حضرت علی(علیه السلام)، مظلوم ترین شخصیت هستی
موضوع: حضرت علی(ع)، مظلوم ترین شخصیت هستی
تاریخ پخش: 09/07/86
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
بینندهها بحث را در شام غریبان امیرالمومنین، میبینند. یک سلامی به نجف بدهیم. «السّلام علیک یا اباالحسن یا امیرالمومنین السلام علیک یا اوّل مظلوم و رحمه الله و برکاته» امام صادق(ع) میفرماید: هرکس دوتا شاهد داشته باشد، پهلوی قاضی میتواند حقّش را بگیرد. علی بن ابیطالب حدود صدهزار شاهد در غدیر خم داشت و نتوانست حقش را بگیرد. اول مظلوم. کسی به اندازه علی نماز نخواند و به قدری تبلیغات مسموم در شام توسعه پیدا کرد که وقتی گفتند علی در کوفه شهید شد، گفتند مگر علی نماز میخوانده است؟ پاکترین جوان در تاریخ یوسف است و به یوسف گفتند: «أَرَادَ بِأَهْلِکَ سُوءًا» (یوسف/25) زلیخا گفت یوسف قصد بدی نسبت به من داشته است. «أَرَادَ بِأَهْلِکَ» یعنی اراده کرده نسبت به اهلت و به اهل و عیالت «سوء» سوء قصد داشته است. پاک ترین جوان، بدترین نسبت. پاک ترین زن مریم بود. به مریم گفتند این بچه از کجا پیدا شده است؟ تو بابایت خوب بود، بابایت آدم بدی نبود، «یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ» (مریم/28) بابایت مرد بدی نبود. مادرت زناکار نبود. «مَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا» (مریم/28) مادرت فاسد نبود. بابا خوب،مادر خوب، بچه از کجا آمده است؟ یعنی به پاکترین زن،..
1- حفظ احترام و آبروی افراد جامعه
اینها را وقتی آدم میخواند، اینکه میگویند قرآن بخوان تدبر کن یعنی پیش میآید شرائطی که به ناحق آبروی افرادی ریخته میشود. مواظب آبروی افراد باشید. این اس ام اس ها، تقلید صداها، البته من برای خودم نمیگویم ها! من چون مردم را دوستشان دارم، مردم هم به من علاقه دارند، حالا کسی کاشانی حرف زد، مثل من حرف زد، تا مادامی که جسارت به قرآن نباشد طوری نیست. یک وقت یک کسی میخواهد مثل بنده حرف بزند خوب بزند. اما یک وقت یک کسی آیه قرآن را، مسخره میکند. آن دیگر حق من نیست که ببخشم، از قرآن عذر خواهی کنید. مواظب باشید دایره شوخی به مقدسات کشیده نشود. در قرآن یک آیه داریم که میگوید: «قُلْ أَبِاللَّهِ وَآیَاتِهِ وَرَسُولِهِ کُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ» (توبه/65) آیا خدا را هم مسخره میکنید؟ برای بهشت زهرا و قبرستان و نکیر و منکر و برای اینها هم جک میسازید؟ مواظب باشیم.
این شبها توبه کنیم. خیلی آبروی مردم را ریخته ایم. اگر کسی آبروی کسی را با غیبت بریزد، نمازش قبول نمیشود. چرا نماز خودت را خراب میکنی؟ لازم نیست بگویی من نگفته ام دیگران گفته اند. نقل میکنم. دیگران هم که میگویند شما حق ندارید دیگران را نقل کنید. آبروی مردم مهم است.
2- نقل کمالات حضرت علی(ع) به نام دیگران
آیه ای داریم که شیعه و سنی قبول میکند راجع به لیله المبیت است. من مینویسم شما هم بخوانید. «وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» (بقره/207) «مِنْ النَّاسِ » یعنی بعضی از مردم. « مَنْ یَشْرِی» کسی است که معامله میکند. نفس و جان خودش را. معامله میکند جان خودش را برای چه؟ «ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ» از هر فامیلی یک چاقو کش جمع شده اند، که بریزند پیغمبر را شبانه بکشند فامیل پیغمبر هم ببینند که قاتل یکی و دوتا نیست. همه فامیلها هستند. با همه فامیلها که نمیشود طرف شد. دست بر دارند. علی بن ابیطالب جای پیغمبر خوابید. این آیه نازل شد. «نفسه» یعنی جانش را داد. جانش را برای پول نه. برای پول که همه جان میدهیم. صبح تا شب جان میدهیم برای دو فلس پول. جان دادن برای پول، جان دادن از ترس نه. نه برای عشق به بهشت، نه برای ترس از جهنم. فقط میخواهم تو راضی باشی. در روایت داریم خداوند به دو تا از فرشتهها جبرئیل و میکائیل، گفت کدامیک حاضر هستید پیش مرگ هم شوید؟ هیچکدام تصمیم نگرفتند. گفت ببینید علی بن ابیطالب پیش مرگ پیغمبر شد. از این معلوم میشود پیش مرگ اولیاء خدا شدن یک مقام است. یعنی اگر من آمدم یک گلوله وارد میشود میخواهد بخورد به امام خودم پریدم جلو که گلوله به من بخورد، پیش مرگی ارزش است. پیش مرگ شدن.. . نه بخاطر اینکه پاسدار هستم پول دادند به من تا پیش مرگ بشوم، نه این مهم نیست. مهم این است که«ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ» «مَرْضَاهِ اللَّهِ» یعنی رضای خدا. یکبار دیگر آیه را بخوانید. «وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ» (بقره/207) جانش را فروخت تا پیغمبر سالم بماند. دل آدم میسوزد.
3- نفوذ شیطان در روح انسان
یک نامردی در تاریخ داریم، خیلی نامرد است. خبیث خبیث و پست. اسم این سمره است. سمره. زمان پیغمبر بد جنس بود، زمان علی بن ابیطالب بد جنس بود، زمان امام حسین(ع) بد جنس بود، در طول تاریخ خباثت و شیطنت تمام وجودش بود. چطور میشود که انسان اینطور میشود؟ اول شیطان میآید به آدم تنه میزند. اگر تحویلش گرفتی میآید تو. «یُوَسْوِسُ فِی» (ناس/5) اول قرآن راجع به شیطان میگوید «مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنْ الشَّیْطَانِ» (اعراف/201) «طواف» یعنی دوره گرد. یعنی شیطانهای دوره گرد «مس» تماس میگیرد. شیطان اول تماس میگیرد. بعد اگر لبخند به او زدی، وارد روحت میشود. «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» (الناس/5) فی یعنی در. یعنی اول هولت میدهد، اگر دید لبخند زدی، میرود در روحت، بعد اگر تحویلش گرفتی، همان جا میایستد «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» (زخرف/36) بعد میشود حزب الشیطان، بعد میشود برادر شیطان «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» (اسراء/27) حزب الشیطان هم در قرآن هست. «إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ»، برادر شیطان. بعد اصلا روح ما میشود زمین، شیطان میشود گاو. چطور گاو در زمین هر طور میچرد، شیطان هر جا میخواهد میچرد. فکر شیطانی، اینچنین کنم، اینچنین کنم، نیت میکنم، تصمیم میگیرم، برنامه ریزی میکنم در فکرم. چشمهای شیطانی، حرفهای شیطانی، اصلا انسان میشود مرتع. شیطان، چراگاه. مرتع. امام سجاد میگویند: خدایا! اگر عمرم چراگاه شیطان است، زود تر مرگم بده. انسان کم کم بد میشود. انسان فطرتش پاک است، گناه که میآید، این شبهایی که ما میآییم مسجد باید بنشینیم یک ورقی بزنیم که کجاها گول خورده ایم؟ سریع جبران کنیم. اگر راه را باز کنید، یک ذره یک ذره میماند، «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» (زخرف/36) سمره خیلی بد جنس بود. یک درخت خرما داشت، هر وقت میخواست، بدون یاالله میرفت سراغ درختش. صاحبخانه گفت: باغ مال من است. تو یک درخت بیشتر نداری زن و بچه من اینجا آزاد زندگی میکنند. تو همین طور سرزده میآیی و میروی؟ یاالله بگو. گفت نمیخواهم. مالک یک درخت هستم. من بخاطر همان یک درختم هر وقت که بخواهم میآیم. آمد به پیامبر گفت. حضرت سمره را احضار کرد گفت تو یک درخت داری. یاالله بگو. گفت نمیخواهم. گفت یک درختت را بفروش. گفت نمیفروشم. دو برابر گفت نمیدهم. ده برابر گفت نمیدهم گفت من پیغمبر هستم تو درختت را به این بده من در بهشت ضامن تو هستم. گفت نمیخواهم. آدمهای اینطوری الان هم داریم. پیغمبر فرمود این مرد معلوم میشود که اهل ضرر رسانی است. اسلام میگوید: «لا ضرر و لا ضرار» برو درختش را بکن بینداز دور.
4- نفوذ منافقان در میان اصحاب و پیامبر اسلام
این سمره، چون از اصحاب پیغمبر بود، اصحاب پیغمبر آنهایی بودند که پیغمبر را میدیدند در اصحاب پیامبر خوب داشتیم، بد هم داشتیم منافقین هم اصحاب پیغمبر بودند هر کس که با پیغمبر بوده است که عادل نیست قرآن میگوید «یُؤْذِی النَّبِیَّ» (احزاب/53) چه کسی پیغمبر را اذیت کرد؟ «إِنْ تَتُوبَا» خداوند به دو تا از زنان پیغمبر میگوید توبه کنید با این نیتی که کردید. معلوم میشود یک خلافی کرده اند که خدا به آنها میگوید توبه کنید. هرکس که با پیغمبر است، آدم خوبی نیست. هر کس سید است آدم خوبی نیست. به سمره گفتند این آیه ای که «وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» (بقره/207) بعضی از مردم جانشان را میدهند برای رضای خداوند این برای علی بن ابیطالب است. شیعه و سنی گفته است. منتها از دشمنان علی بن ابیطالب یکی گفت من صد هزار تا میدهم به سمره گفت همین آدم بد جنس، صاحب درخت، گفت من صد هزار تا میدهم بگو این حدیث مال ابن ملجم است. گفت نه نمیگویم گفت دویست تا گفت نه سیصد هزار درهم گفت نه گفت چهارصد تا قبول میکنم چهار صد هزار درهم یا دینار گرفت، که بگوید این آیه که میگوید بعضیها جانشان را با خدا معامله میکنند برای رضای خدا، مراد ابن ملجم است پول چه میکند راحت پول میگیرد امضا میکند پول میگیرد شهادت به ناحق میدهد باید مواظب باشیم هر لقمه ای.. . این لقمههای حرام در نسل اثر میکند حدیث داریم «مال الحرام یبین فی الذریه» از چیزهایی که دنیا خوابش برده است دنیای شرق خواب، دنیای غرب خواب، اساتید روانشناس کشور خودمان خواب. چه چیزی است؟ بعضی هایشان این است که در مسائل تعلیم و تربیت هیچکس بحث لقمه را نمیکند. همه اش میگویند روانشناسی روانشناسی. اگر این لقمه حرام خورده است تمام دکترهای روانشناس هم او را ببینند، مثل یک هواپیما که قیر میریزند در باکش عوض بنزین، همه رئییس جمهورها هم هولش بدهند این هواپیما پرواز نمیکند قیر درونش است. بنزین ندارد شما که روانشناسی که بهتر از امام حسین نیستی. امام حسین روز عاشورا هر چقدر که نصیحت کرد کسی گوش نداد آخرش فرمود: «قد ملئت بطونکم من الحرام» لقمه حرام خورده اید. هر شغلی ارزش ندارد هر درآمدی ارزش ندارد بگذار یک جمله بگویم اگر ثواب دارد مال علی بن ابیطالب است ما که چیزی نداریم هدیه کنیم.
برادران و خواهران! هرکس هر شغلی که دارد عالم، روحانی، استاد دانشگاه، معلم، اداری، کارمند، کشاورز، کاسب، کارگر، هر کس هر شغلی که دارد قرآن میگوید دو تا کار بکنید. یا میگوید حقش را ادا کنید. مثل چه؟ مثلا میگوید تقوا دارید؟ «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» (آلعمران/102) حق تقوا را انجام بده یعنی تقوای درجه یک«جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» (حج/78) جبهه میروی حق جهاد را انجام بده قرآن میخوانید حق تلاوته. حق تلاوت را انجام بدهید. «حَقَّ تُقَاتِهِ» یعنی حق تقوا حق جهاد. کشاورزی حقش را انجام بده کارگری خوب کار کن خیاطی حق خیاطی حق نجاری الان میگویند این خانهها را میبینی؟ بساز و بفروش است یعنی چه یعنی سرهم بندی است. خودت ساختی؟ اگر خودت ساختی خوب ساختی اگر برایت ساخته اند سرهم بندی است. یعنی چه؟ یعنی بنایش ومعمارش و مهندسش. میگوید اگر کار انجام میدهی حقش را انجام بده حال اگر نمیتوانی لااقل نرخ دوم «مَا اسْتَطَعْتُمْ» (انفال/60) آنچه توان داری. وقتی آیه نازل شد «حَقَّ تُقَاتِهِ» حق تقوا را داشته باشید گفتند یا رسول الله ما نمیتوانیم حق تقوا را داشته باشیم. آیه آمد گفت خیلی خوب قیمت تعاونی. «وَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» «اتقوا» تقوا داشته باشید. «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ (تغابن/16) آنچه استطاعت داری اگر حقش را نمیتوانی، مثلا شما نمیتوانی حق مهمان را انجام بدهی لااقل هر چه در خانه است، بیاور «مَا اسْتَطَعْتُمْ»جهاد میگوید اول میگوید «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» (حج/78) میگوید آقا حق جهاد را نمیتوانم میگوید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ» (انفال/60) «وَأَعِدُّوا لَهُمْ» آماده کنید برای دشمن «مَا اسْتَطَعْتُمْ» هر چه استطاعت دارید میگویی حق تلاوت را نمیتوانم میگوید «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ» (مزمل/20) «اقْرَءُوا» تلاوت کنید «مَا تَیَسَّرَ» هر چه میتوانید.
5- تلاش برای انجام وظایف، در حد توان و امکان
پس ببینید حالا آقایان من شما را نمیشناسم تو هرکه هستی حضرت عباسی دانشجوهای ما حق درس را میخوانند؟ طلبههای ما چطور؟ بازاریهای ما. قرآن میگوید کار که میکنید یا حقش را انجام بدهید یا لا اقل «مَا اسْتَطَعْتُمْ» (انفال/60) هر چه توان دارید. بنده میتوانم بگویم آقای قرائتی تو حق تلویزیون را ادا کردی؟ حق تلویزیون را نه «مَا اسْتَطَعْتُمْ» بود؟ نه شک دارم شما بچه هایت را واقعا آنطور که حق است تربیت کردی؟ چقدر برای نماز بچهات دل سوزاندی؟ چند تا کتاب اسرار نماز بردی خانهات؟ این بچه و همسر یا برادر و خواهری که کاهل اند به چند نفر زنگ زدی گفتی الو سلام علیکم من یک همسر دارم راجع به نماز کاهل است بچه من خواهر من برادر من کارگر من راجع به نماز کاهل است. شما یک طرحی بده من چطور اینها را به نماز دعوت کنم؟ ممکن است بگویی من بلد نیستم. عقلم بیانم استدلال هایم ضعیف است. اما دلالی.. . چطور بچهات وقتی مریض شد دکتر میبری اش ولی تارک الصلوه میشود بی اعتنایی. آموزش و پرورش ما حق قرآن را ادا کرد؟ دانشگاه ما حق نهج البلاغه را ادا کرد؟ یک کسی به من رسید گفت قرائتی چند سال است که طلبه هستی؟ گفتم خیلی سال است من از پانزده سالگی طلبه شدم تا حالا که در آستانه 65 سال هستم البته آن سال چند سال پیش بودگفت قرائتی یک چیزی میگویم راستش را بگو امیرالمومنین هر وقت یارانش را میدید لذت میبرد شده است یک وقت تو که عمامه سرت است حضرت مهدی به تو توجه کند لذت ببرد؟ تو حق طلبگی را ادا کردی؟ این نماز که میخوانیم حق نماز است؟ این همه غلط دارد. چطور دندان هایمان را نشان دندانپزشک میدهیم نمازمان را نمیرویم بخوانیم بگوییم آقا این نماز ما درست است یا غلط؟ چطور وقتی میرویم اداره با لباس شیک میرویم نماز با لباس کثیف میرویم چطور در سرود و تواشیح تمرین میکنیم چطور هر روز خانمها دست روی تلویزیون میکشند گرد نباشد از پارسال تا حالا دست روی سر چند تا بچه یتیم کشیدهای؟ امیرالمومنین در بستر فرمود: «الله الله فی الایتام» از پارسال تا حالا خانه چند تا بچه یتیم رفته ای؟ خیلی مهم است معنای توبه هم همین است آدم بنشیند که چه کرده است؟
6- راه دریافت آمرزش الهی در شبهای قدر
شب قدر اگر میخواهیم خدا ما را ببخشد خودمان هم مردم را ببخشیم، قرآن بخوانم: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا» (نور/22) ببخشند همدیگر را، «أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» (نور/22) قرآن میگوید مگر نمیخواهی ببخشمت، اگر میخواهی من تو را ببخشم مردم را ببخش. حالا فحش داده حلال کنید، تا چقدر کینه. من سراغ دارم دو نفر را، در ذهنم است کی هستند، مشهور هم هستند، یکی به یکی دست داد، همچین کرد.. . ، او هم دست داد، او دستش را از این طرف داد، تا نزدیک بود دستها به هم برسد، دستش را کشید. گفت این بخاطر اینکه یازده سال پیش آمدم دیدنت تو بازدید من نیامدی. گفتیم بابا ما سرکه هفت ساله شنیده بودیم، کینه یازده ساله؟ ایشان عقد من نیامد، کادو نیاورد، پشت سر من این حرف را زد، ول کنید بابا، شاید ماه رمضان آخر ما باشد. حدیث داریم نماز که میخوانی فکر کن نماز آخَر تو است، بهترین راه توبه این است: خدایا ما مردم را ببخشیم. من میگویم شما هم نیت کنید، به زبان هم آوردید طوری نیست، خدایا بخاطر، هدیه کنیم ما که چیزی نداریم هدیه کنیم، بگویم خدایا ما محبین اهل بیت را میبخشیم، حالا فحشی، غیبتی، تهمتی هر چیزی بوده، مردم را ببخشیم، بخشش ثواب دارد، بعد ثواب این بخشش را هدیه کنیم به روحِ امیرالمؤمنین. آخر ما یک هدیهای باید ببریم دیگر. همین الان، «بسم الله الرحمن الرحیم»، خدایا کسانی که به من ظلم کردند، حالا چرتی، پرتی، جوکی، تحقیری، فحشی، متلکی، غیبتی، ول کن بابا دیگر، ول کن دیگر، ببخش. چهل و سه تا رادیو به امام جسارت میکرد، امام فرمود چیزی نیست. روح باید بزرگ باشد مثل لاستیکهای تراکتور، لاستیک تراکتور به موج که میرسد رد میشود، لاستیک دوچرخه چون باریک است تا موج میرسد لوله میشود. روحتان بزرگ باشد، روحتان کوچک نباشد، ببخشید تا خدا ببخشد. امیرالمؤمنین جای پیغمبر خوابید، چهارصد هزار درهم سمره گرفت که بگوید این حدیث برای علی ابن ابیطالب نیست، برای ابن ملجم است، ولی به لطف خدا نگرفت که نگرفت که نگرفت. قرآن میگوید: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ» (توبه/32) اراده کردهاند که نورِ خدا را با فوت خاموش کنند، فکر کردهاند چهارصد هزار درهم بدهند به سمره جابهجا میشود، نمیشود. خدا گفته «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (صف/8) میگوید هرچه فوت کنید با لبتان میخواهید نورِ خدا را خاموش کنید نمیشود. علی میدرخشد و سمره هم بخاطر پول، دینفروشی کرد.
مواظب باشیم پول نگیریم تبلیغات کنیم برای انتخابات، سور نخوریم تبلیغات کنیم، نمره 16 را 17 نکنیم. حدیث داریم از امیرالمؤمنین است، ببخشید توی الغدیر است، که اگر یک کسی یک کسی را بزرگش کند، مثلا نمره 16 را بگوید زنده باد، زنده باد، میداند که در جامعه نمره 17 هست، این بخاطر فامیلی، هم زبانی، هم لهجهای، هم لباسی، همشهریبودن، هم محلهای، رودربایستی، پول، بالاخره این نمره 16 را هی حلوا حلوا میکند، حدیث داریم کسی اگر میداند در جامعه نمره 17 هست ولی از نمره 16 تبلیغ میکند این خیانت کرده به خدا، به رسول، به همه مؤمنین. عربیاش را بخوانم: (من تقدّم علی قوم) کسی که پیشی بگیرد یا پیش بیندازد کسی را «و هو یری فیهم» میبیند در جامعه، «من هو افضل» میبیند در جامعه از او بهتر است، «فقد خان الله» خیانت کرده به خدا «و رسوله» و رسول. بیخودی کسی را بزرگ نکنیم، بیخودی کسی را کوچک نکنیم، مواظب زبانمان باشیم، مواظب لقمههایمان باشیم.
7- رعایت حق الناس و دوری از لقمه حرام
حق الناس به قدری مهم است که یک روز امام صادق میخواست یک مسئلهای یاد بدهد، میخواست مثلا بگوید دستِ کسی را فشار دادید جا برداشت، آن مقداری که فشار دیده باید جریمه بدهی. به یکی از اصحابش گفت شما به من اجازه میدهی دستِ شما را فشار بدهم؟ گفت آقا خواهش میکنم بفرما، امام صادق دستش را گرفت فشار داد، مقداری که فشار داد جا برداشت، گفت ای مردم به همین مقداری که دست ایشان را فشار دادم باید به ایشان جریمه بدهم، منتهی قبلا از ایشان اجازه گرفتهام. یعنی امام صادق میخواهد یک مسئلهای را یاد بدهد اجازه میگیرد. ما همینطور میخواهیم چای کتری بخوریم، شاخه درخت را میشکنیم، میخواهیم راه نزدیک برویم از باغِ مردم میرویم. میخواهیم سیزده به در کنیم، میخواهیم تفریح کنیم، همینطور میرویم در زمین مردم. میخواهیم بزمان بچرد همینطور میرود در زمین مردم. آخر این بزی که در زمین مردم میچرد چه گوشتی است؟ این گوشت نتیجهاش چه میشود؟ حرام در حرام در حرام. معنای دعا این است. همسایهها به هرحال، هم دهه آخر را قدردانی کنیم، هم به دیگران دعا کنیم، حدیث داریم اگر ده مرتبه یا رب بگویید خدا میگوید لبیک چه میخواهی، مستجاب میکنم. حدیث داریم دست که بالا میآید محروم برنمیگردد. خدا میگوید دستی که آمده بالا من محروم برنمیگردانم، منتهی پنج تا چیز به او میدهم. 1- یا همانکه میخواهد به او میدهم اگر صلاحش باشد، اگر صلاحش نباشد یک چیز مشابه به او میدهم، اگر اصلا صلاحش نباشد، چون دستش آمده بالا یک بلا از جانش دور میکنم، یا برای نسلش ذخیره میکنم یا برای قیامتش، محروم نمیشود، بخصوص اگر خدا را به پیغمبر و اهل بیت قسم بدهد. «بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ»، (الهی بحق محمد و علی و فاطمه والحسن والحسین و تسعه المعصومین من ذریه الحسین) ده مرتبه (یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب اللهم صل علی محمد و آل محمد) خدایا امیرالمؤمنین فرمود: «فزت» رستگار شدم، شب اول قبرش شبِ اول راحتیاش است، به آبروی امیرالمؤمنین شبِ اول قبری ما را شبِ اول راحتی ما قرار بده. نسلِ ما را از بهترین یاران امیرالمؤمنین قرار بده. فرزند امیرالمؤمنین، حضرت مهدی، ظهورش را تعجیل و ما را از یاران مخلص امام زمان قرار بده. هر خیری شبِ قدر برای خوبان مقدّر میکنی همه آنها را برای همه ما مقدّر بفرما. هر خلافی کردهایم توفیق توبه و جبران مرحمت بفرما. ایمان کامل، بدن سالم، عقل قوی، علم مفید، عمر بابرکت، رزق حلال، نسل طیب و پاک، عزت دنیا و آخرت، حسن عاقبت به ما اساتید، شاگردان، دوستان، همسایگان مرحمت بفرما. صدها میلیون منحرف روی کره زمین است، وسیله هدایت همهشان را فراهم کن. همه اینهایی که هدایت شدهاند کمتر از آنی دچار هیچ رقم انحرافی نفرما. شرّ استکبار از جانِ مسلمین دور و همه نکبتها را بر استکبار نازل بفرما. وجودهای عزیزی مثل مقام معظم رهبری، مثل آیت الله سیستانی عراق، مثل سید حسن نصرالله، این وجودهایی که استوانه هستند در مقابل استکبار، خدایا همه مراجع، همه علما، همه امتی که در مقابل کفر، کفرستیز هستند، نسبت به مؤمنین خاشع هستند، نسبت به استکبار قوی، خدایا این ستونها را در پناه حضرت مهدی حفظ بفرما. رزق ما را حلال قرار بده. به بیدینها، دین مرحمت بفرما. به بیهمسرها، همسرِ خوب مرحمت کن. به بی مسکنها مسکن خوب مرحمت کن. به بیکارها شغل خوب مرحمت کن. به اینهایی که بچهدار نمیشوند، فرزندان صالح مرحمت کن. مرضای ما را شفا بده. اموات ما را بیامرز. ما را از خاسرین و زیانکاران در دنیا و آخرت قرار نده.