سورهی الرحمن را تفسیر میکردیم «الرحمن علّم القرآن» خداوند وقتی میخواهد رحمت خودش را بگوید کنار رحمت، قرآن را مطرح میکند مثل اینکه میگویم فلانی سخی است بیائید این همه مدرسه ساخت ممکن است این سخی افطاری هم داده باشد کمک به فقیر هم کرده باشد 50 تا 100 تا کار دیگر هم کرده باشدوقتی میخواهیم جلوهی سخاوتش را بگوئیم میگوئیم ببینید چند تا مدرسه ساخت صدها میلیون تومان هم خرج کرد یعنی وقتی میخواهیم مطرح کنیم سخاوتش را مدرسه سازی را مطرح میکنیم فلانی پزشک خوبی است فلانی را نجات داد یعنی یکی از شاهکارهایی که کرده نشان میدهیم حالا خداوند وقتی میگوید رحمت الرحمن میگوید میبینی رحمت من چیه؟ نمونهی رحمتام را بگویم؟
قرآن، جلوه رحمت الهی
علّم القرآن رحمت من قرآن است چون آنکه مهم است نعمتهای معنوی است نعمتهای مادی گیر حیوانات هم میآید ما کاهو میخوریم حیوان هم علف میخورد ما گندم میخوریم الاغ جو میخورد استفاده از نر و مادگی توی حیوانات هم هست استفاده از لباس توی حیوانات هست استفاده از مسکن توی حیوانات هست گاهی حیوانات در بعضی کارها از ما آدمها جلوتر هستند بعضی حیوانات زیر برف را میبینند ما نمیبینیم بعضی حیوانات لانه میسازند با شاخههای کوچولو روی درختهای بزگ لانههایی درست میکنند که گاهی باد درخت را میکند اما این لانه متلاشی نمیشود ولذا آنجایی که مصرف مادیات است قرآن میفرماید انسان الاغ اینها با هم هستند «متاعا لکم و لانعامکم» این چیزهایی که من آفریدم برای اینکه هم خودتان بخورید هم گاوتان بخورد مثلاً حیوان بیشتر از ما میخورد راحتتر میخورد پوست کندن ندارد ظرفشویی ندارد مسمومیت غذایش کمتر است غصههایی که ما داریم حیوان ندارد پشیمانیهایی که ما داریم حیوان ندارد اگر مسئول یک خوراک و شهوت و مسکن و رفاه و اینها باشیم توی آنها هم هست رحمت خدا توی معرفتمان است الرحمن علم القرآن نباید گفت آقا ایشان ماشاالله 95 کیلو است خوب سنگ داریم که 100 کیلو است آقا ایشان دو کیلو طلا دارد(یا من فی الجبال خزائنه) در بعضی از کوهها صدها کیلو طلا است این خانم خیلی طلاهایش را جمع کند میشود نیم کیلو تازه این خانم شده یک میلیونم یکی از این کوههای طلا معدن طلا که کشف میشود سنگ طلا هست که ممکن است توی این سنگ چند کیلو طلا باشد بنا براین طلا شرف نیست که زنده باد سنگهای کوه خوراک. شرف نیست که زنده باد گاو که بیشتر راحتتر، شهوت ملاک نیست که زنده باد خروس، مرغ و خروس از هم استفاده میکنند به مراتب شهوترانیشان بیش از انسان است آنکه جلوه میکند الرحمن علم القرآن است ولذا قرآن میفرماید «استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» یعنی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دعوت کرده شما را برای چی دعوت کرده؟ لما یحییکم به چیزی که شما را زنده میکند قرآن ما را زنده کرد.
قرآن، مایه حیات جامعه بشری
قرآن وسیلهی حیات ما است امیر المومنین(علیه السلام) در وصیت نامهاش میفرماید الله الله فی القرآن شما را به خدا شما را به خدا نگذارید قرآن از دست برود در قرآن میفرماید «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین. . . . . » نباید کفار راه نفوذ بر مسلمانها داشته باشند اگر از روز اول به این آیه عمل میکردند زمینشان را به اسرائیلیها نمیفروختند به اسم مستشار خارجی بیگانه را راه نمیدادند(امیر المومنین میفرماید نگذارید دیگران به قرآن عمل کنند ولی شما خواب باشید توی قرآن چند بار گفته سیروا فی الارض بلند شوید هجرت کنید آمریکاییها آمدند. . . حالا نمیدانم با چه بیانی بگویم با عواملشان به اسم سمپاشی تمام سوراخ موراخ خانههای ما را توی روستاها، گفتند میخواهیم سمپاشی کنیم به اسم سمپاشی تمام زیر زمینهای ما را، به اسم سمپاشی باغها، خیانت نکردند؟ به اسم سمپاشی خانه خیانت نکردند؟ چه باغهایی که بعد از سمپاشی اصلاً درختهایش خشک شد بعد معلوم شد سمپاشی نبود نگذارید دیگران بر شما نفوذ کنند «لن یجعل الله. . . . » الرحمن. . .) خدا به شما قرآن یاد داد قرآن عزت شماست قرآن به شما یاد داد که چه جوری حرف بزنید بعضی کارها عملش گناه است آبروی مردم به قدری مهم است که عملش گناه نیست علاقهی به گناه هم گناه است مثلاً کسی دوست داشته باشد که آبروی یک دختر برود فهمیدی، شنیدم برای دختر فلانی یک همچین حرفهایی میزنند عجب راست میگویی فلانی تلفن کرده فلانی همچین پیامی داده همچین فچ فچ تنگ گوشی تنگ گوشی یکوقت میبینی یک خانهی مسلمان یک زن مسلمان دختر مسلمان رفت روی هوا آبرویش رفت روی هوا آنوقت قرآن میفرماید اگر هم کاری نکنی همین که دوست داری آبروی فلانی بریزد هر گناهی را که دوست داشته باشی. . . شما دوست داشته باشی شراب بنوشی گناه نیست دوست داشته باشی قمار کنی تا قمار نکنی گناه نیست دوست داشته باشی که دزدی کنی تا دزدی نکردهای گناه نیست اما اگر دوست داشته باشی آبروی کسی را بریزی ولو آبرویش را نریزی همین دوست داشتن «یحبون ان تشیع الفاحشه»(اصلاً یحبون یعنی همینکه حب دارد علاقمند است مثلاً میگوید یک عکس از فلانی دارم میگوید میشود یک فتوکپیاش را به من بده فیلمش است ببینم چی چی است تکثیر کنیم کسانی که علاقه داشته باشند آبروی دختر و پسری را زن و شوهری را بریزند علاقهاش هم گناه کبیره است نه خود گناهش علاقه به گناه یک بار دیگر بگویم توجه کنید چه میگویم بسم الله الرّحمن الرّحیم تمام گناهان عملش گناه است آبروی مسلمان ریختن نیتش هم گناه است دوست دارد که «ان تشیع الفاحشه» خداوند به شما قرآن داد قرآنی که به شما گفت چه جوری حرف بزنید چه جوری ذخیره کنید یک مقداری راجع به قرآن صحبت کنیم.)
قرآن، بیانگر حق و باطل
علّم القرآن یعنی تعلیم قرآن تعلیم قرآن یعنی تعلیم حق. قرآن حق را یاد داد کسی که قرآن بلد است حق را میشناسد این حق است یا این باطل است «ننزل علیک القرآن بالحق» قرآن میگوید من قرآن را به حق نازل کردم کسی که قرآن را بلد باشد حق و باطل را میشناسد گیج نمیشود که کی راست میگوید کی دروغ در جنگ صفین یک کسی گیج شد نگاهی به حضرت علی(علیه السلام) کرد یک نگاهی به عایشه و طلحه و زبیر کرد گفت یعنی چه شما همه اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هستید اصحاب پیغمبر اختلاف یعنی چه؟ الان هم توی جامعه هستند میگویند اینها همه آخوند هستند آخوندها چرا با هم اختلاف نظر دارند اینها همه انقلابی هستند انقلابیها چرا با هم اختلاف نظر دارند حضرت نگاهی کرد گفت چته؟ گفت گیجم گفت همهی شما از اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هستید چطور خودتان الان با هم درگیر شدهاید حضرت فرمود ببین(اعرف الحق تعرف اهله) تو کاری با آدمها نداشته باش اول حق را بشناس وقتی حق را شناختی میفهمی کی راست میگوید الان چند تا رئیس جمهور روی کرهی زمین هست همه هم میگویند رئیس جمهور کشور اسلامی هستیم ما نمیدانیم کدامها درست هستند میگوئیم بیا شجاعت ترس یکی از اینها حق است یکی باطل اگر شجاعت حق است پس اعرف الحق حالا نگاه کن کدام رهبرهای کشورهای اسلامی شجاعت دارد؟ اگر امام شجاعت دارد معلوم میشود امام حق است باقیها دیگر طرد هستند خلاص، آقا صداقت دروغ کشورها گاهی وقتها مسئولینش گاهی وقتها یک چیزهایی میگویند آدم نمیداند کی راست میگوید کی دروغ میگوید آقا صداقت و دروغ را تشخیص بده بعد هر که راست گفت بگو حق است نه کار به سن داشته باش نه کار به لباس داشته باش نه کار به ریش سفید داشته باش اینطور نیست که آقا در و دیوار حرفش را میزنند بنده با گوش خودم از ایشان دروغ شنیدهام چون میدانم ایشان دروغگو است اگر به هر آجری هم عکسش را بزنند. . . آقا فلانی صبح تا شام قرآن میخواند آقا من با گوش خودم این کلمه را از ایشان شنیدم یعنی شما روی موج حرکت نکنید.
قرآن میفرماید «و قرن فی بیوتکن»زن پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) توی خانهات بنشین حالا این زن پیغمبر سوار شتر شده آمده دستور نظامی هم میدهد میگوید تیر اندازی کنید به علی بن ابی طالب(علیه السلام) حالا آن زن پیغمبر است آن داماد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است ولی ما نگاه کنیم قرآن را حساب کنیم قرآن میگوید « و قرن فی بیوتکن» زن پیغمبر تو توی خانه قرار بگیر و این به این ایه عمل نکرد اینطور نیست که ما گیج شویم ما دوتا دختر داریم در تاریخ یک دختر فاطمه(علیها السلام) یک دختر هم داریم دختر خلیفهی اول ابی بکر دو تا دختر دو تا خواسته داشتند دختر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد توی مسجد گفت مردم در غدیر خم بودید که بابام گفت بعد از من علی(علیه السلام). . . کسی دو تا شاهد داشته باشد حقش را میگیرد شوهر من حدود صد هزار شاهد داشت خوب حق شوهرم را بدهید هیچکس گوش به حرف این دختر نداد اما دختر ابی بکر دستور داد جنازهی امام حسن(علیه السلام)را تیر باران کنند فوری تیر باران کردند حالا ما نباید حساب کنیم یک دختر گوش به حرفش دادند یک دختر گوش به حرفش ندادند یکی امام حسن(علیه السلام)است یکی زن پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است ما کاری با آدمها نداریم سؤال کشتن امام حسن(علیه السلام)حق است یا باطل؟ تیر اندازی به جنازه حق است یا باطل؟ اگر باطل است کسی که دستور تیر اندازی داد باید ببینیم آن کی است عایشه بود دیگری بود سومی بود دهمی بود کی بود؟ شمشیر کشیدن روی علی بن ابی طالب(علیه السلام) حق است یا باطل؟ بنابراین باید ببینیم چه کسی سوار چه حیوانی شد شمشیر کشید بنابراین القاب گولمان نزند زن رسول الله اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سابقهی. . الان مگر منافقین سابقهی انقلابی ندارند؟ منافقین زیادی داشتیم سالهای زیادی شکنجه شدند زندان بودند آقا ایشان سوابق درخشان انقلابی دارند بله دارد اما الان در مقابل نظام ایستاده حلقومش با حلقوم آمریکا یک جور است علّم القرآن یعنی آموزش قرآن حق را بشناسید دیگر گیج نمیشوید الرحمن علّم القرآن یعنی تعلیم حق تعلیم داوری چون قرآن کتاب تعلیم داوری است من کتاب آسمانی فرستادم «لتحکم بین الناس» تا داوری کنی بین مردم.
قرآن، قانون اصلاح جامعه
کتاب برهان است «علّم القرآن» یعنی علّم استدلال یادمان میرود که چه جوری استدلال کنیم با کسی میخواهید حرف بزنید این رقمی حرف بزنید «قد جائکم برهان» «علّم القرآن» یعنی علم اصلاحات هر کسی میگوید آقا ما طرفدار اصلاحات هستیم قرآن میگوید شما طرفدار اصلاحات هستید؟ آیهی اصلاحات این است «والذین یمسکون بالکتاب» کسانی که به کتاب آسمانی تمسک میکنند «واقام الصلوه» نماز به پا میدارند کارهایشان طبق آیات قرآن است بعد میگوید «لا نضیع اجر المصلحین» اینها مصلح هستند نمیشود بگوید من طرفدار اصلاحات هستم ولی طبق قانون فلان از مادهی فلان اتریش از فلان قانون بلژیک آلمان فلان. . . . اصلاحات باید اصلاحات در سایهی قرآن باشد یکبار دیگر بخوانم اصلاحات را «الذین یمسکون بالکتاب» یعنی کسانی که به کتاب آسمانی تمسک میکنند کسانی که کارهایشان از آیات قرآن الهام میگیرند «واقام الصلواه» رابطهشان هم با خدا گرم است آنوقت میگوید اینها مصلح هستند نمیشود اصلاحات باشد اما اصلاحات از قرآن. . . گاهی ممکن است بگوید آقا من اصلاح طلب هستم اما طرحی که میدهد با قرآن جور در نمیآید دیگر چی؟ علّم القرآن یعنی علم غیب، یعنی تعلیم غیب ما واقعش یکسری چیزها را نمیدانیم بعد از مردن نمیدانیم چه خبر میشود نسبت به بعد از مرگ پهلوی ما غیب است ما الان را میبینیم اما بعد از مرگ را نمیبینیم علّم القرآن به شما میگوید در عالم غیب چه خبر است.
علّم القرآن یعنی علّم میزان چون قرآن میگوید من میزان هستم وسیلهی سنجش هستم «انزل الکتاب بالحق و المیزان» کتاب را فرستادیم همراه با میزان(یک خورده نخ نخاش کنیم ببینیم چه میشود ما میگوئیم گرسنهات است برو نان بخور این نان را وارسی کنیم، یکی از مسئولین نظام، معاون اجرایی رئیس جمهور بود میگفت من نشستم نانی که ما میخوریم 269 گرو روی آن کار میکنند به نظر تو چند گروه؟ گفتم به نظر من کشاورز گندم بعد هم این گندم آرد میشود این آرد هم میدهند به نانوا سه گروه کشاورز تا تولید گندم از گندم به آرد از آرد به نان گفت نه خیر این را نخ نخاش کن 269 گروه روی آن کار میکنند یک چیزی را ما همینطور ساده رد میشویم یک ذره دقت کنیم ریش ریشش کنیم «الرحمن علّم القرآن» قرآن چیه؟ قرآن حق و باطل را به مانشان میدهد آدمی که قرآنی است دیگر میداند کی حق است کی باطل داوری را به ما نشان میدهد استدلال را به مانشان میدهد این رقمی استدلال کن اصلاحات را به ما نشان میدهد یکسری تحت عنوان اصلاح طلبان. . . قرآن گفته اصلاح طلبان «یمسکون بالکتاب» بعد میگوید «لا نضیع اجر المصلحین» مصلح یعنی اصلاح طلب کسی است که «یمسکون بالکتاب» نمیشود کسی از رادیو آمریکاه اصلاح طلب باشد «یمسکون بالکتاب» پشت سرش میگوید مصلحین «علّم القرآن یعنی چه؟ یعنی تعلیم عقاید، روشها، احکام، اخلاقیات، علم سیاست. دین از سیاست جداست؟ یعنی 500تا از آیهها را بردار در قرآن حدود 500 آیه داریم که مربوط به مسائل سیاسی است کسی که میگوید دین از سیاست جداست یعنی من قرآن را قبول دارم ولی دور این 500 آیه نرویم. روشها: ممکن است کسی کمک به کسی بکند اما نحوهی کمک فرق میکند گاهی وقتها یک کار حق ست اما شیوهاش باطل است شیوهی آب دادن این نیست که من آب را پرت کنم توی صورت کسی باید توی لیوان باشد ظرف تمیز باشد سرد باشد مقدارش اندازهاش ظرفش یعنی فقط نگفته عبادت کن مقدار عبادت هم عبادتها کنترل میشود اگر مردی خانمش را صدا زد برای مسائلی که واجب بود به گردنش، حتی گر این زن نمازش را طول بدهد نماز طولانی زن مورد رضای خدا نیست حدیث داریم(لا تطولن صلاتکم) یعنی حق ندارد هی خانم نمازش را طول بدهد که مثلاً بیند که. . . بخاطر اینکه مثلاً که. . . کاری که به گردنش واجب است طفره برود. زنی آمد خدمت پیامبر حضرت فرمود به نظرم تو از مسوفات هستی مسوف یعنی سوف سوف یعنی یک چیزی را هی لفتش میدهی. . . مسئلهی. . . احکام را یاد داد)
قرآن، معلم عدالت در خانواده
علّم القرآن یعنی علم عدالت من یک نمونه برایتان بگویم راجع به علّم القرآن مثلاً داریم که «عاشروهن بالمعروف» زندگیتان با خانمها عادی باشد «ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف» به همان مقدار که بار روی دوش خانمها است به همان مقدار هم باید بار روی دوش مردها باشد «ولهن» بنفع خانمها است «مثل الذی علیهن» مثل همان مقداری که علیه زنها قانون هست بنفع زنها هم قانون است «علی الموسع قدره و علی المقترقدره متاعا بالمعروف حقا علی المحسنین) حتی اگر زن و شوهر بناست جدا بشوند عقد کردهاند با هم سازش ندارند میگوید میخواهی جدا بشوی یک هدیهای بدهی چقدر هدیه بدهیم؟ وضعت خوب است خوب بده وضعت بدا است کمتر اگر وضع مالی تو خوب است سرمایهی بهتر «علی الموسع قدره و علی المقتر قدره» چون بالاخره زن صدمه دیده عقد کرده بعد توافق اخلاقی ندارند جدا میشود بخاطر اینکه توی جامعه و همسایه و جامعه ضربه خورده آن ضربه را باید به مقدار خوب از پول و سکه جبران کنی «آتوهن اجورهن بالمعروف» حتی کنیز را اگر خواستی از آن استفاده کنی باید اجر و مزدش را باید به طور عاقلانه بدهی حتی داریم اگر زنی کنیز است همان لباسی که خودت میپوشی کنیز بپوشد حتی اگر نوکر شما بردهی شما جوان است چون جوان شیک پوش است لباس شیک را بده به جوانتر ولو تو آقایی آن برده ولی چون او جوان است دلش میخواد شیک بپوشد مراعات حالات نیازهای طبیعی آن را داشته باش.
صاف نگوئیم الرحمن علّم القرآن این را هم مزارها و توی جلسهی فاتحه بخوانیم قرآن جلوهی رحمت الهی است زمانی که برنامه پخش میشود ایام سوگواری حضرت زهرا(علیها السلام) است(من خیلی مقایسه میکنم که چطور فاطمهی زهرا(علیها السلام) یک خواسته داشت مردم گوش ندادند خواستهی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را دختر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) یک خواسته داشت گوش ندادند گفت به شوهرم ظلم نکنید حق شوهرم را بدهید اما چطور اگر یک دختر دیگر دستور داد سوار شتر شوند سوار شتر میشوند جنازهی امام حسن(علیه السلام) را تیرباران کنند چطور در بعضی جاها برای تیر اندازی آماده باش بودند گوش به حرف دادند اما در بعضی جاها برای دادن حق علی(علیه السلام) چشمها نابینا شد گوشها ناشنوا) فاطمهی زهرا(علیها السلام) خیلی زجر کشید صحنه را میدید یادش میآمد غدیر خم چی شد زحمات بابا چی شد بابا اینها را از جهل به علم از تفرقه به وحدت از شرک به توحید از آدم کشی به ایثار از ظلمات به نور دعوت کرد مزد رسالت اهل بیت بود حالا این وضع اهل بیت- السلام علیک یا فاطمه(علیها السلام)
شهادت حضرت زهرا(س) تسلیت باد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا به حق زهرا و پدرش و شوهرش و نسلش و مهدیش تمام مشکلات مسلمین را برطرف بفرما(الهی آمین)
خود ما و اموات ما و کسانی که به گردن ما حق دارند همه را بخش و بیامرز(الهی آمین)
مریضهای ما شفا مرحمت بفرما(الهی آمین)
به بی مسکنها مسکن به بی شغلها شغل به بی همسرها همسر به بی فرزندها فرزند به مریضها شفا به کدورتها صفا مرحمت بفرما(الهی آمین)
رهبر و دولت و امت و انقلاب و آبرو و مرز آنچه به ما دادهای در پناه آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ و قلب آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای همیشه از ما راضی و ما را از بهترین یاران و منتظران و زمینه سازان ظهورش قرار بده(الهی آمین)
خطرات آینده را از ما دور بفرما(الهی امین)
شر اشرار را به خودشان برگردان(الهی آمین)
هر چه به عمر ما اضافه میکنی به ایمان و عقل و علم و عمل و اخلاص و عمق و برکت ما بیفزا(الهی آمین)
قیامت را روز حسرت و خسارت ما قرار نده(الهی آمین)
به خانوادههای جانبازان اسرا شهدا مرحمت بفرما(الهی آمین)
رهبر عزیز ما را به سلامت بدار(الهی امین)
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نعمتهای الهی در سوره الرحمن -5
بسم الله الرّحمن الرّحیم