غدیر و عصمت امامان علیهم السلام

1- لزوم اطاعت از جانشینان پیامبر
2- نهی از اطاعت فاسقان و فاجران
3- شناخت اولی الامر از جمع آیات قرآن
4- تأکید پیامبر بر دوازده نفر جانشین
5- امامت، انتصابی است، نه انتخابی
6- لزوم گفتگوی منطقی میان دانشمندان مذاهب اسلامی
7- معنای درست توحید و شرک

موضوع: غدیر و عصمت امامان علیهم السلام
تاریخ پخش: 09/07/94
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
عزیزانی که پای تلویزیون بحث را می‌بینند، شبی بحث را تماشا می‌کنند که شب عید غدیر است. و شب عید غدیر هم نمی‌شود برای چیز دیگری حرف زد. باید برای عید غدیر صحبت کرد. عید غدیر را هم می‌دانید. منتهی من امروز می‌خواهم یک بحثی بکنم، این بحث برایتان یادگاری باشد. شاید هم اکثر عزیزان، نشنیده باشند. خیلی بحث قوی است. خیلی قوی است. شاید هم نشنیده باشید. نو نو است. برای خیلی‌ها نو است، برای بعضی‌ها هم ممکن است نو نباشد. یک آیه است که تقریباً همه‌ی ایرانی‌ها شیعه و سنی حفظ هستند، نصفش را من می‌خوانم، نصفش را شما هر کدام، حفظ هستید، بخوانید.
1- لزوم اطاعت از جانشینان پیامبر
بسم الله الرحمن الرحیم. «أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّ‌سُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ‌ مِنکُمْ» (نساء/59) ترجمه‌اش را هم بلد هستید. «أَطِیعُوا اللَّـهَ» یعنی مطیع خدا باشید. «وَأَطِیعُوا الرَّ‌سُولَ» مطیع رسول باشید. «وَأُولِی الْأَمْرِ» این «أُولِی الْأَمْرِ» چه کسی است؟ نمی‌خواهیم از روایات استفاده کنیم که امامان ما فرمودند «أُولِی الْأَمْرِ» ما اهل بیت هستیم. نه. سراغ روایات نمی‌رویم، از خود قرآن دربیاوریم که «أُولِی الْأَمْرِ» چه کسی است. پس این بحث را به خصوص روحانیون، طلبه‌های عزیز، اساتید دانشگاه عزیز، معلمین عزیز، مربیان عزیز، همه‌ی اساتید این بحث را امشب یک طور دیگری گوش بدهند. یعنی چند برابر بحث‌های دیگر گوش بدهند. چون بحث قشنگی است.
بسم الله الرحمن الرحیم. «أُولِی الْأَمْرِ» کیست؟ قرآن می‌فرماید: «أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّ‌سُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ‌ مِنکُمْ» ما هر وقت خواسته باشیم یک چیزی را بفهمیم، باید جمع و تفریق کنیم، با یک جمع و تفریق، مثل بیست سؤالی، می‌گوییم: در دریا زندگی می‌کند؟ یا در خشکی؟‌ بال دارد یا بال ندارد؟ همینطور با سؤال‌ها دستمان را می‌رسانیم به آنجایی که نقطه نظر است. قرآن می‌گوید از «أُولِی الْأَمْرِ» پیروی کنید.
در قرآن یک مشت «لَا تُطِعْ» داریم.
2- نهی از اطاعت فاسقان و فاجران
* «وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورً‌ا» (انسان/24) «أَطِیعُوا» یعنی اطاعات کن. «لَا تُطِعْ» شما بگویید یعنی اطاعت نکن. با هم بگویید. اطاعت نکن «آثِم» یعنی گنهکار. «کَفُور» هم از کفر و کفران.
* «وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ» (کهف/28) کسی که قلبش غافل است، اطاعت نکن. «وَاتَّبَعَ هَوَاهُ» اگر کسی هواپرست است، اطاعت نکن. «وَکَانَ أَمْرُ‌هُ فُرُ‌طًا» یعنی آدم افراطی است. تندرو است. پس غافل «أَغْفَلْنَا»، «وَاتَّبَعَ هَوَاهُ» هواپرست. «وَکَانَ أَمْرُ‌هُ فُرُ‌طًا» افراطی.
* «وَلَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَّهِینٍ» (قلم/10) «حَلَّافٍ» کسی که دائماً قسم می‌خورد. «مَّهِینٍ» یعنی فرومایه و بی‌شخصیت است. یک بستنی به او بدهی، سی دروغ برایت می‌گوید.
* «وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِ‌ینَ وَالْمُنَافِقِینَ» (احزاب/1) این‌ها را هم اطاعت نکن. همه‌اش «لَا تُطِعْ» است.
*‌ «وَلَا تُطِیعُوا أَمْرَ‌ الْمُسْرِ‌فِین» (شعراء/151) مسرف، اسراف‌کار، اطاعت نکن.
* «وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (اعراف/142) مفسد را اطاعت نکن. «لَا تَتَّبِعْ»
* «وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» (یونس/89) افرادی که سوادی ندارند، پیروی نکن.
* «وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِن قَبْلُ» (مائده/77) قبلاً گمراه بوده‌اند. «ضَلُّوا مِن قَبْلُ» قبلاً گمراه بوده‌اند. اگر کسی سابقه‌ی گمراهی دارد، اطاعت نکن.
حالا این‌ها یا با «لَا تُطِعْ» است. یعنی اطاعت نکن. یا «لَا تُطِیعُوا»، یا «لَا تَتَّبِعْ» است، یا «لَا تَتَّبِعُوا» فرق نمی‌کند. «لَا تُطِعْ»، «لَا تُطِیعُوا»، «لَا تَتَّبِعْ»، «لَا تَتَّبِعُوا»… یعنی دنبال این‌ها نرو. یک جمع و تفریق می‌خواهیم بکنیم.
خیلی زیاد گوش بدهید. از «أُولِی الْأَمْرِ» پیروی کنید. از گنهکار پیروی نکنید. از کفور پیروی نکنید. از غافل پیروی نکنید. از هواپرست پیروی نکنید. از افراطی‌ها پیروی نکنید. از فرومایگان پیروی نکنید. از کافرین و منافقین پیروی نکنید. از مسرف پیروی نکنید. از مفسد پیروی نکنید. از بدسابقه پیروی نکنید.
3- شناخت اولی الامر از جمع آیات قرآن
پس یک آیه می‌گوید: از «أُولِی الْأَمْرِ» پیروی کنید. آیاتی می‌گوید: از این گروه‌ها پیروی نکنید. جمع و تفریق می‌کنیم، می‌بینیم فقط می‌شود: «معصوم»!!! * آقایان در خطبه‌های نماز جمعه‌شان… بعضی‌هایشان، نمی‌گویم همه، اکثرشان «أُولِی الْأَمْرِ» را می‌زنند به امیر بحرین و امیر کویت و قطر و صدام و نمی‌دانم آل‌سعود و آل‌خلیفه و… هر کس که زور دارد و رئیس است، می‌گویند: این «أُولِی الْأَمْرِ» است. ما می‌گوییم: درست است خدا گفته است از «أُولِی الْأَمْرِ» پیروی کنید. «أُولِی الْأَمْرِ» یعنی صاحبان فرمان. ولی صاحبان فرمان این آدم‌ها نیستند. صاحبان فرمان قرآن گفته است، «أُولِی الْأَمْرِ» را پیروی کنید. از آن طرف هم گفته است: «لَا تُطِعْ» لا، لا، لا، لا… نه، نه، نه، نه، نه… «أُولِی الْأَمْرِی» که این‌ها نباشد، می‌شود معصوم!!! از خود قرآن در می‌آید که «أُولِی الْأَمْرِ» هر کس و ناکسی نیست. فقط معصوم است.
این بحث فنی به حساب کلاس بالا. بگذارید یک طوری حرف بزنم که بچه‌های ده ساله هم بفهمند. یعنی بچه ابتدایی‌ها هم بفهمند. همین آیه را تکمیل کنیم یک طوری که تا مغز سلول‌هایش فرو برود. به بچه ده ساله می‌گوییم: آقازاده! اگر به شما گفتند:… این پرانتز را باز می‌کنیم. مثل این استخرهای بزرگی که یک استخر کوچک کنارش برای بچه‌ها می‌گذارند. این استخر برای بچه‌ها! می‌گوییم: اگر گفتند: از لبنیات استفاده کنید. خوب بچه ده ساله می‌فهمد. بعد گفتیم: ببین! ماست نخور. ماست نه! پنیر نه! کره نه! سرشیر نه! خامه نه! روغن نه! کشک نه! قره قوروت نه! یک بچه ده ساله اگر این نامه به دستش بیاید، بگوید یک طرف صفحه نوشته است، از لبنیات استفاده کنید، پشتش نوشته است، ماست نه! پنیر نه! کره نه! سرشیر نه! خامه نه! روغن نه! کشک نه! قره قوروت نه! بچه ده ساله می‌گوید: پس چیست؟ شما بگویید: شیر! چون همه را گفتی نه! پس شیر است. از «أُولِی الْأَمْرِ» پیروی کنید. آثم نه! نه! نه! نه! نه! مفسد نه! پس معصوم است. * از لبنیات استفاده کنید، ماست نه! پنیر نه! کره نه! نه! نه! نه! پس شیر! «أُولِی الْأَمْرِ» فقط معصوم است. تا به الان از حدیث استفاده نکرده‌ایم. کاری نداریم که چقدر حدیث داریم که «أُولِی الْأَمْرِ» ما اهل بیت هستیم، دیگران نیستند. رهبرش در غدیر خم انتخاب شد. چون بحث را شب غدیر خم گوش می دهید. «أُولِی الْأَمْرِ» علی ابن ابی طالب و بچه‌هایش هستند.
4- تأکید پیامبر بر دوازده نفر جانشین
یک چیز دیگر هم برایتان بگویم. شیعه و سنی نقل کردند که پیغمبر بارها، بارها، بارها، بارها، بارها، فرمود که خلفا بعد از من دوازده نفر هستند. در غدیر خم، چند مرتبه اسم امام زمان را برد. هنوز امام زمان در غدیر خم متولد نشده است. بارها فرمود «أُولِی الْأَمْرِ» دوازده نفر هستند. آنان که اهل بیت را نمی‌خواهند قبول کنند در این دوازده نفر مانده‌اند. از بنی‌عباس قاطی‌اش می‌کنند. از بنی‌امیه قاطی‌اش می‌کنند، مرتب می‌آورند. طلحه، زبیر، ابن‌عباس، هر کاری می‌کنند که دوازده نفر بشود، دوازده تا نمی‌شود. از آن طرف هم می‌گوید: خلفا بعد از من «اثنی عشر نفر» عدد خلفای بعد از من «عدد نقباء بنی اسرائیل» شیعه و سنی گفته‌اند. که پیغمبر فرمود: جانشینان من دوازده نفر هستند. این دوازده نفر هیچ طوری به حساب در نمی‌آید، جز با تفکر شیعه.
فکر می‌کنم متوجه شدید، یا نه؟ حالا یک امتحان هوش! آثم یعنی چه؟ گنهکار. «أُولِی الْأَمْرِ» نباید گناه کند. یعنی باید معصوم باشد. غافل نباید باشد. مهین یعنی… البته در فارسی به دخترها مهین می‌گویند. مهین فارسی یعنی ماهپاره. یعنی خوشگل. مهین عربی یعنی اهانت. چون فرق می‌کند. حالا یک کسی نگوید: مهین یعنی فرومایه! مامان چرا اسم من را مهین گذاشته‌ای؟ این مهین فارسی با مهین عربی فرق می‌کند. مسرف را معنایش را بلدید. مفسد را هم بلد هستید. «لا یعلمون» را هم بلد هستید. «ضَلُّوا مِن قَبْلُ» سابقه بت‌پرستی و گمراهی داشته است.
این یک آیه‌ی شفاف… بعضی آیه‌ها را غصه می‌خورم. قرآن هم بعضی آیاتش شانس دارد. ما در قرآن آیه‌ای داریم که همه‌ی مردم به آن عمل می‌کنند. کدام آیه است؟ «کلوا» بخورید. این تنها آیه‌ای است که همه به آن عمل می‌کنند. بعضی آیه‌ها را من در عمرم ندیده‌ام که کسی به آن‌ها عمل کند. مثل «یَبِیتُونَ لِرَ‌بِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا» (فرقان/64) شب تا صبح در حال سجده و قیام است. ما که هم چنین کسی را ندیده‌ایم. یک آیه را فقط امام خمینی به آن عمل کرد «وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ» (احزاب/39) از هیچ کس نمی‌ترسد. بقیه همه یک محاسباتی می‌کنند. «وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا» این آیه‌ی قرآن است. امام خمینی و تک و تایی آدم‌هایی هستند «وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا» که به این آیه عمل کنند. بعضی آیات در بورس است. بعضی آیات در بورس نیست.
ما برای اثبات اهل بیت، شب عید غدیر است، این آیه را استفاده می‌کنیم. قرآن می‌گوید: «أَطِیعُوا» آیاتی هم می‌گوید: «لَا تُطِیعوا» جمع و تفریق کنیم ببینیم خروجی اش چه می‌شود. هر کس این به دلش چسبید صلواتی بفرستد. ثواب صلوات را هم هدیه کنیم به نجف امیرالمؤمنین(ع)!
یک آیه‌ی دیگر را که به مناسبت حضرت… به مناسبت غدیر خم خوب است که بگویم آن هم آیه‌ی قشنگی است. این را هم من تا تابلو را پاک می‌کنم، یک صلوات دیگر هدیه کنید.
سوره‌ی عمران آیه‌ی 101، بسم الله الرحمن الرحیم. سوره‌ی عمران، آل‌عمران، آیه 101. باز کلماتش را می‌فهمید. «کَیْفَ» یعنی چه؟ یعنی چگونه! خوب این را که بلدید، الحمدلله! «کَیْفَ» یعنی چگونه! «تَکْفُرُ‌ونَ» یعنی چه؟ چگونه شما کفر می‌ورزید، «کَیْفَ تَکْفُرُ‌ونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ». «وَأَنتُمْ» یعنی چه؟ شما. «تُتْلَى» یعنی تلاوت می‌شود. «تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ» چه؟ «آیَاتُ اللَّـهِ وَفِیکُمْ رَ‌سُولُهُ» (آل‌عمران/101) این آیه‌ی قرآن است. شیعه و سنی هم ندارد. «کَیْفَ تَکْفُرُ‌ونَ» چرا کافر می‌شوید؟ « وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ» در حالی که تلاوت می‌شود بر شما! چه چیزی تلاوت می‌شود. آیات خدا تلاوت می‌شود. «وَفِیکُمْ رَ‌سُولُهُ» در بین شما رسول هم هست. در بین شما رسول هست، قرآن هم هست. «کَیْفَ تَکْفُرُ‌ونَ»
حالا اگر غدیر خم نباشد. خوب گوش بدهید، زیادی گوش بدهید. در عمرتان شاید این را نشنیده باشید. خیلی گوش بدهید، زیادی گوش بدهید. می‌گوید: چرا کافر هستید؟ دو چیز دارید. یکی «آیَاتُ اللَّـهِ» یکی «فِیکُمْ رَ‌سُولُهُ» حالا در غدیر خم بگوییم: ‌علی نیست. خوب پیغمبر از دنیا می‌رود، «وَفِیکُمْ رَ‌سُولُهُ» پاک می‌شود. حالا که «فِیکُمْ» پاک شد، ما می‌توانیم کافر شویم؟ چون خدا گفته است. با بودن آیات و رسول، چرا کافر می‌شوید. یعنی اگر یکی از آن‌ها نباشد، کافر شدن شما مانعی ندارد. * ببینید من می‌گویم: تو آب داری، خاک داری، چرا گندم می‌خری؟ یعنی چه؟ یعنی اگر آب نداشتی، می‌گویی: آب نداشتم. خاک نداشتم. کسی که هم آب دارد، هم خاک دارد، تو دیگر چرا گندم می‌خری؟ اگر غدیر خم را حذف کنیم، بگوییم بعد از پیغمبر غصه تمام شد. حجت خدا رهبر معصوم نیست، الان بگوییم امام زمان(ع) نیست. هنوز از مادر متولد نشده است. خوب پیغمبر که از دنیا رفت، دیگر امروز «وَفِیکُمْ رَ‌سُولُهُ» نیست. حجت بعدی را هم که شما می‌گویی: نیست! پس فقط ما هستیم و قرآن. «کفانا کتاب الله» فقط ما هستیم و قرآن. خوب پس ما حق… تمام مسلمان‌های کره‌ی زمین حق دارند، کافر شوند. چون خدا گفته‌است کافر نشوید تا مادامی که آیات هست، رسول هست. رسول که از دنیا رفت، پس می‌شود کافر شد، چه کسی می‌تواند حرفی بزند؟ اگر امام زمان(ع) الان نباشد، اگر غدیر خم نباشد، اگر در هر آن یک حجت خدا و رهبر معصوم نباشد، کافر شدن مسلمان‌ها جایز است. چه کسی چنین حرفی می‌تواند بزند. مگر می‌شود با چهار آدم و قیافه‌های نتراشیده و نخراشیده، بیایند سکه بزنند و داعش درست کنند و خلیفه درست کنند و… این‌ها فکر می‌کنند که مسأله‌ی انتخاباتی است. حجّت خدا را باید خدا تعیین کند. بگذارید قرآن بخوانم. یکی از آیاتی که همه بلد هستید، این است. «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» (بقره/124) «إِنِّی» من. «جَاعِلُکَ» من قرار می‌دهم تو را. «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» یعنی امام را باید «إِنِّی جَاعِلُکَ» من باید امام را تعیین کنم. کس دیگری حق ندارد امام را تعیین کند.
اگر یک صلوات داغ بفرستید، یک حرف داغی می‌زنم.
5- امامت، انتصابی است، نه انتخابی
خوب گوش بدهید، امیدوارم این حرف‌ها در موبایل‌ها هم برود. مثل آن یک دقیقه‌ای که من در پاکستان صحبت کردم. در موبایل‌ها رفت. این کلمات اینطور نیست که شما بنشینی یک مقاله بخوانی و گیرت بیاید. گاهی در عمرش آدم پنج حرف حساب می‌زند. پنجاه تا حرف حساب می‌زند، صدتا حرف حساب می‌زند.
سران مذهبی چند تا کشور آمدند ایران، رئیس اوقافش، امام جمعه پایتختش، نمی‌دانم رئیس حوزه‌ی علمیه‌اش، کاری نداریم چه کسانی و چند نفر بودند، چند روزی هم قم و مشهد بودند. با بعضی از مراجع و علماء و جامعه مدرسین و نمی‌دانم با کسانی، ولی می‌دانم با دانه‌درشت‌های فرهنگی و علمی و دینی ملاقات داشتند. به من زنگ زدند، تو بیا ملاقات. گفتم من طلبه هستم. من جزء بزرگان نیستم، ولی در تبلیغ و تفسیر شاید حرف نو داشته باشم. رفتیم و یک جلسه چهارساعته با این‌ها گپ زدیم. دقیقه‌های آخر من گفتم که نظر شما راجع به حضرت مهدی(ع) چیست؟ گفتند: مهدی(ع) امام آخرالزمان است. چون خود اهل سنت خیلی کتاب راجع به امام زمان(ع) نوشتند. حضرت مهدی(ع) را قبول دارند. حتی وهابی‌ها هم قبول دارند. گفتند: امام آخرالزمان است. که می‌آید، آخرالزمان می‌آید، دنیا را پر از عدل و داد می‌کند. دنیا را پر از عدالت می‌کند. گفتم: خوب الحمدلله از جاهایی که غیر از قرآن و قبله و نماز و حج و روزه و خیلی جاها و خیلی ما مشترکات با اهل سنت داریم. ما میلیون‌ها سنی در ایران داریم، هیچ درگیری هم الحمدلله نداریم. خوب اینجا هم حضرت مهدی(ع) از مشترکات است. گفتم: حالا که اینطور است، چمع شویم با انتخابات حضرت مهدی(ع) را انتخاب کنیم. بیایید مثل رئیس جمهور یک مهدی پیدا کنیم، به او رأی بدهیم، امام آخرالزمان بشود، دنیا را پر از عدالت کند. چرا شما معطل هستید؟ گفتند: امام آخرالزمان را که ما نمی‌توانیم تعیین کنیم!!! امام آخرالزمان را باید خدا تعیین کند. گفتم: ببینید اگر امام را نمی‌توانید شما تعیین کنید، چطور امام اول را بعد از پیغمبر شما تعیین کردید؟ اگر حق تعیین کردن دارید، همینطور که اولش را تعیین کردید، آخرش را هم تعیین کنید. اگر حق تعیین کردن ندارید، همینطور که آخرش را حق تعیین کردن ندارید، معلوم می‌شود که اولش را هم حق نداشتید.
یک بار دیگر. نصفش را من، نصفش را شما. این شیوه‌ی کلاسداری من است. رفتیم خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی، اواخر عمرش، مرحوم آقای فلسفی هم آنجا بود. تا من را آقای فلسفی دید، گفت: آقای گلپایگانی این شیخ، حرف‌هایش را نصفه می‌زند، خیلی طرح خوبی است. می‌گوید: نصفش را من می‌گویم، نصفش را شما بگویید. وقتی نصفش را من گفتم، نصفش را شما گفتید، ذهن فعال می‌شود. جلسه مشارکتی اداره می‌شود. طرف هم حواسش پرت نمی‌شود. سعدیا مرد نکونام… نمیرد هرگز. تو بگو نمیرد هرگز. چون وقتی شما گفتی، من این وسط یک نفسی می‌کشم، به نفع من است. هم شما ذهنت فعال می‌شود. «إِنَّ أَکْرَ‌مَکُمْ عِندَ اللَّـهِ … أَتْقَاکُمْ» (حجرات/13)
حالا این را هم می‌خواهم بگویم، نصفش را شما بگویید. اگر مردم حق تعیین امام دارند، که در صدر اسلام، رفتند سراغ… بعد از پیغمبر رفتند سراغ انتخاب رهبر، اگر حق دارید که تعیین کنید، پس جمع شوید و آخرش را هم تعیین کنید. و اگر حق تعیین ندارید که می‌گویید: امام آخرالزمان را ما حق نداریم، باید خدا تعیین کند. اگر آخرش را حق ندارید، معلوم می‌شود، اولش را هم حق نداشتید، این به آن نگاه کرد، این به آن نگاه کرد، دانه‌درشت‌های کشورها بودند. من دیدم خیلی نارنجک به هوا رفت،
مرد هستید، نارنجک علمی هوا کنید. این تروریست‌های داعش، این انفجارها، مردانگی نیست. آقا بیایند یک ساعت حرف بزنند. ده‌ها سال است،
6- لزوم گفتگوی منطقی میان دانشمندان مذاهب اسلامی
ما گفته‌ایم یک نفر در تلویزیون سعودی بنشیند، یک نفر هم اینجا بنشیند، بدون کوچک‌ترین جسارت، با استدلال حرف بزنند. ما که نمی‌ترسیم. قرآن می‌گوید: «وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَىٰ هُدًى أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» (سبأ/24) یا تو یا من، یا صاف می‌گوییم یا کج می‌گوییم. بنشینیم و گفتگو کنیم. خیلی این‌ها دستشان خالی است. یک چیز دیگر هم بگویم. وهابیت تا الان که شما نفس می‌کشید، یک سیلی به اسراییل نزده است. حالا گیرم شیعه کافر است. ما کافر هستیم. غیر از ما کافر دیگری وجود ندارد؟‌ شما نباید لااقل به یک کافر دیگر یک سیلی بزنید؟ پنجاه نفر هم از ما ترور کنید؟ فقط کفر ما هستیم؟ نمی‌دانم واقعاً آدم چطور فکر می‌کند؟ می‌دانید چرا قبرستان بقیع لامپ ندارد؟ می‌گویند: اسراف است. انگار تمام لامپ‌های سعودی حق است، فقط یک لامپ اسراف است، آن هم لامپی که بر روی قبر امام حسن(ع) باشد. آخر با این مخ آدم چه بگوید؟ فقط باید نگاهش کنید. این‌ها چه می‌فهمند؟
می‌گوییم:‌ یک سنگ روی قبر امام حسن بگذار، بنویس «هذا قبر امام حسن»، امام هم نگذار، بنویس «هذا قبر حسن بن علی» می‌گویند: شرک است. می‌گوییم: بابا شما روی یک قوطی شکر می‌نویسید، این قوطی شکر است. نوشتن روی قوطی شکر شرک است؟ آدم نمی‌داند با این مخ‌ها چه کند؟ پوک بن پوک بن پوک!!!
اصلاً کسی حق دارد، لغت را معنا کند؟ دندان یعنی چه؟ یعنی لحاف! لحاف یعنی چه؟ یعنی مسواک! مسواک یعنی چه؟ یعنی آفتابه. حیاء هم خوب چیزی است. کسی حق ندارد لغت را معنا کند. شرک یعنی چه؟ هرکاری که می‌کنی، می‌گویند: شرک است، شرک! گرچه چند ماه پیش گفتم، ولی اجازه بدهید، تکرار کنم. چون همه مردم همیشه پای یک کانال که نیستند. خیلی‌ها نیستند، خیلی‌ها هم… این‌ها می‌گویند: هر چه اگر بگویی «لا اله الا الله» این توحید است. فقط باید بگویید: «یا الله»، «یا الله». یا حسن، یا حسین، یا فاطمه، یا ابالفضل، همه‌ی این‌ها شرک است. این فقط توحید است. «لا اله الا الله» می‌گویم: حتماً از حرفت حاشا نمی‌کنی؟ خوب گوش بدهید، این‌ها همه کلمات قصار است. اگر ثوابی دارد، به امیرالمؤمنین(ع) هدیه کنیم. حضرت امیر(ع) خیلی مظلوم بود. به مراتب از امام حسین(ع) مظلوم‌تر بود، به مراتب از حضرت زهرا(س) مظلوم‌تر بود، اول مظلوم حضرت علی(ع) است. مردم دو شاهد دارند، در دادگاه حقشان را می‌گیرند. حضرت علی(ع) در غدیر خم صدهزار شاهد داشت. حقش را نتوانست بگیرد. و کدام مظلوم با صدهزار شاهد نمی‌تواند حقش را بگیرد؟ اجازه بدهید من این را هم بگویم.
7- معنای درست توحید و شرک

قرآن یک آیه داریم، راجع به پرنده، درباره پرنده می‌گوید: «مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا اللَّـهُ» (نحل/79) یک آیه هم داریم که «مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّ‌حْمَـٰنُ» (ملک/19) هر دو در قرآن هست. «قُلِ ادْعُوا اللَّـهَ أَوِ ادْعُوا الرَّ‌حْمَـٰنَ» (اسراء/110) فرقی نمی‌کند بگو خدا یا بگو رحمان، هر دو یکی است. می‌گوید این توحید است. چه می‌گوییم؟ امساک یعنی نگه داشتن. این پرنده را در هوا نگه نداشته است، جز خداوند. فقط خدا. می‌گوییم: این توحید است. می‌گوید: این احسنت. احسنت. احسنت. این توحید است. «إِلَّا اللَّـهُ»، «لا اله الا الله»، «إِلَّا اللَّـهُ»، این توحید است. می‌گوییم: یک جای دیگر قرآن را باز کن. قرآن می‌گوید که «یَطِیرُ‌ بِجَنَاحَیْهِ» (انعام/38) «یَطِیرُ‌« یعنی طیران می‌پرد. چطور؟ «بِجَنَاحَیْهِ» با دو بال می‌پرد. یعنی آنجایی را که هم فقط خدا انجام می‌دهد، واسطه دارد. «یَطِیرُ‌ بِجَنَاحَیْهِ» ما هم می گوییم: «لا اله الا الله» ولی این توحید با واسطه اهل بیت است. با واسطه قرآن است. «وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» (مائده/35) وسیله ایمان هست، قرآن هست، اهل بیت هستند، همه‌ی این‌ها وسیله هستند. آنجایی را هم که می‌گوید: فقط خدا، فقط خدا، فقط رحمان، آنجا هم باز می‌گوید که پرواز با دو بال است. «یَطِیرُ‌ بِجَنَاحَیْهِ» توسل شرک است؟ وقتی ما می‌گوییم: یا حسین، حدود دویست مرتبه در قرآن این کلمه آمده است، حدوداً حالا من می‌ترسم و آمار دقیق نمی‌دهم. ولی بیش از صد مورد است. «دُونِ اللَّـهِ» یا «دُونِه». آرمش غیر خدا باشد. حسین غیر خدا نیست. «قتل فی سبیل الله» ببینید شما اگر پارچه را در دکان بزازی ببوسی، این را پارچه پرست می‌گویند، اما اگر این پارچه عبای پیغمبر شد و بوسیدی، دیگر شرک نیست. شما هر آهنی را ببوسی، شرک است. اما این آهن چون ضریح پیغمبر شده است، می‌بوسی. شما پوست گاو را ببوسی شرک است، چرم را ببوسی شرک است. اما اگر این چرم جلد قرآن شد، بوسیدی، نمی‌گویند: قرائتی پوست گاو می‌بوسد، می‌گویند: قرائتی جلد قرآن می‌بوسد. این حداقل عقل است.
باید راجع به حضرت علی(ع) چه کنیم؟ بیایید حضرت علی… با چراغانی قصه‌ها را حل نکنید. چراغانی حداقل کار است. این هم باید باشد، چراغانی هم باید باشد.
مثلاً یک آیه در قرآن داریم، «أَنزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ» (مائده/114) نزد حضرت عیسی(ع) آمدند و گفتند: یک مائده‌ای آسمانی، یک طبق غذا از آسمان بیاید، مثل باران که می‌آید، یک طبق غذا از آسمان بیاید، ما نگاه کنیم، اگر یک چنین روزی یک غذایی نازل شد، عربی‌هایی که می‌خوانم آیه‌ی قرآن است. «تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِ‌نَا» آن روز را برای اول و آخرمان عید می‌گیریم. یعنی در طول تاریخ می‌گوییم که روز نزول این مائده، روز عید است. حضرت عباسی، وجود و تولد پیغمبر به اندازه یک طبق غذا نمی‌ارزد؟ یک طبق غذا را عید می‌گویید، آن وقت تولد پیغمبر را عید بگیریم، شرک است؟ تولد امام زمان و عید غدیر شرک است؟
حالا برای حضرت علی… اول اینکه در همه خانه‌هایتان نام علی را بگذارید. ما الان وقتی افتخار می‌کنیم، می‌گوییم: در ایران سه هزار علی آباد داریم. این را لغتنامه دهخدا جمع کرده است. این دلیل بر این است که ایران کشور شیعه است. سه هزار علی آباد داریم. در همه خانه‌ها، علی باشد. علیرضا، علی‌محمد، علی… علی باشد. فاطمه باشد. نگویید: برادرم فاطمه دارد، خواهرم هم علی دارد. خوب برادرت یخچال دارد، خواهرت هم تلفن دارد. پس من تلفن نمی‌خواهم، برادرم تلفن دارد. چرا سر یک سری چیزها نمی‌گویید: همه دارند؟ الان تلفن همراه را دختر دارد، پسر دارد، نمی‌دانم، برادر دارد، خواهر دارد، همه دارند. چرا آنجا نمی‌گوییم: ما یکی داریم. علی که رسید، اسم حضرت علی و ائمه باشد، یک! نهج البلاغه را بیاییم مطرح کنیم. حضرت علی نباید غریب باشد. طلبه‌ها لااقل، پنج‌شنبه‌ها را بگذارید برای نهج البلاغه! جمعه‌ها که تعطیل است. ما خدا لطف کرد و خودمان این کار را کردیم. روزهای جمعه صبح یک ساعت و نیم نهج البلاغه خواندیم. دو سه دور با کم و زیادش، لااقل یک قسمت‌هایی از آن را چند دور مباحثه کردیم. با نهج البلاغه مأنوس باشیم. طلبه‌ها، دبیرها، اساتید دانشگاه، جلسات قرائت قرآن و تفسیر باشد، جلسات نهج البلاغه باشد، اسم علی باشد. حق علی را بدهیم. اگر کسی واقعاً خمس نمی‌دهد، این چرا می‌گوید: آه… می‌گوییم: چه شده است؟ می‌گوید: حق علی بن ابیطالب را خوردند، تو که سهم امام را نمی‌دهی، تو هم حق حضرت مهدی(ع) را می‌خوری. چه فرقی بین فدک و خمس می‌کند؟ فدک حق زهرا بود. من هم واجب است خمس بدهم. اگر می‌گویید: در صدر تاریخ، فدرک را غصب کردند، حق زهرا را ندادند. خود شما هم که خمس نمی‌دهی! چه فرقی بین شما و آن‌هاست؟ آن‌ها حق پدر را ندادند، شما حق پسر را نمی‌دهی. یک کمک‌های مالی، در رابطه با نهج البلاغه، اسم علی، زیارت امیرالمؤمنین(ع) خیلی مهم است. زیارت کربلا خیلی ثواب دارد. پارسال گفتند: حدود بیست میلیون زوار با کم و زیادش پیاده و سواره داشتند.
یک چیزی به شما بگویم. من جوانی‌هایم پیاده یک وقتی رفتم کربلا، بعد دیدم ثواب زیارت پیاده به نجف ثوابش دو برابر ثواب زیارت امام حسین(ع) است. دیدم عجب چرا این را گرفته‌اند، آن را نگرفته‌اند؟ نمی‌گویم از زوار امام حسین کم بشود. ولی می‌خواهم بگویم کاروان پیاده روی به نجف هم جا دارد. چون همان حدیثی که می‌گوید: یک قدم برداشتن در راه زیارت امام حسین(ع) اینقدر ثواب دارد، می‌گوید: اگر در راه زیارت حضرت علی باشد، دو برابر امام حسین(ع) ثواب دارد. ولی عرض کردم. ما نسبت به یک جا خواب هستیم، نسبت به یک جا بیداریم… ببینیم اولویت چیست. با نداشتن مسجد، شما به چه مجوزی حسینیه می‌سازی؟ یکی از این‌هایی که حسینیه می‌سازند، بیایند، با ایشان مصاحبه کنند. روضه می‌خواهی بخوانی، در مسجد بخوان. اول روضه خوان کیست؟ فاطمه زهرا(س)، روضه‌ی غصب حق شوهرش را در مسجد مدینه خواند. فاطمه زهرا روضه خواند. «و اعلموا انّی فاطمه» آمد گفت: بدانید من فاطمه هستم. شروع کرد به گفتن اینکه غدیر خم چه شد. حق شوهر من چطور شد. دومین روضه خوان ما امام زین العابدین بود. در مسجد روضه خواند. در مسجد شام. وقتی اسیر شد در شام، آنجا روضه خواند. شما می‌خواهی روضه بخوانی، در مسجد بخوان. می‌آییم یک حسینیه این طرف مسجد درست می‌کنیم، بعد آن وقت جوان‌ها می‌روند در حسینیه، پیرها می‌روند در مسجد. عین مشک دوغ شده است، کره‌هایش یک سمت است و دوغش یک سمت. نه پیرمردها در حسینیه جوان‌ها می‌آیند و نه جوان‌ها می‌آیند در… آن وقت واگذاری این‌ها باید با هم باشد. یعنی عقل پیر و نشاط جوان باید به هم گره بخورد. نه پیرها حق دارند، جوان‌ها را دک کنند، و نه برنامه جوان‌ها باید دور از مشورت پیرها باشد. قرآن می‌گوید: پیرو و جوان با هم. «طَهِّرَ‌ا بَیْتِیَ» (بقره/125) ابراهیم صد ساله و اسماعیل سیزده ساله، با هم باید مسجدالحرام را تطهیر کنید. راه ما این است.
خدایا! می‌خواهید از اینجا یک سلامی به نجف بدهیم. یک سلام ساده!
«السلام علیک یا ابالحسن، یا امیرالمؤمنین، یا اول مظلوم، و رحمه الله وبرکاته»
خدایا ما را از بهترین طرفداران حضرت امیر، قرار بده. گول خورده‌ها را نجات بده، انس ما را با قرآن و اهل بیت، روز به روز زیاد و دنیا زیارت با معرفت و آخرت شفاعت و جوارشان را نصیب تک تک ما بفرما. کسانی که در راه امیرالمؤمنین و اهل و بیت و قرآن هرگونه زحمتی کشیدند و الان نیستند، همه را با محمد و آل محمد محشور بفرما. نسل ما را تا آخر تاریخ بهترین یاران اسلام قرار بده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

«سؤالات مسابقه»
1- آیه 59 سوره نساء بر اطاعت از چه کسانی تأکید دارد؟
1) خدا و پیامبر
2) پیامبر و اولی الامر
3) خدا، پیامبر، اولی الامر
2- آیه 28 سوره کهف از چه امری نهی می‌کند؟
1) اطاعت از فرومایگان
2) اطاعت از افراط گرایان
3) اطاعت از کافران
3- بر اساس جمع میان آیات قرآن، اولی الامر چه ویژگی دارند؟
1) عصمت
2) عدالت
3) قدرت
4- آیه 24 سوره سبأ بر چه شیوه‌ای در گفتگو با مخالفان تأکید دارد؟
1) انصاف در برخورد
2) مقابله به مثل
3) قاطعیت و شدت
5- در قرآن، چه چیزی به عنوان عید مطرح شده است؟
1) عروج مسیح به آسمان
2) نزول مائده آسمانی
3) نزول الواح تورات
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3677

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3531 mahjong sadar kembali3532 mahjong hidup mewahs konsistensi scatter hitam membuat mahjongs mahjong wins 3 bersinar lebih terangbabak baru mahjong scatter poladampak positif scatter mahjong3529 mahjong kombinasi ghacor3530 mahjong luar biasarm rekognisi pola mahjong ways identifikasi peluangrm arsitektur kemenangan mahjong wins 3 naga hitamrm keberlanjutan strategi mahjong wins 3 sistem tahan bantingpendekatan spam spin mahjong wayspetualangan keuntungan awsbet mahjongprofit harian pola mahjong akhir tahunrtp menguat setelah petunjuk awsbettukang parkir joni mahjong waysjackpot dengan modal recehkemenangan spektakulerrahasia scatter konsistenrahasia pola bermainpola mahjong winsscatter hitam merajalelajackpot superstrategi tepat waktuscatter hitam tetap melekatfull jackpot di mahjong winsrm mikro ekonomi mahjong ways 2 pengelolaan sumber daya hiduprm pola taruhan adaptif mahjong wins 3 siklus hiduprm realisme digital mahjong wins 3 grafis kepercayaanpembuktian teori spam spin mahjongrahasia terukur bermain tanpa polastrategi nominal taruhan pola wild unikformasi scatter wild mahjong ways 2asia3529asia3530asia3531asia3532rm analisis psikografis mahjong ways 2 motivasi intrinsikrm analisis variabilitas mahjong ways stabilitas hiduprm daya tarik abadi mahjong ways loyalitas era barus ketika scatter wild aktif jalan cuans ketika scatter wild menyala putaran profit mahjongs keunggulan mahjong wins 3 terungkaps energy flow mahjong wins 3s keandalan scatter hitam mengangkat mahjong wins 3s mahjong wins 3 semakin cemerlang berkat scatters mahjong wins 3 tampil gemilangs aliran daya mahjong wins3s ekosistem dunia maya dan mahjong wins 3s gaya hidup digital dan mahjong wins 3s jejak gaya hidup online mahjong wins3s ketahanan psikologis pemain gates of olympus sabars mental baja digates of olympusrm logika simbol berlapis mahjong ways 2 transformasi asetrm teori peluang bersyarat mahjong ways 2 prediksi hidupasia3525asia3526asia3527asia3528s dominasi mahjong wins 3 berawals frekuensi emas mahjong wins 3s hadirnya scatter wild jadi titik balik alurs identitas digital dan mahjong wins 3rm zen dalam mahjong ways 2 ketenangan pikiranrm meta strategi mahjong ways 2 adaptasi globalrm mekanisme pemicu scatter mahjong wins 3 analisis hiduppemain berhasil raup cuan mahjongs acceleration mode mahjong wins3s denyut energi mahjong wins 3scatter mahjong membuat penasaranrm semiotika visual mahjong ways persepsi kemenanganrm ritme permainan mahjong ways keseimbangan temporm rasio risiko imbalan mahjong ways 2 kalkulasi strategiscara tersembunyi scatter berkelanjutanmember baru kolaborasi awsbet pgsofts arus kekuatan mahjong wins 3s aura kemenangan mahjong wins 3s begitu scatter wild munculrahasia balik scatter mahjongreview scatter wild mahjong perkalianscatter jiwa mahjong winsscatter wild aktif membuat pola profit mahjong wins 3pengujian pola alur bertahap untuk menggertak mahjong winsstudi pola vertikal tiga putaran titik ledak megawinspin master mahjong wins analisis otomatissaat scatter wild berjalan jalur cuan mahjong winsriset meta mahjong reel terkuncipola scatter berlapis mahjong waysrm kelelahan keputusan mahjong ways 2 ketajaman analisisrm matematika eksponensial mahjong ways 2 nilai harapanrm aliran adrenalin mahjong wins 3 psikologi multipliers akurasi tinggi scatter hitams antara realita dan virtuals dynamic surge mahjong wins 3momen emas pola scatter wild mahjongperburuan scatter mahjong motivasirahasia scatter dipercaya besarrm determinisasi rng mahjong ways ketidakpastian hiduprm nuansa algoritma mahjong ways 2 deteksi pola hiduprm data mining mahjong wins 3 pola hidupasia3521asia3522asia3523asia3524s spin mastermind mahjong ways analisis otomatiss sistem arah scatter wild mahjong ways 2 stabil mutlaks sinyal daya mahjong waysmahjong scatter menjadi spektakulermakna scatter gulungan tengahmakna scatter mahjong keberuntunganrm asal mula strategi mahjong ways akar modernrm inersia kemenangan mahjong ways 2 momentum hiduprm era baru mahjong wins 3 konvergensi tradisi teknologis stabilitas scatter hitam mengukuhkan posisi mw2s stabilizer energi mahjong ways sinyals strategi arah scatter wild mahjong ways 2mengupas misteri scatter mahjongmengenal scatter mahjong permainanmenelusuri scatter mahjong incaranmahjong scatter putaran permainanmahjong simbol fokus utama putaranmahjong wild simbol harapanrm state of flow mahjong wins 3 keseimbangan hiduprm varians statistik mahjong wins 3 baca trens mengurai simbol mahjong ways 2s scatter hitam andal winratee kuats scatter hitam berperforma tinggi jadi mw2s scatter hitam stabil menjadikan mahjong ways2 favorits rutin hadir scatter hitam mahjong ways 2s saat scatter wild berjalan jalur cuans saat scatter wild menyala arah profit mw2lengkap scatter mahjong topikmahjong daya magis spin intensmahjong scatter ikonik kejutanrm model ekonomi mahjong wins 3 analisis hiduprm pemicu fitur tersembunyi mahjong wins 3rm psikologi menunggu petir gates of olympus ketahanan mentalfilosifi scatter mahjong winsfungsi scatter wild mahjong jepeketika scatter wild simbol harapanrm lompatan teknologi mahjong wins 3 integrasi tradisirm mahjong wins 3 masa depan standar kualitas hiduprm mekanisme runtuhan mahjong wins 3 kemenangan beruntuns success scanner mahjong ways radars treasure scan mahjong wayss win streak sensor mahjong waysscatter merah mahjong ways awsbetpola akhir tahun mahjong waysalur permainan mahjong drastisbukti scatter menang tanpa polafenomena scatter pemain terpakurm adaptabilitas pemain mahjong wins 3 dinamika barurm dinamika volatilitas gates of olympus manajemen risiko hiduprm variabel taruhan mahjong wins 3 kalibrasi hidups mengungkap kode probabillitas pgsofts pola hidup online dan mahjong ways 2s presisi scatter hitam membawa mahjong waysvictory scanner mahjongwild aktif scatter strategis win analyzer mahjongxxxx2xxx3xx23xx3xxxx4aaa1sss2ddd3analisis scatter reel mahjongdaya tarik mahjong scatterdualitas simbol saktirm imersi total mahjongrm inti rng mahjong waysrm kompleksitas algoritma mahjongs identitas digital mahjongs mahjong ways 2 bersinar berkat scatters pola fokus scatter wild mahjongtitik balik rtp mahjong hasil akhirteknik atur ritme mahjong untung stabilpanduan teknik master sui mahjong 2025tren jalur kombinasi mahjong ways terbaruasia3517asia3518asia3519asia3520algoritma petir merahrm heierarki simbol mahjongrm hukum probabilitas mahjongs konsistensi sactte rmahjongs membaca makna dibaliks pengaruh era medsosscatter mahjong ikonik besarstabilitas dominasi mahjong cuanstruktur pecahan mahjong gamerm mekanika penggandarm mengatasi aversirm pengalaman pengguna mahjongs ketika scatter wild munculs menejermah bahas simboliks presisi tinggi scatter hitamscatter wild mahjong dinamikka hidupsimbol drastis scatter mahjongspin terasa hidup sactter hitamrm genealogi mahonjg waysrm mahjong ways vs sekuuelrm matematika buy spin gatess jackpot insight mahjong wayss mahjong ways 2 sbg cermins pwer surge mahjong wyas indikasiscatter struktur simbol mahjongscatter wild ritme pola mahjongscatter wild tengah mahjongrm ergonomi visual mahjongrm ikonografi mitologi digrm kronologi putar mahs kendali scatter wilds keunggulan scatter hitam menetaps mahjong ways 2 ruang ekpresi genzscatter wild mahjong dinamikatransofrmasi simbol emasrm ars dasar mws lucky spin analyzes mahjong ways 2 sbg bahasascatter menyala spin m stabilscatter wild simbol premimakna fungsi scatter mahjong spinmenuju stabil mahjong scatter wildrm sinergi simbol multiplier gates of gatot kacarm teori distribusi scatter mahjong ways 2s formasi scatter wild mahjong ways2s keakuratan scatter hitam membuktikan mahjong ways 2puncak cuan scatter level mahjongrm manajemen risiko mahjong ways 2rm resonansi budaya gates of gatot kacas gelombang energi mahjong wayss jalur scatter wild mahjong ways engine cerdasscatter tanda awal profit besarasia3515asia3516mahjong ways 2 jadi ladang cuan buat pemain malammalam ini mpoxo lagi panas banyak pemain auto wd jutaan rupiahmpoxo rilis update mahjong wins free spin 2x lipatpemain mahjong wins 3 mpoxo berhasil cuan 800 ribu dari modal 25 ribupola baru lotus scatter mahjong ways 2 mpoxo viral lagipola bermain mahjong logika digitalgaya bermain rasional mahjong modernrm identifikasi pola gacor mahjong ways 2rm mahjong ways 2 paradigma digitals insight mahjong ways pemindai pola rahasias arah strategis scatter wild mw2scatter aktif ritme produktifscatter posisi alur mahjong waysrm sinergi naga angka algoritma mahjong wins 3rm pengambilan keputusan mahjong wins 3rm fenomena flow mahjong wins 3pecahan identitas mahjong games mega win radar mahjong wayss menata masa depan dengan pola mw2s sinkronisasi scatter wild mw2scatter langka paling diburuperforma mahjong mekanik levels budaya scroll tanpa henti dan mw2s mahjong ways win detectors membaca peluang hidup sepertiscatter gulungan mahjong kunciscatter mahjong momen sensasionalrm simetri pola mahjong waysrm logika kemenangan mahjong waysrm evolusi fitur mahjong wins 3 sistem scatterrm mekanisme simbol wild mahjong ways 2rm mahjong ways 2 gen z adaptasi digitalrm eskalasi multiplier mahjong ways 2rm kejayaan awal mahjong ways transformasi digitaloptimalisasi scatter lebih seringrahasia pola mahjong scatter wilds energy flow mahjong wayss mahjong ways win trackers menelusuri algoritma cerdas pgsoftscatter mahjong datang hasilmomentum cuan drastis menyatupuncak coin mahjong jelas scatterscatter akurasi tinggi mahjongs cermin generazi Z ada di mahjongs mahjong ways 2 semakin solid berkats membaca pola probabilitas digital pgsoftasia3513asia3514panduan lengkap scatter mahjongpecahan konsisten stabil jeperm dinamika volatilitas mahjong ways 2rm psikologi kesabaran mahjong ways 2s filosofi mahjong ways dalam kehidupans mahjong ways flow scannerdompet setipis masbrand mahjong ways 2 sulap jadi tebalhutang numpuk kebanyakan nyepin mahjong ways 2 bayar lunasdompet kering samsek mahjong wins siap guyur scattercapek naik bus mahjong wins dp mobil barus dibalik layar mahjong ways 2s dorongan energi mahjong ways fases crazy black scatter algoritmas cuan tracker mahjong ways2rm fondasi algoritma mahjong waysrm filosofi tile tiongkok mahjong waysrm simulasi probabilitas mahjong ways 2rm estetika pola mahjong ways 2strategi stabil mahjong wins3 scattermahjong ways2 refleksi anak mudagenerasi digital ritme tenang mahjongkepercayaan diri volatilitas mahjongmomen penting celah tersembunyitren ritme tekan spinabc1131 mpo slotslot qris danaABC1131mpoxo link slot mahjongmpo slotslot depo 5kslot deposit 1000slot thailandasiaklubmacauklubpondok88garuda76asiawin189asiawin189aAWSBETcincinbetsitus cincinbet1parisklubheylink macauklubheylink asiaklubheylink hksbetheylink kapten76heylink mpoxoheylink garuda76heylink pondok88viral asiaklubviral macauklubviral garuda76viral pondok88mpoxlASLI777Asli777MpogalaxyMPOGALAXYpsychopsyslot gacor hari inislot gacor qrisabc1131Link Platfrom Situs Slot Online Gacor Gampang MenangAt-Taujih; Jurnal Bimbingan Konseling IslamMPO SLOTrtp mpoxoabc1131 slot viralabc1131 - sopadecabc1131 slot777 lundbergdesign.com