا کراوات روی هم میگویند: این خل است. امّا دو تا لامپ دلیل بر خلی نیست نورش زیاد است. مثلا میگویم: «واذکروا الله کثیرا».
ذکر خدا زیادش مفید است، اما بعضی چیزها مثل غذا، اضافهاش فشار به معده است. حتی آدم وضو دارد یه بار دیگر هم وضو بگیرد. و خشک هم نکنید هر چی آب سرد روی پوست باشد نشاطش بیشتر است. بعد چه جوری وضو بگیریم بعد من هم میخواهم وضو بگیرم دوربین راسِ من باشدمن یه بار وضو را گفتهام حدود نه سال قبل ولی از نه سال پیش خیلی از بچهها عوض و بدل شدهاند، کوچولوها بزرگ شدهاند حالا یه دفعه دیگر ببینند. حالا ما طشت نداریم، حالا فرض کنید طشت است. ببینید وضو که میگیریم دستها را اول میشوئیم این شستن دست مستحب است و جزء وضو نیست، مستحب است که انسان دستش را بشوید. بعد آب را بر میداریم میریزیم بالا از بالا همینطور میشوریم. شد، گردی نشورید همچینی، مثل اینکه لیف میزنیم توی حمام. نه از بالا به پایین باشد خلاصه آب باید به همه بدن برسد به همه صورت از جایی که مو در میآید تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتیاطا به مقداری اینور و آنوَرَش، بعد دست راست را که میخواهیم وضو بگیریم، آب را ور میداریم میریزیم بالا. آب هم باید همه جا برسد من دیدم آب را بعضیها که میریزند به اینجا همچنین میکنند اینجا را خود دست آب میگیرد، پشت دست که آب دست نمیگیرد همینطور دستتر را میکشد این دیگه مسح میشود. مسح غلط است این مسح که انسان با دستتر میکشد مسح سر و مسح پا اینجا نباید مسح باشد باید شستن باشد. غسل است در دست باید شستن باشد مسح کافی، بنابراین آب را که میریزید همینطور که اینجا آب جاری است پشت دست هم باید آب جاری باشد یعنی یه مشت آب این پشت و یه مشت آب اینجا به طوری که آب به همه جا جاری شود نه اینکه آب را اینجا بریزید اینجا را خوب میشوری آن وقت اینجاها چی؟ یه دست خالی میکشی، این میشود مسح. بعضیها که وضو میگیرند دستشان را میآورند تا اینجا آب را همین طور بیار تا نوک. تا نوکها همچنین بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روی زلف هم مسح بکشی کافی است به شرطی که زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقی و یا جنوب غربی بیاری اینجا کافی نیست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طوری نیست زلف باید میزون باشد اگر خیلی طئلانی باشد یا زلف مالِ اینجا نباشد، اگر زلف مالِ اینجاست روی زلف مسح بکشی کافیه، لازم هم نیست زلفها را پس کنی همین روی خود زلف کافیه، فرق بین وضو و غسل این است که در وضو روی زلف کافیه، در غسل باید توی زلف هم شسته شود، مسح پا هم همینطور میکشیم، وضو نور است، دعاهایی هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل کرده. اول این وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبی نباشد مکان غصبی نباشد یعنی حقّ مردم مراعات شود حالا اگر کسی خونه لوله کشی نیست از خونه همسایهها شیلنگ گرفته، دولت هم راضی نیست باید مسئلهاش را بپرسید، که میشود با این آب، وقت نداری وضو بگیری باید تیمّم کنی پا شدی دیدی اِ نزدیک آفتاب است تا بروی وضو بگیری، آفتاب میزند اونجا باید تیمّم کنی.
ﻭﺿﻮﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺴﻮﺍک
در وضو دو چیز است که اهل سنّت بیشتر یا دقّت میکنند شیعهها کم دقّت میکنند ولی ثواب دارد. دقت کنیم، یکی شستشوی بینی، یکی مسواک، این خیلی عنایت بشود روش. پیغمبر ما (صلّی الله علیه و آله و سلم) مسواکش پشت گوشش بود. وقتی از دنیا رفت بلندش کردند دیدند زیر متکایش مسواک است مسواک خیلی مهم است شستشوی بینی مهمّ است، آب سرد مهمّ است خشک نکردن مهمّ است این مالِ اصل وضو. اولین کار وضو است. بعد از وضو، چند تا حدیث هم برای وضو بخوانم.
-«من طلب حاجه و هو علی غیر وضو، فلا تقضَ فلا تلومنّ الّا منّ الّ نفسه»، اگر کسی بدون وضو سراغ کاری رفت و موفّق نشد گله نکند. – یعنی سراغ یه کاری که می روید با وضو باشید
-«انی لا عجب ممن یأخذ فی حاجه فهو علی وضو کیف لا تغضی» اگر کسی وضو گرفت مشکلش حل نشد، من تعجب میکنم. – چطور با اینکه وضو داشت یعنی کارهای معنوی در کارهای مادّی اثر دارد.
-«من توّضأَ للمغرب کان وضوئه کفاره لما مضی لذنوبه الا الکبائر» کسی که برای نماز مغرب وضو، گناهان صبح تا غروبت را خداوند میبخشد مگر گناهان کبیره را.
-«من جدّد وضوئه من غیر جدّد الله توبته من غیر استغفار» با اینکه وضو دارد اگر دو مرتبه وضو بگیرد خداوند او را میبخشد بدون اینکه استغفار کند.
وضو به هنگام خواب
-«من باب علی طهر فکانما اللیل»: کسی که وضو بگیرد برود توی رختخواب تا صبح هم که خواب است مثل این است که احیا گرفته و در حال عبادت است.
-«من اتی المسجد طهرّالله من ذنوبه و کتب من زوّاره» کسی که وضو خانهاش گرفت و به مسجد آمد این از زوّار خداوند است.
-«اکثر من الطهور یزیدالله من عمرک» وضو داشتن عمر را زیاد میکند. و اگر میتوانی همیشه با وضو باشی، همیشه با وضو باش، اینها روایات وضو است. و امّا چند نکته خدمتتان بگویم، عرض کنم که گفتیم وضو آنقدر مهم است که کلید بهشت نماز است و کلید نماز وضو است، در جلسه قبل گفتیم: «مفتاح الصلوه الطهور» این یه حدیثی بود گفتم «الطّهر نصف الایمان»: وضو نصف ایمان است.
-«الوضوء من تمام الصلوه»: وضو علامت تمامی نماز است.
– روز قیامت آنهایی که وضو دارند ازامت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پیشانیشان از آثار نور وضو درخشنده است. – امّا امام رضا (علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام) فرمود: دلیل وضو چیه «لان یکون العبد طاهرا اذ اقام بین یدی الجبّار فی مناجاته» وضو برای این است که وقتی میخواهد با خدای پاک صحبت کند خودش هم پاک باشد.
«نفیّا من الادناس و النجاسه» پاک باشد از آلودگیها. «مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس باطنی» حیرت و خواب آلودیش با وضو از بین برود. یعنی هم نظافت ظاهری و هم نشاط باطنی، بعد در وضو جاهایی که برهنه هست ما میشوئیم مثل صورت و دستها و عرض کنم به حضور جنابعالی که راجع به اسرار وضو روایاتی هم هست که حالا دیگه مطرح نمیکنم. صلواتی بفرستید.
تیمّم، نشان از خاک بودن
دقیقه آخر یک کلمه هم راجع به تیمّم بگویم و غسل، اگر آب نبود یک یا گران بود که نمیشد بخرید دو، یا گرگی و سگی بود که آدم میترسد وضو بگیرد سه، یا آب دارم میترسم وضو بگیرم بعد تشنهام بشود برای خوردن نداشته باشم. چهار در مواردی باید تیمّم کرد. منتهی تیمّم نه به خاک کوچه و بازار.
حضرت علی (علیه السلام) دید یه کسی به خاک کوچه تیمّم میکند، فرمود چرا همچین میکنی؟
امیرالمؤمنین (علیه السلام) «ان تیمّم رجل بتراب من اثر الطریق» از خاک کوچه آلوده است. «فتیمّموا صعیدا طیبا»، «صعید»: خاک طیّب، خاک دلپذیر، خاکی که دلپذیر باشد، خود خاک دلپذیر، یعنی خاکی که آلودگی نداشته باشد، تیمّم هم اینطوری است. نگاه کنید: دو دست را میزنیم، ممکن است آقا بگوئید برای چی؟ عبودیّت، بندگی، اصلا خداگاهی میخواهد ما را خاک مالی کند. روز عید فطر میدانی به ما میگویند چه؟ میگویند: عید فطر بهترین لباست را بپوش، حالا برو نماز عید بخوان روی خاک. اِ لباس نو روی خاک؟ میگویند: میخواهم خاک مالیت کنم. امام حسن مجتبی علیه السلام وقتی میرفت مکه کلّی شتر و اسب راه میانداخت، باقلوا درست میکرد. امام سجّاد (علیه السلام) باقلوا درست میکرد. اسم باقلوا در حدیث نیست. نوشته است مغز بادام و شکر و روغن یه چیزی میشود شبیه باقلوا. آن وقت خودش پا برهنه میرفت، میگفتند: حسن جون، به امام حسن مجتبی (علیه السلام) شما هم مرکّب بر میداری و غذا درست میکنی و هم، گفت امّا مرکب بر میدارم نمیخواهم بگویند فلانی کنِس است، میخواهم در را مکه خرج کنم، امّا پیاده راه میروم خانه محبوب میخواهم با پای پیاده بروم، پیاده میروم به خاطر اینکه عشقم را به خدا برسانم. یک وقت آدم میگوید پیشانی شما را بوسیدم، یه وقت میگوید خاک زیرِ پات را بوسیدم، پیشانی بوسیدن کاری ندارد، خاک، یعنی هر چی ما خاک مالی بشویم، در برابر خدا، اما در برابر غیر خدا محکم.
امام حسین (علیه السلام) سر بدنی میدهد ولی تن به ذلّت نمی دهد، زیر سم اسب میرود ولی زیر بار زور نمیرود. یعنی ما باید نسبت به خدا هر چه میتوانیم تواضع کنیم، نسبت به طاغوت هر چه میتوانیم سر فراز باشیم. خوب ایّام عاشورا است، بحث وضو بود یک جمله هم بگویم صلواتی بفرستید. مسئله آب مالِ تیمّم که گفتیم تیمّم کنیم دست را میزنیم به خاک پاک میمالیم به پیشانی قشنگ همینطور که نگاه میکنید تا بالای دماغ، چشمها کار ندارد. آخه یه کسی میگفت: این تیمّم بهداشتی نیست گفتم چرا؟ دستت را میزنی توی خاک کوچه بعد هم میمالید تو چشمتون. گفتم: نه خیر تو غلط میگی بعد اشکال میکنی. اول خاک کوچه نه، خاک پاک،بعد هم خود خاک کشنده میکروب است. این همه آب زباله میرود توی خاک و از آنور آبِ زلال میآید بیرون تصفیه خونه است زمین، بله مرکز میکروبها هم هست ولی ما میتوانیم یه خاک تمیزی را توی شیشه نگه داریم بعد هم مس میکشیم دیگه کیفیّتش را تو رساله بگوئید.
منتهی اگر آب یه وقت ضرر دارد ممکن است آب سرد ضرر ندارد شما حق نداری اینجا تیمّم کنی. گاهی افراد تا یه دستشون خون است فوری تیمّم میکنند، میگوید دستم خون است یا دمل یا زخم و بریدگی است تیمّم کنم: نه خیر اینجا باید وضوی جبیره بگیری، که در رساله باید ببینی، فرض کنید حالا انگشت من بانده بسته شده، صورت را با این دستم میشورم این دستم هم که هست بلند میکنم آب را میریزمها قشنگ، فقط این دستم جبیره است، یه نایلونی و پارچهای دستِ تَرَم را روی این میگذارم، جبیره را تو رساله ببینید. چون من توی مسائل فقهی ضعیفم، خیلی هم ضعیفم، ولی اجمالا: غسل: مسئله غسل آب باید به همه بدن برسد. از امام سؤال کرد که چرا در غسل باید همه بدن را بشوئیم؟ حضرت فرمود: برای اینکه مسئله جنب شدن مربوط به همه بدن است. دلیلش هم این است که همه بدن سست میشود،چون رابطه داردبا اعصاب سمپاتیک که در همه بدن پخش است مسئله غسل یه رابطه دارد با جریان خون، یه رابطه دارد با اعصاب سمپاتیک، چون مربوط به همه بدن است، آب باید به همه بدن برسد. روایتی هم هست که «من تحت کل شعر» حدیث داریم. یعنی مسئله غسل، قبل از غسل انسان در شرائطی قرار میگیرد. از زیرِ هر موئی. حالا این قصّه را بیش از توی تلویزیون نمیتوانم بگویم. ولی خوب یه افرادی باید حیاء هم نکنند. مسائل دینیشان را بپرسند. قرآن داریم که مردم سؤالهایشان را راحت میآمد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میکردند. «یسئلونک علی الاهلّه» از هلال میپرسیدند، ماه شب اوّل بعد میگوید که: «یسئلونک عن المحیض» از حیض هم میپرسیدند.
آخه حیض کجا ماه کجا؟ ولی یه کسی که پیغمبر شد هم «یسئلونک عن المحیض» هم «یسئلونک عن الاهله» هم «یسئلونک عن الانفال» از انفال می پرسیدند، جنگلها؟ هم «یسئلونک عن الخمر و المسیر» از شراب از کوه و دریا و جنگل، از ماه توی آسمان و از مسائل مثلا زنانه هم میپرسیدند. یعنی مسئله دین یه مسئله که همه چیزی دارد. قرآن ببینید، اصلا خداشناسی آن هم، میگوید: «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت»: نگاه کن به شتر ببین چه جوریه. «و االی السماء…»
کسی میخواهد خداشناس شود هم میتواند از شتر و هم از آسمان میتواند، گاهی از کهکشان میآید: «والسماء رفعها و وضع المیزان» توازن در کهکشان است – بعد میگوید: حالا که در کهکشانها توازن است. یعنی میزان در کهکشان وصل میکند به میزان شتر را وصل میکند به آسمان. این جامعیّت اسلام است. که اینطوریه. خوب پاکی مورد مورد توجه اسلام است و امّا مسئله آب شب هفتم محرّم دستور آمد که آب را به اهل بیت (علیهم السلام) ببندید. من یکی، دو جمله برای آب بگویم. امام صادق (علیه السلام) در سفر دید یه کسی دارد دست و پا میزند به اصحاب فرمود: ببینید چه مشکلی دارد؟ دویدند، برگشتند، امام فرمود: چش بود گفتند تشنهاش بود، گفت: خوب آبش دادید. گفتند: نه یهودی بود. گفت: اِ یهودی باشد آبش بدهید آب را به یهودی هم نباید بست.
– حضرت ابراهیم (علیه السلام) یه دعا کرد خدا مچش را گرفت، گفت: «و ارزق اهله من الثمرات من آمن» هر که ایمان دارد «و ارزق اهله» بهش بده بخورد خدا فرمود این چه دعایی است میکنی؟ «و من کفر فامتعه» من کافر را هم بهش میدهم بخورد. مسئله آب و نان اسلام و کفر ندارد.
نزول باران، به دعای امام حسین (علیه السلام)
یه زمانی کوفه قحطی شد مردم کوفه آمدند کفتند: یا علی قحطی شده یه نماز بارانی بخوان یه دعایی بکن. حضرت امیر (علیه السلام) فرمود بروید به امام حسین (علیه السلام) بگوئید دعاتون کند، به امام حسن (علیه السلام) بگوئید دعاتون کند، مردم آمدپهلوی دو تا آقا زاده: گفتند: آقا قحطی شده آب نیست. اینها یه خطبهای خوانده و دعا کردند، دستهای کوچولو بالا آب آمد. بعد مردم آمدند گفتند: یا علی متشکریم چه پسرهایی داری؟ حضرت علی (علیه السلام) گریهاش گرفت،گفت: همین حسین که با دعاش شما مردم کوفه آب خوردید. همین مردم کوفه آب را روی حسین خواهید بست. با دعای پسرم همه شماها رودخانه هاتون پر از آب شد، رود فرات، اما همین مردم کوفه یه جرعه آب به علی اصغر نخواهد داد.این وفا داری، اصلا مردانگی، شیوه اسلامی، نامردی.
-وقتی پیغمبر ما مکه را فتح کرد همه را آزاد کرد، حتّی پدر معاویه را آزاد کرد، پدر معاویه اسیر بود فرمود همتون آزاد، آن وقت جبرانش این بود که وقتی پسر معاویه اهل بیت را گرفت، بچههای پیامبر را آن رقمی اسیر کرد. هر چی میخواهی اسلام، اهلبیت (علیه السلام) عزّت دارند.
و هر چی میخواهی کفر، و نمونه کفر را شما الآن در آمریکا ببینید، یه کشور افغانستان را بمباران میکند به خاطر یه که حالا حق است یا باطل یا راست میگوید یا دروغ که معلوم هم نیست راست میگوید: نمید.نیم چی چی شد قصّه، ولی به هر حال کشور پهلوش مثل یه استکان است. شما یه استکان را میشکنی چه احساس داری، اون یه کشور را بمباران میکند. و همین آمریکا حرفی ندارد ایران را هم و همه کشورهارا. این سیمای کفر است. اصلا استدلال نمیخواهد این جنایتهایی که اسرائیل و امریکا میکند، ضمن اینکه تلخ است یه شیرینی هم توش است. شیرینیش این است که دیگه ما برای زشتی کفر نیازی به استدلال نداریم، لازم نیست بگوئیم به چه دلیل؟ غرب بد است غرب این است شرق یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی شریک شدند، برای اینکه صدام را ریشه کن کنند در حمله ماجرای کویت، صدام در آستانه رفتن بود. یه مرتبه گفتند: خوب ببینیم اگر صدام ریشه کن بشود مردم عراق چه خواهند کرد. گفتند: والله مردم عراق مثل مردم ایران، انتخاباتی خواهند کرد، به یه کسی رأی خواهند داد، رئیس جمهور میشود، گفتند: اگر بناست مثل ایران بشود، صدام باشد بهتر است یعنی تخصصهای حقوقی، سیاسی، نظامی، آمریکا و اروپا به اینجا رسیدند که صدام از اینکه مردم عراق خودشان تعیین کنند این رژیم، این نتیجه تمدّن غرب است سیمای بنی امیّه و سیمای غرب.
خدایا! آنهایی که روز ششم محرّم آب را بستند، آنهایی که جلو حق را بستند در طول تاریخ و راه را کور کردند برای نسل بر عذلبشان بیفزا.
خدایا! آنهایی که در طول تاریخ طرفدار حق بودهاند انواع رحمت و مغفرت را نثار آنها بفرما.
خدایا! ما و نسل ما را تا آخر تاریخ در همه مراحل طرفدار حق قراربده
خدایا! قلب آقا امام زمان (علیه السلام) را از ما راضی بفرما.
همینطور که عرض کردم دید و بازدید عید خوب است و شام وناهار اما به احترام امام حسین (علیه السلام) باید حریم را نگه دارم. ضمنا تقاضا میکنم از همه هیئتهای عزاداری برنامه ریزی کنند یه مقداری گونی بگذارند توی فرقون عقب هیأت بیاورند و یه مقداری مهر ظهر عاشورا هرکجا هستند این نماز با شکوهی بخواهند خیلی هم خوشمزه است، آن نمازی که آدم توی خیابان میخواند یاد آن نمازی که امام حسین علیه السلام یه مزهای هم دارد، من خودم سر نماز منقلب نمیشوم ولی ظهر عاشورا تامی روم نماز بخوانم حالم منقلب میشود 30 تا تیر خورد ولی نمازش را اول وقت خوان.چیه نماز این نماز عاشورا را بهش بهاء بدهید وخدا انشاءالله همه را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد.
«والسلام علیکم و رحمهالله»