معادشناسی – 2، سیمای آگاهان و غافلان

موضوع: معادشناسی (2)، سیمای آگاهان و غافلان
تاریخ پخش: 70/12/18

بسم الله الرحمن الرحیم

1- معاد شناسی
ان شاء الله که بیننده‌ها که ماه رمضان بحث را می‌بینید روزه هاشان قبول باشد. دم افطار یک وقت خوبی برای دعا کردن و دعا هم که می‌کنید به همه دعا کنید از امام یاد گیرید که وقتی دعا می‌کند به یک گروه خاص دعا نمی‌کند می‌گوید: «َاللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ» همه فقیرها «اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ»، «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ» (المصباح کفعمی/ص 617) دعا دعای عمومی باید باشد و خدا را شکر کنید که خدا بر شما و ما منت گذاشت که این ایام مبارک را درک بکنیم ما مفتخر بشویم به این که در مهمانی خداوند شرکت کنیم.
2- برنامه‌های تربیتی اسلام
دو رقم آدم داریم: سیمای آگاهان و سیمای غافلان، بعد آنوقت شما ببینید جزو کدام این دو دسته هستید. اگر جزو آگاهانید الحمدلله اگر زبانم لال جزو غافلین هستیم، فرصت خوبی است در ماه رمضان که انسان به خودش هی بزند. لابد دیدید که گاهی که قلب می‌ایستد پزشک می‌آید یکی دو دفعه محکم روی قلب می‌زند به انسان شوک وارد می‌کند تا بلکه قلب راه بیفتد، همینطور که قلب گاهی می‌ایستد، آدم باید شوک بزند گاهی ممکن است روحش خواب برود، غافل بشود که لازم است شوک بزند و خداوند برای اینکه ما غافل نشویم، گاهی شوک می‌زند مثلاً از بس که این طرف آن طرف نگاه می‌کنیم یک مرتبه کتفمان را می‌گیرد، رو به قبله صاف می‌کند، این که رو به قبله می‌کند یک تکانی به ما می‌دهد بلکه هیکلمان را رو به قبله می‌گرداند تا بلکه روحمان توجه به خدا کند. بعد می‌بیند می‌گوییم «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» (فاتحه/5-4) فایده ندارد می‌گوید خم شو بلکه یک خرده یعنی یک تکانی به ما می‌دهد بلکه روحمان تکان بخورد. جسممان را تکان می‌دهد تا، ببینید شما گاهی وقتها یک کسی را می‌بینید، می‌بینید محل نمی‌گذارد می‌خواهید دوست داشته باشد «یا علی! » دستش را می‌دهی که بلکه با دست دادن یعنی دستت را به دستش نزدیک می‌کنی تا بلکه دلش به دل شما نزدیک بشود، باز دست که می‌دهی می‌بینی که نه دلش، بعد همینطور که دستش توی دست تو است، یک خرده دستش را فشار می‌دهی، تا بلکه روحش به روح شما نزدیک شود. خدا هی می‌خواهد ما را به خودش نزدیک کند اول هیکلمان را رو به قبله می‌گرداند یک تکانی به ما می‌دهد فایده ندارد، خیلی خوابیم، می‌گوید: خم شو «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» نیامد پاشو بلندترین نقطه قوت را بلندترین نقطه بدن، پیشانی را به خاک بمال. «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» نشد پاشو دو مرتبه، نشد یکی دیگر، هی به ما شوک می‌زند. تمام این برنامه‌ها برای این است که این دل غافل یک خرده، بیدار شود. آخرش هم می‌گوید فایده ندارد این با این آبها چرکش نمی‌آید، این را باید برد توی حمام آب داغ یک سی روز گرسنگی بخورد، یک سی روز گرسنگی می‌دهد بعد هم می‌گوید قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَهِ وَ عَطَشَهُ» (عیون اخبارالرضا/ج 1/ ص 295)خوب که گرسنه ماندی اگر یک وقت گرسنه و تشنه‌ات شد یادت بیفتد که در قیامت گرسنگی و تشنگی شدیدی خواهد بود. یک خرده گرسنگی بچش تا ببینی گرسنه‌ها چه می‌کشند، چون اول می‌گوید انفاق کنید، به فقرا بدهید، به محرومین و به مستضعفین کمک کنید. می‌گوید فایده ندارد. بعد می‌گوید خودت هم نخور. اول می‌گوید: آقایون! آقایونی که سوار هستید، ماشین دارید، لطفاً اینهایی را که کنار خیابان هستند یکی دو نفر را سوار کنید هر چی می‌گوید سوار کنید می‌بیند کسی اینها را سوار نمی‌کند بعد می‌گوید: آقا! لطفاً ببخشید، پیاده شو. پیاده شو. خودت هم کنار خیابان بایست یک خرده کنار خیابان بعد ماشین‌ها رد می‌شوند، می‌خواهد بلکه مزه پیاده‌ها را ما بچشیم. ما را از ماشین پیاده می‌کند، کنار خیابان نگه می‌دارد، مزه اینهایی که کنار خیابان هستند بچشیم. ما که نفهمیدیم گرسنه‌ها چگونه هستند. می‌گوید پس یک سی روز خودت هم گرسنگی بچش تا به درد بیچاره‌ها برسی.
خلاصه برنامه‌های الهی همه‌اش برنامه‌های تربیتی است. آنجا که می‌گوید هیکلت را رو به کعبه کن بلکه دلت نزدیک ما بشود. آنجا که می‌گوید رکوع، آنجا که می‌گوید پیشانیت را به خاک بمال، آنجا که در مکه به حاجیها می‌گوید لخت شو لباس احرام بپوش، کفن بپوش، آنجا که می‌گوید برو قبرستان یک خرده فکر کن، ببین دیروز با هم بودید، الآن زیر خاک، پارسال ماه رمضان شب افطار چه آدمهایی بودند امسال نیستند. شصت سال دیگر تو نباشی.
این همه که می‌گوید: برو دیدن مریض این همسن تو بود، خیلی از تو قویتر بود. برو قبرستان. اوه چقدر پهلوان اینجا خوابیده است. ببین عکس‌های قبرها را جوانهایش بیشتر از پیرهایش است. این همه که می‌گوید عیادت مریض برو، گرسنگی بچش تا بفهمی گرسنه‌ها چگونه‌اند؟ برو عیادت مریض تا بدانی سلامتی چیست؟ یادت نرود که خودت هم یادت نرود، خودت هم یادت نرود، یادت نرود. این همه توجه می‌دهد که ما از غفلت بیرون بیاییم. برنامه‌های دینی همه‌اش برای این است که غفلت نکنیم و لذا قرآن ذکر است «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ» (حجر/9) این همه ذکر ذکر.
اصلاً فلسفه روضه هم همین است. این که می‌گویند برو روضه یعنی برو ببین امام حسین(ع) در مقابل طاغوت چه جور قطعه قطعه شد ولی بله به طاغوت نگفت. تا تو هم یاد بگیری. هر رقم سختی هست، بله به طاغوت نگو.
اینها همه ذکر است، روضه ذکر، مسجد ذکر، قرآن ذکر، همه برای اینکه ما از غفلت بیاییم بیرون.
یکی از مسائلی که خیلی مورد غفلت ماست، معاد است. حال آدمهایی هستند که به یاد معاد و قیامت هستند و آدمهایی هستند که نسبت به معاد غافل هستند.
3- سیمای آگاهان و سیمای غافلان
قرآن می‌فرماید: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً» (کهف/110)، «مَنْ» یعنی چی؟ «مَنْ» یعنی کسی که «فَمَنْ» یعنی کسی که «کانَ» یعنی کسی که اینطوری «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا»، «یَرْجُوا» یعنی رجا رجا یعنی امید «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً» کسی که امید به روز قیامت دارد، کار خوب می‌کند. کسی که امید دارد که بانک جایزه می‌دهد، پولش را توی پس انداز می‌خواباند. کسی که امید دارد این امید به لقاء «یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» همان این کسی که توجه به قیامت دارد «فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً» عمل صالح انجام می‌دهد ضمنا از این آیه معلوم می‌شود: نمی‌شود گفت: خب بالاخره خدا «أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» است.
یک وقت یک شب یک مهمان داشتیم یک خرده هم طاغوتی بود. فکرش طاغوتی بود. از نظر پولی خیلی بالا نبود ولی تفکرش همچی از آن آدمهای طاغوتی بود. گفت: آقای قرائتی خدا را ما هم قبول داریم. تو هم قبول داری. منتهی ما یک خدایی قبول داریم، خدای بخشنده که ما را می‌بخشد، شما خدایی که قبول دارید خدایی که می‌برد جهنم یعنی شما یک خدای وحشتناک توی ذهنتان دارید، ما یک خدای مهربان. گفتم: نه اتفاقاً خدای ما هم خدای مهربان است. منتهی ما می‌گوییم مگر شما امید به خداوند نداری؟ گفت: چرا. گفتم: رجا یعنی امید. «یَرْجُوا» یعنی رجا و امیدِ. هر که امید دارد باید عمل هم داشته باشد. اگر مرد به خانمش بگوید: تو پهلوی من محترمی عزیزی می‌گوید: خب پس برویم، بازار یک جفت کفش بخریم، اگر مرا دوست داری پس کفشت کو؟ اگر مادر به بچه‌اش بگوید: بچه جان! من تو را دوست دارم. می‌گوید: من بیسکویت می‌خواهم. دوستی بدون بیسکویت را بچه 2 ساله قبول نمی‌کند. اصلاً اینکه به مهریه گفته‌اند صداق آخر مهریه خانمها دو تا اسم دارد یکی می‌گویند مهریه یکی می‌گویند صداق. چرا می‌گویند صداق؟ چون صداق از صدق است. صدق یعنی داماد می‌رود خانه عروس برای ازدواج. عروس می‌گوید: خب تواگر واقعاً می‌خواهی با من زندگی کنی علامت صدق تو این است که صد هزار تومان بدهی 200 هزار تومان بدهی 10 تا سکه 20 تا سکه 30 تا سکه بدهی.
البته من تعاونی حساب می‌کنم، این که می‌گوید بده ببینیم یعنی تو اگر راست می‌گویی علامت صدق داماد این است که صداق بدهد. صداق علامت صدق داماد.
اگر راستی صداقت داری در این که امید داری، امید داری یرجو امید داری خوب اگر امید داری عملت کو؟ مثلاً داریم که قرآن می‌فرماید که «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» (دهر/8) اینها (امیرالمومنین و فاطمه زهرا(س) نذر کردند برای مشکلی 3 روز روزه بگیرند امام حسن و امام حسین(ع) بچه‌های کوچکی بودند مریض شدند پیغمبر(ص) آمدند دیدند این کوچولوها را، بعضی از مردم به حضرت علی(ع) گفتند نذر کن برای شفای بچه‌ها روزه بگیری.، ایشان هم نذر کرد که اگر بچه‌ها خوب شدند روزه بگیرند. بچه‌ها خوب شدند روزه گرفتند. غذا هم در خانه نبود حضرت امیر(ع) گندمی جوِی از بیرون تهیه کرد حضرت زهرا(س) آرد کرد و خمیر کرد و نان کرد و غروب شد و نماز مغرب را خواندند. رفتند افطار کنند دیدند در می‌زنند کیه؟ «اسیر و برده‌ای هستم گرفتارم.» غذاشان را دادند با آب افطار کردند. فردا شب باز همین تکرار شد. یتیم آمد. شب بعد فقیر. آن وقت 3 شب اینها افطار نکردند.
آیه نازل شد «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ» طعام خودشان ار «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» یتیم و… یعنی غذایشان را دادند بعد می‌گویند «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً» (دهر/10) ما از خدا می‌ترسیم چی «یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً»
یعنی کسی که «یَوْماً» روز معاد کسی که از «یَوْماً عَبُوساً» عبوس یعنی می‌گویند فلانی خیلی آدم عبوسی عبوس یعنی گرفته کسی که از روز گرفته از روز قیامت روز خطرناک کسی که از روز قیامت «نَخافُ» می‌ترسد، باید شکم فقرا را سیر کند. پس دو قیافه داریم: قیافه آدمهایی که توجه به معاد دارند. قیافه کسانی که غافلند.
آن کسی که توجه دارد «فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً» کارش خوب. آن کسی که توجه دارد به فقرا می‌رسد توی جبهه بود طاغوتی‌ها زیاد در رفتند. حزب اللهی‌ها کم بودند و طاغوتی‌ها می‌گفتند: ما حریف نمی‌شویم. فرار کردند یک چند تا نوجوان در جبهه‌ها مانده بودند، چند تا آدم بودند.
قرآن می‌فرماید «قالَ الَّذینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ» (بقره/249) آنهایی که «یَظُنُّونَ» آنهایی که می‌دانستند «أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ» آنهایی که می‌دانستند اینها ملاقات با خدا می‌کنند یعنی آنهایی که قیامت را قبول داشتند گفتند «کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ» گاهی «فِئَه» یعنی گروه گاهی گروه «کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ (کم) غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً» نترسید گیرم می‌رویم شهید می‌شویم، می‌رویم بهشت. چرا فرار می‌کنید؟ نعره کشیدند که چرا فرار می‌کنید؟ عددمان کم است می‌رویم در مقابل طاغوت، هر چی جان داریم دفاع می‌کنیم. آن کسی که ایمان به قیامت دارد می‌گوید گیرم سرم رفت خدا سرم را جایش می‌گذارد. این زندگی را دادم، زندگی بهتر می‌گیرم. پنج هزار پرت می‌کنم یک میلیون می‌گیرم، ضرر نکرده‌ام. آن کسی که ایمان به قیامت «مُلاقُوا اللَّهِ» یعنی آن کسی که ایمان به قیامت دارد در مقابل دشمن شعار می‌دهد و می‌ایستد و مقاومت می‌کند.
حضرت موسی(ع) وقتی آمد پیش فرعون گفت: فرعون! تو خدا نیستی. تو خودت هم یک برده هستی و از ترس پشه می‌روی توی پشه بند. بی خودی پز نده مردم هم به بردگی نکش. بنی اسراییل را آزاد کن. اسیر نکن و بالاخره عصایش هم انداخت اژدها شد این همه فرعون معجزه دید. چه کند؟ ناراحت شد تمام ساحر‌ها را از شهرها جمع کرد یک فلکه در یک روز معین. به ساحر‌ها گفت: اگر توانستید با سحر و جادو آبروی موسی(ع) را بریزید موسی(ع) را شکست سیاسی بدهید. توی صحنه من به شما سکه می‌دهم. پول می‌دهم. کارت ملاقات دائمی می‌دهم. ساحرها جمع شدند برای اینکه آبروی موسی(ع) را بریزند ساحرها هم یک خرده طناب و چوب و اینها داشتند اینها را یک چیزی شبیه جیوه قاطی کرده بودند انداختند. آفتاب که به جیوه خورد این چوبها شروع به تکان خوردن کرد. حضرت موسی(ع) هم عصایش را انداخت اژدها شد، همه اینها را بلعید. ساحرها گفتند: واقعاً معجزه است. ایمان آوردند به موسی(ع)، فرعون ناراحت شد. گفت: من شما را از شهرها آوردم که آبروی موسی(ع) را بریزید حالا خودتان ایمان آوردید به موسی(ع). تیکه تیکه‌تان می‌کنم. گفتند بکن بسم الله «قالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» (اعراف/125)، «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضی هذِهِ الْحَیاهَ الدُّنْیا» (طه/72)، «فَاقْضِ» یعنی قضاوت کن فرمان بده فرعون دستور بده دستور بده ما را بکشند به رگبار ببندند «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ» قضاوت کن هر چه می‌خواهی دستور بده «إِنَّما تَقْضی هذِهِ الْحَیاهَ الدُّنْیا» بعد گفتند «إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» بدرستیکه ما اگر شهید بشویم به سوی خدا می‌رویم. با یک گلوله ما نیست نمی‌شویم جایمان عوض می‌شود.
از جمادی مردم و نامی شدم مواد غذایی خاک بودم شدم گندم، گندم شدم نان، نان شدم سلول بدن انسان، انسان هم از این دنیا می‌رود عالم برزخ، می‌رود قیامت، من می‌روم سمت خدا من دائماً در حال رشد هستم جماد بودم، گیاه شدم، گیاه بودم انسان شدم، انسان هستم ابدی می‌شوم.
4- آثار ایمان به معاد
ببینید ایمان به معاد را. کسی که ایمان به معاد دارد: 1- در مقابل طاغوت می‌ایستد «فَاقْضِ» طاغوت فرعون «فَاقْضِ» قضاوت کن دستور بده. «ما أَنْتَ قاضٍ» هر چه می‌خواهی دستور بده دستور بده الآن ما را به رگبار ببندند کسی که ایمان به معاد دارد محکم است. کسی که ایمان به معاد دارد از جبهه فرار نمی‌کند. کسی که ایمان به معاد دارد، غذایش را به یتیم و مسکین و اسیر می‌دهد. کسی که ایمان به معاد دارد «فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً».
این سیمای کسی است که ایمان دارد. کسی که ایمان به معاد دارد. بندگی خدا را می‌کند. عبادت «وَ ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذی فَطَرَنی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/22)، «وَ ما لِیَ» چرا من این کار را نکنم؟ «لا أَعْبُدُ»، «وَ ما لِیَ لا أَعْبُدُ» چیست که من عبادت نکنم؟ «الَّذی» خدایی را عبادت می‌کنم که «فَطَرَنی» من را خلق کرد بعد می‌گوید «وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» به سمت او بر می‌گردیم کسی که ایمان به معاد دارد عبادت هم می‌کند. آیا دروغ می‌گوید؟ آیا کسی که می‌گوید معاد هست نماز نمی‌خواند؟ خب اگر معاد هست چرا نمی‌خوانی؟ خب یکی از جاها در قیامت می‌پرسند نماز خواندی یا نه؟ اگر معاد هست چرا تجاوز می‌کنی؟ دروغ می‌گوید.
پس ببینید این سیمای کسی است که آگاه است.
اما برویم سراغ آنهایی که ایمان ندارند: این خط سیمای آدمهای غافل و آدمهایی که غافل از قیامتند می‌باشد. وقتی جبهه پیش می‌آمد می‌گفتند: یا رسول الله! ببخشید شما می‌شود یک هفته به ما مرخصی بدهید. تا جبهه می‌شد می‌آمدند مرخصی بگیرند. آیه نازل شد می‌گوید «إِنَّما یَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ» (توبه/45) می‌آیند مرخصی بگیرند «إِنَّما» یعنی فقط «یَسْتَأْذِنُکَ» یعنی استاذان اجازه «إِنَّما یَسْتَأْذِنُکَ» اجازه می‌گیرند برای اینکه در بروند چه کسانی؟ «الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» «الَّذینَ» چه کسانی اجازه می‌گیرند؟ کسانی که «لا یُؤْمِنُونَ» ایمان ندارند به چه کسی «بِاللَّهِ». به خدا ایمان ندارند «وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» و به قیامت هم ایمان ندارند.
2- آدمی که ایمان به معاد ندارد اصلا کار به گرانی و ارزانی ندارد. مردم له شدند. ایام عید بچه من چه لباسهایی، چه کفشهایی، حالا بچه شما سوپردولوکس شد بچه همسایه‌ها به درک!! این غافل است. چون قرآن می‌گوید: «أَ رَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» (ماعون/1)، «یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» می‌دانی چه کسی «یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» دین یعنی قیامت «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» (فاتحه/4) یعنی مالک روز قیامت «وَ ما أَدْراکَ ما یَوْمُ الدِّینِ» (انفطار/17) بعد می‌گوید «یَوْمِ الدِّینِ» روز قیامت.
می‌دانی چه کسی روز قیامت را قبول ندارد؟ کسی روز قیامت را قبول ندارد که «فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ» (ماعون/2)، «یَدُعُّ الْیَتیمَ» یعنی یتیم را طرد می‌کند. ما که بچه‌هایمان لباس دارند، خانواده شهدا به ما ربطی ندارند. نباید می‌رفت جبهه.
از اینجا معلوم می‌شود که ایمان به قیامت ندارد. کسی که لباس برای بچه‌های خودش می‌خرد و نسبت به بچه‌های شهدا بی غیرت است. قرآن به این گفته این قیامتش می‌لنگد. کسی که ایمان به قیامت ندارد نسبت به یتیمها و در کمک به محرومین «یَدُعُّ الْیَتیمَ» اینچنین است، در جبهه «یَسْتَأْذِنُکَ» آقا اجازه بده برویم مرخصی.
از نظر فکری می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ» (نمل/4) کسانی که «لا یُؤْمِنُونَ» کسانی که «لا یُؤْمِنُونَ» یعنی چه ایمان ندارند؟ کسانی که «لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ» آنهایی که ایمان ندارند یک خرده صحبت می‌کند بعد می‌فرماید «فَهُمْ یَعْمَهُونَ». «یَعْمَهُونَ» یعنی گیج هستند گیجند. کسی که ایمان به قیامت ندارد، چرا گیج است؟ آن کسی که ایمان به قیامت دارد می‌گوید آقا من باید یک کاری بکنم، جواب خدا را بدهم، مردم خوششان آمد، بدشان آمد، من کار ندارم. خدا گفته این کار را نکن، نمی‌کنم.
اما کسی که ایمان به قیامت ندارد، می‌گوید ببین این را راضیش کنیم این طرف را راضیش می‌کند، آن طرف بدش آمد می‌رود آن را راضیش کند این ناراحت می‌شود، چون می‌خواهد همه را راضی کند ولذا گیج می‌شود. آدم خدا پرست یک خدا را می‌خواهد راضی کند. آدمی که ایمان به قیامت ندارد می‌خواهد همه را راضی کند و لذا گیج می‌شود.
قرآن می‌فرماید: «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ» (روم/7) افرادی هستند «یَعْلَمُونَ» می‌دانند چه می‌دانند «ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا» از دنیا همین زرق و برق را می‌دانند «ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا» می‌دانی آقا یک چیزهایی درست شده برقی. افرادی هستند از دنیا همین چهره‌ها و ظاهر دنیا را می‌بینند درست مثل بچه‌ای که ماری را می‌بیند. از مار رنگ و وارنگش را می‌بیند بعد می‌فرماید که: «وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ» خب یاد معاد خیلی سازنده است.
چون وقت کم است باقیش را نمی‌گویم.
اول اینکه باید توجه داشته باشیم معاد خبر نمی‌دهد. 13 مرتبه در قرآن این کلمه آمده این کلمه 13 بار در قرآن آمده «بَغْتَهً»، «بَغْتَهً» یعنی ناگهانی یعنی اینطور نیست که خیلی خوب آقای قرائتی حالا این بحثهایی که می‌کنی برو برای پیرها بگو ما جوانیم خیلی خوب ولی ما باید توجه داشته باشیم که ممکن است انسان در هر حالی از همه گذشته و برود.
پاسدار امامرحمه الله می‌گفت پشت در اتاق امام(ره) بودم یک مرتبه سحر دیدم امام بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) یک گریه بلند می‌کند پشت در گوش دادم. خیلی گریه بلندی می‌کند. خیلی من منقلب شدم که این پیرمرد دارد سحر مناجات می‌کند و گریه می‌کند بعد مناجاتش که تمام شد امام رحمه اللهاز در بیرون آمد. دید من پشت در هستم یک نگاهی به من کرد و گفت: شما جوانید قدر جوانیتان را داشته باشید، آدم که پیر شد می‌خواهد عبادت کند دیگر نمی‌تواند تا جوان هستید رابطه‌تان را با خدا قوی کنید.
آخر بحثم این جمله را هم بگویم «ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا» انسان چون غرق دنیا می‌شود می‌گوید که شاهان جهان.
شاهان جهان که این جهان داشته‌اند بنگر که از این جهان چه برداشته‌اند.
در زیر زمین به دست خود می‌دروند هر چیز که در روی زمین کاشته‌اند.
ما هر چه پولدار باشیم هر چه خوش باشیم خوشتر از شاه و دودمان پهلوی نیستیم. هر چه قلدر باشیم قلدرتر از صدام نیستیم. هر چه سر و صدا داشته باشیم سر و صدایمان بیشتر از ریگان و کارتر نخواهد بود، اینها همه می‌پرد آن چیزی که می‌ماند ابدیت است.
[خطاب به نوجوانان حاضر در جلسه: ] ما ضمن اینکه باید خوب درس بخوانیم تجدید نشویم احترام پدر و مادر را بگیریم به فقرا برسیم حتی همشاگردیمان اگر تجدید هست پنجشنبه و جمعه برویم خانه‌اش کمکش کنیم. کمک علمی، کمک مالی، همه خدماتی که می‌کنیم در عین حال همه کارها را باید بکنیم اما توجه هم باید داشته باشیم اگر کارها برای خدا باشد سکه همیشگی است.
خدایا عبادات ما قبول، به ما یاد معاد، ایمان به معاد، یقین به معاد، توشه برداشتن برای معاد را مرحمت بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1995

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

s budaya scroll spin dan menangs konsistensi scatter hitam menguatkan posisi mahjongs mahjong wins 3 bersinar berkats momentum burst mahjong wins 3scatter jembatan antara polascatter mahjong cerdas kemenanganrm harmoni audio mahjong ways pengaruh bawah sadarrm entropi digital mahjong ways 2 keteraturan kekacauan3531 mahjong sadar kembali3532 mahjong hidup mewahs konsistensi scatter hitam membuat mahjongs mahjong wins 3 bersinar lebih terangbabak baru mahjong scatter poladampak positif scatter mahjong3529 mahjong kombinasi ghacor3530 mahjong luar biasarm rekognisi pola mahjong ways identifikasi peluangrm arsitektur kemenangan mahjong wins 3 naga hitamrm keberlanjutan strategi mahjong wins 3 sistem tahan bantingpendekatan spam spin mahjong wayspetualangan keuntungan awsbet mahjongprofit harian pola mahjong akhir tahunrtp menguat setelah petunjuk awsbettukang parkir joni mahjong waysjackpot dengan modal recehkemenangan spektakulerrahasia scatter konsistenrahasia pola bermainpola mahjong winsscatter hitam merajalelajackpot superstrategi tepat waktuscatter hitam tetap melekatfull jackpot di mahjong winsrm mikro ekonomi mahjong ways 2 pengelolaan sumber daya hiduprm pola taruhan adaptif mahjong wins 3 siklus hiduprm realisme digital mahjong wins 3 grafis kepercayaanpembuktian teori spam spin mahjongrahasia terukur bermain tanpa polastrategi nominal taruhan pola wild unikformasi scatter wild mahjong ways 2asia3529asia3530asia3531asia3532rm analisis psikografis mahjong ways 2 motivasi intrinsikrm analisis variabilitas mahjong ways stabilitas hiduprm daya tarik abadi mahjong ways loyalitas era barus ketika scatter wild aktif jalan cuans ketika scatter wild menyala putaran profit mahjongs keunggulan mahjong wins 3 terungkaps energy flow mahjong wins 3s keandalan scatter hitam mengangkat mahjong wins 3s mahjong wins 3 semakin cemerlang berkat scatters mahjong wins 3 tampil gemilangs aliran daya mahjong wins3s ekosistem dunia maya dan mahjong wins 3s gaya hidup digital dan mahjong wins 3s jejak gaya hidup online mahjong wins3s ketahanan psikologis pemain gates of olympus sabars mental baja digates of olympusrm logika simbol berlapis mahjong ways 2 transformasi asetrm teori peluang bersyarat mahjong ways 2 prediksi hidupasia3525asia3526asia3527asia3528s dominasi mahjong wins 3 berawals frekuensi emas mahjong wins 3s hadirnya scatter wild jadi titik balik alurs identitas digital dan mahjong wins 3rm zen dalam mahjong ways 2 ketenangan pikiranrm meta strategi mahjong ways 2 adaptasi globalrm mekanisme pemicu scatter mahjong wins 3 analisis hiduppemain berhasil raup cuan mahjongs acceleration mode mahjong wins3s denyut energi mahjong wins 3scatter mahjong membuat penasaranrm semiotika visual mahjong ways persepsi kemenanganrm ritme permainan mahjong ways keseimbangan temporm rasio risiko imbalan mahjong ways 2 kalkulasi strategiscara tersembunyi scatter berkelanjutanmember baru kolaborasi awsbet pgsofts arus kekuatan mahjong wins 3s aura kemenangan mahjong wins 3s begitu scatter wild munculrahasia balik scatter mahjongreview scatter wild mahjong perkalianscatter jiwa mahjong winsscatter wild aktif membuat pola profit mahjong wins 3pengujian pola alur bertahap untuk menggertak mahjong winsstudi pola vertikal tiga putaran titik ledak megawinspin master mahjong wins analisis otomatissaat scatter wild berjalan jalur cuan mahjong winsriset meta mahjong reel terkuncipola scatter berlapis mahjong waysrm kelelahan keputusan mahjong ways 2 ketajaman analisisrm matematika eksponensial mahjong ways 2 nilai harapanrm aliran adrenalin mahjong wins 3 psikologi multipliers akurasi tinggi scatter hitams antara realita dan virtuals dynamic surge mahjong wins 3momen emas pola scatter wild mahjongperburuan scatter mahjong motivasirahasia scatter dipercaya besarrm determinisasi rng mahjong ways ketidakpastian hiduprm nuansa algoritma mahjong ways 2 deteksi pola hiduprm data mining mahjong wins 3 pola hidupasia3521asia3522asia3523asia3524s spin mastermind mahjong ways analisis otomatiss sistem arah scatter wild mahjong ways 2 stabil mutlaks sinyal daya mahjong waysmahjong scatter menjadi spektakulermakna scatter gulungan tengahmakna scatter mahjong keberuntunganrm asal mula strategi mahjong ways akar modernrm inersia kemenangan mahjong ways 2 momentum hiduprm era baru mahjong wins 3 konvergensi tradisi teknologis stabilitas scatter hitam mengukuhkan posisi mw2s stabilizer energi mahjong ways sinyals strategi arah scatter wild mahjong ways 2mengupas misteri scatter mahjongmengenal scatter mahjong permainanmenelusuri scatter mahjong incaranmahjong scatter putaran permainanmahjong simbol fokus utama putaranmahjong wild simbol harapanrm state of flow mahjong wins 3 keseimbangan hiduprm varians statistik mahjong wins 3 baca trens mengurai simbol mahjong ways 2s scatter hitam andal winratee kuats scatter hitam berperforma tinggi jadi mw2s scatter hitam stabil menjadikan mahjong ways2 favorits rutin hadir scatter hitam mahjong ways 2s saat scatter wild berjalan jalur cuans saat scatter wild menyala arah profit mw2lengkap scatter mahjong topikmahjong daya magis spin intensmahjong scatter ikonik kejutanrm model ekonomi mahjong wins 3 analisis hiduprm pemicu fitur tersembunyi mahjong wins 3rm psikologi menunggu petir gates of olympus ketahanan mentalfilosifi scatter mahjong winsfungsi scatter wild mahjong jepeketika scatter wild simbol harapanrm lompatan teknologi mahjong wins 3 integrasi tradisirm mahjong wins 3 masa depan standar kualitas hiduprm mekanisme runtuhan mahjong wins 3 kemenangan beruntuns success scanner mahjong ways radars treasure scan mahjong wayss win streak sensor mahjong waysscatter merah mahjong ways awsbetpola akhir tahun mahjong waysalur permainan mahjong drastisbukti scatter menang tanpa polafenomena scatter pemain terpakurm adaptabilitas pemain mahjong wins 3 dinamika barurm dinamika volatilitas gates of olympus manajemen risiko hiduprm variabel taruhan mahjong wins 3 kalibrasi hidups mengungkap kode probabillitas pgsofts pola hidup online dan mahjong ways 2s presisi scatter hitam membawa mahjong waysvictory scanner mahjongwild aktif scatter strategis win analyzer mahjongxxxx2xxx3xx23xx3xxxx4aaa1sss2ddd3analisis scatter reel mahjongdaya tarik mahjong scatterdualitas simbol saktirm imersi total mahjongrm inti rng mahjong waysrm kompleksitas algoritma mahjongs identitas digital mahjongs mahjong ways 2 bersinar berkat scatters pola fokus scatter wild mahjongtitik balik rtp mahjong hasil akhirteknik atur ritme mahjong untung stabilpanduan teknik master sui mahjong 2025tren jalur kombinasi mahjong ways terbaruasia3517asia3518asia3519asia3520algoritma petir merahrm heierarki simbol mahjongrm hukum probabilitas mahjongs konsistensi sactte rmahjongs membaca makna dibaliks pengaruh era medsosscatter mahjong ikonik besarstabilitas dominasi mahjong cuanstruktur pecahan mahjong gamerm mekanika penggandarm mengatasi aversirm pengalaman pengguna mahjongs ketika scatter wild munculs menejermah bahas simboliks presisi tinggi scatter hitamscatter wild mahjong dinamikka hidupsimbol drastis scatter mahjongspin terasa hidup sactter hitamrm genealogi mahonjg waysrm mahjong ways vs sekuuelrm matematika buy spin gatess jackpot insight mahjong wayss mahjong ways 2 sbg cermins pwer surge mahjong wyas indikasiscatter struktur simbol mahjongscatter wild ritme pola mahjongscatter wild tengah mahjongrm ergonomi visual mahjongrm ikonografi mitologi digrm kronologi putar mahs kendali scatter wilds keunggulan scatter hitam menetaps mahjong ways 2 ruang ekpresi genzscatter wild mahjong dinamikatransofrmasi simbol emasrm ars dasar mws lucky spin analyzes mahjong ways 2 sbg bahasascatter menyala spin m stabilscatter wild simbol premimakna fungsi scatter mahjong spinmenuju stabil mahjong scatter wildrm sinergi simbol multiplier gates of gatot kacarm teori distribusi scatter mahjong ways 2s formasi scatter wild mahjong ways2s keakuratan scatter hitam membuktikan mahjong ways 2puncak cuan scatter level mahjongrm manajemen risiko mahjong ways 2rm resonansi budaya gates of gatot kacas gelombang energi mahjong wayss jalur scatter wild mahjong ways engine cerdasscatter tanda awal profit besarasia3515asia3516mahjong ways 2 jadi ladang cuan buat pemain malammalam ini mpoxo lagi panas banyak pemain auto wd jutaan rupiahmpoxo rilis update mahjong wins free spin 2x lipatpemain mahjong wins 3 mpoxo berhasil cuan 800 ribu dari modal 25 ribupola baru lotus scatter mahjong ways 2 mpoxo viral lagipola bermain mahjong logika digitalgaya bermain rasional mahjong modernrm identifikasi pola gacor mahjong ways 2rm mahjong ways 2 paradigma digitals insight mahjong ways pemindai pola rahasias arah strategis scatter wild mw2scatter aktif ritme produktifscatter posisi alur mahjong waysrm sinergi naga angka algoritma mahjong wins 3rm pengambilan keputusan mahjong wins 3rm fenomena flow mahjong wins 3pecahan identitas mahjong games mega win radar mahjong wayss menata masa depan dengan pola mw2s sinkronisasi scatter wild mw2scatter langka paling diburuperforma mahjong mekanik levels budaya scroll tanpa henti dan mw2s mahjong ways win detectors membaca peluang hidup sepertiscatter gulungan mahjong kunciscatter mahjong momen sensasionalrm simetri pola mahjong waysrm logika kemenangan mahjong waysrm evolusi fitur mahjong wins 3 sistem scatterrm mekanisme simbol wild mahjong ways 2rm mahjong ways 2 gen z adaptasi digitalrm eskalasi multiplier mahjong ways 2rm kejayaan awal mahjong ways transformasi digitaloptimalisasi scatter lebih seringrahasia pola mahjong scatter wilds energy flow mahjong wayss mahjong ways win trackers menelusuri algoritma cerdas pgsoftscatter mahjong datang hasilmomentum cuan drastis menyatupuncak coin mahjong jelas scatterscatter akurasi tinggi mahjongs cermin generazi Z ada di mahjongs mahjong ways 2 semakin solid berkats membaca pola probabilitas digital pgsoftasia3513asia3514panduan lengkap scatter mahjongpecahan konsisten stabil jeperm dinamika volatilitas mahjong ways 2rm psikologi kesabaran mahjong ways 2s filosofi mahjong ways dalam kehidupans mahjong ways flow scannerdompet setipis masbrand mahjong ways 2 sulap jadi tebalhutang numpuk kebanyakan nyepin mahjong ways 2 bayar lunasdompet kering samsek mahjong wins siap guyur scattercapek naik bus mahjong wins dp mobil barus dibalik layar mahjong ways 2s dorongan energi mahjong ways fases crazy black scatter algoritmas cuan tracker mahjong ways2rm fondasi algoritma mahjong waysrm filosofi tile tiongkok mahjong waysrm simulasi probabilitas mahjong ways 2rm estetika pola mahjong ways 2strategi stabil mahjong wins3 scattermahjong ways2 refleksi anak mudagenerasi digital ritme tenang mahjongkepercayaan diri volatilitas mahjongmomen penting celah tersembunyitren ritme tekan spinabc1131 mpo slotslot qris danaABC1131mpoxo link slot mahjongmpo slotslot depo 5kslot deposit 1000slot thailandasiaklubmacauklubpondok88garuda76asiawin189asiawin189aAWSBETcincinbetsitus cincinbet1parisklubheylink macauklubheylink asiaklubheylink hksbetheylink kapten76heylink mpoxoheylink garuda76heylink pondok88viral asiaklubviral macauklubviral garuda76viral pondok88mpoxlASLI777Asli777MpogalaxyMPOGALAXYpsychopsyslot gacor hari inislot gacor qrisabc1131Link Platfrom Situs Slot Online Gacor Gampang MenangAt-Taujih; Jurnal Bimbingan Konseling IslamMPO SLOTrtp mpoxoabc1131 slot viralabc1131 - sopadecabc1131 slot777 lundbergdesign.com