صداقت وصفا وصمیمیت

موضوع: صداقت وصفا وصمیمیت
تاریخ پخش: 78/02/16

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

یکی از مهمترین حقوق برادران دینی صفا و صمیمیت و صداقت در مقابل نفاق کلک حقه بازی و دروغ است.
1- ریشه صفا و صمیمیت
2- صفا و صمیمیت میان:
الف: رهبرومردم
ب: مردم بامردم
ج: اعضای خانواده
د: محیط کارودرس
ح: جنگ و جبهه وغیره
1- ریشه های صفا و صمیمیت
الف: ریشه صفا وصمیمیت این است که همه ما از یک جوهر هستیم و این عقیده مهمی است وچون ما بر این عقیده هستیم اهمیت نمی‌دهیم ولی انسانهای زیادی در جهان هستند که براین عقیده هستند که نژاد زن از نژاد عالی نیست.
قرآن می‌فرماید: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ» (نساء/1) (زن ومرد) شمارا از یک جوهر آفریدیم. بعضی وقتها هم می‌گویند به توچه تو زنی، یا بچه، یا دهاتی، تحقیرمی کنند.
مثل اینکه بایک دست بزنیم روی دست دیگرخود، چرا میزنی دوتا از یک تن است ویکی هستند امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ» (نهج‌البلاغه/نامه 53) مردم یا برادر دینی تو هستند ویا شکل وشبیه تو در خلقت هستند.
پس بنابراین چه خبر است که اینقدر پز می‌دهی یا مسلمان است که قرآن می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» (حجرات/10)، مسلمانها ومومنین باهم برادرند و یا انسان است چرا کلک بزنیم قرآن می‌فرماید: (هرچه کلک بزنی رسوا می‌شوی).
«وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ» (بقره/72) خداوند خارج (ورسوا) می‌کند آنچه را کتمان (وپنهان کاری) کرده‌اید.
مثل: شما اسفناج کاشته‌ای مرتب می‌گویی گندم کاشته خوب صبر می‌کنیم چند روز دیگر سبز شده گندم و اسفناج بودنش معلوم می‌شود، هرچه باشد هر دوز و کلک آخر مشخص شده و می‌فهمند.
کاسبی که کلاه سرمشتری می‌گذارد بالاخره دو تا دکان بعد متوجه می‌شود کلاه سرش رفته چرا این کار را بکنیم. ریش مصنوعی برای بازی در فیلم خوب است ولی آنجا هم گاهی تا عطسه می‌کنند می‌افتد و…
ب: ایمان کامل
بدانیم که عزت وذلت من دست خداست مبادا قالی قرضی را ملک خود حساب کردیم. چقدر دختر وپسرها به موقع ازدواج مطالبی را گفته ومی بافند بعد هم معلوم می‌شود که به همدیگر دروغ گفته‌اند عزت از خداست نه از قالی و پشم و سرمایه و……..
می‌فرماید: «وَ بِیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّى» (اقبال‌الاعمال/ص‌685) خدایا زیاد ونقص (عزت وذلت) من بدست توست به کم و زیادی پشم و نخ نیست.
اگر داماد وعروس ایمان داشته باشند وتوکل به خدا به همدیگر راست بگویند که من یک دانشجو فعلا شغلی ندارم خداوند کمک کند در آینده بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم همسرهم بگوید پدر من یک کارمند است و باید نسبت به زندگی توقعات زیادی نداشته باشیم جهازیه زیاد نیست زندگی ساده آغاز زندگی براساس دروغ نباشد خداوند بخواهد به دو فقیر می‌دهد و اگر بخواهد از دو دارا هم می‌گیرد.
کادوی 5 هزار تومانی را می‌گوید 9 هزار تومان که عزیز شود فردا خود او می‌رود بخرد ویا برادرش نمونه او را خرید وآورد معلوم شده رسوا می‌شود.
اینها بود ریشه‌های صفا وصمیمیت
2- مردم و رهبر یا حاکمان دینی
حاکمان دینی بگوییم که شامل رهبر و رئیس جمهور و امام جمهور و…… بشود یک مقداری بازتر معنی کنیم.
(آیه اینجا زیاد نوشته‌ام دیشب از الطاف خدا گاهی من مثل شاعرها هستم در یک لحظه چند شعر به ذهنم می‌آید گاهی هم هرچه فکر می‌کنم شعر دیشب طی یک ربع 66 آیه به ذهنم آمد وگاهی یک ساعت فکر می‌کنم دنبال یک آیه می‌گردم به ذهنم نمی‌آید این لطف خداست.
اما مسئولین قرآن می‌فرماید: «وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ» (توبه/103)
تو برمردم درود بفرست
وقتی مردم برای زکات می‌آیند تو عبوس نکن ما برپیامبر(ص) درود می‌فرستیم و او بر ما و در جایی دیگر می‌فرماید: «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ» (انعام/54) پس بگو درود برشما. سلام با کوچتر است معنی ندارد در فرهنگ ما این است که عروسها به مادر شوهرها سلام کنند.
در آیه دیگر: «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آل عمران/159) برای مردم دعاکن که خدا آنها را ببخشد و با مردم مشورت کن.
و در آیه دیگر: بگو «ما أَدْری» (احقاف/9) (اگر از تو پرسیدند و نمی‌دانی) بگو نمی‌دانم (باصفا). با صداقت به مردم وسرکلاس به محصلین و روی منبر راحت بگو نمی‌دانم و بلد نیستم.
ودرآیه دیگر: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‌ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ» (کهف/110) من هم یک بشری هستم مثل شما
گیرم لیسانس، یا فوق لیسانس، یا حجه الاسلام یک آدم هستم
(من یه مطلبی رایه باردیگر هم توی تلویزیون گفته‌ام یه جایی بودم به صاحبخانه گفتم مرا برای نماز صبح صدا بزن گفت به به حجه الاسلام نماینده امام رئیس ستاد اقامه نماز برای نماز باید صدا بزنیم گفتم من خودم ولی خوابم که رئیس و نماینده امام نیست الآن 2 بعداز نصف شب است دیر بخوابیم دیر بیدار می‌شویم این فکر می‌کرد حال که من عمامه دارم اتوماتیک هستم چه اشکالی دارد من هم یه آدم هستم مثل شما «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ»
در مجالس طوری می‌نشست که تازه وارد می‌گفت:
«أَیُّکُمْ رَسُولُ اللَّهِ» (کنزالفوائد/ج‌1/ص‌212). کدام از شماها رسول الله هستید.
صندلی وتشک مخصوص نداشت به قدری بامردم خودمانی بود که قابل تشخیص نبود.
خداوند رحمت کند شهید رجاییرا وزراء را بایک اتوبوس آورد قم می‌گفتند کدام یک رئیس جمهور رجاییاست؟
خداوند لعنت کند منافقین را یکی از کارهای منافقین این بود که چندتا را ترور کردند و مسئولین را از اتوبوس بردند توی ماشین ضدگلوله که اینجا امنیت ندارد و تا آرامشی هم می‌آید دوباره مثل (شهید) لاجوردی و (شهید) صیاد شیرازی. یعنی نمی‌گذارند قصه به حال اول برگردد چون یکی از راه های صفا و صمیمیت قاطی شدن با مردم است.
چون وقتی قاطی شدی می‌گویند که شما برج داریم. بسم الله من هیچ برجی ندارم. می‌گویند دو کارخانه نداری؟ نه ندارم ولی وقتی درمیان مردم نیستی می‌گویند بعد هم می‌گویند شاید هم درست باشد وقتی فاصله شد میدان برای تهمت زیاد می‌شود چه کار کنیم فاصله زیاد شود سالی یکی دوتا را ترور کنیم ماهی یکی دو تا را.
حتی پیامبر(ص) با مخالفین نمی‌گفت تو بنشین حرف من درست است و یا می‌فرمود:
«إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‌ هُدىً أَوْ فی‌ ضَلالٍ مُبینٍ» (سبأ/24) ماویا شما برهدایت یادر گمراهی هستیم.
3- وظیفه مردم در برابر حاکمان
اگر نکته به نظرشان آمد تذکر بدهند. گرچه طرف بزرگ باشد هیچ اشکال ندارد بزرگی از کوچکی تذکر بپذیرد در عاشورا امام حسین(ع) بزرگ بود یکی از یاران و اصحاب امام حسین(ع) عرض کرد ظهر شده و این اشکال ندارد که یادآوری کند. امام(ره) امام است اشکال ندارد حاج احمدآقا بگوید ظهرشده و یادآوری کند.آقا دارد سخنرانی می‌کند آقا ظهر است، ساکت نه، می‌دانی کیست؟ هرکه می‌خواهد باشد.
می‌فرماید: «وَ النَّصِیحَهُ لِأَئِمَّهِ الْمُسْلِمِینَ» (کافی، ج‌1، ص‌403) برای رهبران خیرخواهی کنید. مردم سؤال کنند: در قرآن «یَسْئَلُونَکَ» زیاد داریم مردم ازتو سؤال می‌کنند.«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ» (بقره/189) از تو سؤال می‌کنند درباره هلال (اول ماه).«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفال» (انفال/1) از تو سؤال می‌کنند درباره کوهها و دره‌ها و جنگها و…
«وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ» (اسراء/85) ازتو سؤال می‌کنند درباره روح (که چیست؟)
«یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُون» (بقره/215) از تو سؤال می‌کنند درباره چه انفاق کنند.
«أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماءِ» (مائده/114) برما سفره‌ای ازآسمان نازل کن.
«وَ إِذِ اسْتَسْقى‌ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ» (بقره/60) از پیامبر آب می‌خواستند. خیلی راحت مسائل را سؤال می‌کردند خودمانی بودند هرکسی تلفون یک اسلام شناس را داشته باشد اگر سئوالی شد ونتوانست جواب بدهد سؤال کند.
قرآن کریم: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب/56)
بدرستیکه خداوند وملائکه درود می‌فرستند برپیامبر‌ای کسانی که ایمان آورده‌اند سلام ودرود داشته باشید برآن حضرت رابطه مردم نباید رابطه ترس ووحشت باشد (بلکه رابطه مهرومحبت) والا فرعون می‌شود.
دوتا بله قربان داریم اگر از روی ترس باشد فرعونی است واگر از روی محبت: «وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» (آل عمران/159) اگرتو را دوست نمی‌داشتند بله قربان نمی‌گفتند.
4- صفا و صمیمیت بین مردم و در جامعه
1- قرآن: «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (توبه/71). مومنین ومومنات بر همدیگر ولایت دارند. (وحق نظارت)
همه برهم در جلوگیری از خلافکاری و نظارت بریکدیگر ولایت داریم بنابراین مادر اسلام بتو چه نداریم. بعد می‌فرماید: (براساس اینکه برهم ولایت دارند)«یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» به خوبیها سفارش و تشویق واز بدیها نهی می‌کنند.
2- دیگر اینکه: (با همدیگر مهربانند)
«رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» (فتح/29) نسبت به همدیگر رحیم ومهربان هستند
تا می‌گفتند جبهه خون می‌خواهد همه آستینها بالا بود برای خون دادن حتی یه وقتی ملافه می‌خواستند عده‌ای نداشتند از پتوهای خود بیرون آورده شستند وهدیه کردند پیر زنهایی که هیچ کار نمی‌توانستند شکلات وآجیل در نایلون می‌کردند مسأله تبصره واسلحه نبود، صفا وصمیمیت مردم با مردم بود.
قرآن میفرماید: «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ» (حشر/9) – (مردم مدینه) دوست داشتند آنهایی راکه بسویشان ازمکه هجرت کرده بودند.
چقدر دانشجویان خوش استعدادی هستند که در شهرها برای ادامه تحصیل دنبال خوابگاه وجای استراحت می‌گردند باید از روی صفاو صمیمیت، افراد کمک کنند.
خداوند ستایش می‌کند از کسانی که به مهاجرین محبت می‌کنند.
(اگرزمانی که مادراین کشوردومیلیون افغانی داشتیم بیشتر محبت داشتیم الآن گرایش افغانستان به ایران زیادتر بود افغانی است کار کشیدیم بابی احترامی البته بعضی هاهم محترم بودند همه محترم هستند ولی ما10 سال دومیلیون افغانی در دست داشتیم «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ» آنطور که باید باشد نبود والا اگر ما2 میلیون طرفدار می‌داشتیم در افغانستان طالبان هرکار می‌خواست نمی‌توانست بکند).
به یک کسی می‌گویند من پول می‌دهم درس بخوان بعد بیا به من کمک من چه می‌گویند بورسیه این بوسیه به نحوی درصدر اسلام بوده است.
پیامبر(ص) درچهل سالگی به پیامبری رسید 13 سال درمکه تبلیغ کرد وزیاد موفق نبود کفار مکه خیلی مسلمانها را آزاد وشکنجه می‌دادند که طی یک کاروانی عده‌ای به حبشه و کاروانی دیگر به مدینه مکانی را در مسجد داشتند بعد از نماز مسلمانان مدینه مهاجرین را به منزل خود دعوت می‌کردند وآنها را پناه می‌دادند وبرای مساعدت گاهی مقداری گوسفند به آنها می‌دادند وقرار می‌گذاشتند که پشم ونوزادش از مهاجر وخود گوسفند رابه صاحبش برگرداند شاید بشود نام بورسیه براین کار گذاشت.
باز می‌فرماید: «وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ» (شورى/37) وقتی عصبانی می‌شوند از همدیگر می‌گذارند
خداوند ستایش می‌کند از افرادی که در موقع عصبانیت و خشمگین شدن از همدیگر درمی‌گذرند. براساس صفا وصمیمیت.
اگر پولدار شد به فقرا کمک می‌کند این نعمت را از خدا می‌بیند ومی گوید باید به دیگران کمک کرد ولی بعضی فکر می‌کنند تنها با مغز وبرنامه اقتصادی خودشان پولدار می‌شوند (آنقدر پولدار داریم که 16 تجدیدی آورد و او را کتک زده و از مدرسه بیرون کرده‌اند نمی‌گویم همه‌اش اینطور است.)
داروین فکر نکنید خیلی نابغه است در دو دانشکده شکست خورد درعلوم پزشکی در آخوند شدن برای مسیحیت هم، کشیش شدن هم شکست خورد فکر می‌کنیم داروین از آسمان افتاده نه خیر آدمی است که در دو دانشکده رفوزه شده.)
پولدارها فکر نکنند مغز اقتصادی دارند داری بده امسال داده شاید سال دیگر هم بگیرد اگر خداوند گرفت نگویید وضع بد است وبازار راکد است.
قرآن می‌فرماید:
نگو«رَبِّی أَکْرَمَنِ» (فجر/15) (امسال زیادشدن «رَبِّی أَهانَنِ» (فجر/16) (خداوند کمش گذاشت)
«کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیَتیمَ» (فجر/17) اینطور نیست دادیم شما به یتیم کمک نکردید از شما گرفتیم خداوند رحمت کند حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک بود مریض شد آمد برود تهران برای معالجه یک شب در قم خوابید مردم آمدند گفتند شما در اراک حوزه علمیه تأ سیس کرده‌اید بیایید قم ایشان هم برای این کار و پیشنهاد استخاره کردآمد:
«وَ أْتُونی‌ بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعینَ» (یوسف/93) بیایید مرابا اهل وعیال همگی.
حوزه را از اراک منتقل به قم کرده و به آیت الله العظمی گلپایگانی نوشت که شما بیایید کمک کنید برای رونق حوزه مقدسه قم هرچه خداوند برساند با هم خرج می‌کنیم این مظهر صفا وصمیمیت است.
حدیث داریم: درزمان امام زمان(عج) آنقدر صفا و صمیمیت زیاد است که اگر دست به کیسه هم کردند کسی سؤال نمی‌کند چرا اینکار را کردی.
جامعه باید به اینجا برسد. که باهم فرقی نداشته باشند.
5- صفا وصمیمیت در اعضای خانواده
جمله‌ای است درآغاز زندگی موقع عقد می‌خوانند که «عَلَى الصَّدَاقِ الْمَعْلُومِ» (کافی/ج‌5/ص‌413) «صداق» یعنی مهریه حال چرا به مهریه می‌گویند «صداق» برای اینکه آغاز زندگی باید براساس صداقت و صفا باشد یعنی راست بگو والا اگر دروغ بگوید برای معریه بگوید کیست که بدهد (هر دفعه که نزد خانم می‌رود انگار زنا می‌کند) کلک نزنید. به بچه قول می‌دهی باید عمل کنی یا از اول قول ندهید.
درباره مهریه قرآن می‌فرماید: «وَ آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً» (نساء/20) (چیزی راکه به عنوان مهریه دادید نگیرید.)
البته بعد اگر به دلیلی خانم خواست می‌تواند مهررا ببخشد ودراینباره قرآن می‌فرماید: «فَکُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً» (نساء/4) پس از آن بخورید که گوارای شما باشد.
قرآن می‌فرماید:
با بهانه وتهمت و…… کاری نکنید که مهریه را برگردانید «فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً» تفاوت بین دختر وپسر نگذارید (تفاوت به معنای تبعیض).
«یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ» (شورى/49) خداوند به هرکس بخواهد دختر یا پسر می‌دهد. سلیقه خوبی است دیگران هم یادبگیرند.
کدورت وتصمیم به انتقام از طرف فرزند از زمانی شروع می‌شود که آنها متوجه شوند که والدین بین آنها فرق می‌گذارد درصدازدن و برخورد و جهازیه و… بین آنها فرق نگذاریم.
قرآن درباره خرج کردن برای خانواده می‌فرماید:
«لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ» (طلاق/7)
داری خرج کن نداری هم خرج نکن، یعنی اگر داری برآنها تنگ نگیر البته زنها هم درست برخورد کنند بامردها چون بار سنگین زندگی ازخرجی، کرایه غذا، آب وبرق و……. همه به عهده مرداست توقع بیش از حد نباید داشته باشد، تقاضای زندگی آبرومندانه مثل رودخانه وخورشید که هرکس وخانواده‌ای به مقدار احتیاج از آب ونورآن استفاده می‌کنند. ماهم برای امنیت شهروجاده وتأسیس پارک وامکانات و……. باید مالیات بدهیم تا وسیله کسب وپول درآوردن فراهم شود.
باز می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/19) زندگی شما باخانواده عادی باشد.
«فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً» (نساء/3)
دو زنی (تعدد ازدواج) ممنوع جز اینکه از هر جهت عادل باشد.
6- مشورت با فرزندان
حضرت ابراهیم(ع) با فرزندش حضرت اسماییل مشورت کرد.
به فرزندان اهانت نکنید آنها را احترام کنید تا شما را کمک کنند و ترجیح ندهند با دیگران کار کنند.
حدیث داریم:
از سعادت مرداین است که فرزندش همکار او شود.
خداوند حفظ کند آیت الله جوادی آملی را با فرزندان خیلی با احترام برخورد می‌کند.
والدین حق زدن هرحرف وهربرخورد زشتی را با فرزند ندارند. دین اجازه فحش دادن نداده گرچه پدر ومادر. حق تذکر ونهی از منکر داریم نه اهانت.
به زناکار شلاق زده می‌شود ولی حق اهانت کردن نیست. از فحش وحرفهای رکیک خودداری کنیم. درهمه جا همینطور است درکارخانه و مزرعه ومحل کسب و…
اگر فرزند در برخورد مهر و محبت دید همکار و شریک می‌شود.
حضرت ابراهیم(ع) خانه خدا رابا هم ساختند.
(چقدر وقت داریم نمی‌گویند 35 دقیقه هست من صحبت می‌کنم 6 دقیقه وقت داریم این 6 دقیقه هم من سه تاچهار تا چیزی بگویم)
7- صفا و صمیمیت در محل کار
من حدود سی تا کشور رفته‌ام، محکمترین، زیباترین، هنرمندترین ساختمانها از برای هندوها بتکده هاست وبرای مسحیت کلیساهاست. چرا این چنین است چه هند ویا مسیحی یا یهودی یا مسلمان چون از روی ایمان ساخته. نجاری که درب برای خانه خدا مسجد می‌سازد فرق می‌کند بادربهای دیگر زمانی که همه خانه از خشت بود مسجدها رابا آجر می‌ساختند. درب مسجد جامع شوشتر از800 سال پیش گلوله به آن کارگر نیست ولی ساختمانهایی که با مزایده و مناقصه و تبصره ساخته شده سست است چرا چون صفا وصمیمیت انگیزه وخلوص نبود.
اگر کارگر وکارفرما همدیگر را دوست داشته باشند ابتکار ورشد وکاروزیبایی بیشتر می‌خواهد بود.
8- صفا وصمیمیت در محیط درس
اگر استاد شاگرد را دوست داشته باشد بی مطالعه درس نگفته ودرس را ناقص نمی‌گذارد خداوند حفظ کند یکی از علما را اورا با اصرار وصلوات منبر کردند گفت مطالعه نکرده‌ام بالاخره منبر رفت وگفت من مطالعه نکرده‌ام وبی مطالعه صحبت کردن ظلم به افکار عمومی است.
دلش برای شاگرد بسوزد.
قرآن درباره پیامبر(ص) می‌فرماید: «حَریصٌ عَلَیْکُمْ» (توبه/128) حرص برای شما (نسبت به هدایت)«لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ» (شعراء/3) غصه می‌خورد وخودخوری می‌کرد (برای هدایت است).
«عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ» (توبه/128) شاگرد هم برای آنهمه امکانات مثل استاد وکلاس وآب وبرق بیمه وباز نشستگی و…
دلسوزی داشته و درس بخواند. ابروباد ومه وخورشید وفلک…
ودر غیر این صورت همه امکانات به هدر می‌رود به همه ظلم می‌شود.
9- صفا وصمیمیت در جنگ
در جنگ مقابله ومقاتله اشکال ندارد. ولی حق ندارد آب را مسموم و درخت را قطع و به زنان بی احترامی وظلم به کودکان و تعقیب فراریان واذیت سالمندان و مریضان و اسیران کند.
ابن ملجم. تا مهمان است باید پذیرایی شود گرچه فردا اعدام شود.
جنگهای امروز بشر که انسانی نیست. بمباران هرکجا، هرکس، هرمقدار، علی(ع) فرمود: باکسی که می‌خواهی جنگ کنی اول به او تفهیم کن چه می‌خواهی بگویی واعتقاد داری. یعنی اول جنگ فرهنگی است وگرنه مقابله به مثل که ما انجام می‌دهیم در مقابل دشمنانی است که زبان انسانیت را نمی‌دانند وگرگ صفت هستند. چون گاهی ظالم دیگری است مظلومی دیگر چوب می‌خورد گفت:
گنه کرد در بلخ آهنگری *** به شوشتر زدند گردن آهنگری
چه کنیم با صفا وصمیمیت باشیم؟
1- بدانیم امتیازی بریکدیگر نداریم سقید وسیاه، شهروروستا، زن ومرد «مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ» (انعام/98)
2- اگر دغل بازی کنیم خداوند رسوا می‌کند
3- غزت وذلت دست خداوند است با کلک نمی‌شود
آیاتی درباره صفا وصمیمیت:
1- با مسئولین
2- بامردم
3- با اعضاء خانواده
4- در محیط درس
5- در جنگ
از امروز نصمیم بگیریم با هم با صفا و صمیمیت برخورد کنیم، دروغگو بار نیاوریم، فتنه نشود پزشک بگوید فلانی از من بهتر است طلبه بگوید او سوادش از من بیشتر است.
خداوند رحمت کند شهید آیت الله سعیدی را روی منبر سخنرانی می‌کرد یک مرتبه یکی از علما وارد شد فرمود مردم به جدم سواد ایشان از من بیشتر است از منبر آمد واو را به منبر فرستاد.
جنس از این بهتر است بله روزی دست خداوند است. چرا برای منزل بگوییم بساز وبفروش است.
کلک است گامی به سوی صفا وصمیمیت برداریم چرا جنس ایرانی نه، سراغ جنس خارجی می‌رویم.
خدایا به حق محمد وآلش توفیقی بده که کارها براساس ایمان وتقوا واخلاص، صمیمیت ومحبت باشد.
یکی از صفاها که یادم آمد روزنامه‌ها مثلا فلانی از کجا به کجا رفت زنگ بزن آقا شما فلان سفر را از چه پولی رفتی برای چی رفتی، توضیح می‌دهد نه اینکه بنویس این سفر مشکوک است که از چه بودجه‌ای و چه هدفی چرا افکار خراب شود از او بخواه چرا توی روزنامه با یک تلفن مشکل حل می‌شود. فلان چنان و چنین کرده با تلفن بپرس بسیاری از مقاله‌ها با صفا و صمیمیت حل می‌شود ولی چون نیست صفا وصمیمیت تصمیم گرفته‌ایم تا مرز قدرت آبروی همدیگر را بریزیم آقای شورای نگهبان جواب بده، بنا نداریم به همدیگر، بنا داریم همدیگر را خراب کنیم، شاخ به شاخ شدن روزنامه‌ها هرروز میلیونها ساعت با پنج ریال حل می‌شود اصلا کار دیگری است به شکل دیگری تحلیل می‌شود مثلا ما گفتیم توی پارک موقع نماز، نماز بخوانید می‌نویسند قرائتی گفت سربازها را از پادگان به پارک ببرید نماز بخوانید. خدا می‌داند که چه حرفهایی دراین روزنامه‌ها می‌گوید بسم الله حالا هم برای نماز می‌گویند وسط خیابان راه بندان شود خواهش می‌کنم هرکس انتقادی دارد یه پنج ریالی خرج کند کاغذ ووقت حرام نکند، سوء ظن هم حرام نکند که قیامت داغ است.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

Comments (0)
Add Comment