معراج

موضوع: معراج
تاریخ پخش: 75/06/08

بسم الله الرحمن الرحیم

1- معراج مقدس‌‌ترین سفر
عروج یعنی بالا رفتن. عروج ملکوتی یعنی پرواز ملکوتی. بعضی سوره‌‌ها در قرآن چند اسم دارد یکی سوره‌‌ی اسراء است که به آن سوره‌‌ی بنی اسرائیل و سوره‌‌ی سبحان هم گفته می‌‌شود «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى»، «أَسْرى» یعنی شب به حرکت آورد. منزه است خدایی را که شبانه پیغمبرش را برد «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» (اسراء/1) مقدس ترین سفر تاریخی معراج بوده. چون مسافر پیغمبر(ص) است وسیله براق است ترمینالش مسجدالحرام توفقفگاهش مسجدالاقصی است هدفش سفر علمی است «لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا» برای این که می‌‌خواست چیزهایی نشانش بدهد میزبانش خداست و سوغاتیش اخبار غیب و آوردن نماز است. مقایسه که می‌‌کنیم آدم را پایین آوردند و پیغمبر(ص) را بالا بردند پیداست که در تشکیلات خدا حساب، حساب است و کاکا برادر.
2- خدا را باید منزه بدانیم
درس‌‌هایی که می‌‌گیریم: «سُبْحانَ» یعنی منزه هست «سُبْحانَ الله» ما باید خدا را منزه بدانیم. اگر کسی یک گیری کرد نگو‌‌ای بابا چرا؟ در کار خدا چرا نگو چون حکیم است. تنگی سینه گرفته‌‌ای «سُبْحانَ الله» نباید سیگار بکشی. بچه‌‌ات افتاد توی آب «سُبْحانَ الله» باید نرده بگذاری، تصادف کردی «سُبْحانَ الله» باید مراعات قوانین را بکنی مست و خواب آلود پشت فرمان ننشین، غذای مسموم نخور.
خانمم کتکم زد «سُبْحانَ الله» باید در انتخاب همسر فقط توی فکر قیافه و سرمایه‌‌ی پدری‌‌اش نباشی. شوهرم مرا از خانه بیرون کرد «سُبْحانَ الله» باید در انتخاب شوهر اخلاق را مد نظر داشت. رفوزه شدم «سُبْحانَ الله» باید درس خواند «سُبْحانَ الله» یعنی توپ را خانه‌‌ی همسایه نیانداز چون ما دائماً تلخی می‌‌بینیم و همه‌‌اش می‌‌گوییم ما نبودیم او بود.
بچه هم این طوری است می‌‌گوید بیست گرفتم. وقتی صفر گرفت می‌‌گوید صفر داد. بچه تا نقلی است پدر و مادر هر دو می‌‌گویند عزیزم تا عطسه کرد و ترشح آمد روی صورتش فوری پدر و مادر می‌‌گویند پاشو بچه‌‌ی تو بد بوده. انسان حاضر نیست تلخی‌‌ها را تقصیر خودش بداند. سه کلمه «فَسَبِّحْ»، «سَبَّحَ»، «سَبِّحْ» مجموعًا شانزده بار در قرآن آمده ببینید گیر کجاست.
3- هر چیزی اثر خودش را دارد
کسی پرسید شما که این قدر از نماز دم می‌‌زنی چرا کشورهایی که نماز می‌‌خوانند از نظر پیشرفت‌‌های علمی عقبند گفتم شما سیب و انار و انگور را حساب کنید هر کدام یک ویتامینی دارند شما اگر سیب بخوری نمی‌‌توانی بگویی ما سیب خوردیم ولی هیچ مزه‌‌ی انگور نمی‌‌داد. نتیجه‌‌ی تحصیل پیشرفت علمی است نتیجه عبادت آرامش روحی است و نتیجه ورزش هم سلامتی است اگر گفتند نماز بخوان نگو آقا نماز خواندیم ولی پیشرفت علمی نکردیم. هر چیزی یک کدی دارد بنابراین کلمه‌‌ی «سُبْحانَ» خدا منزه است یعنی در تحلیل‌‌ها حواست جمع باشد بیخودی تحلیل نکن.
4- نتیجه ترک کردن خمس و زکات از بین رفتن اموال است
در سوره‌‌ی والفجر آیه‌‌ای داریم که وقتی مردم وضع‌‌شان خوب شد می‌‌گویند «فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ» (فجر/15) خدا به من احترام گذاشت وقتی وضع‌‌شان بد شد می‌‌گویند «فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ» (فجر/16) خدا به من اهانت کرده «کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیَتیمَ» (فجر/17) این رقمی تحلیل نکن. ما به تو دادیم تو به فقرا ندادی از تو گرفتیم. «وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى‌ طَعامِ الْمِسْکینِ» (فجر/18) به مسکین و یتیم نرسیدی، زکات ندادی، خمس ندادی. کلی حدیث داریم قَالَ الصَّادِقُ (ع): «مَا ضَاعَ مَالٌ فِی بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا بِتَرْکِ الزَّکَاهِ» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌2/ص‌7) مالی در خشکی و دریا از بین نمی‌‌رود مگر با ترک زکات. انگورداران، خرماداران، گندم کاران چه قدر زکات می‌‌دهند؟ والله امسال کم آبیه، ملخ خورد، حدیث داریم اگر خداوند چیزی به تو داد و شکرش را نکردی برکتش را می‌‌گیرد.
5- برخی گناهکاران را خدا رها می‌‌کند تا قیامت به حسابشان برسد
شخصی آمد بنشیند «بسم الله» نگفت و افتاد امام فرمود: «بسم الله» نگفتی اگر «بسم الله» نگویم باید چوب بخورم؟ فرمود بله. یک سری آدم‌‌های خوب را تا نقطه ضعف دادند خداوند حالگیری می‌‌کند. خداوند آن‌‌ها را برای امتحانات ثلث سوم گذاشته فعلاً با آن‌‌ها کاری ندارد یعنی شاگرد خوب تا نمره کم آورد مدیر او را توبیخ می‌‌کند اما بعضی شاگردها از روز اول صفر می‌‌گیرند اندازه‌‌ی در قوری این دیگر مدیر هر روز اعصابش را خورد نمی‌‌کند می‌‌گوید باشد برای آخر سال.
کسی که می‌‌خواهند فردا او را اعدام کنند نمی‌‌گویند آقا سیگار نکش، آرام راه برو «أَنَّما نُمْلی‌ لَهُمْ» (آل‌‌عمران/178) بعضی را می‌‌گوییم بگذار هر چه می‌‌خورد، بخورد مثل دکترهای که به اطرافیان مریض می‌‌گویند هر چه خواست به او بدهید که بخورد این دیگر پرهیز ندارد.
یعنی هر چه گناه می‌‌کنند خدا هیچ کاری با آن‌‌ها ندارد وزارت اطلاعات هم همین طور است. اگر من دسته گلی به آب بدهم می‌‌گوید آقای قرائتی این چه حرفی بود زدی اما ممکن است یک ضد انقلاب را شش سال تعقیب کند تا ببیند آخرش به کجا می‌‌رسد و یک مرتبه شبکه‌‌ای حساب آن‌‌ها را برسد. اما ما که شبکه‌‌ای نیستیم می‌‌گوید آقای قرائتی یک خرده یواش‌‌تر. بگو بعضی اداره‌‌ها پارتی بازی است تا هم قیامت گیر نباشی و هم آدم‌‌های پاک زیر سوال نروند و هم نظام زیر سوال نرود.
6- اسم خدا مقدس است
«سُبْحانَ الله» خداوند منزه است «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى» (اعلى/1) فلذا اسم خدا هم مقدس است بی وضو نباید دست روی اسم امام و پیغمبر(ص) گذاشت حتی زنجیر طلا الله داشته باشد و شما وضو نداشته باشی به سینه‌‌ات بخورد گناه است. نگو خدا بگوی خدای متعال.
آیت الله جوادی آملی می‌‌گوید خدای سبحان، خداوند متعال، خداوند عزوجل یعنی این طور نباشد. زمین، درخت، خدا حتی بعضی از نویسنده‌‌ها می‌‌نویسند امیرالمومنین بعد می‌‌نویسند(ع) یعنی(ع) این آقای نویسنده خیال می‌‌کند تمام کاغذها بجا مصرف می‌‌شود فقط این(ع) صرفه جویی می‌‌کند و حال آن که حدیث داریم هر کس اسم پیغمبر(ص) و امام را بنویسد و در نامه‌‌اش(ع) بنویسد تا زمانی که این کاغذ هست فرشته‌‌ها به نویسنده‌‌ی آن صلوات می‌‌فرستند و صلوات تاریخ فرشتگان را از دست می‌‌دهد برای این که می‌‌خواهد صرفه جویی کند.
7- نماز را نباید سبک شمارد
آقا دو ساعت و نیم فیلم نگاه کرده تا به خدا می‌‌رسد طوری نماز می‌‌خواند انگار خیلی کار فوری دارد مثل این که بی کارترین کارها خداست. آقا دو ساعت و نیم تعریف می‌‌کند که کاموا خریده اما تا به نماز می‌‌رسد…توهین به خداست.
ما یک وقت از مسئولین رده بالا دعوت کردیم که نماینده‌‌ای را هر دو ماه یک بار بفرستند ستاد نماز. ماه اول معاون وزیر را فرستادند ماه بعد مشاور یعنی از سفارت آمد در حد کاردار و ماه سوم مدیر کل روابط عمومی را فرستادند و ماه چهارم معاون مدیر کل روابط عمومی را فرستادند گفتم این هم از مظلومیت نماز است اگر بگویند یک گذرنامه کمتر از معاون وزیر حاضر نیست اما وقتی می‌‌گویند نماز، گهواره‌‌ی نماز را با پا می‌‌جنبانند. یکی از موارد سبک شمردن نماز همین است.
من مهندسم اذان بگویم! ؟ به مش عباس بگو! اما اگر بخواهند پیش رئیس جمهور گزارش بدهند بالاترین مقام گزارش می‌‌دهد اما برای صحبت با خدا ضعیف ترین مقام‌‌ها می‌‌آید فلذا حدیث داریم دوره‌‌ی آخرالزمان آدم‌‌های مشهوری عارشان می‌‌آید اذان بگویند.
اگر سیگار نداشته باشد پیاده می‌‌شود و می‌‌خرد اما اگر نماز نخوانده باشد می‌‌گوید زشت است این جا پیاده شوم و نماز بخوانم. ما باید این خط‌‌ها را بشکنیم.
ما در هواپیما با آقای رسول خادم آشنا شدیم گفتیم آقا رجایی خط شکن بود، خود امام(ره) خط شکن بود. فتوای اعدام سلمان رشدی یک خط شکنی است نامه به گورباچف برای این که بیا درباره‌‌ی اسلام تحقیق کن مارکسیسم در زباله دان تاریخ است نامه‌‌ی آخوند به بزرگترین مهر ه‌‌های کمونیسم خط شکنی است. اصلاً همه‌‌ی ما خط شکن بوده‌‌ایم شما بعنوان یک خط شکن وقتی در کشتی برنده شدی زیر همان ماهواره‌‌ها یک سجده بکن چون اخیراً وقتی گل می‌‌زنند کول هم سوار می‌‌شوند یا همدیگر را بغل می‌‌کنند. شما حتی در زمین آمریکا سجده کن آقا رسول گفت این ریا نمی‌‌شود؟ گفتم: همین ریا ثواب دارد.
اصلاً ما باید در بعضی کارها ریا بکنیم وقتی گل زدنمان را نشان می‌‌دهیم نمازمان را هم نشان بدهیم. من افتخار می‌‌کنم با خدا حرف می‌‌زنم خلاصه ایشان سجده‌‌ای کرد که سجده‌‌ی آقای رسول خادم به اندازه‌‌ی همه‌‌ی نمازهای من ارزش دارد ما باید به دنیا بگوییم ما هم آدمیم کف زدن حرام نیست اما ما صلوات داریم که در آن هم یادی از خدا می‌‌شود و هم ذکرالله است برای قیامت اما در کف زدن فقط تشویق است. ما وقتی شیرجه می‌‌کنیم قصد غسل جمعه بکنیم حالا که می‌‌خواهی بنشینی، رو به قبله بنشین. ما می‌‌توانیم به کارهایمان رنگ خدا بدهیم.
8- با اراده خدا همه مشکلات حل می‌‌شود
بی خودی نیست چند اشکال در مورد معراج کرده‌‌اند که هوا نیست گرمای بالا سوزان است، مشکل بی وزنی، مشکل اشعه ماوراء بنفش، مشکل سرعت؛ این مشکلات همه با اراده‌‌ی خداوند حل می‌‌شود. یک کانال داریم یعنی ابزار مفهوم و ملموس که همه می‌‌دانیم این آتش است و می‌‌سوزاند. یک کانال دو داریم که همین آتش ابراهیم(ع) در آن می‌‌افتد و نمی‌‌سوزد؛ معجزه.
کانال یک یعنی زن بدون شوهر بچه دار نمی‌‌شود کانال دو یعنی مریم بدون همسر بچه دار شد. شاه با کانال یک مردم را می‌‌ترساند و امام خمینی(ره) با کانال دو.
امام(ه) در زندان بود اما به او نگاه می‌‌کردند می‌‌ترسیدند و آیه داریم که‌‌ای پیغمبر(ص) تو هیچی نداشتی «نَصَرْتَهُ بِالرُّعْبِ» (إقبال‌الأعمال/ص‌295) با این که هیچی نداشتی به تو نگاه می‌‌کردند می‌‌ترسیدند. «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96) کسانی که ایمان داشته باشند و کارهایشان هم درست باشد خداوند به آن‌‌ها محبوبیت می‌‌دهد. افرادی هم با سور می‌‌خواهند در دل مردم جا باز کنند.
شخصی را من می‌‌شناسم که می‌‌گفت من و شهید رجایی با هم جنس می‌‌خریدیم و در کوچه‌‌های بازار می‌‌فروختیم یک سال کاسبی کردیم آخر سال هشت هزار تومان سود داشتیم خواستیم تقسیم کنیم گفت نه شما که شش بچه داری شش سهم برای تو من فعلاً دو بچه دارم و دو سهم برمی دارم سی سال پیش با دو هزار می‌‌شد گوشه‌‌های تهران یک تیکه زمین خرید یعنی سی سال پیش رجایی از دو هزار تومان گذشت.
ما در تهران شاید پانصد دبیر و مدیر داشته باشیم که فدایی رجایی‌‌اند. اگر با او می‌‌نشستی دوستش داشتی نه سور می‌‌دادی نه پول می‌‌دادی و نه تملق می‌‌کرد خیلی هم رک و قاطع بود.
حدیث داریم که امام زمان(عج) در قیافه چهل ساله است مگر می‌‌شود کسی هزار دویست سال عمر کند و قیافه‌‌اش قیافه‌‌ی چهل ساله باشد. مثل مژه، ابرو، ریش، یک پوست و یک گوشت. خداوند اراده کرده این ابرو و مژه هشتاد سال ثابت است اما ریش را باید هر چند وقت یک بار اصلاح کرد. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات/56)، «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ» (اسراء/1) خداوند منزه است که بنده‌‌اش را به معراج برد یعنی کارش لغو نیست «أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ» عبد یعنی بندگی.
این قدر لذت بردم پریشب پای تلویزیون بودم بچه‌‌هایی که در مسابقات علمی مدال گرفته بودند با هر کدام مصاحبه کردند که رمز موفقیت اول گفت اراده‌‌ی خدا بعد گفت مربیان بعد گفت خودم زحمت کشیده‌‌ام واقعاً هم همین طور است هر چه زحمت بکشی اراده‌‌ی خدا نباشد مثل کسی است که سیم کشی‌‌اش خوب و مطابق اصول علمی است اما وصل به کارخانه برق نیست. باید او بخواهد.
من یک حدیث را جایی خواندم مردم زارزار گریه کردند گفتم عجب حدیثی چه طور در دل مردم اثر گذاشت! این حدیث را جای دیگر خواندم قاه قاه خندیدند. اه! هر چه فکر کردم کاغذ همان، لب همان، آدم همان، حدیث همان اما نفهمیدم چی شد گفتم خدایا همه چیز دست تو است. حضرت امیر(ع) دوغ می‌‌خورد بیل می‌‌زد شما جوجه کباب می‌‌خورید از حال می‌‌روید «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ» بعد می‌‌فرماید «وَ رَسُولُهُ»، «أَنْزَلَ عَلى‌ عَبْدِهِ الْکِتابَ» (کهف/1) قرآن بر عبدش نازل شد «نَزَّلْنا عَلى‌ عَبْدِنا» (بقره/23)، «فَأَوْحى‌ إِلى‌ عَبْدِهِ ما أَوْحى‌» (نجم/10) خلاصه عبودیت یک چیزیه.
9- خدا را ببین دل را بچاپ
ما می‌‌گوییم کدخدا را ببین ده را بچاپ این درست است خدا را ببین دل را بچاپ. قرآن هم می‌‌فرماید وقتی حضرت ابراهیم(ع) کعبه را ساخت فرمود خدایا ما کعبه را توی این بیابان‌‌های داغ مکه ساختیم اما کیست که این جا بیاید «فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِنَ النَّاسِ تَهْوی إِلَیْهِمْ» (ابراهیم/37) خدایا خودت طوری کن که دل‌‌ها بسوی مکه هُل بخورد و گرنه مکه هیچ جاذبه‌‌ای ندارد. دو سه کوه داغ چاله چوله و هیچ جاذبه‌‌ای ندارد خدایا یک جوری کن که دل مردم را به مکه قلاب کن «مَحَبَّهً مِنِّی» (طه/39) فرعون حضرت موسی(ع) را در صندوق گرفت تا در صندوق را باز کرد دید یک بچه‌‌ی شیرخواره است فرعون که همه‌‌ی بچه‌‌ها را می‌‌کشت تا به حضرت موسی(ع) نگاه کرد محبت او در دلش جا گرفت گفت من این را دوست دارم نمی‌‌دانم چرا؟ «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوب» یعنی دل دست اوست گاهی دو عروس و داماد به قدری زشتند اما قربان همدیگر می‌‌روند گاهی عروس و داماد به قدری سوپر دولوکس اما هیچ کدام همدیگر را دوست ندارند چه مرضی دارید؟
در دعای روز عرفه داریم که «إلهى مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ» (إقبال‌الأعمال/ص‌349) یعنی خدایا هر کس تو را گم کرد چی دارد؟ هر کس تو را دارد چی ندارد؟
«لَیْلاً» (اسراء/1) شب، بخصوص سحر همان سحری که اکثر ایرانی‌‌ها از آن محرومند. در قرآن خداوند به همه‌‌ی زمان‌‌ها قسم خورد به قطعات زمان قسم خورد «وَ الْفَجْرِ» (فجر/1) قسم به طلوع فجر «وَ الْفَجْرِ» قسم به طلوع فجر «وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ» (مدثر/34) قسم به صبح «وَ اللَّیْلِ» قسم به شب «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» (شمس/1) قسم به خورشید «وَ الضُّحى‌» (ضحى/1) قسم به چاشتی «وَ الْعَصْرِ» (عصر/1) قسم به عصر. خداوند به همه‌‌ی قطعات زمان قسم خورده اما به سحر سه بار قسم خورده «وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ» (تکویر/17) قسم به آخرهای شب «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ» (فجر/4) قسم به آخرهای شب.
یک امتیازی خروس بر سگ دارد. سگ‌‌ها تا یک نصف شب بیدارند چاشتی می‌‌خوابند خروس غروب می‌‌خوابد سحر بیدار می‌‌شود. زندگی خروسی خوب است نه زندگی سگی. هوا و نسیم بین الطلوعین. ما از سحر محرومیم. متأسفانه یکی از فرهنگ‌‌های غلط ما همین است. بعد می‌‌فرماید «لَیْلاً» یعنی شب مخصوصی بود. تنوین در «لَیْلاً» تنوین عظمت است.
10- حرکت مقدس باید از راه مقدس باشد
خوب حرکت‌‌های مقدس باید از راه‌‌های مقدس باشد. چون حرکت مقدس است باید فرودگاهش هم مقدس باشد. یک نفر قاچاقچی کاشانی نذر کرده بود که اگر تریاکش را سالم به تهران رساند تاسوعا غذا بدهد.
افرادی هستند با زور می‌‌گیرند و در راه خدا خرج می‌‌کنند لذا حدیث داریم سه تا از پول‌‌های‌‌تان بهترین پول‌‌ها باشد. 1- پولی که به مهریه خانم می‌‌دهید پولی که به خانم می‌‌دهید چون می‌‌خواهید بچه دار بشوید. 2- پولی که برای مکه می‌‌دهید. 3- پولی که برای کفن می‌‌دهید.
شخصی را خیلی ستایش می‌‌کردند می‌‌گفتند فلانی آدم خوبی است امام صادق(ع) او را دید در حالی که از مغازه‌‌ی بقالی می‌‌گذشت دو انار دزدید امام او را دید رفت دکان نانوایی دو تا هم نان برداشت یک خورده که رد شد داد به فقیر امام فرمود شما که پول نان‌‌ها و انارها را ندادی گفت آن‌‌ها را دزدیدم دادم به فقیر. فرمود چرا؟ گفت قرآن یک آیه داریم که می‌‌گوید هر کس کار خوب کند ده تا ثواب من دو دزدی کردم دو گناه. اما ثواب هر کدام ده تا. امام فرمود درست است که هر کس کار خیر بکند ثواب دارد، اما این آیه را هم داریم «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» (مائده/27) اگر آدم باتقوا کار خوب بکند ده برابر و گرنه شما گرانفروشی می‌‌کنی بعداً شب می‌‌روی برای حسینیه خرج می‌‌دهی نه گرانفروشی کن و نه حسینیه بساز.
شخصی در جبهه تیر خورد و افتاد. رزمنده‌‌ها گفتند شهادتت مبارک. پیغمبر(ص) فرمود شهید نیست گفتند یا رسول الله در جبهه تیر بخورد خداوند ثواب شهادت به او نمی‌‌دهد؟ حضرت موسی(ع) به درگاه حق تعالی عرضه داشت خدایا جای دوست ما کجاست؟ فرمود: جهنم عرض کرد از اولیاء خدا بود لیتر، لیتر گریه می‌‌کرد از خوف خدا چی شد(این تعبیرها از من است نه از حضرت موسی(ع) فرمود: ولو آدم خوبی بود و شهید شد اما پدر و مادرش را می‌‌سوزاند. یکی از یاران پیغمبر(ص) به قدری عظمت داشت که آن حضرت با پای برهنه آمد تشیع جنازه، فرشته‌‌ها از آسمان آمدند مادرش گفت خوشا به حالت که پیغمبر(ص) در تشیع جنازه‌‌ات شرکت کرد و گفت چه قدر آدم خوبی بود فرمود: بله آدم خوبی بود اما چون زنش را در خانه می‌‌سوزاند چنان فشار قبر دارد…
با ماشین اداره می‌‌شود رفت نماز جمعه؟ از مقام معظم رهبری پرسیدند آقا توی اداره‌‌ها نماز بخوانیم؟ بله اما به چند شرط: 1- بدون تعقیب نه این که از وقت زیاد بگیرم، باید مختصر باشد با نماز مردم آزاری نکنید چهره‌‌ی اسلام را طوری نشان بدهید که بگویند اگر اسلام این است ما همه قبول داریم.
«لِنُرِیَهُ» (اسراء/1) بازدید علمی باشد. از این فهمیده می‌‌شود که ظرفیت انسان به قدری است که علم زمینی او را اشباع نمی‌‌کند علوم بالا را هم باید ببیند.
پیغمبر مردمی که فضانوردند خودش هم باید فضانورد باشد ما می‌‌گفتیم جنگ، جنگ تا پیروزی. امام(ره) می‌‌فرمود نخیر جنگ، جنگ تا رفع کل فتنه از جهان ما می‌‌گفتیم باید حزب الهی باشیم امام(ره) به گورباچف فرمود تو هم درباره‌‌ی اسلام تحقیق کن یعنی رهبر باید همیشه یک قدم از دیگران جلوتر باشد.
11- مسجد باید محور باشد
مسجد باید محور باشد «مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» (اسراء/1) شروع از مسجد پایان هم به مسجد. چرا وقتی قرار می‌‌گذاریم می‌‌گوییم شب؟ بگوییم بعد از نماز مغرب و عشاء یعنی فرهنگ خودمان را محور قرار دهیم. ما کشورهایی را سراغ داریم که اسلام‌‌شان آمریکایی است اما در همین کشورهای بی اراده وقتی یک موسسه یا شرکت می‌‌خواهد شهرک بسازد می‌‌گویند اول باید مسجد بسازی بعد خیابان‌‌های شهرک را بر اساس در مسجد تنظیم کنی آن وقت در جمهوری اسلامی صدها شهرک داریم که مسجدش ساخته نشده. حالا می‌‌دانید چرا مسجد ندارد چون مسجدهای ما مردم آزاری شده صدای بلندگو بیرون می‌‌رود و می‌‌گویند هرجا مسجد باشد دو میلیون خانه آمده پایین. آرزوی من این است همان طوری که غبارروبی حرم امام رضا(ع) افتخار است بزرگترین شخصیت‌‌ها افتخار می‌‌کنند که بروند غبار ضریح را پاک کنند غبارروبی مسجد ثوابش کمتر از غبارروبی حرم نیست ولی هیچ وقت یک استاد دانشگاه یا یک آیت الله نگفته من می‌‌خواهم امروز بروم غبار روبی مسجد.
بعضی از شخصیت‌‌های مهم تهران ماهی یک شب کشیک حرم امام رضا(ع) هستند یعنی با هواپیما می‌‌رود یک پالتوی سیاه می‌‌پوشد پست می‌‌دهد می‌‌گوییم امام رضا(ع) که به تو نیازی ندارد مشهد این قدر آدم هست که کشیک بدهد اگر شما از شب تا صبح در حرم امام رضا(ع) پست می‌‌دهی ماهی یک ساعت در مسجد محله‌‌ات پست بدهی همه‌‌ی جوان‌‌های محله می‌‌آیند مسجد. احیاء مساجد مرده ثوابش بیشتر از احیاء حرم امام رضا(ع) است به خاطر این که امام رضا(ع) نیاز ندارد وجود شما در حرم امام رضا(ع) مثل وجود فواره است در اقیانوس اطلس یک استکان آب بزن توی اقیانوس اطلس فایده ندارد اما یک لیوان آب توی جگر تشنه یک نفر را از مرگ نجات می‌‌دهد.
البته نمی‌‌خواهم ارزش غبار روبی حرم را پایین بیاورم اما اگر آن کمال است این هم… حدیث داریم روز قیامت چند چیز شکایت می‌‌کنند. 1- قرآنی که باز نمی‌‌شود خوانده شود. 2- مسجد محله‌‌ای که مخروبه است من آرزو دارم سرگردهایی که سرهنگ می‌‌شوند در مسجد باشند یعنی هر سرهنگی از مسجد خاطره‌‌ی خوش داشته باشد. عقد دخترها در مسجد باشد تا هر دختری خاطره‌‌ی خوشی از مسجد داشته باشد تا حالا هر چه مرگ و میر و تابوت رفته توی مسجد یک خرده هم این‌‌ها برود توی مسجد.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

Comments (0)
Add Comment