2- اخلاق و شرح صدر پیامبر در قرآن
3- درود خدا و فرشتگان و مؤمنان بر پیامبر اسلام
4- توجه به اهل بیت پیامبر در صلوات
5- گسترش اسلام در سایه منطق و آزادی، نه زور و اجبار
6- انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعیت دینی
7- قیام امام زمان(علیه السلام)، چشم انداز انقلاب اسلامی
8- رسوا شدن افراد و گروههای ناخالص
تاریخ پخش: 20/11/90
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
عزیزانی که پای تلویزیون هستند بحث را شبی میبینند که تولد پیامبر عزیز اسلام و امام صادق (صلوات الله علیهما) است. و در آستانهی 22 بهمن هستیم. من دیشب ده تا ویژگی مخصوص پیغمبر نوشتم. در قرآن دهها آیه راجع به پیغمبر است. ده تا از آن که ویژگی مخصوص پیغمبر است. علم غیب را باقی انبیاء ممکن است بگوییم دارند، معجزه را همه دارند. کمالات را خوب همهی انبیاء دارند ولی ده تا کمال است که فقط پیغمبر ما دارد. هیچ پیغمبر دیگری ندارد. و انقلاب ما هم در همهی انقلابها ده تا امتیاز دارد. بنابراین ده امتیاز برای پیغمبر، ده امتیاز برای انقلاب. بحث ما این است.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم»! به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و به مناسبت 22 بهمن سال 90.
اما ده امتیاز برای پیامبر اسلام:
1- توجه ویژه قرآن به پیامبر اسلام
1- هیچ پیغمبری عضو عضوش در قرآن نیامده است. پیغمبر اسلام عضو عضوش در قرآن آمده است. صورت پیغمبر در قرآن آمده است. «وَجْهِک»، «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (شرح/1) «صَدرَک» صدر، سینه. «الَّذی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ» (شرح/3) «ظَهر» یعنی کمر. «لا تَجْعَلْ یَدَک» (اسراء/29) «یَد» یعنی دست. «لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْک» (حجر/88) چِشم. «عُنُقِک» (اسراء/29) گردن، «ثِیابَک» (مدثر/4)، «قَرْیَتِک» (محمد/13)، «لِسانَک» (قیامت/16)، «بَناتِکَ» (هود/79) دخترانت، «نسائَکَ»، «قَریَتَک»، هیچ پیغمبری اینطور مورد توجه قرار نگرفته است.
در قرآن پیغمبرهای دیگر را با اسم صدا زده است. «یا آدَم» (بقره/33) در قرآن هست. «یا نُوح» (هود/32) در قرآن هست. «یا مُوسى» (بقره/55) در قرآن هست. «یا عیسى» (آلعمران/55) در قرآن هست. «یا داوُدُ» (ص/26) در قرآن هست اما یا محمد در قرآن نیست. وقتی اسم محمد میآید، میگوید: «محمد رسول الله» (صلوات حضار)
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ» (انفال/64)، «یا أَیُّهَا الرَّسُول» (مائده/41) این عنایتی که به پیغمبر شده است. خدا به پیغمبر میگوید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/1) خیلی مهم است. کوثر یعنی چیز زیادی که برکت دارد. ممکن است شن هم زیاد باشد اما برکت نداشته باشد.
پیغمبر پسر نداشت. در زمان جاهلیت عربها دختر را جز آدم حساب نمیکردند. میگفتند: یک دختر دارد، دختر هم که حساب نمیشود. پس پیغمبر بمیرد چراغش کور، خلاص! دیگر عقبه ندارد. خدا به پیغمبر فاطمه داد، و فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» ما به تو کوثر دادیم. کوچکترین سورهها سورهی کوثر است. من که طلبه هستم و سوادی هم ندارم، هشتاد و دو نکته در سورهی کوثر پیدا کردم. حدود چهل، پنجاه تا از آن را در تفسیر نور آوردم. چه کسی میتواند روی کرهی زمین حرف بزند که سه تا جمله بگوید. «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحَْرْ» سومیاش را هم شما بگویید… «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَُ» (کوثر/1 تا3) در این سه جمله هشتاد و دو نکته گیر من آمده است، تازه من سوادی ندارم. اینکه میگوییم قرآن معجزه است این است. چرا گفته: «إِنَّا أَعْطَیْنَا» چرا نگفته «اِنّی»؟ تازه چند تا سورهها «اِنّا» جلویش است؟ در 114 سوره چهار سوره با «اِنّا» شروع میشود. «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ»، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» (قدر/1)، «إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً» (فتح/1)، «إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحا» (نوح/1) یعنی کلمهی «إِنَّا» به نوح گفته شده، به شب قدر گفته شده، به کوثر گفته شده،«إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً» به فتح و پیروزی گفته شده است. رابطهی بین اینها چیست؟
حالا دیگر این به درد طلبهها میخورد که پای تلویزیون هستند، اگر باشند! که «إِنَّا» چیست؟ قرآن را میگوید «آتَیْنا». «آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» (حجر/87) قرآن را میگوید «آتَیْناکَ» حضرت زهرا را میگوید: «أَعْطَیْنَا». فرق بین «آتَیْنا» و «أَعْطَیْنَا» چیست؟ زهرا را میگوید «أَعْطَیْنَا»، قرآن را میگوید: «آتَیْنا». نکتهاش چیست؟ «آتَیْنا» با الف و ت یعنی میدهیم، ولی بخواهیم بگیریم، میگیریم. «أَعْطَیْنَا» عطا به جایی میگویند که میدهند و دیگر نمیگیرند.
شن بیابان هم زیاد است ولی به شن، کوثر نمیگویند. به آن زیادی کوثر میگویند، که هم زیاد است و هم برکت دارد. خدا به او کوثر داد.
2- اخلاق و شرح صدر پیامبر در قرآن
امتیاز دوم: معراج! «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ» (اسراء/1) پیغمبر ما معراج رفت.
امتیاز سوم: خاتم النبیین! پیغمبر ما آخرین پیغمبر است.
امتیاز چهارم: خدا به پیغمبر میگوید: «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم/4) اخلاق بزرگی تو داری.
امتیاز پنجم: میگوید: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (شرح/1) یک روح بزرگی به تو دادیم، روح بزرگ دادیم، البته به موسی هم روح بزرگ داد منتها موسی از خدا خواست به او داد، پیغمبر ما نخواسته به او داد. موسی وقتی پیغمبر شد گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری» (طه/25) خدایا به من سعه صدر بده. سعه صدر یعنی روح بزرگ. موسی به خدا گفت: خدایا سعهی صدر به من بده، خدا به او داد. اما پیغمبر یک چنین دعایی نکرد. خدا دعا نکرده به او داد. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ».
امتیاز ششم: دین اسلام بر همهی ادیان کرهی زمین غالب میشود. این در قرآن سه مرتبه تکرار شده است. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» (توبه/33) یعنی اسلام از نظر علمی و منطقی و حکومت، اسلام بر کرهی زمین و بر همهی ادیان و مذاهب غالب خواهد شد.
3- درود خدا و فرشتگان و مؤمنان بر پیامبر اسلام
امتیاز هفتم: در قرآن داریم، آیهای که همهی ایرانیها حفظ هستند. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ…» باقیاش را هم شما بگویید… «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب/56) (صلوات حضار)
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» چون این آیه را همهی ایرانیها حفظ هستند، یک خرده بایستم. چون یک چیزی را که همهی ایرانیها حفظ هستند، یک خرده راحتتر لذت میبرند. یعنی در ذهنشان هست. مثل خانهای که گچ و خاک شده است. دیگر زود سفید میشود. چون این آیه را در ذهنتان هست، من نکات این آیه را بگویم. کسانی که پای تلویزیون هستند و مدیر جایی هستند، فرماندار، بخشدار، هرکسی که مدیریت دارد، قابل توجه اینکه این آیهای که ما از آن ساده میگذریم چقدر نکته دارد.
یک مدیر وقتی بخشنامه میکند… اصول بخشنامه:
1- بخشنامه باید قاطع باشد. قاطع و شفاف، یعنی بخشنامه نباید یک طوری باشد که مردم نفهمند چه میگوید.
2- اگر خواستید مردم به بخشنامهی شما عمل کنند، باید خود شما هم به دستورت عمل کنی. اگر خودت دستت را شستی، میتوانی به بچهات بگویی: بلند شو دستت را بشوی.
3- اگر خواستی مردم به بخشنامه عمل کنند، به مردم بگو از شما بهترها عمل کردند. مثلاً میخواهی بگویی: موتور سوار کلاه ایمنی سر بگذارد. کمربند ایمنی ببندند ماشینسوارها، این را وقتی مردم گوش میدهند که به آنها بگویی: تمام کشورهای پیشرفته این کار را میکنند. از شما بهترها، از شما باسوادترها این کار را میکنند.
یکی دیگر، به مردم احترام بگذارید. احترام به مردم باعث میشود که مردم به بخشنامه و دستور شما عمل کنند.
یکی دیگر بخشنامهی شما کامل و جامع باشد. اینطور نباشد که یک جایی را ببیند و یک جایی را نبیند. اگر میگوید تجارت میکنید، در داد و ستدها این سند را امضاء کنید، میگوید اگر سواد نداری به کاتب بگو امضا کند. اینطور نباشد یک بخشنامهای باشد خوب میگوید: تو میگویی بنویس، من سواد ندارم بنویسم. یعنی تبصرههایی داشته باشد، جامع باشد.
یکی دیگر دستور باید روی علاقه عمل شود نه زورکی و ترسکی! اینها یک اصولی است. حالا این اصول در آیه هست. ترجمهاش را ببینید شما بلد هستید. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ» یعنی به درستی که خدا و ملائکهی خدا، همانا خدا و ملائکه «یُصَلُّونَ» یعنی دائماً درود میفرستند، «یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» بعد بخشنامه میکند میگوید: حالا که خدا و فرشتهها درود میفرستند «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» ای مردم! ای مؤمنین شما هم «صَلُّوا عَلَیْهِ» شما هم صلوات بفرستید «وَ سَلِّمُوا» نه با زبان صلوات بفرستید، در عمل کار دیگری کنید. هم با زبانت صلوات بفرست. هم در عمل تسلیم باش. «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا». «صَلُّوا» یعنی با زبان، «سَلِّمُوا» یعنی در عمل هم اطاعت کن. بعد «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»، «تسلیما» یعنی با عشق نه با اکراه، نه زورکی، نه از ترس نمره. حالا امتحان هوش! اینجا یک خرده ظریف است. اگر گفتید معلوم میشود نوجوانها و جوانهای تیزهوشی هستید.
دستور باید شفاف باشد. از کدام کلمه درمیآید؟ «اِنَّ»، «اِنَّ» یعنی چه؟ یعنی قطعاً. کلمهی «اِنَّ» یعنی قطعاً. دستور دهنده خودش به دستورش عمل کند. از کجا درمیآید؟ میگوید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون» خود خدا «یُصَلُّون» صلوات میفرستد. من که خدا هستم بر پیغمبر درود میفرستم. تو که خلق هستی نمیخواهی درود بفرستی. آقا من که وزیر آموزش و پرورش هستم دست این بچه را بوسیدم. تو نمیخواهی دست همشاگردیات را ببوسی؟ «إِنَّ اللَّهَ» بعد میخواهیم بگوییم، حالا این را لااقل شما بگویید. آدمهای بهتر از شما، موجودهای بهتر از شما صلوات میفرستند، چه کسی هستند؟ ملائکه. بعد اسم مردم را با احترام ببرید. نمیگوید «یا أَیُّهَا الناس» میگوید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا». «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» کلاسش بالاتر از «یا ایها الناس» است. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا»!
دستور باید جامع باشد. هم با ظاهر «صَلُّوا» هم در عمل «سَلِّمُوا».
عمل به دستور باید روی عشق باشد. «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» یعنی تسلیم یعنی آگاهانه، عاشقانه، عارفانه، نه زورکی و ترس و وحشت. خوب حالا خواهش میکنم دیگر فارسیاش از من و عربیاش از شما…
دستور باید قاطع باشد «اِنَّ». دستور دهنده خودش به دستورش عمل کند، «إِنَّ اللَّهَ». به مردم بگو از شما بهترها به دستور عمل میکنند «مَلائِکَتَهُ».
دستور دهنده باید بیش از باقی، مثلاً اگر خواست بگوید نماز صبح بخوان، خودش باید نافلهاش را هم بخواند. اگر مدیر مدرسه در نمازخانه آمد بچهها هم میآیند. اگر دبیر آمد بچهها هم میآیند. اگر یک کسی خودش برای یک حادثهای یک میلیون داد، مردم 50 تومان، 100 تومان میدهند. «یُصَلُّون» فعل مضارع است. فعل مضارع برای استمرار است. خدا و فرشتهها دائماً صلوات میفرستند. لااقل تو برای یک لحظه یک صلوات بفرست. آن آقا یک میلیون داد، تو لااقل 50 تومان بده، «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون» دائماً صلوات میفرستند.
4- توجه به اهل بیت پیامبر در صلوات
تمام شیعه و سنی میگویند که وقتی آیه نازل شد پرسیدند یا رسول الله چطور صلوات بفرستیم؟ فرمود: صلوات اینطور است. همهی سنیها گفتند و من در اینجا یک تحقیق کاملی کردم. تمام کتابهای سنی این را نقل کرده است. صحاح سته، که از پیغمبر پرسیدند: چطور صلوات بفرستیم؟ فرمود: اینطور صلوات بفرستید. بگویید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» کلمهی «آل» هم هست. آقایانی که میگویند: «صلی الله علیه و سلم»، «آل» را نمیگویند. اهل بیت را حذف کردند. میگویند: «صل الله علیه و سلم». «و آله» نمیگویند. این آقایان ضد همهی کتابهای خودشان هستند. یکبار دیگر بگویم. سنیها شش تا کتاب دارند، کتاب درجه یکشان است. شیعه هم چهار تا کتاب دارد، کتاب درجه یک. تمام شش تا کتاب سنی را من دیدم. پرسیدند: یا رسول الله چطور… فرمود: آل را حذف نکنید. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»، آل، آل… متأسفانه میبینیم میگویند: «صلی الله علیه و سلم» آل و اهل بیت را حذف میکنند. دیگر چه؟
«کَافَّهً لِلنَّاس» (سباء/28) از امتیازات پیغمبر این است که دین پیغمبر جهانی است. برای یک منطقه و یک قبیله نیست. اینها و بعضی دیگر هم هست که چون میخواهم امتیازات انقلاب را هم بگویم، در آستانهی 22 فجر هستیم نمیگویم.
پیغمبر اسلام امتیازاتی دارد، تنها پیغمبری است که عضو، عضوش در قرآن آمده است. هیچ وقت خداوند پیغمبر را با نام صدا نزده است. «یا داود»، «یا آدم»، «یا نوح»، «یا عیسی»، «یا موسی» داریم اما یا محمد نداریم. خدا به هیچ پیغمبری کوثر نداده است. هیچ پیغمبری معراج نرفته است. هیچ پیغمبری برایش «لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم/4) نیامده است. هیچ پیغمبری «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَک» ندارد آنطوری که برای پیغمبر آمده است. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» هیچ پیغمبری خدا وعده داده مکتب اسلام و دین پیغمبر اسلام بر کل کرهی زمین حاکم کند، «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» راجع به هیچ پیغمبری «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ» نیامده، و جزئیات دیگر. هدیه برای روح پیغمبر یک صلوات و هدیه برای روح امام صادق هم یک صلوات. (صلوات حضار)
5- گسترش اسلام در سایه منطق و آزادی، نه زور و اجبار
و امروز یک سیلی میخواهیم به مخالفین بزنیم. مخالفین میگویند دین اسلام با شمشیر پیش رفت. بهترین جوابی که در ده ثانیه میتوانید بدهید این است که بزرگترین کشور اسلامی اندونزی است. هیچ کشور اسلامی به اندازهی اندونزی جمعیت ندارد. بزرگترین کشور اسلامی اندونزی است یک قطره خون هم آنجا ریخته نشده است. این پاسخ دندان شکن برای آنهایی که میگویند: دین اسلام… این مصداق روز روز روز است. هیچ جنگی در اندونزی نشده است. خود مردم ایمان آوردند.
بارها هم گفتم دلیل اینکه ما نیاز به پیغمبر و امام داریم، این هم بگویم، دلیل ما این است که عقل ما کم است. دلیل اینکه عقل ما کم است بارها گفتم این است که ما پشیمان میشویم. هرکس پشیمان میشود پیداست عقلش نمیرسیده است اگر عقلش کامل بود پشیمان نمیشد. تمام طلاقهایی که داده میشود دلیل بر این است که عقلش نرسیده است. فکر کرده این همسر خوب است، بعد فهمیده این خوب نیست. پس آمار طلاق و آمار پشیمانی دلیل بر این است که عقل انسان کامل نیست.
بزرگترین کشور از نظر تکنولوژی آمریکا است، در این سی سال خرابکارترین کارها را آمریکا کرده است، هر کاری کرده سیلی خورده است. با عزت و قلدری در ایران آمد و با ذلت رفت. هرکاری را تا حالا آمریکا کرده است ذلیل شده، یعنی آمریکا و تمام متخصصین آمریکا هم عقلشان نمیرسد. هرکاری میکنند سیلی میخورند. انسان به پیغمبر نیاز دارد. این برای پیغمبر است. خدایا ما را از بهترین امت پیغمبر اسلام و از بهترین طرفداران امام صادق قرار بده.
و اما بعد از تولد پیغمبر و امام صادق روز 22 بهمن است. برای 22 بهمن هم من ده تا چیز نوشتم، 5، 6 دقیقه بگویم. این ویژگیهای انقلاب است. یعنی در تاریخ روی کرهی زمین فقط ایران دارد.
6- انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعیت دینی
1- تنها انقلابی است که منشأ آن یک مرجع تقلید بود. انقلابها یا کودتا است، بزن بزن است، یا سیاسی است، حزبی جلو میآید. حزب دیگر پایین میرود. قبیلهای، حزبی، منطقهای، سیاسی، کودتا است ولی انقلاب ایران با نفس یک مرجع تقلید شروع شد. نه حزبی بود، نه کودتا، نه رهبر سیاسی، امروز هم مقام معظم رهبری است. یک مجتهد عادل، روی کرهی زمین همهی رهبرها فاسق هستند. فقط در جمهوری اسلامی رهبرش عادل است.
2- تنها انقلابی است که همه اقشار بودند، هیچکس نمیگوید: انقلاب برای من است. سراغ کارگرها میروی میبینی اوه چقدر شهید دادند. آموزش و پرورش، دهها هزار تا شهید داد. در یک عملیات والفجر، دویست تا طلبه شهید شد. والفجر پنج بود یا هشت نمیدانم. کارگر، معلم، کشاورز، دانشجو، مردم، بازار، روستایی، شهری، زن، مرد، بچه، همه اقشار در آن بودند. باقی انقلابها همه اقشار نیستند.
3- استقلال واقعی است. در هر کجا انقلاب میشود یک زد و بندی با یک کسی میکنند. میگویند: من میخواهم انقلاب کنم.این رئیس جمهور را بردارم، رئیس جمهور دیگر بیاورم. او هم میگوید: او را بردار کمکت میکنیم. شیر را در پستان تقسیم میکنند. یعنی یک قراردادی با کسی میبندند. با پشتوانهی شرق، غرب، یک پشتوانهای دارند. انقلاب ایران هیچ پشتوانهای نداشت. استقلال به معنای واقعی. این شعار ما بود: نه شرقی نه غربی.
4- انقلاب ما الهام بخش بود. نفس امام، به سید حسن نصر الله خورد اصلاً تمام حرکتهای آزادی بخش را میتوانیم بگوییم: مادرش ایران بوده است. خودشان هم بعد از این بیداری اسلامی اقرار میکنند.
7- قیام امام زمان(علیه السلام)، چشم انداز انقلاب اسلامی
مسألهی دیگر چشمانداز ما روشن است. متوقف نشده است. ما امام را هم که خیلی دوست داریم میگفتیم: خدایا، خدایا تا انقلاب مهدی، مهدی، مهدی! چشم انداز ما این است. یعنی ما به رئیس جمهور و مجلس و شورای نگهبان و انتخابات، ما با اینها قانع نیستیم. آرزوی ما و چشم انداز ما انقلاب مهدی است. تا انقلاب مهدی، یعنی چشم انداز داریم. آخر بعضیها همین که خربزه ارزان شد میگویند: دیگر بسمان است. خوب ما انقلاب کردیم خربزه ارزان شد، خانه، زمین، بالاخره خواستیم کارخانه را بگیریم، گرفتیم. زمین را بگیریم، گرفتیم. میخواستیم شاه را عوض کنیم تمام شد، نه. یک وقت مردم میگفتند: جنگ، جنگ تا پیروزی! من یادم هست، امام در حسینیه جماران میفرمود: چرا میگویید: جنگ، جنگ تا پیروزی؟ یعنی پیروز که شدید تمام شد؟ ما باید مرد انقلاب باشیم تا رفع کل فتنه از جهان. «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا» (بحارالانوار/ج12/ص194) یعنی باید زمین از عدالت پر شود. چشمانداز ما، یعنی ما با هیچ انقلابی قانع بگویید… نیستیم. چشم انداز ما این است. آخر بعضیها آرزویشان این است که مثلاً این خانه ساخته شود، این ازدواج صورت بگیرد، این کنکور رد شویم، یعنی همینطور چشماندازش پیش پایش است. دو متری، ده متری.
مسألهی دیگر این که همهی دنیا علیه ما بودند. ما وقتی پیروز شدیم هیچکس با ما نبود. یک کشور با ما نبود. یک کشور با ما نبود. همسایههایمان، کشورهای عربی، شرق، غرب، همهی دنیا علیه ما بودند. دلیلش هم جنگ، هشت سال بمباران شدیم هیچ کشوری به ما کمک نکرد.
بد نیست اینجا یک نکتهای بگویم. قرآن میگوید: «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا» (صف/8) یک آیه داریم «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّه» (توبه/32) فرق این دو آیه از نظر تفسیری، قرآن میگوید که: «یُریدُونَ» یعنی اراده کردند. اراده کردند چه کنند؟«أَنْ یُطْفِؤُا» خاموش کنیم، «أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّه» آیهی دیگر«یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّه» «اطفا» یعنی خاموش کردن. اراده دارند خاموش کنند نور خدا را، «أَنْ یُطْفِؤُا»، یعنی دوست دارند همین الآن نور را خاموش کنند. «لِیُطْفِؤُا» دوست دارند در آینده نور خاموش شود. اگر الآن هم خاموش نمیشود لااقل این نور به جای دیگر منتشر نشود.
یکی میخواهند انقلاب را در همین ایران خفه کنند. یکی میخواهند حالا اگر انقلاب در ایران شد لااقل انقلاب به جای دیگر صادر نشود. «أَنْ یُطْفِؤُا» یعنی همین الآن اطفاء. به قول ما طلبهها میگویند کلمهی الف و نون، تأویل به مصدر میبرد. «أَنْ یُطْفِؤُا» یعنی اطفاء الآن. دشمن هم دوست دارد همین الآن خاموش کند نور خدا را، هم دوست دارد اگر الآن حریفش نمیشود، یعنی مثل جایی که آتش گرفته هم یک کسی میخواهد اینجا را همین الآن خاموش کند، هم میخواهد لااقل آتش به آن فرش دوم نرسد.
8- رسوا شدن افراد و گروههای ناخالص
از امتیازات انقلاب این است که در طول سی سال هر جناح و فردی ناخالص بوده رسوا شده است. شما نوجوان هستید یادتان نمیآید بگذارید برایتان بگویم.
روز اول انقلاب هفت نفر بودند که شورای انقلاب بودند. هفت نفر هفت تا خط شدند. یکی مثل خط بهشتی و با هنر شهید شد. یکی مثل قطب زاده و بعضی دیگر اعدام شدند. یکی مثل بنی صدر فرار کرد. یکی مثل بعضی از لیبرالها که از دنیا رفتند. یکی مثل مرحوم آیت الله طالقانی که مرحوم شد. یعنی یکی شهید شد، یکی اعدام شد، یکی مرحوم شد، یکی لیبرال شد، یکی نمیدانم فراری شد. تا الآن هم همینطور است، هرکس هر ناخالصی داشته در انقلاب، در طول سی سال هر جناح یا هر فردی هر ناخالصی داشته است، رسوا شده است. این هم به خاطر اخلاص امام و خون شهدا بود.
یکی از امتیازات انقلاب امدادهای غیبی است. که آخرینش این هواپیما است. چقدر ما میخواستیم که اوباما به ما التماس کند هواپیما را پس بده. دور تا دور ما آتش است، و ایران در سلامت زندگی میکند. هیچ کجای دنیا آرامتر از ایران فعلاً نیست. یا مشکل اقتصادی دارند، یا مشکل نظامی دارند، یا مشکل قحطی دارند. همهی دنیا علیه ما هستند، ما از همهی دنیا خوشتر هستیم. این معجزه نیست! البته مشکلات داریم، اما به مشکلات دیگر نگاه کنیم بعد این مشکلات دیگر را که میبینیم…
یک کسی بود یک حرف خوشمزهای میزد. میگفت: هرکسی یک غصهای دارد. اگر غصههای مردم را بگیرید، همهی مردم بیغصه میشوند. این غصهها را در یک میدان بریزید. در یک فلکه، به مردم بگویید: ای مردم ببینید، دنیا جای غصه است. آدم بیغصه وجود ندارد. خودتان بروید دور فلکه یک غصه بردارید. دوباره مردم بیغصه دور فلکه جمع میشوند هرکس باقی غصهها را که دید میگوید: آقا غصهی خودم را بده بیاید. غصهی خودم را بده بیاید. یعنی ما یک غصههایی در ایران داریم اما وقتی به اطرافمان نگاه میکنیم میبینیم غصهی خودمان از باقی غصهها کمتر است.
روز به روز ضعف و شکست و حقارت دشمن بیشتر میشود، روز به روز عزت ما بیشتر میشود. یکی از امدادهای غیبی این است که این همه ماهواره این همه سیدی، چه فیلمهایی، چه شایعاتی، این همه علیه نسل نو ما سمپاشی میکنند. اصلاً آمریکا یک کانالی دارد، من آمریکا بودم. یک کانال است فقط برای اینکه آخوندها را مسخره کند. مخصوص ضایع کردن روحانیت، چون از آخوند سیلی خورد. آمریکا از هیچکس سیلی نخورد، از امام خمینی سیلی خورد. میخواهد نسل آخوند را براندازد. یک شبکه مخصوص ضایع کردن روحانیون، با همهی تبلیغاتی که دشمن میکند نگاه میکنیم امام حسین ما پررنگتر، جمکران، من طلبهی جوانی بودم وقتی جمکران میرفتم، بیست نفر مسجد جمکران میآمدند. الآن دویست هزار نفر میآیند. سال تحویل میشود میبینیم مشهد، امام رضا، سال اولی که من رفتم مکه پنج هزار نفر از ایران آمده بودند. الآن دو میلیون آدم برای مکه ثبت نام میکند. آخر پنج هزار تا دو میلیون. سال تحویل امام رضا، اعتکاف، وقفیات، کتابهای مرحوم مطهری ده هزار تا چاپ میشد مدتها طول میکشید تا فروش رود. حالا صد هزار تا چاپ شود چند روزه فروش میرود. با تمام سم پاشیهایی که میکنند برای اینکه جوانهای ما را پوک کنند، البته بیاثر هم نبوده، یک عده هم گول میخورند، اما به لطف خدا، به لطف خدا نگاه میکنیم میبینیم معیارهای معنویت از حفظ قرآن، از توجه به تفسیر، از مسألهی زکات، زمان شاه هر چه ساختمان در بیابان بود میگفتند: برای شاه عباس است. کاروانسرای شاه عباسی! الآن شما هفتصد تا مسجد در جادهها میبینی. پس انقلاب ما خیلی کار کرد. رهبرش مجتهد عادل، همه اقشار بودند. استقلال واقعی با هیچ ابر قدرتی پشتیبان ما نبود. الهام بخش باقیها بودیم. چشماندازمان متوقف نشدیم، انقلاب امام زمان است. انقلابی بود که همهی دنیا علیه ما بودند. ولی روز به روز رشد داشتیم، در طول سی سال هر جناحی و فردی ناخالصی داشت رسوا شد. انواع امدادهای غیبی، روز به روز دشمن ما ضعیفتر میشود و ما عزیزتر میشویم، با همهی تبلیغات و تهاجمات و شایعات و تهمتها باز هم اقبال مردم به معنویت بیشتر است. این جملات برای 22 بهمن.
خدایا به آبروی این پیغمبر و این امام صادقی که بینندهها شب تولدش این بحث را میبینند، به آبروی این دو عزیز معصوم، انقلاب ما را و نسل ما را و ناموس ما را و مرز ما را و رهبر ما را و امت ما را و جوانهای ما را و عقاید ما را و عزت ما را در پناه امام زمان حفظ بفرما.
1- خطاب قرآن به پیامبر اسلام چگونه است؟
1) یا ایها الرسول
2) یا محمد
3) هر دو مورد
2- آیه اول سوره اِسراء به کدام امتیاز پیامبر اشاره دارد؟
1) دریافت کوثر
2) معراج به آسمانها
3) اخلاق کریمه
3- آیه 33 سوره توبه به کدام ویژگی اسلام اشاره دارد؟
1) خاتمیت دین اسلام
2) حقانیت دین اسلام
3) غلبه اسلام بر جهان
4- ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران چیست؟
1) حضور گسترده مردم
2) رهبری مرجعیت دینی
3) عدم وابستگی به دیگران
5- چشم انداز انقلاب اسلامی ایران چیست؟
1) نابودی همهی ظالمان و ستمگران
2) پیروزی همهی مظلومان و ستمدیدگان
3) قیام جهانی امام مهدی(علیهالسلام)