جلوه‌های قرآنی قیام کربلا

برنامه سمت خدا 18 مهر 1395

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
این سواران کیستند انگار سر می‌آورند *** از بیابان بلا گویا خبر می‌آورند
این گلوی کوچک انگاری که راه شیری است *** این سواران کهکشان با خود مگر می‌آورند
تخته خواهد کرد بازار شما را شامیان *** اینکه بی پیراهن و بی بال و پر می‌آورند
هم عمو می‌آورند و هم برادر حیرتا *** هم پدر می‌آورند و هم پسر می‌آورند
آشنا می‌آید آری، این گل بالای نی *** هرچقدر این نیزه را نزدیک‌تر می‌آورند
تا بگردد دور این خورشیدهای نیمه شب *** ماه را نامحرمان از پشت سر می‌آورند
بس که در بالای نی شیرین غزل سر داده‌ای *** من که می‌پندارم اینان نی شکر می‌آورند
زنبق هفتاد و یک برگم  به استقبال تو *** خیزران می‌آورند و تشت زر می‌آورند

شریعتی: صلی الله علیک یا ابا عبدالله. سلام می‌کنم به همه‌ی شما هموطنان عزیزم. خانم‌ها و آقایان، بیننده‌ها و شنونده‌های عزیزمان، عزاداری‌های شما قبول باشد. حاج آقای قرائتی سلام علیکم خیلی خوش آمدید.
حاج آقای قرائتی: سلام علیکم و رحمه الله.
شریعتی: دوست داریم در جلسه امروز با بیان خوب شما از امام حسین بشنویم و بهره‌مند شویم.
حاج آقای قرائتی: بسم الله الرحمن الرحیم. یک راهی را خدا برای خداشناسی طرح کرده است، می‌گوید: اگر می‌خواهید خدا را خوب بشناسد نعمت‌ها را چپ کنید تا قدر بدانید. ما قدر آب را نمی‌دانیم. این آب باید مدتی تلخ شود، وقتی تلخ شد قدر می‌دانیم. خیابان آسفالت را قدر نمی‌دانیم. تا در جاده خاکی می‌رویم قدر می‌دانیم. ما قدر جلسات خودمان را نمی‌دانیم. برکاتی که این جلسات دارد خیلی زیاد است. پنجاه برکت در مورد عزاداری یادداشت کردم.
شما وقتی لباس می‌شویی در ظاهر لباس شستن است. اما در درونش یک چیزهایی هم هست. دستت پاک می‌شود. غذایت هضم می‌شود. عرق بدنت درمی‌آید. ایام فراغت تو هم پر می‌شود. در عزاداری هم خیلی چیزها هست. بعد از 1200 سال همه در خیابان‌ها می‌آیند و به نفع مظلوم فریاد می‌زنند.
خدا رضاشاه را لعنت کند، روضه‌ها را تعطیل کرد. آیت الله  العظمی خوانساری از مراجع درجه یک ایران بود. ایشان وقتی روضه می‌رفت در آشپزخانه یکی از خانه‌ها غش کرد. گفت: عجب من باید این رقمی برای امام حسین روضه بخوانم؟! پدر من وقتی در محرم روضه می‌خواند بین الطلوعین روضه می‌خواند که وقتی آفتاب می‌زند، رضاشاه می‌آید روضه تعطیل شده باشد. اینها مهم است.
من زیمباوه رفته بودم. آنجا پرسیدم: اینجا مسلمان هست؟ گفتند: کم هست. یک خانواده شیعه دارد. باقی مسلمان اهل سنت هستند. به منزل آنها رفتیم. از شیعیان هند بودند که به زیمباوه هجرت کرده بودند. اسم فرزندانش صادق، رضا، جعفر بود. گفت: تاریخ شب عاشورا را داریم. شام خورده یا نخورده صندلی می‌گذارم و زن و بچه‌ها می‌نشینند. من تاریخ کربلا را می‌گویم و اینها گریه می‌کنند. بعد خانم من می‌خواند و من گریه می‌کنم. یک روضه اینطوری داریم.
همه ما یک کسی را از دست دادیم. هفته اول ناراحت هستیم. هفته‌های بعد دیگر عادی هستیم. ماجرای کربلا چیست که تمام نمی‌شود؟ این ماجرای امام حسین چیست؟ در زیارت جامعه داریم «و أسماءکم فی الاسماء و ارواحکم فی الارواح و قبورکم فی قبور» یعنی شما اسمتان در اسم‌ها هست؟ قبرتان بین قبرها هست؟
انسان هر غذایی را چند بار بخورد خسته می‌شود، نان غذای سالیانه مردم است. خسته هم نمی‌شوند. خدا در این گندم چه قرار داده است؟ علاقه‌ی مادر به بچه‌اش چیست که از قبل تولد تا بعد از مرگ به بچه‌اش علاقه دارد؟
یکی از حرف‌های کربلا مسأله‌ی تفسیر قرآن است. در قرآن چند آیه داریم بهترین تفسیر در مورد کربلا است. یکی از آیات این است. «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین‏» (اعراف/128) یعنی اهل تقوا خوش عاقبت هستند. بالاخره 72 تن یاران امام حسین خوش عاقبت شدند یا سی هزار نفر یزیدی‌ها؟ «وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‏» (طه/132) یک مسأله‌ی استثنایی است که حسابش از همه چیز جداست.
در قرآن داریم «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعِیفاً» (نساء/76) نقشه‌های شیطان ضعیف است. هرچه هم مهم باشد، یزید نقشه‌اش ضعیف بود. خیلی قدرت داشت. سی هزار نفر را به کربلا کشاند. آب و نیروی انسانی و سنگدلی هم داشتند، اما بالاخره از یزید چه خبر است؟
من سوریه رفته بودم، گفتم: می‌خواهم قبر معاویه را ببینم. گفتند: در یک خانه است که کسی هم آنجا نیست. بالاخره رفتیم و قبر معاویه را دیدم. اتاق خاکی بود که یک قبر هم آنجا بود. بعد هم رفتیم قبر حضرت رقیه را دیدم. گفتم: «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین‏». یک شعری هم آنجا با کاشی‌کاری نوشته بود:
زائرین قبر من این شام عبرت‌خانه است *** مدفنم آباد و قبر دشمنم ویرانه است
ما گاهی وقت‌ها به اسم پژوهش و تحقیق کاری می‌کنیم که هیچ فایده‌ای ندارد. مقام معظم رهبری فرمود: ما گفتیم تولید علم نه تولید مقاله! آقای رئیس جمهور هم می‌گفت: پژوهشی خوب است که یک اثری داشته باشد. حدیث هم می‌گوید: اگر می‌خواهی ببینی علم تو مفید است یا نه ببین بندگی تو زیاد شد یا نه؟ اگر علم مفید باشد باید هرچه می‌گذرد انسان نسبت به پدر و مادرش متواضع‌تر باشد.
«فَادْخُلِی‏ فِی عِبادِی‏» (فجر/29) قرآن می‌گوید: بین مردم برو. گاهی سواد هم نداریم، قرآن می‌گوید: «ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ‏ الْعِلْم‏» (نجم/30) اینها دو کلمه بیشتر بلد نیستند. علمشان کم است. «وَ ما أُوتِیتُمْ‏ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» (اسراء/85) «فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏» (غافر/83) دلش خوش است. به لطف خدا الآن دانشگاه‌های ما هیأت‌های عزاداری راه افتاده است.
یکی از کشورهای اروپایی هست که هفته دو ساعت تریبون آزاد در یک پارک دارند که هرچه بخواهند به هرکسی می‌توانند بگویند. من دیدم الحمدلله ما چه دینی داریم. هفته‌ای یک روز، دو ساعت در پارکی که کسی نیست. اما اسلام ما جایی به نام مکه داریم، چهار فرسخ در چهار فرسخ است، گفت: هرکس آنجا رفت هرچیزی به هرکسی خواست بگوید. امنیت دارد. آنها بعد از 1400 سال یک پارک دارند ما یک فضایی چهار فرسخ در چهار فرسخ داریم. ما در طول سال، آنها هفته‌ای یک روز. ما قدر مکتبمان را نمی‌دانیم.
مهر کربلا علامت شیعه بودن ما است. شیعه نمازش را با خاک کربلا می‌خواند. تسبیح تربت، بچه به دنیا آمد لبش را به خاک کربلا بمالید. از دنیا می‌رود خاک کربلا بر روی سینه‌اش بگذارید. رنگ کربلا بودن، کربلا یعنی رنگ مظلوم یابی، آزادگی و ظالم کوبی.
شاه می‌توانست امام خمینی را بکشد. چرا نکشت؟ دید امام حسین را کشتند نمی‌تواند کاری با این مردم بکند، امام خمینی را هم بکشد دیگر نمی‌شود جمع کرد. یعنی یا حسین گفتن ما جان امام خمینی را هم حفظ کرد.
شریعتی: دهه محرم رو به پایان است. راه نزدیک شدن به امام حسین چیست؟
حاج آقای قرائتی: عزاداری‌ها یا باید از نماز شروع شود یا به نماز ختم شود. عزاداری نباید دور از نماز باشد. چون نماز گواهی‌نامه رانندگی است. اگر صد رقم گواهی‌نامه به پلیس بدهی قبول نمی‌کند. گواهی نامه رانندگی باید باشد. خدا هم گواهی‌نامه نماز می‌خواهد. سینه بزنی و روضه بخوانی بدون نماز فایده ندارد. تمبری که کالای ما را از دنیا به اخرت صادر می‌کند نماز و تقوا است. با گناه نمی‌شود به خدا نزدیک شد. با الاغ دزدی نمی‌شود مکه رفت.
بنده خدایی بود که خیلی تعریف خوبی ایشان را می‌کردند. یکبار امام ایشان را دید که دکان میوه فروشی رفت و دو تا انار برداشت و پولش را نداد. دکان نانوایی رفت و دو تا نان برداشت و رفت.صدایش کرد و گفت: دو تا انار برداشتی و دو تا هم نان برداشتی. چرا پول ندادی؟ گفت: مؤمن باید زرنگ باشد. دو تا انار دزدیدم، دو گناه کردم. دو تا هم نان دزدیدم چهار گناه کردم. به فقیر می‌دهم، قرآن می‌گوید: هرکس کار خیر بکند ضرب در ده می‌شود. چهار در ده ضرب می‌شود و می‌شود چهل. چهار تا گناه کم می‌شود، سی و شش تا می‌ماند! گفت: ریاضی‌ تو درست است اما قرآن می‌گوید: «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ‏ الْمُتَّقِینَ‏» (مائده/27)
عزاداری‌ها باید بی‌آفت باشد. کار مقدس را به کار غیر مقدس آلوده نکنیم. بارها تذکر داده شد که نماز ظهر تاسوعا و عاشورا خیلی خوب است. امام حسین هم که زیارتش می‌رویم اول می‌گوییم: «اشهد انک قد اقمت الصلاه» بعد می‌گوییم: جهاد کردی و کشته شدی. قبل از جهاد اول نماز را می‌گوییم.
بنابراین توجه به نماز و تقوا و به اینکه عزاداری ما سد معبر نکند. یک کسی بیمار است. پرواز دارد. یک گوشه خیابان باید باز باشد. به مأمورین نیروی انتظامی کمک کنیم. فکر نکنیم اگر عزاداری از این کوچه برود، ثوابش بیشتر است. بعضی هیأت‌ها می‌گویند: سالها نیاکان ما از این خیابان می‌رفتند. مگر امام حسین در این کوچه است؟ از یک جای دیگر برو. گاهی یک تعصب‌های بی‌منطقی داریم.
علامت‌هایی که بلند می‌کنیم. بیاییم آلومینیوم درست کنیم که سبک باشد. این علامت‌ها خیلی سنگین است. بعد هم کلامت امام حسین باشد. امام حسین فرمود: «هیهات من الذله» من زیر بار زور نمی‌روم. بگوییم: مردم ما که عزاداری می‌کنیم برای یک چنین کسی عزاداری می‌کنیم. زیر سم اسب رفت و زیر بار زور نرفت. الآن علامت‌های ما سنگین هست و سخن امام حسین هم ندارد. ما در حدیث داریم «کتاب الله و عترتی» نیاکان در این حدیث نیست. یکبار امام صادق منزل کسی رفت و دید بسیار خانه‌اش کوچک است. فرمود: تو که وضعت خوب است یک خانه بهتر تهیه کن. گفت: این خانه پدر پدرم است. امام صادق هم فرمود: اگر پدر تو احمق بود تو هم باید احمق باشی؟
یک مقدار هم از روحانیون و منبری‌ها بخواهید که بخشی از سخنرانی‌شان قرآن باشد. دو تا آیه را تفسیر کند و دو تا حدیث بخواند. اینطور نباشد منبر برود شعر و خواب و قصه بگوید و قرآن نخواند.
«إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ‏ ضَعِیفاً» قرآن می‌گوید: نقشه‌های شیطان ضعیف است. یزید خیلی نقشه کشید و سی هزار نفر را به کربلا کشید. اما بالاخره امام حسین برنده شد. مرحوم شهید مدرس به رضاشاه گفت: من هرجا دفن شوم، قبرم زیارتگاه می‌شود. تو را هرکجا دفن کنند یک سگ هم پوزه به قبر تو نمی‌کشد. الآن قبر رضاشاه را نمی‌دانیم کجاست. ولی قبر مدرس زیارتگاه شد.
آیه‌ی دیگر اینکه الآن کربلا یک تاریخ نیست. نسخه روز است. امروز دنیا چگونه مردم را می‌ترساند؟ یا محاصره اقتصادی، یا محاصره نظامی، یا محاصره سیاسی و تبلیغاتی. امام حسین با 72 نفر در بین سی هزار نفر محاصره شد. مقاومت کردند و کوتاه نیامدند. کربلا یعنی از محاصره نظامی نترسید.
در کربلا  محاصره اقتصادی طوری بود که برای علی اصغر نبود. آب خوردن هم نداشتند. حالا ما هواپیما نداریم! آب برای خوردن نداشتند، زیر بار نرفتند. این همه تبلیغات کردند که امام حسین بر خلیفه خروج کرد. اگر کسی بر امام وقت و رهبر مسلمان‌ها خروج کند، مخالفت جدی کرده است. محاصره تبلیغاتی کردند. امام حسین رفت سخنرانی کند، سوت می‌زدند و کف می‌زدند. ولی باز هم صدای حسین ماند و صدای آنها محو شد. قبر معاویه پرید و قبر حضرت رقیه ماند. کربلا یک انرژی هسته‌ای است. یعنی یک کشوری به نام ایران یک یاحسین می‌گوید و هفتاد میلیون سیاه پوش در خیابان می‌ریزند. چه کسی می‌تواند با یک کلمه هفتاد میلیون سیاه پوش را مجانی و بدون تشویق و تعلیم در خیابان بریزد؟ ما یک سرمایه‌هایی داریم. با همین سرمایه‌ها هم شاه را بیرون کردند.
شریعتی: امروز صفحه 363 قرآن کریم، آیات 33 تا 43 سوره مبارکه فرقان برای شما در سمت خدای امروز تلاوت خواهد شد.
«وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ‏ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً «33» الَّذِینَ یُحْشَرُونَ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ إِلى‏ جَهَنَّمَ أُوْلئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ سَبِیلًا «34» وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً «35» فَقُلْنَا اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَدَمَّرْناهُمْ تَدْمِیراً «36» وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آیَهً وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِینَ عَذاباً أَلِیماً «37» وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ کَثِیراً «38» وَ کُلًّا ضَرَبْنا لَهُ الْأَمْثالَ وَ کُلًّا تَبَّرْنا تَتْبِیراً «39» وَ لَقَدْ أَتَوْا عَلَى الْقَرْیَهِ الَّتِی أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ أَ فَلَمْ یَکُونُوا یَرَوْنَها بَلْ کانُوا لا یَرْجُونَ نُشُوراً «40» وَ إِذا رَأَوْکَ إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلَّا هُزُواً أَ هذَا الَّذِی بَعَثَ اللَّهُ رَسُولًا «41» إِنْ کادَ لَیُضِلُّنا عَنْ آلِهَتِنا لَوْ لا أَنْ صَبَرْنا عَلَیْها وَ سَوْفَ یَعْلَمُونَ حِینَ یَرَوْنَ الْعَذابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِیلًا «42» أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا «43»
ترجمه: و هیچ مَثَلى (از بهانه‏ها و طعنه‏ها) براى تو نیاورند، مگر آن که پاسخ به حقّ و بهترین بیان را براى تو آوردیم. کسانى که بر صورت‏هاشان به سوى جهنّم محشور مى‏شوند، آنان بدترین مکان را دارند و منحرف‏ترین راه را مى‏روند. و همانا به موسى کتاب (تورات) دادیم وبرادرش هارون را کمک وهمراه او قرار دادیم. پس به آن دو گفتیم: (براى اتمام حجّت) به‏سوى قومى که آیات مارا تکذیب کردند بروید. آنگاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختى قلع وقمع کردیم. و قوم نوح که پیامبران را تکذیب کردند، غرق نمودیم و آنان را براى مردم (تاریخ) عبرت قرار دادیم و براى ستمکاران عذابى دردناک آماده نمودیم. و قوم عاد و ثمود و اصحاب رَسّ و نسل‏هاى فراوان میان آنان را (هلاک کردیم). و براى هر یک نمونه‏هایى (براى پند گرفتن) آوردیم (و چون عبرت نگرفتند) همه را به سختى نابود کردیم. همانا (مشرکان مکّه به هنگام مسافرت به شام) بر منطقه‏اى که باران بلا بر آن باریده بود (و سنگباران شده بودند) گذر کردند. آیا آن را نمى‏دیدند (تا پند گیرند؟) چرا، (منطقه‏ى قوم لوط را دیدند ولى عبرت نگرفتند، زیرا) آنان به قیامت و رستاخیز امید و ایمانى نداشتند؟ و هرگاه (کفّار) تو را ببینند، جز به مسخره‏ات نگیرند، (حرف آنان این است که) آیا این همان کسى است که خداوند او را پیامبر قرار داده است؟ اگر ما بر پرستش بت‏ها مقاومت نمى‏کردیم، نزدیک بود که (این شخص) ما را از خدایانمان منحرف کند. آن گاه که عذاب را ببینند خواهند دانست که چه کسى گمراه‏تر است. آیا کسى که هواى نفس خود را معبود خود قرار داده است دیده‏اى؟ آیا تو مى‏توانى وکیل او باشى (و به دفاع از او برخیزى و او را هدایت کنى)؟
شریعتی: از قرآن در عاشورا و واقعه کربلا برای ما می‌گویند و آیاتی که مرتبط با این حادثه و واقعه تاریخی است. انشاءالله به برکت این آیات نورانی منتقم خون حضرت أباعبدالله بیایند و مرهمی بر داغ دل همه ما باشد. از جلوه‌های قرآنی و کربلا و عاشورا خواهیم شنید.
حاج آقای قرائتی: از جلوه‌های قرآن در کربلا این آیه است «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُه‏» (انبیاء/18) یعنی حق را برمی‌داریم بر سر باطل می‌زنیم. طوری حق را بر سر باطل می‌زنیم که این دمغ شود. یعنی گیج شود. کربلا پتکی بر رژیم بنی امیه بود. البته وقتی به چوب پتک می‌خورد، خود پتک هم ضربه می‌بیند. شما وقتی با یک چکش به میخ بکوبی، چکش هم ضربه می‌خورد.
یکی از آیات دیگر این است که «یُرِیدُونَ‏ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» (توبه/32) «یُرِیدُونَ‏ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّه‏» (صف/8) فرق این دو آیه با هم این است که آیه اول یعنی دوست دارم الآن حق خاموش شود. آیه دوم یعنی امروز ممکن است خاموش نشود. در آینده خاموش شود. می‌خواهند با فوت نور خدا را خاموش کنند ولی «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِه‏» (صف/8) یک آیه در قرآن داریم می‌گوید: «نُفِخَ فِی الصُور» دوباره می‌گوید: «ثُمّ نُفِخَ فیه» (زمر/68) یعنی با یک نفخه و دمیدن همه می‌میرند. تمام موجودات زمین می‌میرند. دوباره با یک دمیدن همه برمی‌گردند. آقای فلسفی(ره) می‌فرمود: هم با فوت چراغ روشن می‌شود و هم با فوت خاموش می‌شود. یا یک دمیدن همه می‌میرند و با یک دمیدن همه زنده می‌شوند. «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرِین‏» (آ‌ل‌عمران/54) هرچه اینها تدبیر کنند خدا هم تدبیر می‌کنند. تدبیر خدا بهترین تدبیرهاست. آدم وقتی جنگ می‌کند، خوب فوقش می‌کشد. اما بگوییم: نه، اسب هم روی بدنشان بتازانیم. این توحش است. خوب بجنگ، اما به بچه‌ها آب بده. بچه‌ها که گناهی نکرده بودند.
در یکی از جنگ‌ها مسلمان‌ها پیروز شدند و یک خانمی هم اسیر گرفتند. این خانم را به یکی از اصحاب دادند گفتند: نزد پیغمبر برو، بگو: جنگ تمام شد. مردها کشته شدند. این زن هم که آمده بود شمشیر بزند گرفتیم و اسیرش کردیم. آن آقایی که می‌خواست این زن را بیاورد، از یک سمتی خانم را آورد که جنازه مردش را ببیند و دلش بسوزد. وقتی نزد پیغمبر آمد گفت: مرد را کشتیم و زن را هم اسیر کردیم. ضمناً من او را از راهی آوردم که شکنجه‌اش بدهم. پیغمبر او را دعوا کرد و فرمود: چه کاری بود کردی؟ گفت: این آمده بود جبهه ما را بکشد. فرمود: حالا که نکشته و خودش اسیر است. تو چه حقی داشتی دل این را سوزاندی؟ شما این را نگاه کنید که می‌خواهند زینب کبری را عصر عاشورا از کربلا ببرند. راه زینب را عوض کردند که جنازه امام حسین را ببیند جیغ بزند. پیغمبر اجازه نداد یک زن کافر جنازه شوهرش را ببیند و دلش بسوزد اما اینها چه کردند.
اگر هدایت خدا نباشد نمی‌شود انسان را به گرگ تشبیه کرد. «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ‏ بَلْ هُمْ أَضَل» (اعراف/179)‏ اینها سیمای انسان‌ است که بدون وحی به کجا کشیده می‌شود. الآن در لبنان و فلسطین و یمن مردم را می‌کشند، چه توجیهی برای کشتن مردم دارند؟ چرا باید این مردم نابود شوند؟ جز رضای آمریکا و اسرائیل رضای چه کسی را به دنبال دارد؟ اینها اگر الآن هم باشند سر امام حسین را می‌برند. کربلا سرمایه خوبی است. ما باید از این جلسه‌ها استفاده کنیم. قرآن و نماز باید احیاء شود. اهل تقوا شویم. اطعامی که می‌شود خیلی خوب است. بسیاری از افراد در طول سال اینقدر که محرم و صفر تغذیه می‌شوند، در طول سال اینطور نیست که میلیونی باشد و با عشق و نشاط باشد. یعنی رسیدگی به گرسنه‌ها، زنده کردن تاریخ، رشد دادن حماسه، توجه به بیت المال، ما گاهی در عزاداری‌ها توجه به وقف نمی‌کنیم. با کفش روی زیلوهای حسینیه می‌رویم. می‌گوید: برای امام حسین است. خوب مگر می‌شود با کفش روی فرش‌های حسینیه رفت؟ نمی‌شود. باید مراعات کنیم.
بنده خدایی فرش‌های مسجد را برای عزاداری به مسجد برد. گفتم: اینها وقف حسینیه است. اگر چیزی وقف حسینیه است، نمی‌شود به مسجد برد. وقف مسجد است نمی‌شود در حسینیه برد. اگر این شربت برای تاسوعا است، شما حق نداری روز عاشورا شربت بدهی. اگر این قند و چای برای دعای کمیل است، شما حق نداری برای دعای کمیل بدهی. هر چیزی سر جای خودش باید باشد. این وقف مسجد است. شما حق نداری به حسینیه ببری. آن آقا گفت: ابالفضل در کربلا دو تا دست‌هایش را به خدا داد. حالا خدا دو تا فرش را به ابالفضل نمی‌دهد؟ نباید طوری حساب کنیم که چون برای ابالفضل است، بتوانیم جا به جا کنیم. در مسجد میخ می‌کوبی، میخ کوبیدن ضرر به مسجد است. مسجد وقف است. اگر این ظرف تمیز نباشد هرچه هم آب کنی من آب نمی‌خورم. حتی در شرایط حساس هم همین است.
یکبار حضرت علی در جبهه تشنه شد. اشاره کرد آب بیاورید. یک ظرف آبی را آوردند تا حضرت آمد بخورد، دید این ظرف ترک دارد. ظرف ترک دار چیزی که درونش می‌رود بیرون نمی‌آید، آب که می‌ریزی آب مرده می‌شود. حضرت دید ظرف بهداشتی نیست، نخورد. گفتند: چرا نخوردی؟ گفت: این ظرف بهداشتی نیست. گفتند: یا علی اینجا میدان جنگ است. فرمود: علی در میدان جنگ هم کار خلاف بهداشت نمی‌کند. عزاداری سرمایه خوبی است و باید حفظ کنیم. چون هرچیزی گرانتر است حفاظتش هم بیشتر است. حلب نیاز به حفاظت ندارد، ولی طلا را باید حفظ کنی.
شریعتی: دعا بفرمایید.
حاج آقای قرائتی: خدایا هرکس در راه قرآن و اهل‌بیت در طول تاریخ خدمتی کرده و الآن نیست، همه را با امام حسین و اصحابش مشهور کن. ما و نسل ما را تا آخر تاریخ از بهترین شیعیان و عزاداران حسینی قرار بده. همه کسانی که زحمت می‌کشند، زحمت‌هایشان را بی آفت و قبول و مبارک و عمیق و ذخیره قیامت قرار بده.
شریعتی: والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=9040

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

mpoxo rilis update mahjong wins free spin 2x lipatpemain mahjong wins 3 mpoxo berhasil cuan 800 ribu dari modal 25 ribupola baru lotus scatter mahjong ways 2 mpoxo viral lagianalisis pola menengah mahjong wins 3finansial rtp dan disiplin modal mahjongs budaya scroll spin dan menangs konsistensi scatter hitam menguatkan posisi mahjongs mahjong wins 3 bersinar berkats momentum burst mahjong wins 3scatter jembatan antara polascatter mahjong cerdas kemenanganrm harmoni audio mahjong ways pengaruh bawah sadarrm entropi digital mahjong ways 2 keteraturan kekacauan3531 mahjong sadar kembali3532 mahjong hidup mewahs konsistensi scatter hitam membuat mahjongs mahjong wins 3 bersinar lebih terangbabak baru mahjong scatter poladampak positif scatter mahjong3529 mahjong kombinasi ghacor3530 mahjong luar biasarm rekognisi pola mahjong ways identifikasi peluangrm arsitektur kemenangan mahjong wins 3 naga hitamrm keberlanjutan strategi mahjong wins 3 sistem tahan bantingpendekatan spam spin mahjong wayspetualangan keuntungan awsbet mahjongprofit harian pola mahjong akhir tahunrtp menguat setelah petunjuk awsbettukang parkir joni mahjong waysjackpot dengan modal recehkemenangan spektakulerrahasia scatter konsistenrahasia pola bermainpola mahjong winsscatter hitam merajalelajackpot superstrategi tepat waktuscatter hitam tetap melekatfull jackpot di mahjong winsrm mikro ekonomi mahjong ways 2 pengelolaan sumber daya hiduprm pola taruhan adaptif mahjong wins 3 siklus hiduprm realisme digital mahjong wins 3 grafis kepercayaanpembuktian teori spam spin mahjongrahasia terukur bermain tanpa polastrategi nominal taruhan pola wild unikformasi scatter wild mahjong ways 2asia3529asia3530asia3531asia3532rm analisis psikografis mahjong ways 2 motivasi intrinsikrm analisis variabilitas mahjong ways stabilitas hiduprm daya tarik abadi mahjong ways loyalitas era barus ketika scatter wild aktif jalan cuans ketika scatter wild menyala putaran profit mahjongs keunggulan mahjong wins 3 terungkaps energy flow mahjong wins 3s keandalan scatter hitam mengangkat mahjong wins 3s mahjong wins 3 semakin cemerlang berkat scatters mahjong wins 3 tampil gemilangs aliran daya mahjong wins3s ekosistem dunia maya dan mahjong wins 3s gaya hidup digital dan mahjong wins 3s jejak gaya hidup online mahjong wins3s ketahanan psikologis pemain gates of olympus sabars mental baja digates of olympusrm logika simbol berlapis mahjong ways 2 transformasi asetrm teori peluang bersyarat mahjong ways 2 prediksi hidupasia3525asia3526asia3527asia3528s dominasi mahjong wins 3 berawals frekuensi emas mahjong wins 3s hadirnya scatter wild jadi titik balik alurs identitas digital dan mahjong wins 3rm zen dalam mahjong ways 2 ketenangan pikiranrm meta strategi mahjong ways 2 adaptasi globalrm mekanisme pemicu scatter mahjong wins 3 analisis hiduppemain berhasil raup cuan mahjongs acceleration mode mahjong wins3s denyut energi mahjong wins 3scatter mahjong membuat penasaranrm semiotika visual mahjong ways persepsi kemenanganrm ritme permainan mahjong ways keseimbangan temporm rasio risiko imbalan mahjong ways 2 kalkulasi strategiscara tersembunyi scatter berkelanjutanmember baru kolaborasi awsbet pgsofts arus kekuatan mahjong wins 3s aura kemenangan mahjong wins 3s begitu scatter wild munculrahasia balik scatter mahjongreview scatter wild mahjong perkalianscatter jiwa mahjong winsscatter wild aktif membuat pola profit mahjong wins 3pengujian pola alur bertahap untuk menggertak mahjong winsstudi pola vertikal tiga putaran titik ledak megawinspin master mahjong wins analisis otomatissaat scatter wild berjalan jalur cuan mahjong winsriset meta mahjong reel terkuncipola scatter berlapis mahjong waysrm kelelahan keputusan mahjong ways 2 ketajaman analisisrm matematika eksponensial mahjong ways 2 nilai harapanrm aliran adrenalin mahjong wins 3 psikologi multipliers akurasi tinggi scatter hitams antara realita dan virtuals dynamic surge mahjong wins 3momen emas pola scatter wild mahjongperburuan scatter mahjong motivasirahasia scatter dipercaya besarrm determinisasi rng mahjong ways ketidakpastian hiduprm nuansa algoritma mahjong ways 2 deteksi pola hiduprm data mining mahjong wins 3 pola hidupasia3521asia3522asia3523asia3524s spin mastermind mahjong ways analisis otomatiss sistem arah scatter wild mahjong ways 2 stabil mutlaks sinyal daya mahjong waysmahjong scatter menjadi spektakulermakna scatter gulungan tengahmakna scatter mahjong keberuntunganrm asal mula strategi mahjong ways akar modernrm inersia kemenangan mahjong ways 2 momentum hiduprm era baru mahjong wins 3 konvergensi tradisi teknologis stabilitas scatter hitam mengukuhkan posisi mw2s stabilizer energi mahjong ways sinyals strategi arah scatter wild mahjong ways 2mengupas misteri scatter mahjongmengenal scatter mahjong permainanmenelusuri scatter mahjong incaranmahjong scatter putaran permainanmahjong simbol fokus utama putaranmahjong wild simbol harapanrm state of flow mahjong wins 3 keseimbangan hiduprm varians statistik mahjong wins 3 baca trens mengurai simbol mahjong ways 2s scatter hitam andal winratee kuats scatter hitam berperforma tinggi jadi mw2s scatter hitam stabil menjadikan mahjong ways2 favorits rutin hadir scatter hitam mahjong ways 2s saat scatter wild berjalan jalur cuans saat scatter wild menyala arah profit mw2lengkap scatter mahjong topikmahjong daya magis spin intensmahjong scatter ikonik kejutanrm model ekonomi mahjong wins 3 analisis hiduprm pemicu fitur tersembunyi mahjong wins 3rm psikologi menunggu petir gates of olympus ketahanan mentalfilosifi scatter mahjong winsfungsi scatter wild mahjong jepeketika scatter wild simbol harapanrm lompatan teknologi mahjong wins 3 integrasi tradisirm mahjong wins 3 masa depan standar kualitas hiduprm mekanisme runtuhan mahjong wins 3 kemenangan beruntuns success scanner mahjong ways radars treasure scan mahjong wayss win streak sensor mahjong waysscatter merah mahjong ways awsbetpola akhir tahun mahjong waysalur permainan mahjong drastisbukti scatter menang tanpa polafenomena scatter pemain terpakurm adaptabilitas pemain mahjong wins 3 dinamika barurm dinamika volatilitas gates of olympus manajemen risiko hiduprm variabel taruhan mahjong wins 3 kalibrasi hidups mengungkap kode probabillitas pgsofts pola hidup online dan mahjong ways 2s presisi scatter hitam membawa mahjong waysvictory scanner mahjongwild aktif scatter strategis win analyzer mahjongxxxx2xxx3xx23xx3xxxx4aaa1sss2ddd3analisis scatter reel mahjongdaya tarik mahjong scatterdualitas simbol saktirm imersi total mahjongrm inti rng mahjong waysrm kompleksitas algoritma mahjongs identitas digital mahjongs mahjong ways 2 bersinar berkat scatters pola fokus scatter wild mahjongtitik balik rtp mahjong hasil akhirteknik atur ritme mahjong untung stabilpanduan teknik master sui mahjong 2025tren jalur kombinasi mahjong ways terbaruasia3517asia3518asia3519asia3520algoritma petir merahrm heierarki simbol mahjongrm hukum probabilitas mahjongs konsistensi sactte rmahjongs membaca makna dibaliks pengaruh era medsosscatter mahjong ikonik besarstabilitas dominasi mahjong cuanstruktur pecahan mahjong gamerm mekanika penggandarm mengatasi aversirm pengalaman pengguna mahjongs ketika scatter wild munculs menejermah bahas simboliks presisi tinggi scatter hitamscatter wild mahjong dinamikka hidupsimbol drastis scatter mahjongspin terasa hidup sactter hitamrm genealogi mahonjg waysrm mahjong ways vs sekuuelrm matematika buy spin gatess jackpot insight mahjong wayss mahjong ways 2 sbg cermins pwer surge mahjong wyas indikasiscatter struktur simbol mahjongscatter wild ritme pola mahjongscatter wild tengah mahjongrm ergonomi visual mahjongrm ikonografi mitologi digrm kronologi putar mahs kendali scatter wilds keunggulan scatter hitam menetaps mahjong ways 2 ruang ekpresi genzscatter wild mahjong dinamikatransofrmasi simbol emasrm ars dasar mws lucky spin analyzes mahjong ways 2 sbg bahasascatter menyala spin m stabilscatter wild simbol premimakna fungsi scatter mahjong spinmenuju stabil mahjong scatter wildrm sinergi simbol multiplier gates of gatot kacarm teori distribusi scatter mahjong ways 2s formasi scatter wild mahjong ways2s keakuratan scatter hitam membuktikan mahjong ways 2puncak cuan scatter level mahjongrm manajemen risiko mahjong ways 2rm resonansi budaya gates of gatot kacas gelombang energi mahjong wayss jalur scatter wild mahjong ways engine cerdasscatter tanda awal profit besarasia3515asia3516mahjong ways 2 jadi ladang cuan buat pemain malammalam ini mpoxo lagi panas banyak pemain auto wd jutaan rupiahpola bermain mahjong logika digitalgaya bermain rasional mahjong modernrm identifikasi pola gacor mahjong ways 2rm mahjong ways 2 paradigma digitals insight mahjong ways pemindai pola rahasias arah strategis scatter wild mw2scatter aktif ritme produktifscatter posisi alur mahjong waysrm sinergi naga angka algoritma mahjong wins 3rm pengambilan keputusan mahjong wins 3rm fenomena flow mahjong wins 3pecahan identitas mahjong games mega win radar mahjong wayss menata masa depan dengan pola mw2s sinkronisasi scatter wild mw2scatter langka paling diburuperforma mahjong mekanik levels budaya scroll tanpa henti dan mw2s mahjong ways win detectors membaca peluang hidup sepertiscatter gulungan mahjong kunciscatter mahjong momen sensasionalrm simetri pola mahjong waysrm logika kemenangan mahjong waysrm evolusi fitur mahjong wins 3 sistem scatterrm mekanisme simbol wild mahjong ways 2rm mahjong ways 2 gen z adaptasi digitalrm eskalasi multiplier mahjong ways 2rm kejayaan awal mahjong ways transformasi digitaloptimalisasi scatter lebih seringrahasia pola mahjong scatter wilds energy flow mahjong wayss mahjong ways win trackers menelusuri algoritma cerdas pgsoftscatter mahjong datang hasilmomentum cuan drastis menyatupuncak coin mahjong jelas scatterscatter akurasi tinggi mahjongs cermin generazi Z ada di mahjongs mahjong ways 2 semakin solid berkats membaca pola probabilitas digital pgsoftasia3513asia3514panduan lengkap scatter mahjongpecahan konsisten stabil jeperm dinamika volatilitas mahjong ways 2rm psikologi kesabaran mahjong ways 2s filosofi mahjong ways dalam kehidupans mahjong ways flow scannerdompet setipis masbrand mahjong ways 2 sulap jadi tebalhutang numpuk kebanyakan nyepin mahjong ways 2 bayar lunasdompet kering samsek mahjong wins siap guyur scattercapek naik bus mahjong wins dp mobil barus dibalik layar mahjong ways 2s dorongan energi mahjong ways fases crazy black scatter algoritmas cuan tracker mahjong ways2rm fondasi algoritma mahjong waysrm filosofi tile tiongkok mahjong waysrm simulasi probabilitas mahjong ways 2rm estetika pola mahjong ways 2strategi stabil mahjong wins3 scattermahjong ways2 refleksi anak mudagenerasi digital ritme tenang mahjongkepercayaan diri volatilitas mahjongmomen penting celah tersembunyitren ritme tekan spingmea v2.s3.ap southeast 1.wasabisysint res v2.s3.ap southeast 2.wasabisysabc1131 mpo slotslot qris danaABC1131mpoxo link slot mahjongmpo slotslot depo 5kslot deposit 1000slot thailandasiaklubmacauklubpondok88garuda76asiawin189asiawin189aAWSBETcincinbetsitus cincinbet1parisklubheylink macauklubheylink asiaklubheylink hksbetheylink kapten76heylink mpoxoheylink garuda76heylink pondok88viral asiaklubviral macauklubviral garuda76viral pondok88mpoxlASLI777Asli777MpogalaxyMPOGALAXYpsychopsyslot gacor hari inislot gacor qrisabc1131Link Platfrom Situs Slot Online Gacor Gampang MenangAt-Taujih; Jurnal Bimbingan Konseling IslamMPO SLOTrtp mpoxoabc1131 slot viralabc1131 - sopadecabc1131 slot777 lundbergdesign.com