خداوند عبادتهای شما را قبول و سال نو را بر شما مبارک کند. بحثی که امسال ماه رمضان دنبال میکردیم. بحث معاد بود، نکاتی را از قرآن و حدیث گفتیم به مسئلهی برزخ رسیدیم که دوران زندگی بعد از دنیا و قبل از قیامت که دوران برزخ و این کلمهی برزخ هم در قرآن یک مرتبه ذکر شده.
یک زندگی ما داریم به نام زندگی برزخی که این آیه راجع به شهدا خوانده میشه که «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» آل عمرن/169. موضوع بحثمون آیه: زندگی برزخی و حساب در قیامت. در قرآن راجع به شهدا داریم احیاکم یعنی نگویید اینها مردهاند بلکه زندهاند نه شوخی زنده است. آخه بعضیها میگن شهدا زنده هستند یعنی به زایشگاه و بیمارستان، دبستان و دانشگاهی رو به المشون کنیم. نه بابا نه میگه «بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ». «یُرْزَقُونَ» رزق داده میشوند چیزی میخورند «وَ یَسْتَبْشِرُونَ» آل عمران/170 که به هم خبر شادی میدهند میگن میدونی بهش میگه 2، 3 دیگه رجایی هم میاید رجایی میگه دو سه روز دیگه دستغیب میاید با هم میگن چند روز دیگه کاروان فلانی هم میرسه «یَسْتَبْشِرُونَ» به هم بشارت میدهند خوش و بش میکنند. «فَرِحینَ» آل عمران/170 اصلاً فرح. شادند. واقعاً این زندگی است درست مثل زندگی که آدم وقتی میخوابه، خواب میبینه تو خواب میگه، میخنده، میآید، میره واقعاً زندگی منتها البته این یه زندگی افرادی هم هستند که نه برعکسش در مقابل اینها شکنجه دارند. منشاء دارند. و هر یک از این یه عواملی داره که در یکی از جلسهها صحبت شد که عوامل عذاب قبر بدرفتاری با همسر، عدم توجه به مسائل بهداشت آبروی مردم را ریختن یکی از عوامل فشار را روایت میفرماید که پیامبر اکرم(ص): «ضَغْطَهُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ کَفَّارَهٌ لِمَا کَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْیِیعِ النِّعَمِ»(عللالشرائع، ج1، ص309) فشار قبر به خاطر نعمتهایی که انسان ضایع میکند. همینطور سیب رو نصفش رو میخورن دور میاندازند باقیاش رو برنج را تا آخر نمیخوره زیادی میپزه نفله میکنه. نانواها جوری نان میپزن نصفش خمیره از آن ور دنیا گندم میاید این اینجا نفله میکنه.
من انشاءالله جز برنامه هام است که یکروز در تلویزیون دستهایی که برای یک کیلو نون درکارند بنویسیم. حدود 370 و چند گروه کار میکنند تا یک کیلو آرد تهیه میشد. 370 بیش از 370 رقم آدم. اینطور نیست که کشاورز این حدود تهیه بکند. این کشاورزش تراکتور میخواد در تراکتورسازی چند فرقه کار میکنند بعد تراکتورش گازوئیل میخواهد در تهیهی گازوئیل چند فرقه کار میکنند بعد کود شیمیایی. در کود شیمیایی چند فرقه کار میکنند. برای یک کیلو آرد بیش از 370 گروه کار میکنند این آردو میدن دست نانوا خراب میکند یا برنج رو میدن دست خانم خراب میکنه. یا آب رو بی خود مصرف میکنه. آب خورد نصف لیوان رو ریخت. امام فرمود اسراف کردی. فرمود چه کنم؟ فرمود این رودخانه است بریز توی رودخونه گفت خوب من این نصف لیوان آب رو بریزیم تو خشکی یا تو رودخونه چه فرقی میکنه. فرمود تو خشکی اسراف توی رودخونه اسراف نیست. امام رضا(ع) آمد دید یه نفر سیبی چیزی خورده نیمه خور کرده فرمود چرا نیمه خور میکنی؟ شما زیاد هستی افرادی ندارند. ما داریم دختر 13 ساله در جمهوری اسلامی راهنمایی که کفشش تا به تاست از فقر ما داریم پدری رو که اسم دخترهاشو دو شیفته مینویسه یکی صبح تا ظهر بره یکی ظهر تا شب. از ساعت 2 برنامه میزاره که اون زود برگرده بره لباسها و چادرش و کیفش رو بده به خواهرش بره. چه خبره فشار قبر مال کسانی است که ول خرجی میکنند من تضیعاً نعم. حدیث در بهار. داریم که «إِنَّ الْمَیِّتَ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ شَهِیدٌ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ فَإِنَّهُ حَیٌّ یُرْزَقُ»(المحاسن، ج1، ص164) کسانی که در راه خدا شهید میشوند که در برزخ زندگی خوبی دارند اما کسانی که شهید نمیشوند اما خط رو گم نمیکنند دست از رهبری حق برنمی دارند دست از نظام حق برنمی دارند. از ماشین پیاده نمیشن. مقاومت میکنند. اونها هم گرچه شهید نشوند اما بعد از مرگ زندگیشون در کنار سفرهی شهداست اینهم روایت داریم. گول خطوط دیگه رو نمیخورن یکی از کسانی که زندگی برزخیشون خیلی خوبه طلبه هاست حدیث داریم قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع: «مَنْ قَوَّى مِسْکِیناً فِی دِینِهِ ضَعِیفاً فِی مَعْرِفَتِهِ عَلَى نَاصِبٍ مُخَالِفٍ فَأَفْحَمَهُ لَقَّنَهُ اللَّهُ یَوْمَ یُدْلَى فِی قَبْرِه»(الصراطالمستقیم، ج3، ص57) افرادی هستند مسلمان هستند یا شیعه هستند اما استدلال ندارند یک طلبهای یا معلم تعلیمات دینی یا یه بازاریای، یه تاجری، یه کاسبی مییاد میگه آقا این اشکال جوابش اینه آخر اشکال مثل تیغ میمونه تیغ که میره تو پا تیغ کوچیکه. تیغ کوچیک وقتی رفت تو پایه آدم 80 کیلویی دیگه نمیتونه راه بره یعنی یه تیغ یک گرمی یه آدم 80 کیلویی رو از کار میاندازه. اشکال هم همینطوره گاهی یه اشکال میکنن تو مغز آدم فکر آدم رو عوض میکنن آدم به خاطر یه اشکال که تیغی میره تو مغزش اشکال که رفت تو مغزش دیگه پایش پیش نمیره. شبهه براش پیش میاید اشکال برایش پیش میاید دیگه مثل مَهی که میاید جلوی راننده یک مه یا یک گردابی که میاید جلوی راننده با اینکه پایه یک داره پشت کامیون نمیتونه گازش بده، نمیبینه. افرادی که بیایند تیغهای مغز مردم رو بکشن بیرون بگن آقا این اشکال جوابش اینه، جوابش اینه. یکی از حاجیهای ما رفت دیوار قبر پیغمبر رو ببوسه این آخوندهای وهابی که خوشبختانه همشون بی سوادند بعضی هاشون مایهای ندارند گفت آقا تو که دیوار قبر پیغمبر رو میبوسی مشرکی چون این سنگه، سنگ بوسیدن شرک آدم باید خداپرست باشه. بنده خدا ایرانی خوب از روی علاقه میبوسید نمیتونست جواب بده. آمد گفت چه کنم؟ گفتم بهش بگو که پیراهن یوسف هم پنبه است. اما قرآن میگه تو که سنتی هستی قرآن رو قبول داری شیعه و سنی هر دو قرآن رو قبول دارن. منتها وهابیها غیر از سنیها هستند سنیها هم وهابیها رو قبول ندارن گفتم تو که قرآن رو قبول داری. قرآن رو قبول داری. قرآن میگه پیراهن یوسف رو که پنبه بود انداختن رو چشم یعقوب کور بود خوب شد این پنبه است پیراهن پنبه است اما پنبهای که چسبیده باشه به بدن یوسف فرق میکنه با پنبهای که لباس دیگهای باشه این سنگ اما سنگی که کنار قبر پیغمبر فرق میکنه شما این قرآن اگه چرم رو آوردن جلد قرآنش کردن شما چرم رو میبوسی نه به خاطر چرمیش همین چرم کفشمون هم چرمی اما چرمی که جلد قرآن با اونی که کفش فرق میکنه. یه فلزّ کاسه شده یه فلزّ قپه شده رو دوش تیمسار. هر دو فلز منتها کاسه رو دور بندازی هیچ طوری نمیشه قپه را از روی دوش تیمسار بکشی 6 سال باید بروی زندان. به او بگو آقا ما دو مثقال فلز انداختیم دور. بابا فلزی اسمش قپهاش روی دوش تیمسار. این فلز با فلزی که توی آشپزخانه است فرق میکنه. این مقدار شعور نداره وهابی که این چرم قرآن و چرم کفش فلز و قپه.
داریم اگر کسی مسلمان بست ولی جواب استدال بلد نیست. یکی بیاد اون رو کمکش کند اگر همچنین سئوال کردن همچنین بگو در مقابل این تک، پاتکش اینه. کسانی که مسلح کند به هر بهای علمی اینها هم زندگی شیرینی خواهند داشت و همچنین داریم «مَنْ أَتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تَدْخُلْهُ وَحْشَهٌ فِی الْقَبْرِ»(کافی، ج3، ص321) کسی که در نماز رکوعش رو خوب انجام بدهد وقتی در برابر خدا خم میشود همچنین با عشق خم بشه نه زورکی. چون حدیث داریم چنان رکوع کنید که اگر آب باران چکید روی کمرتون همونجا وایسته یعنی نه همچین باشه که بیاید رو به پایین نه همچین باشه که بره رو به کله. خم شدن در این حد باشه. رکوع عاشقانه. چون بعضی آمدند نماز خواندند عوض سجده چنان سجدهها را تند تند انجام میدادند که حضرت نگاهش کرد فرمود اگر این با این نمازش بمیره وضعش خراب است. «مَنْ أَتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تَدْخُلْهُ وَحْشَهٌ فِی الْقَبْرِ» امام باقر(ع) فرمود کسی که رکوع خوب انجام بدهد نمازش خوب باشه عجله نکند، توجه قلبی داشته باشد، این وحشت قبر نداره. و روایاتی داریم که پیغمبر فرمود کسی که من و اهل بیت من رو دوست داشته باشه حبی وحب اهل بیتی علاقهای به خاندان عصمت وطهارت. علاقهای به زهرا علاقهای به حسین، علاقهای به مهدی، علاقه اینها هم زندگی را روشن میکنه. مهر و علاقه منتها علاقهای که دنبالش کشش باشهها. علاقهای که دنبالش عمل هم باشه ما داریم افرادی که ایام عاشورا پیراهن سیاه میپوشند، سینه هم میزنند، علاقه به امام حسین هم دارند، خرج هم میدهند، نماز هم نمیخوانند. علاقهای که دنبال علاقه کشش باشه. او علاقهها هم در 8 جای خطرناک نجات بخش است.
پیغمبر 3 گروه از زنها عذاب قبر ندارند. 3 رقم زن بعد از مردنش راحت است. یک زنی که. و در قیامت با فاطمه زهرا با هم زندگی میکنند همسایهی زهرا هستند در جوار زهرا هستند او 3 رقم خانم که زندگی بعد از مرگش شیرینه اینه. 1- پیغمبر فرمود زنی که با فقر و تنگدستی شوهرش بسازه. درآمد شوهرش کم است سربه سر شوهرش نگذارد. 2- زنی که با بد اخلاقی شوهر گاهی شوهر فقیر نیست پولدار. اما هم پولدار هم بداخلاق. اگر پول نداره با بی پولیش بسازه اگر بداخلاق است با خلقش صبر کند. میگن یه طلبه رفت یه جایی سخن را نی میکرد هر سال میرفت تبلیغ هیچ کس پولش نمیداد. یکروز خسته شد به مردم گفت که مدرس ما در حوزهی ما گفته که میروید تبلیغ کنید پول نگیرید از مردم اما به شما هم گفته که پول ندهید. حالا به ما هم گفتند نگیرید به شما هم گفتند ندید. گاهی وقتها به یه کسی میگویی قابل نیستم میگه خودش گفت قابل نیستم بابا ما گفتیم قابل نیستم اما نگفتیم راستی راستی قابل نیستم. یکی از طلبهها میگفت وارد مسجد شدیم مردم تک و توکی دارند نماز میخواندند. ما هم وارد شدیم نماز بخونیم. یه نفر اومد گفت آقا اجازه میدهید بیاییم پشت سر شما نماز بخوانیم میگفت ما تواضع کردیم گفتیم بنده که قابل نیستم تا ما گفتیم ما قابل نیستم یک مرتبه دیدیم با صدای بلند گفت آقایون، آقا میگه من قابل نیستم نمازتون رو فرادی بخونید. اِ بابا ما گفتیم قابل نیستم نه اینکه تو حالا توبوق کنی عرض کنم که گاهی وقتها این طوری است حالا اگر اسلام میگه زن خوب زنی است که با بداخلاقی شوهرش صبر کند معناش این نیست که مردها حق بداخلاقی دارند. مرد توی خونه حق حکومت دارد نه تحکّم. لابد میدونید فرق بین حکومت و تحکّم چیه. مرد توی خونه «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» نساء/34 مرد توی خونه حق حکومت دارد نه حق تحکّم حکومت یعنی خیر اندیشی مدبّرانه تحکّم یعنی زورگویی و قلدری. میگه چون مردم تو باید مطیع باشی نخیر. تو مردی ولی هیچ حق زورگویی نداری یه وقت میگه خانم صلاحت نیست اگر این کار را بکنی به این دلیل این طوریه حکومت یعنی با برنامه حرف خوب زدن تحکم یعنی با قلدری حرف زور زدن مرد توی خونه حکومت دارد نه تحکم به بعضیها میگن حکومت داری این عوض حکومت تحکم میکنه میگفت فرق بین استبداد و ولایت فقیه چیه؟ ولایت فقیه که میتونه هرچه فقیه بگه انجام بده حکومت شاه و استبداد که هرچی شاه میگفت پس فرق بین فقیه و شاه چی شد؟ گفتیم فقیه را مردم انتخاب میکنند. 1- یعنی مردم گاهی میگویند روح منی خمینی بت شکنی خمینی تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست رهبر و فقیه را مردم انتخاب میکنند. 1- دوستش دارند. 2- عادلش میدانند. 3- شاه رو نه مردم قبولش دارند 1- نه دوستش دارند. 2- نه عادل.
میگفت فرق بین شهر و روستا چیه؟ میگفت در شهر هرچی میخواهی هست و در روستا هرچی میخواهی نیست. درست حرف نفوذ داره حرف شاه نفوذ داره حرف فقیه هم نفوذ داره منتها فرق بین نفوذ عادل با نفوذ فاسق. نفوذ محبوب با نفوذ منفور. نفوذ زاهد و نفوذ مسرف. علاوه بر کسی که منتخب مردم باشه عادل باشه زاهد باشه بله ولایت فقیه هم هرچه گفت ما باید تسلیم بشیم. منتها تسلیم ولایت فقیه عبادت است. تسلیم زور جنایت. قرآن میگه پدرش را درآوردیم به خاطر اینکه «وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبَّارٍ عَنیدٍ» هود/59 به خاطر اینکه تسلیم زور شدند بسیار خوب مسئلهی دیگر زنی که مهریهی خودش را به شوهرش ببخشه به شرطی که البته شوهرش هم باوفا باشد افرادی هستند باوفا اگر زنشون مریض شد پای زنشون وامی ایستند زود نمیروند زن بگیرن یا زن باوفا باشه البته وفا باید خیلی مشکل است تبلیغ بعضی زنهای شهدا یا بعضی زنهای غیر شهدا مثلاً شوهرش یا شهید شده یا از دنیا رفته دیگه ازدواج نمیکنند.
می گن خانم تو جوانی صلاح خودت و بچه هات نیست که تا آخر عمر بی شوهر بمونی خوب آمدن خواستگار اگر دین و تقواش رو قبول داری میگه نه من میخواستم نسبت به شوهرم وفادار باشم از جاهایی که وفا رو زنها نفهمیدند اینجاست خیال میکنه ازدواج نکرده وفادار است. یا گاهی وقتها میگن آدم باید وفادار باشه حداقل یه ده سال یه سال نه هیچ وفا نیست. اما این وفا نیست که زن جوان ازدواج نکنه با داشتن خواستگار خوب اسمش هم بگذارد وفا این وفا نیست این هوی و هوس است در عالم برزخ یک سری چیزها برای دیگران فایده دارد مثلاً کسی نماز بخونه روایت داریم افرادی نماز میخونند میگن خدا ثواب این دو رکعت نماز رو مال روح فلانی طرف در فشار است در عالم برزخ در اون زندگی یک مرتبه براش رفاهی پیش میاید میگن این رفاه مال او هدیهی اون آقاست.
صدقه دادن، نماز خواندن، به نیابت کسی حج رفتن اینها همه وصیت چقدر خوشحال میشه و داریم همین طور که زندهها رو براش هدیه ببری شاد میشه برای مردهها هم هدیه ببری شاد میشود و اونها هم منتظر هستند و روایاتی داریم شب جمعه روح افراد منتظرند که از بستگان خیری برسه.
از امتیازات اخلاق اسلامی بر اخلاق غربی طرف که مرد انگار یه قاتل مرده جنازهی پدرش رو میده به دولت، دولت هم یه کوره داره میسوزونه، جنازه رو میداد توی کوره از اون ور خاکسترش رو توی قوطی میکنه مثل قوطی کمپوت پشتش مینویسه اونوقت یه قطعه زمین دارند دو سه تا قوطی کمپوت توشه اونوقت قوطی کمپوت پدرش رو میذاره بغل قوطی کمپوت مادرش یعنی تمام امواتش رو گرد استخوان میکنه امواتش رو میسوزانند گردش روتوی یه قوطی میکنند و بعد هم مرد که مرد اصلاً هیچ مسئلهای به نام خیرات، هدایا، اشک، سوز، عاطفه اصلاً چیزی به این مفاهیم دین و فرهنگ در دنیای غرب وجود نداره.
بسیار خوب یکی از مسائل، مسئلهی حساب است. در قرآن حدود 40 بار اسم حساب برده شده، حالا مسئلهی حساب رو من تیترهاش رو مینویسم سعی میکنم در دو سه دقیقه فشرده سیمای حساب رو بگم ان شاءالله یه صلوات هم بفرستید خوب حساب از همه چیز از همه کس حساب سخت، حساب آسان، بی حساب به بهشت بی حساب به دوزخ در قیامت از همه سئوال میکنند «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلینَ» اعراف/6 ما هم از مردم سئوال میکنیم هم از انباء هم مردم هم انبیاء «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلینَ». از همه چیز سئوال میکنند «وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» نحل/93 از هرچی که عمل میکنید از همه حالات سئوال میکنند قرآن میفرماید که «وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّه» بقره/284. ان تبدوا یعنی اگر کار علنی کنی «أَوْ تُخْفُوهُ» مخفی کنی اگر آشکارا انجام بدهید یا مخفی حساب هست حالا در هر کجا عملی انجام شد حساب است. «یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فی صَخْرَهٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطیفٌ خَبیرٌ» لقمان/16 لقمان به پسرش میگه پسر جان کاری انجام بده تو آسمان باشه یا تو زمین، تو عمق دریا باشه یا تو اوج آسمان فرق نمیکنه از همه کس در هر کجا از همه چیز در هر حال همهی اینها آیه داریم. 4 رقم حساب داریم بعضیها حسابشون سخت حساب سخت «وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ» رعد/21 یا قرآن میگه «فَحاسَبْناها حِساباً شَدیداً» طلاق/8 بعضیها حسابشون شدید خیلی سخت حساب میشن. خیلی خدا مته به خشخاش میذاره و مورو از ماست میکشه خوب ساعت 8 چه کردی؟ ساعت 9 چه کردی بابا ولم کن ساعت 10 چه کردی. بعضی مردها رو دیدی پول به زن هاشون میدهند میگه خوب 7 زارش دوم میگه کبریت خریدم میگه 5 زارش رو صدقه دادم میگه 15 زارش رو همینطور افرادی خیلی سخت حساب میکشند از افرادی خداوند سخت حساب میکشه، از افرادی خدا آسان حساب میکشه، میگه حساب من یسیرا. خیلی حسابشون آسان است. افرادی رو خدا سخت بهشون میگیره افرادی رو خدا شل بهشون میگیره، افرادی هم بی حساب به بهشت میروند افرادی هم بی حساب به جهنم میروند این سیمای بحث حساب است منتها اینها توضیح میخواهد.
حالا شما حسابت چه جوریه؟ حدیث داریم کسانی که تو دنیا با مردم سخت بگیرند خدا هم روز قیامت با اینها سخت میگیره البته مال خودت رو باید سخت بگیریها در مال خودت نه که مال دوست رو چون گاهی وقتها افرادی از یه جایی جمع میکنند از یه جایی خرج میکنند کسی اومده بود پهلوی یه آقایی میگفت آقا ما یه جنسی رو دولت بهمون داده فعلاً 40 تومان بفروشیم این 40 تومان رو ما پهلوی خودمون 100 تومان میفروشیم میگن خواهیم داد به واسطها 100 تومان بخورند. 100 تومان رو خودمان میخوریم اجناس دولتی رو که ما باید ارزان بفروشیم خودمون گران فروختیم منتها پولش رو در راه خیر خرج کردیم خوب تو اجازه داشتی این کار رو بکنی یا نه اگر قاضی میگرفتت میگفت مگر نمیگفت دولت به شما نگفت که این رو این قیمت بفروش چرا آقا ما درست است یه سودی گرفتیم اما سودش رو در راه خیر خرج کردیم میشه این کار رو کرد؟ من خودکار نهضت سوادآموزی رو میخرم 60 زار بعد بفروشم 2 تومان هر خودکاری 14 تا سود بعد هم شب عید به همهی آموزشیارهای نهضت سوادآموزی یکی 1000 تومان عیدی بدهم خوب این میگن امام صادق یکی رو دید رفت دکان نانوایی 2 تا نان دزدید رفت دکان انار فروشی 2 تا انار دزدید رفت به یه فقیر داد گفت چه میکنی گفت: ثواب میکنم گفت چه میکنی؟ گفت: 2 تا انار 2 تا گناه 2 تا نون 2 تا گناه 2 تا اون و 2 تا اون 4 گناه گرفت 4 تا رو دادم به فقیر قرآن میگه هرکس کار ثواب بکنه 10 برابر ثواب است. چهار ضرب در ده 40 تا 4 تا گناه ازش کم میشه 36 تا میمونه. اما گفت شنیدی کار خیر یکی 10 تا اما «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» مائده/27 از افراد متقین خدا کار رو قبول میکنه اگر کار خلاف باشه که قبول نمیکنه که خیلی وقتها پول ما الکی خرج میکنیم. انقدر ما ماه رمضان ده هزار تومان پول خرج میکنه افطاری میده در حالی که خمس نداده و اگر کسی عمری افطاری بده ولی خمسش روزه گیر است روز قیامت آقا دست آدم خون میشه میگه آقا یه پارچه سفید بیار من بینم شما میروی لحاف کرسی میآوری نمیخواهم گاهی یک خورده پارچه میخوام ده تا لحاف کرسی نمیخوام گاهی 2 هزار تومان خمس واجب است 100 تومان افطاری. . .
من نماز صبح نمیخونم عوضش شب تا صبح عبادت میکنم نمیخواهم خدا به شیطان گفت به آدم سجده کن گفت خدایا من این سجده به آدم رو نمیکنم اما تا دلت بخواهد سجده میکنم فرمود: او کاری که من میخواهم انجام بده. افرادی حسابهای مختلف دارند کسانی که در دنیا بداخلاق و تنگ نظرند نمیگذرد، افرادی که نمیگذرند خدا هم نمیگذره افرادی که میگذرند خدا هم میگذرد.
ادامه بحث ادامه خواهد داشت ان شاءالله ادامهی بحث در جلسهی دیگر خدایا این حرفها رو میزنیم ولی دیر یا زود باید وارد عالم برزخ بشویم و نمیدونم که کی هست خدایا زندگی ما را جوری قرار بده جوری فکر کنیم، بگیم، عمل کنیم جوری رفتار و کردارمون باشه که هم در زندگی دنیا سعادتمند باشیم هم در عالم برزخ کنار شهدا باشیم هم روز قیامت در برابر حساب ما شرمنده نشویم. الهی آمین رهبر ما، امت ما، کشور ما، عقاید ما، ناموس ما، نسل و ذریهی ما، مرز و بوم ما، حفظ بفرما.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
معادشناسی – 19،زندگی برزخی -2
بسم الله الرحمن الرحیم