تفسیر سوره نحل – 20

موضوع: تفسیر سوره نحل (20)
تاریخ پخش: 78/09/04

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

1- فلسفه نامگذاری و یادآوری و مناسبت‌‌ها
عزیزان بحث را در آستانه ماه رمضان، یعنی بعد از نیمه‌‌ی شعبان و قبل از رمضان می‌‌بینند ایامی است که در آن هم مناسبت نیروی دریایی و هم بسیج را داریم. اصولاً این روزها جایگاهی دارد یا نه؟
در قرآن آیاتی داریم که: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهیمَ» (مریم/41). «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ» (مریم/16). «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى‌» (مریم/51).
«وَ اذْکُرْ» یعنی یادت نرود، یعنی همیشه باید شخصیتها، الگوها، خاطراتشان، زنده بماند یکی از راههایی که مردم را به خوبی دعوت کنیم این است که از خوبان تعریف کنیم، نام آنها را گرامی، و اسمشان را با عظمت ببریم و از آنها تجلیل کنیم، و خاطراتشان را فراموش نکنیم و این یک دعوت عملی از مردم به طرف خوبیها است.
اگر در هر شهری یک خیابان به نام امام خمینی(ره) و به نام ابوعلی سینا و فلان شخصیت داشته باشیم، جامعه به آن سوکشیده می‌‌شود. ما باید بسیج را پاس بداریم که در حقیقت بدنه‌‌ی عظیم جامعه است، شهدای نیروی دریایی را فراموش نکنیم. و مهمتر از همه صاحب و آقای خود امام زمان(ع) و نیمه شعبان را فراموش نکنیم او ما را فراموش نمی‌‌کند.
2- آثار دعای امام زمان(عج)
حدیث: امام زمان (عج) فرمود: من به شما دعا می‌‌کنم و اگر دعای من نبود دشمنان شما را می‌‌بلعیدند. یاد خدا، یاد نعمتها، یاد اولیاء، یاد ضعفها، یاد نقاط قوت باشیم، اینها ارزش دارد و آن چیزی که خیلی مهم است غفلت است.
3- تشبیه انسان غافل به حیوان
قرآن یک آیه دارد که می‌‌شود گفت تندترین تعبیرات را دارد که می‌‌فرماید: «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» (اعراف/179) آنها مثل چهارپایان و حیوانات بلکه بدتر هستند
از حیوان بدتر چرا؟ می‌‌فرماید: «أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»: آنها غافل هستند.
فکر این نیست که پول و جوانی و استعدادش کجا می‌‌رود، غفلت از جوانی، منابع طبیعی و استعدادها از مسئولیت و مستضعفین، و این بدترین خطر است، و لذا مکرر به ما گفته‌‌اند غافل نباشید یادتان نرود کشور آسان بدست نیامده و یادتان نرود دشمن دارید، یادتان نرود فقرا گرسنه‌‌اند یادتان نرود جوانی تمام می‌‌شود و به پیری نزدیک می‌‌شوید، یادتان نرود سرمایه از خودتان نیست، خیلی مهم است و برای همین خاطر «قرآن» «ذکر» است، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» (حجر/9).
یکی از نامهای قرآن «ذکر» است و «رسول خدا» هم ذکر است، تذکر، می‌‌فرماید: «وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْری» (طه/14).
4- امام زمان(عج) ناظر بر اعمال ما
ما باید روز بسیج و ارتش و نیروی دریایی را یادمان نرود، و همینطور امام زمان (عج) که هر هفته کارهای ما را می‌‌بیند، ما گاهی برای یک چیزی غصه می‌‌خوریم، امام زمان(ع) همه مطالب و کارهای ما را می‌‌داند و ناراحت است و غیرتش هم خیلی از ما بیشتر است، او چقدر منتظر است تا خداوند به او اجازه‌‌ی ظهور بدهد پس چقدر غفلت بد است که خداوند می‌‌فرماید: «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ».
5- هماهنگی میان خلقت و نیاز و رعایت آرامش انسان در خانه
سلسله حرفی که ما داریم دنبال می‌‌کنیم و جلسه‌‌ی قبل هم گفتم خودمان را برای ماه مبارک رمضان آماده کنیم، که به جای تلاوت قرآن به سمت تفسیر و تدبر برویم، مدتی است سوره‌‌ی نحل را می‌‌گوییم آیه 80 این برادر عزیز بسیجی هم با صدای خوبش بخواند: «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ سَکَناً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُیُوتاً تَسْتَخِفُّونَها یَوْمَ ظَعْنِکُمْ وَ یَوْمَ إِقامَتِکُمْ وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى‌ حینٍ» (نحل/80).
خداوند از خانه هایتان مسکن آفرید، این گفتن دارد. که خانه‌‌ها را مسکن شما قرار داد؟ بله، حال اگر زمین سفت بود چکار می‌‌کردیم؟ و اگر زمین شل بود بنایی در آن مشکل بود. حال نگاه نکنید که در کنار دریا با اسکلت و بتون آرمه ساختمان می‌‌سازند این برای این زمان است قبلاً که نبوده، و اگر سفت بود آبهای زباله کجا می‌‌رفت؟ و دفن مرده‌‌ها چه می‌‌شد؟ و اگر به خورشید نزدیکتر یا دورتر بود؟ صدها میلیون نعمت و عامل باید پیوسته شود تا زمین قابل استفاده و سکونت شود،
دکتری به من گفت مریضی داریم که استخوانهایش بزرگ می‌‌شود ولی رشته‌‌های عصبش بزرگ نمی‌‌شود و هماهنگ با رشد استخوان نیست، مرتب احساس ناراحتی دارد اینکه عصب با رشد استخوان هماهنگ باشد نعمتی است، ساق پا با هیکل با هم رشد کند، تناسبات هستی، میلیونها تناسب باید باشد تا انسان خانه بسازد. «مسکن»: یعنی محل سکینه و آرامش، پس انسان باید در مسکن آرامش داشته باشد.
6- تحریم سلب آرامش مردم
نزدیک ماه رمضان است، خیلی گفته‌‌ام باز هم می‌‌گویم و کسی گوش نخواهد داد، جز اذان کسی حق بلند کردن صدا ندارد نه برای نماز و نه زیارت عاشورا، و نه مناجات و برای یک یا الله و نه امام زمان(ع) و نه دعای کمیل، برای هیچ عملی جز اذان، خلاص، شب برای خوابیدن است. ما می‌‌خواهیم بنشینیم، حق با اوست که می‌‌خواهد استراحت کند، گرچه یک نفر باشد و آنها که نمی‌‌خوابند ده نفر، یک نفر می‌‌خواهد سیگار نکشد و ده نفر می‌‌خواهند بکشند، اینجا اکثریتی نیست، حق با یک نفر است، چون حرف و کار غلط است. همیشه اکثریت ارزش نیست، پس آن ده نفر بیرون بروند یا آرام صحبت کنند، ما برای یک نفر سکوت می‌‌کنیم. «بسمه تعالی»: بله به دلیل اینکه قرآن می‌‌فرماید: «سَکَناً» خانه برای مسکن، سکونت و آرامش است.
خانه‌‌های آپارتمانی و مردم آزاری، حال ندارد از ماشین پیاده شود، بوق می‌‌زند، همه اذیت می‌‌شوند و حال آنکه او با یک نفر کار دارد، به خاطر تن پروری آرامش را از همه مردم می‌‌گیرد هر چه آرامش را از انسان بگیرد حتی اگر مناجات و سخنرانی باشد گناه است، تمام بلندگوها باید داخل مسجد باشد.
عمه‌‌ی فلانی مرد، من چه خاکی به سر کنم، که باید چهار بار برای ختم و هفت و چهلم و سال زجر بکشم و بسوزم، خانه‌‌هایی که نزدیک قبرستان و حسینیه است مواظب باشند،
آرامش را گرفتن حتی به قیمت زیارت عاشورا حرام است. بعد می‌‌فرماید: از پوست چهارپایان برای شما خانه قرار داد، خیمه، متحرک، خانه‌‌ی سنگی برای شهرنشینی، خیمه برای صحرانشینی، و غار برای کوه نشینی که آیه بعد به آن اشاره دارد، این هم یک نعمت الهی است.
یکی از مشکلات همه مردم در همه دنیا برای دولتها، اشتغال است که جوانها شغل ندارند، «الْأَنْعامِ»: چهارپایان چقدر موجب و باعث اشتغال هستند تمام کارخانه‌‌های لبنیاتی، و چرم سازی، پشم پاک کنی، پشم بافی، بافندگی، مراحل دامداری که خود چند شاخه می‌‌شود لبنیات و گوشت و کفش و کلاه همه را می‌‌دهد خیمه‌‌ها هم از پوست می‌‌شود. «أَصْوافِها»: جمع «صُوف» پشم، «أَوْبارِها» جمع «وَبَر» کرک، «أَشْعارِها» جمع «شَعْر» مو.
«مَتاعاً»: وسیله‌‌ی زندگی، از همه آنها درست می‌‌کنید و بهره می‌‌برید، ساده ننگرید، گاو و گوسفند، هیچ از آن دور ریخته نمی‌‌شود، تا قبل از نفت و گاز مردم از پهن گاو استفاده و از خون آن برای کود، و از شاخ برای میخ، نخ بخیه دکترها از روده‌‌ی گاو است. او به ما نیاز ندارد و ما به همه چیز او نیاز داریم، گردن کلفتی نکنیم دورکعت نمازبخوانیم، انسانی که گاو به گردن او حق دارد، گاو با چریدن علف بدست می‌‌آورد ولی ما اگر سایه‌‌ی گاو بالای سرمان نباشد برای شیر چکار کنیم، بشر خیلی گردن کلفتی نکنید بیایید بنده‌‌ی خدا شوید.
خانه‌‌هایی که قابل حمل و نقل است. خیمه «تَسْتَخِفُّونَها» خانه‌‌های عشایری است، چه روز ماندن، و چه روز رفتن، یکی از امتیازات این مسکن آن است که قابل حمل و جابجایی است خانه‌‌ی سبک، زمین نرم، چهارپایان، تغذیه، لباس و کفش و اشتغال و سرگرمی و زیبایی، همه را تامین می‌‌کند، ساده از کنار آن نگذرید.
7- هماهنگی خلقت و نظام هستی با نیازهای انسان و موجودات دیگر
«وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الْجِبالِ أَکْناناً وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ کَذلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ» (نحل/81).
خداوند سایه را قرار داد برای شما از آنچه آفریده، بعضی چیزها سایه دارد، سایه هم نعمت است که ما هیچ وقت نگفته‌‌ایم الحمدالله ما سایه داریم و در عمر نگفته‌‌ایم اگر بگیرد معلوم می‌‌شود چه نعمتی است حدیثی از امیرالمؤمنین(ع): دندانش درد گرفت فرمود: خدایا یک دندان به اندازه‌‌ی یک حبه انار است، یک استخوان به این کوچکی درد گرفته علی را کلافه کرده حال اگر تمام استخوانهای بدنم درد بگیرد چکار کنم.
و این حدیث معنای این جمله از دعای کمیل است که می‌‌فرماید: «یا کریم یا رب و أنت تعلم ضعفی عن قلیل من بلاء الدنیا و عقوباتها » (مصباح‌المتهجد/ص‌847)
خداوند برای شما نعمت سایه و از کوهها، غارها را قرار دارد، این غارها چه حیواناتی را حفاظت کرده که اگر نبود نسل آنها از بین می‌‌رفت
و نعمت لباس که ما را حفظ می‌‌کند، نرم کردن آهن و لباس درست کردن (زره) این‌‌ها نعمت مادی بود، بعد می‌‌فرماید: «کَذلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ»یعنی ما برای نعمت غار تسلیم شویم؟ بلکه روایت داریم: اتمام نعمت یعنی ولایت، یعنی رهبری و هدایت خوب، نکته‌‌ای لطیف است مخصوصا که روز بعد از تولد امام زمان(ع) بحث را گوش می‌‌دهید. فرق بین کلمه «یُتِمُّ» و «اَتْمَمْتُ» چیست؟ «یُتِمُّ» فعل مضارع است یعنی درآینده می‌‌خواهم کار را تمام کنم ولی «اَتْمَمْتُ» ماضی است یعنی کار تمام شد.
8- علت تغییر قبله مسلمین
پیامبر(ص) چهل سالگی به پیامبری رسید و 13 سال هم مکه بود شد 53 سال در سن 53 سالگی وارد مدینه شد، و شد سال هجری، سال دوم هجری قبله عوض شد قبله‌‌ی اول ما بیت المقدس بود بعد شد مکه، چون یهودی‌‌ها با طعنه می‌‌گفتند مسلمانها رو به قبله ما می‌‌ایستند آیه نازل شد که قبله عوض شد چرا که یهودی‌‌ها نیش و طعنه نزنند.
«لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ» (بقره/150). بعد از اینکه می‌‌فرماید قبله عوض شد می‌‌فرماید «یُتِمُّ» می‌‌خواهم نعمت را تمام کنم.
بعد سال هشتم هجری مسلمانها رفتند مکه را فتح کردند. باز می‌‌فرماید. «یُتِمُّ» در آینده ولی در غدیر که پیامبر(ص) دست علی(ع) را گرفت و معرفی کرد فرمود «اَتْمَمْتُ» نفرمود «یُتِمُّ» یعنی آنچه منتظر آن بودیم همین است.
رابطه بین غدیر و حضرت مهدی(ع) چیست؟
9- رابطه حادثه غدیر و رسالت حضرت مهدی(ع)
نکته‌‌ای فنی و قرآنی است توجه بفرمایید. کشاورزها گاهی دو تکه درخت را بهم پیوند می‌‌زنند. میوه‌‌ی جدید درست می‌‌شود من هم دو تکه از آیات الهی را کنار هم گذاشته‌‌ام. یک مطلب جدید فهمیده می‌‌شود.
در غدیرخم فرمود: «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» (مائده/3) امروز راضی هستم که اسلام دین شما باشد که در غدیرخم نعمت تمام و علی(ع) به رهبری منصوب شد. و اما درباره‌‌ی امام زمان(ع) که در نیمه‌‌ی شعبان هستیم خداوند می‌‌فرماید:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‌ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‌ لا یُشْرِکُونَ بی‌ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (نور/55).
خداوند به آنان که ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده وعده داده که آنها را خلیفه‌‌ی زمین کند و حکومت زمین را به دست آنان دهد و خداوند می‌‌خواهد دینی را که از او راضی است جایگزین ادیان دیگر کند.
یک جا می‌‌فرماید: «وَ رَضیتُ» (در غدیر) و یک جا می‌‌فرماید: «ارْتَضى» درباره‌‌ی امام زمان(ع) و این دو کلمه ریشه‌‌ی لغوی آن‌‌ها یکی است یعنی دین غدیر و دین زمان حکومت حضرت مهدی(ع) مورد رضایت خداوند است.
یک مقداری سنگین شد آخه بحث تلویزیونی باید مثل آب جوش باشد که با همه معده‌‌ها سازگار باشد یک مقداری چربی و ترشی داشته باشد عطسه می‌‌کند من آب جوش به آن اضافه می‌‌کنم که کم رنگ شود.
و یا به تعبیری اگر کسی رفت بیرون گفت من می‌‌روم بلال بخورم فردا هم که می‌‌گوید من می‌‌روم بیرون می‌‌گوییم می‌‌روی بلال بخوری؟ یا هر وقت می‌‌رود می‌‌پرسیم می‌‌گوید می‌‌روم کتابخانه بعد هم اگر او را دیدیم می‌‌گوییم می‌‌روی کتابخانه؟ چند بار تلفن می‌‌زند باز که تلفن زنگ می‌‌زند می‌‌گوییم فلانی است. همیشه کلمات مشتبه همدیگر را قلاب می‌‌کنند.
در غدیر خم که سال دهم هجری بود و پیامبرصل الله علیه واله وسلم هم در همان سال از دنیا رفت و دوم هجری که قبله عوض شد تا یهودی‌‌ها طعنه نزنند و هشتم هجری که مکه فتح و بتها شکسته شد باز می‌‌فرماید می‌‌خواهم در آینده نعمت را تمام کنم.
در غدیر می‌‌فرماید حال نعمت تمام شد یعنی رهبری معصوم کار آخر خداست (تکرار) ما گاهی داریم که باید دید تا خواند گاهی هم داریم که می‌‌شود خط نخوانده را خواند، قبلاً در تلویزیون گفته‌‌ام ولی باز چون نیمه شعبان هست تکرار کنم با صلوات آقا امام زمان(ع) خیلی به گردن ما حق دارد می‌‌ارزد که ما کمی درباره‌‌ی او صحبت کنیم.
بارها و بارها، ده‌‌ها بار از شیعه و سنی نقل شده که پیامبر(ص) فرمود: من دو چیز گرانبها را در میان شما می‌‌گذارم اگر به آن دو تمسک کنید «لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» (إرشادمفید/ج‌1/ص‌176) سنی‌‌ها این حدیث را از صد راه و شیعه‌‌ها الی ماشاء الله نقل کرده اند. اگر این دو را محکم گرفتید هرگز گمراه نمی‌‌شوید.
حال دقیقه‌‌های آخر عمر پیامبر(ص) است فرمود قلم و کاغذ بیاورید یک چیزی یادداشت کنم که اگر توجه و عمل کنید: «لَنْ تَضِلُّوا»
قلم و کاغذ نیاوردند و گفتند پیامبر «العیاذ بالله» بیهوده می‌‌گوید ولی اینجا خط نخوانده را می‌‌شود خواند که ما از این «لَنْ تَضِلُّوا»‌‌ی آخر همان معنای «لَنْ تَضِلُّوا» را می‌‌فهمیم که حضرت در طول عمر ده‌‌ها بار فرمودند که: اگر قرآن و اهل بیت(ع) را محکم بگیرید «لَنْ تَضِلُّوا» گمراه نمی‌‌شوید.
اینها کار فنی و آخوندی است که از یک کلمه می‌‌روند سراغ یک کلمه‌‌ی دیگر نه آخوندی نیست شما هم کسی که هر روز ساعت 7 می‌‌رود مدرسه اگر روز دیگری او را هم«لَنْ تَضِلُّوا» ان ساعت دیدم می‌‌گوییم لابد می‌‌رود مدرسه. هر روز گفته «لَنْ تَضِلُّوا» یعنی اهل بیت، پس آن روز هم که فرمود ولی قلم و کاغذ نیاوردند ما همان معنی را می‌‌فهمیم.
10- وظیفه رهبری ابلاغ پیام حق است
نعمت مهم نعمت رهبری است.
«فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ الْمُبینُ» (نحل/82).
مردم آزادند، ممکن است یکی هزار دلیل هم داشته ولی عده‌‌ای گوش ندهند ما در انقلاب امام خمینی(ره) که هر کمالی که یک انسان (غیرمعصوم) می‌‌تواند داشته باشد مثل سن، سابقه، سیدی، تقوا، شجاعت، ایثار، اخلاص، عرفان، فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، قلم، بیان، را دارا بود در عین حال عده‌‌ای او را رها کرده و سراغ دیگران رفتند به پیامبر می‌‌فرماید تو رهبر حق را بگو (معرفی کن) یک عده گوش نمی‌‌دهند، وظیفه‌‌ی تو ابلاغ است مثلاً الآن حجتی برای کسی هست که نماز نخواند، در این چند سال حدود ده میلیون کتاب به 8 زبان ترجمه شد اینهمه کتاب آموزش و پرورش و تلویزیون و دعوت «حَیَّ عَلَى الصَّلَاهِ »، «حَیَّ عَلَى الْفَلَاحِ» مسجد نمی‌‌رود، اگر گوش ندادند تو وظیفه‌‌ای ندارد.
11- توصیف کسانی که آگاهانه حق را انکار می‌‌کنند
«یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها وَ أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُونَ» (نحل/83).
عده‌‌ای نعمت خداوند را می‌‌شناسند و می‌‌فهمند که حق است یک نفر که در این آشوبهای تهران شناخته شد و رفت خارج سخنرانی کرده و در جمعیت روی دوش عده‌‌ای گفت رهبر من فلانی است، چه شناختی از او دارد که می‌‌گوید رهبر من اوست و چه کمالی او دارد، خود را بدبخت کرد، بعضی‌‌ها بنای لجاجت دارند دلیل عقلی ندارند.
12- انکار عالمانه و عمدی معاد
خداوند درباره‌‌ی کسانی که معاد و قیامت را منکر می‌‌شوند می‌‌فرماید: هیچ کدام از آنها که منکر هستند دلیل عقلی ندارند. بلکه: «بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ» (قیامت/5).
می‌‌خواهد غیبت کند برای باز کردن راه می‌‌گوید این غیبت ندارد، تا بتواند هر چه می‌‌خواهد غیبت کند، می‌‌گوید این آقا از کجا آورده تا بتواند راحت زمین را تصرف کند قیامت را انکار می‌‌کند تا راه خود را برای گناه و عصیان باز کند.
13- اکثر مخالفان با حجاب از روی غرض و آگاهی است
آیاتی در قرآن داریم که بعضی‌‌ها خوب می‌‌فهمند ولی لج می‌‌کنند مثلاً: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا» (نمل/14). در دل قبول دارد با زبان نفی می‌‌کنند. مگر دخترهای بد حجاب نمی‌‌دانند، حجاب برای زن کمال است؟ نمی‌‌دانند خودنمایی برای کسی که ندارد این لباس را بپوشد درست نیست او ناراحت می‌‌شود؟ و برای جوانی که نمی‌‌تواند فعلاً همسری انتخاب کند، و حواس محصلی که درس می‌‌خواند پرت می‌‌شود، و در تجمل گرایی فشار به پدر و مادر نمی‌‌آورد و در تحصیل فرزندان اثر نمی‌‌گدارد؟ و فقرا و خانواده‌‌های فقرا را ناراحت نمی‌‌کند؟ و کمک به فرهنگ غرب نیست؟ ممکن است ندانند، ولی با این بیان من بدانند، کسی نمی‌‌داند که رفیق خوب در مسجد است.
آقای رحیمیان (ریاست محترم بنیاد شهید): آمار گرفته‌‌ایم 90% از آنها که جبهه رفته و جانفشانی کرده‌‌اند تربیت یافتگان مسجد هستند. از فرهنگسرا و پارک کم جبهه می‌‌روند، نمی‌‌گوییم نیست ولی آمار مسجد بیشتر است، همه نیروها صرف مسجد شود، اگر پارکی می‌‌خواهیم احداث کنیم کنار مسجد، می‌‌توانیم همه کارها را رنگ الهی بدهیم، شیرجه می‌‌روی قصد غسل جمعه و آبی که به صورت می‌‌ریزی قصد وضو، و چادر برای خانم روز تولد حضرت زهرا(س) افطاری بده هو ثواب افطاری و هم مهمانی کرده باشی.
امام صادق(ع) فرمود: والله رهبران حق و نعمت خدا ما هستیم «یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها» (نحل/83) ما را می‌‌شناسند ولی انکار می‌‌کنند اینها ما را می‌‌شناسند، یعنی معاویه علی را نمی‌‌شناخت، و یزید امام حسین(ع) و هارون موسی بن جعفر(س) و مامون امام رضا(ع) را، می‌‌شناسند ولی انکار می‌‌کنند «وَ هُمْ کارِهُونَ» (توبه/48) روزی یک سلام به حضرت مهدی(ع) بدهید، گرچه فارسی «السَّلامُ عَلَیْکَ یا مَهْدِی» صدقه برای سلامتی امام زمان(ع)، چون همانطور که: خداوند می‌‌فرماید «فَاذْکُرُونی‌ أَذْکُرْکُمْ» (بقره/152) یاد من باشید تا یاد شما باشم.
اولیاء خدا هم اینچنین هستند یاد حضرت مهدی(ع) باشیم او هم یاد ما هست، چراغانی‌‌ها و توسلات اثر دارد، دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ» بسیار دعای خوبی است که الحمدالله در سایه انقلاب اسلامی حل شد ما نیمه شعبان و روز بسیج و نیروی دریایی را تبریک می‌‌گوییم.
خداوند به آبروی مهدی و اجدادش و جدش و مادرش و پیغمبر و اهل بیت معصومین(ع) ما را از بهترین یارانش قرار بده. دین ما، دنیا، کشور، رهبر، دولت، نسل، ناموس، آب و خاک، عقائد و افکار ما را در پناه حضرت مهدی(ع) حفظ کن و ما را مشمول دعاهای آن حضرت قرار بده. یارانش را یاری و دشمنانش را خوار فرما و ما را از زمینه سازان حکومتش قرار بده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

Comments (0)
Add Comment