اعتکاف

برنامه سمت خدا 31 اردیبهشت 1392

با حضورت ستاره ها گفتند: نور در خانه ی امام رضاست کهکشان ها شبیه تسبیحی دست دُردانه ی امام رضاست، مثل باران همیشه دستانت رزق و روزی برای مردم داشت برکت در مدینه بود از بس چهره ات رنگ و بوی گندم داشت، زیر پایت همیشه جاری بود موج در موج دشتی از دریا به خدا با خداتر از موسی بی عصا می گذشتی از دریا، رزق و روزی شعر دست شماست تا نفس هست زیر دِین توایم تا جهان هست و نفس باقیست ما فقط محو کاظمین توایم،من به لطف نگاهت ای باران سوی مشهد زیاد می آیم دست بر روی سینه هر بار سمت باب الجواد می آیم .

سوال – لطفا عید را توضیح دهید

پاسخ – تولد امام جواد(ع) را به همه تبریک می گوییم. بهترین عیدی، گفتن کلمه ای حق از قرآن است. امام جواد(ع) در کودکی به امامت رسیدند مثل امام مهدی. حضرت عیسی در گهواره به نبوت رسید. اطلاعاتی که یک پیامبر دارد یک بچه هم می تواند داشته باشد زیرا اطلاعاتی که پیامبران دارند کسبی نیست و خدا می تواند این اطلاعات را به یک بچه هم بدهد.

ما این ایام را عید می گیریم و وهابی ها عید را قبول ندارند و خیال می کنند که قرآن را قبول دارند. مسیحیان به حضرت عیسی گفتند که از خدا بخواه یک غذای آسمانی برای ما بیاید و ما آن روز را عید می گیریم. امام خمینی پانزده خرداد را برای همیشه تعطیل عمومی اعلام کردند.

چهار نوع عید داریم: عید تشریفاتی یعنی عیدی که برای خودمان می گیریم، عید طبیعی مثل عید نوروز که طبیعت زنده می شود، یک عید آغاز کار خیر است مثل روزی که انسان آغاز بکار می کند، یک عید نتیجه گیری از کار خیر است مثل وقتی که انسان از دانشگاه فارغ التحصیل می شود یعنی به نتیجه می رسد. روز تولد ائمه، عید ماست زیرا وجود آنها از یک مائده ی آسمانی بالاتر و با ارزش تر است.

در سوره بقره داستان طالوت و جالوت وجود دارد که جبهه ی حق و باطل بودند. رهبر حق گفت که می خواهیم بجنگیم. عده ای می گفتند که ما می خواهیم بجنگیم ولی رهبر نداریم. پیامبر برای آنها رهبر تعیین کرد ولی آنها گفتند که او گداست. عده ای جنگ را و عده ای رهبر را قبول نکردند. و عده ای از نهر آب خوردند و عده ای در مقابل دشمن ترسیدند. یعنی جنگ اقتصادی (آب)،جنگ روانی(ترس)،جنگ سیاسی (قبول نکردن رهبر)،جنگ اعتقادی (عمل نکردن به دستور جهاد). از میان افراد خوبی که ماندند فردی بنام داود بود که بعد پیامبر شد. قرآن می فرماید: داود جالوت( قهرمان کفر) را کشت. خدا به داود حکومت، حکمت و علم بی نهایت داد. مگر حضرت علی (ع) در جنگ احزاب عمربن عبدود را نکشت؟ پس به همین دلیل هر چه خدا به داود داد باید به علی هم بدهد. پس باید حکومت،علم و حکمت دست علی باشد.البته بعضی ها علم و حکمت را قبول دارند ولی حکومت علی را قبول ندارند و در ضمن نسل داود پیامبر شدند، پس نسل علی هم باید به جایی برسند.

در روایت داریم به طعامی که می خورید نگاه کنید .منظور از طعام، طعام مادی نیست بلکه منظور طعام معنوی است که همان واردات فکری است.

زیارت هر امامی ثواب قبر پیامبر را دارد. امام جواد جوان ترین امام(ع) است. یک عامل نفوذی دشمن(همسر امام جواد) درخانه ایشان بود. ما باید حساب افراد را ازهم جدا کنیم. ما کاری به پسر دختر یا برادر یا خواهر یا داماد و عروس کسی نداریم،حساب هر فردی جداست. در قرآن داریم که درکتاب های قبلی آمده است که گناه هر کس به دوش خودش است. اگر عموی پیامبر بد است خدا می فرماید: مرده باد ابولهب عموی پیامبر. خدا به نوح فرمود: پسر تو از ما نیست. خدا می فرماید که زن لوط و نوح بد بودند، این دو خیانت کردند. حساب حضرت نوح با همسرش جدا بود.

در انتخابات هم باید حساب افراد را جدا کرد. فردی می گفت که من پشت سر این آقا نماز جماعت نمی خوانم زیرا همسرش در فلان عروسی لباس گران قیمتی پوشیده بود.

در قرآن داریم که خدا برای خوب های شما(زنان پیامبر) اجر قرار داده است یعنی همه ی زن های پیامبر یکدست نبودند. در قرآن داریم: مردان طیب زنان طیب دارند و زنان طیب هم مردان طیب دارند. این یک قانون و طبیعت است ولی خیلی مردان خوب داریم که زنان بدی دارند یا بالعکس. مثلا می گوییم که دانشگاه محل درس است ولی آیا هر کس که به دانشگاه می رود درس می خواند؟ خیر، می تواند کسی به دانشگاه برود و درس نخواند. پس طبیعت، کار این است ولی ممکن است که این طبیعت وجود خارجی نداشته باشد. پس خدا فرمود که هر زن خوبی برای مرد خوبی است ولی ممکن است که در خارج این طور نباشد.

امام جواد(ع) می فرماید: به حرف هر کسی که گوش بدهید بنده ی او هستید. ببینیم که حرف چه کسی را می شنویم. اگر حرف حق باشد بنده ی حق هستیم ولی اگر حرف باطل باشد بنده ی باطل هستیم. در زمان شاه که طلبه بودم می خواستم با اتوبوس به مسافرت بروم. در اتوبوس می خواستند که مرا اذیت کنند بنابراین موسیقی روشن کردند. من داشتم فکر می کردم که چکار کنم که دیدم آقایی گفت: آقا شیخ از این آهنگ خوشت می آید؟ من گفتم: من به حلال و حرام این آهنگ کاری ندارم ولی من می توانم در آینده یک دانشمند بشوم ولی درست نیست که مغز یک دانشمند در اختیار یک خواننده باشد. پس حیف است که ما هر حرفی را گوش بدهیم. اگر بچه ای درس نمی خواند، در واقع تمام خرج هایی که آموزش و پرورش کرده است را ضایع کرده است زیرا امکانات آموزش و پرورش را حرام کرده است. اگر ما به حرف های باطل گوش بدهیم هستی را حرام کرده ایم زیرا خدا هستی را برای ما آفریده است. در قرآن داریم که اگر در مجلسی اولیاء خدا تحقیر می شوند باید آن مجلس را ترک کنید.

نگاه کردن هم مسئولیت می آورد. اگر کسی را دارند می زنند، یا شما باید دفاع کنید یا باید بروید. نگاه کردن شما به ظلم ظالم به معنای تأیید آنهاست.

در آخر مفاتیح دعای بعد از زیارت امام جواد(ع) را داریم :خدایا به من یاد بده که حق کدام است و آنرا انجام بدهم و به من یاد بده که باطل کدام است و از آن دوری کنم. من را در حق و باطل گیج نکن. ما هر روز در نماز می گوییم: خدایا ما را به راه مستقیم هدایت بفرما. ما ممکن است که حق و باطل را اشتباه بگیریم .در قرآن داریم که کینه های قدیمی شما را از مرز حق بیرون نبرد و محبت به خود و بستگان،شما را به سمت باطل نبرد. ما می توانیم دعاها را فارسی بخوانیم، ما باید فقط نماز را عربی بخوانیم .خدایا به ما عیدی عنایت بفرما که تا ابد حق را بشناسیم و با اخلاص به دنبال حق برویم. و باطل را درست تشخیص بدهیم و از آن دوری کنیم و ما را در شناخت حق و باطل سرگردان قرار نده.

سوال – صفحه 334 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه پاسخ شبهه ای داده شده است. خدا می فرماید: هر کس را که خدا اراده کند هدایت می کند. عده ای می گویند :پس ما چکاره هستیم؟ در قرآن داری که اگر شما به سمت خدا برگشتید خدا دست شما را می گیرید. باید آیات قرآن را با هم معنا کنیم.

مشکل وهابی ها این است که یک آیات قرآن را می گیرند و بقیه را فراموش می کنند درحالیکه آیات قرآن را باید با هم معنا کرد. وهابی ها می گویند که در قرآن داریم که با خدا صدای احدی نزن. پس اگر شما صدای امام حسین(ع) می زنید مشرک هستید. ما می گوییم آیه ای دیگر هست که می فرماید: با خدا، خدای دیگری را نخواهید یعنی کسی را در کنار خدا نپرستید. پس صدا زدن امام شرک نیست.

سوال- در مورد فضیلت مراسم اعتکاف توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ- در دنیا عدد 13 را بد می دانند و می نویسند :دوازده بعلاوه یک ولی اسلام می گوید که عدد سیزده بد نیست زیرا دومین مرد هستی در 13 رجب بدنیا آمده است. پس تولد حضرت علی(ع) سنت شکنی کرده است. تولد حضرت علی(ع) در کعبه، نکته ای دارد. در اواخر زمان شاه، یکی از علمای مصر بنام عبدالفتاح عبدالمقصود به دعوت علمای ایران، به ایران آمد. شهیدمطهری، شهیدمفتح و شهیدبهشتی در میهمانی بودند .عبد الفتاح عبدالمقصود از علمای شیعه سوال کرد که تحلیل شما از بدنیا آمدن حضرت علی(ع) در کعبه چیست؟ علمای شیعه تحلیلی نداشتند. عبد الفتاح که سُنی بود گفت: علی در کعبه به دنیا آمد تا هر کس که رو به کعبه نماز می خواند به یاد علی بیفتد. مثلا شما اگر کاغذی را به لامپ وسط اتاق آویزان کنید همه آنرا می بینند. کسی نمی تواند علی را کنار بگذارد و دور کعبه  طواف کند زیرا طواف دور کعبه یعنی طواف دور علی.

این خانه را باید خدا در اصل معماری کند  آدم بنایش برنهد جبرئیل هم یاری کند

آیداولوالعزمی دیگر یک چند حجاری کند آنرا اولوالامری دیگرمنقوش وگچکاری کند

اینسان خدا ازخانه اش چندی نگهداری کند تا ساعتی از دوستی یک میهمانداری کند

یعنی از آدم تا خاتم این کعبه را نگه داشتند چون خدا میهمانی مثل علی داشته است. تولد حضرت علی(ع) در کعبه ارزش زن را نشان می دهد. زن می تواند به جایی برسد که به احترام او کعبه بشکافد. کعبه برای احدی نشکافته است.

سوال – در مورد فضیلت اعتکاف توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ -در زمان شاه ما جمعیتی برای اعتکاف نداشتیم ولی الان جمعیت اعتکاف های ما به هزار نفر هم می رسد. اعتکاف یعنی اتاق فکر، اعتکاف یعنی بازگشت به خویشتن و کشف کردن خود، اعتکاف یعنی برنامه ریزی،اعتکاف یعنی توی مردم باش ولی بامردم نباش. مثل میخ هایی که در دیوار هستند ولی از یکدیگر جدا هستند، اعتکاف یعنی اینکه به مسجدجامع برو ولی تنها باش. گوشه گیری اسلام در وسط جمعیت است.

در اعتکاف می توانیم دوستان خوبی پیدا کنیم. اعتکاف یعنی بنزین زدن برای آینده. شما که در اعتکاف حضور پیدا کردید بعدا برای نماز خواندن مردم کاری بکنید یعنی به کسی که نماز نمی خواند کتابی بدهید تا نمازخوان بشود. همچنین قرآن خواندن را به دیگران یاد بدهید.

در تهران حدود دوهزار مسجد وجود دارد. همانطور که درماه رمضان دعای جوشن کبیر و دعای افتتاح و… می خوانید، تفسیر قرآن هم بگویید. سهم تفسیر قرآن در مساجد خیلی کم است. باید بستر سخنرانی ها را قرآنی قرار بدهیم. ما از سخنران ها می خواهیم که مقداری تفسیر قرآن بگویند. اگر در شب قدر از قرآن سختی نگوییم سهم قرآن را بجا نیاورده ایم.

حضرت فرمود: قرآن و اهل بیت نباید از هم جدا بشوند. ما جلسات زیادی در مورد عزاداری امام حسین(ع) داریم ولی به تعداد آن جلسات تفسیر قرآن نداریم. دانشجویانی که در اعتکاف حضور پیدا می کنند برای تفسیر قرآن ماه رمضان برنامه ریزی کنند. و از متخصصین کمک بگیرید.

ما درمورد انتخابات هفتاد آیه در قرآن پیدا کرده ایم. حرف ها و کارهای ما باید قرآن محور باشد. آنچه خدا نازل کرده است آنرا برای مردم بیان کنید. (تفسیرقرآن) قرآن مثل دریاست و انسان از دیدن آن لذت می برد. اگر در آن شنا کنیم لذت بیشتری خواهیم برد. ائمه در قرآن غرق می شدند. پس سخنران ها نیمی از صحبت هایشان در مورد تفسیر قرآن باشد و بقیه سخنان مطالب مثل روایت و حدیث باشد.

سوال- آیا کسانی که نمی توانند در مراسم اعتکاف شرکت کنند از فیوضات آن محروم می می شوند ؟

پاسخ – روایت داریم :اگر کسی کنار خانمش بنشیند و با او گفتگو کند، مثل این است که در مسجد مدینه معتکف شده باشد. به فردی گفتند که آیا شما به همه ی حرف هایی که می زنید عمل می کنی ؟ آن فرد گفت: مگر کفاش همه ی کفش هایی را که می دوزد به پا می کند؟ پس کسانی که نمی توانند معتکف بشوند در کنار خانواده شان بمانند. ما هر چقدرکه حال داریم می توانیم دعا بخوانیم. اگر شما حوصله ندارید یک صفحه ی قرآن بخوانید. نباید نشاط را در دعا از دست داد. این اعتکاف ها کار حق الناس را نمی کند. اگر مالی از کسی در زندگی شما وجود دارد باید آنرا برگردانید. حتی در شهادت، همه ی گناهان شهید بخشیده می شود جز حق الناس.

خدایا به آبروی امام جواد(ع) کشور، امت، رهبر، مسئولین، نظام،آبروی، مرز و انقلاب ما را در پناه حضرت مهدی حفظ بفرماید.انشاء الله ما دشمن شاد نشویم.

Comments (0)
Add Comment