پرسش و پاسخ (گناه)

برنامه سمت خدا 24 مرداد 1391

سوال– ما باید چگونه به گناه نگاه کنیم که از آن فاصله بگیریم ؟

پاسخ – می گویند: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است، ما فکر می کنیم که توبه فقط استغفرالله گفتن است. یعنی مالی را حرام کنیم و زندگی مان را بکنیم و بعد یک استغفرالله بگوییم، این توبه نیست. توبه یعنی اینکه مالی را که خورده ایم باید پس بدهیم. اگر من بدانم پولی را که از شما برمی دارم یا ربا می خورم و یا… باید با شرمندگی پس بدهم، این کار را انجام نمی دهم. زیرا در این صورت پول شما را پس داده ام و فقط خودم را سبک کرده ام. پس بخاطر همین است که می گویند: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است. مثلا کسی را مسخره می کنیم و در لحظه ای فردی رنجیده می شود و ما خنده ای می کنیم، بعد که می خواهیم او را راضی کنیم فرد راضی نمی شود و این ناراحتی در دل او می ماند و می گوییم که ای کاش از اول این کار را نکرده بودیم.

قرآن می گوید که وقتی از خط قرمزها رد شدید، گناه محسوب می شود. در اسلام خط قرمز داریم: این ماده را نخور، با فلان فرد دوست نشو و. ..

سوال– چرا ما باطن گناه را نمی بینیم ؟

پاسخ– مبانی گناهان در قرآن آمده است ولی ما به آنها ایمان نداریم. قرآن می فرماید: ما باطن همه چیزها را به ابراهیم نشان دادیم. حالا می پرسند که پس چرا باطن هر چیز را به ما نشان نمی دهند. بانک به فردی صد میلیون وام می دهد، چرا به ما نمی دهد؟ بخاطر اینکه ما بد حساب هستیم و اعتبار نداریم. حضرت ابراهیم خوش حساب بوده است و هر چه خدا به او فرمان داده است اطاعت کرده است. حضرت ابراهیم اول عبدالله بود، بعد از امتحاناتی نبی الله، رسول الله، خلیل الله و بعد امام شد. خدا به افراد متدین چیزهایی را نشان می دهد و کارها را به قلب آنها الهام می کند. مثل الهام کردن به قلب مادر موسی. اگر ما می خواهیم این طوری باشیم باید در جاده تقوا بیفتیم تا خدا باطن گناه را به ما نشان بدهد. در قرآن داریم که غیبت مثل خوردن گوشت مرده می ماند زیرا جای گوشت زنده پُر می شود ولی جای گوشت مرده پر نمی شود. در غیبت آبروی طرف می رود و دیگر جای آن پر نمی شود. اگر خانه ای خراب بشود، ساخته می شود ولی جای آبرو پر نمی شود. در ضمن یک فرد مرده نمی تواند از خودش دفاع کند و وقتی شما از فردی که غایب است غیبت می کنید او نمی تواند از خودش دفاع کند. کسی که شما غیبت او را می کنید برادر شماست. این باطن غیبت است. باطن مال یتیم خوردن، خوردن آتش است.

سوال- برای دوری از گناه چکار باید کرد ؟

پاسخ – این بستگی به گناه دارد. اگر گناه، گناه شهوت است می توان محل را تغییر داد. چراغ هایی که در راه گناه به ما چشمک می زند، باید خاموش شود. مثلا فردی عاشق شما شده است و به شما تلفن می زند، شما می توانید تلفن تان را عوض کنید. مثلا فردی که گناه نگاه آلود می کند می تواند خودش را جریمه نقدی بکند که برای هر نگاه گناه آلود مبلغی را بعنوان جریمه پرداخت بکند. راه خود سازی، جریمه کردن است. پس باید منشا گناه را از بین برد. رفیقی که شما را به طرف گناه می برد باید او را ترک کنید. موسی و خضر با هم دوست بودند ولی بعد از مدتی از هم جدا شدند.

دشمن به ما اطلاعات هسته ای نمی دهد ولی هرزگی را بصورت ماهواره برای ما مجانی می فرستد. این منشأ گناه است. در دانشگاه می تواند دختر و پسر را از هم تفکیک کرد تا گناه کم بشود. ما خودمان باید جلوی آسیب را بگیریم.

سوال- دسترسی از راه حرام، راحت تر از دسترسی از راه حلال است. آیا این جمله درست است؟

پاسخ -حدیثی داریم که رزق هر کسی از راه حلال اندازه گیری شده است. مثلا دختری که برای چند ساعت به طرف حرام می رود، بداند که خدا جبار است و جبران می کند. یعنی اگر سه ساعت از رزق حرام استفاده کرد، سه سال ازدواج او عقب می افتد. مثلا در اول اذان در مغازه مشتری می آید و صاحب مغازه نماز را کنار می گذارد، خدا جبران می کند یعنی مشتری دو ساعت در مغازه می آید ولی جنسی از شما نمی خرد.

درماه ربیع طلبه ها خواستند که با استادشان شوخی کنند و گفتند که هر وقت استاد بالای منبر رفت و بسم الله الرحمن الرحیم گفت، همه کلاس را ترک کنند. استاد تا بسم الله. .. را گفت همه طلبه ها بلند شدند که بروند، استاد متوجه شد که این برنامه طراحی شده است و استاد داستانی را تعریف کرد. پس شما از نماز مشتری می گیری و آن مشتری از تو خرید نمی کند یا از حرام تغذیه می کنی و مدتها ازدواج تان به تاخیر می افتد. در قرآن داریم: کسی که تقوا داشته باشد کارهای او را راحت می کنیم و کسی که بخل دارد کار او را سخت می کنیم. کسی که از راه حرام مال بدست می آورد نمی داند که این رزق او نیست و عجله کرده است زیرا اگر رزقش بود خدا به او می داد. کسانی که از حرام رزق می کنند، خدا از رزق حلال آنها کم می گذارد.

سوال- برکت در زندگی چیست ؟

پاسخ – برکت خیر است. گاهی انسان چیزی دارد ولی خیر آن را نمی بیند. به فردی گفتند که تو سه تا دعای مستجاب داری، او دعا کرد که همسر من زیباترین زنان دنیا باشد و این طورهم شد ولی همه می خواستند همسر او را که زیباترین است ببینند و این باعث شد که زندگی اش بهم بخورد. دعای بعدی او این بود که زنش خیلی زشت باشد که کسی او را نگاه نکند بعد دید که خانم خیلی زشتی درنزد او است ولی دید که نمی تواند با او زندگی کند و دعای سوم این بود که خدایا زن من مثل اولش بشود. به این بی برکتی می گویند. ما سرمایه دارانی داریم که خیری ندارند، دانشمندانی داریم که به کسی خیر نمی رسانند یعنی خدا برکت را از آنها گرفته است. گاهی یک خودکار برکت دارد و انسان مطالب زیادی با آن می نویسد ولی گاهی یک خودنویس گرانقیمت، برکتی ندارد.A  پیامبر یک دختر داشت ولی برکاتش خیلی زیاد بود. قرآن مبارک است و شب قدر هم که نازل شد مبارک بود یعنی برکت در برکت است. منشا برکت، خود خداست. هر چه ما خدایی بشویم برکت بیشتری نصیب مان می شود. ما باید به سرچشمه ی برکت وصل بشویم. شاه عباس خیلی ثروت داشت ولی از او یک کاروانسرا مانده است و آن هم بخاطر این است که این کاروانسرا در جاده ی کربلا بوده است و در سر راه امام حسین (ع) بوده و امام به خدا وصل بوده است.

سوال– شما در شب نیمه شعبان از ما خواستید که همدیگر را ببخشیم ولی من فکر می کنم که شما حال کسانی را که آبرویشان را از دست داده اند درک نمی کنید. بخشیدن کسی که با یک حرف آبروی مرا برده است خیلی سخت است. راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – کسی که آبروی فردی را با یک کلمه ریخته است باید مواظب قیامتش باشد و باید عذرخواهی بکند. حالا کسی که می گوید با یک کلمه آبروی من رفته، خیال می کند که چنین اتفاقی افتاده است. در مناجات شعبانیه داریم: خدایا آبروی ما دست توست. آیا این دعا اشتباه است؟ آبرو دست خداست. شما عفو کنید و به خدا بگویید که خودت این عفو مرا جبران کن. کسی که غیبت می کند می خواهد آبروی شما را بریزد ولی اگر خدا بخواهد حتی با این غیبت، باز مردم شما را دوست دارند. گاهی اینها وهم و سوءتفاهم است. گاهی مسائلی را در سایت ها مطرح می کنند و افرادی آنرا تحلیل می کنند و ناراحت می شوند ولی این طور نیست. در قرآن داریم که دنبال اطلاعات مفید بروید. مثلا من می گویم که بعضی از اطلاعات لغو است، بعضی می گویند که شما گفته اید علم خوب نیست. ممکن است که این آقا اشتباه کرده است که آبرویش رفته است. شما ببخشید، خدا جبران می کند.

سوال – صفحه ی 54 قرآن را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه داریم: اگر مرا دوست دارید به حرف من گوش بدهید. ما نمی توانیم بگوییم که ما عاشق علی هستیم ولی به هیچ کدام از کلام ایشان عمل نکنیم. مثلا ما نمی توانیم بگوییم که خدا را دوست داریم ولی نمی خواهیم با او حرف بزنیم. حرف بدون عمل نفاق است.

سوال – چگونه می توانیم بهترین بهره ها را از باقیمانده ی ماه رمضان ببریم ؟

پاسخ – وقتی در سفر پول انسان کم باشد در خرج کردن صرفه جویی می کند. ماه رمضان ما هم کم است و ما باید سعی کنیم که حرف بیخودی نزنیم و سعی کنیم بیشترین استفاده را از باقیمانده ی این ماه بکنیم. دیگراینکه ماه رمضان یک خط است و ما باید همه ی سال را با آن خط متر کنیم. درماه رمضان مردم تقوا پیشه کردند، پس بعد از ماه رمضان هم می توانند این کار را بکنند. در ماه رمضان سفره های افطاری پهن شد، بعد از ماه رمضان هم هر کس می تواند این کار را انجام بدهد. شما در ماه رمضان سیگارنکشیدید پس بعد از ماه مبارک هم سیگار نکشید، در ماه رمضان به مسجد رفتید بعد از این ماه هم به مسجد بروید. کسی که درماه رمضان غذای خودش را نخورد بعد از این ماه هم می تواند غذای دیگران راه نخورد. ما باید مواظب باشیم تقوایی را که در این ماه بدست آورده ایم از دست ندهیم و در واقع حفظ کردن آن سخت تر است. ما باید مواظب حبط اعمال مان باشیم. پیامبر فرمود که هر کسی یک لااله الاالله بگوید، یک درخت در بهشت دارد و فردی گفت که بهشت ما خیلی درخت دارد،حضرت فرمود: گاهی یک آتش همه ی درختان را می سوزاند.

می گویند: شیری به گربه گفت که ما از یک نژاد هستیم، من در جنگل هستم و برگ زرد می خورم و قوی هیکل هستم ولی تو در خانه ها غذا می خوری ولی لاغر هستی. گربه گفت: من غذای خوب می خورم ولی وقتی من را پیش می کنند تمام غذاها آب می شود ولی کسی تو را نمی ترساند. گاهی انسان زیاد عبادت می کند ولی بعد همه ی آنرا خراب می کند. در قرآن داریم که گاهی فردی خداپرست بود ولی کافر شد، شیطان شش هزار سال عبادت کرد ولی همه ی آنرا خراب کرد. ما باید برکاتی را که در ماه رمضان بدست آورده ایم حفظ کنیم همانطور که لباس ما را حفظ می کند ما هم باید لباس مان را حفظ کنیم. در معنویات هم این جوری است. تو خدا را یاری کن و خدا هم تو را یاری می کند. یوسف از گناه فرار کرد و خدا هم او را حفظ کرد. گاهی ما خودمان به طرف گناه می رویم و رشوه هم می دهیم تا به گناه برسیم و بعد می گوییم که چرا خدا ما را حفظ نکرد. ما باید یک قدم به سمت خدا برویم و بعد بگوییم که خدایا به ما کمک کن.

سوال – راه کاری برای حفظ این نورانیت و دست آوردهای ماه مبارک بفرمایید.

پاسخ – ما باید خودمان اقدام کنیم و از خدا هم بخواهیم. حضرت مریم خودش پاک بود و وقتی فرشته ای بصورت انسان به او نزدیک شد مریم گفت که تو به من نامحرم هستی ولی او گفت که من فرشته هستم. حضرت مریم اول خودش را کنارکشید و بعد خدا به او امداد کرد.

گاهی می گویند که چرا ما امام صادق (ع) نشدیم؟ در دعای ندبه داریم: خدایا توشرط کردی که باید از دنیا بگذریم و اولیاء هم قبول کردند و تو می دانی آنها وفادار هستند، حالا تو آنها را قبول کردی و مقرب قرار دادی و. .. یعنی باید کاری کرد. درنهج البلاغه داریم: در جبهه باید بخاطر خدا جنگید تا خدا ما را حفظ کند.

پس ما باید اول خودمان را تغییر بدهیم و بعد از خدا کمک بخواهیم. ما باید یک قدم به جلو برویم تا امداد غیبی به سمت ما بیاید.

خدایا هر چه خیر و برکت در این ماه از دست ما رفته است، به ما برگردان و گذشته ی ما را ببخش و باقیمانده ی این ماه را به ما توفیق بده تا آنرا جبران کنیم. خدا هر لطفی که در ماه رمضان به ما داشته ای ادامه دار کن، بین ما و اولیاء خودت جدایی نینداز، مشکلات کشور ما و همه ی جامعه های ی اسلامی را برطرف کن.

Comments (0)
Add Comment