الحمدلله رب العالمین و صل علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
امسال ماه رمضان 83 در استان کهکیلویه خدمت شما عزیزان هستیم، هر جلسه گروهی میآیند و بحثی داریم موضوع ما هم آیات قرآنی است که ذیل آن حدیث داریم این اشارهاش به اهل بیت است در قرآن آیهای داریم که میفرماید «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» البقره/185 این عسر و یسر را میدانید یعنی چه، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» الشرح/5 «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» الشرح/6(عسر) یعنی سختی(یسر) یعنی آسانی، اسلام دین آسانی است، در سراسر اسلام هر جا نگاه میکنید آسانیها میبینید.
خدا اراده کرده که کار شما آسان باشد خدا نمیخواهد که شما به دردسر بیفتید هر کجا هم دردسر است خودتان خودتان را به دردسر انداختهاید از طرف قانون خدا دردسر نیست. «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الشَّهْرَ» هر که توی ماه رمضان بود «فَلْیَصُمْهُ» روزه بگیرد «وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ» اگر کسی مریض بود یا مسافر بود «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» روزهاش را بخورد چند روز بعد قضا کند «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» خدا میخواهد کارتان آسان باشد، نمیتوانی روزه بگیری بخور، مریض میشوی بخور، «وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» خدا که نمیخواهد شما را به دردسر بیندازد.
1- آسانی زندگی در سایه حکومت اهل بیت
این آیه موردش مال ماه رمضان است اما امام میفرماید غیر از این، شما اگر رهبرانتان. . . امام باقر(علیه السلام) فرمود(الیسر امیرالمومنین) اگر رهبرتان علی باشد کارهایتان آسان میشود اگر رهبرتان علی بن ابی طالب نباشد کارهایتان سخت میشود، یعنی این آیه که در آیـﺔ روزه گرفتن است امام میفرماید بالاتر از این مال رهبری است حالا من در اینجا میخواهم مقداری صحبت کنم که اگر واقعاً رهبر، رهبرِ حق باشد چقدر کار مردم آسان است. اول رهبر حق را چون مردم دیدهاند زندگیاش ساده است این خیلی. . . امیر المومنین میفرماید. . . ببخشید امام باقر(علیه السلام) میفرماید(یسر) حضرت علی است و(عسر) دیگران، اگر حکومت دست حضرت امیر باشد کارها آسان میشود خوب، میخواهید شروع کنید، الان مشکلات مردم چیه؟ وقتی حضرت علی و کسانی که در خط علی(علیه السلام) هستند حکومت را داشتند زندگی خودشان اشرافی نیست زندگی خودشان که اشرافی نبود و ولخرجی نبود مالیات هم از مردم گرفته نمیشود یا کم گرفته میشود چون عیاشیها سفرهای. . . شما نمیدانید که چقدر ولخرجی میشود اگر حکومت دست علیها باشد و آنهائی که خون علی توی بدن آنها است، البته من نمیگویم که ما حضرت علی هستیم این وسط ما نرخ تعیین نمیکنیم فاصلـﺔ ما با حضرت علی. . . ما ادعا نمیکنیم منتهی میگوئیم ما شاه نیستیم نمیخواهیم بگوئیم ما علی هستیم از رژیم شاهنشاهی بیرون آمدهایم تا حکومت حضرت علی هم فاصله زیاد است منتهی حرکت بزرگان ما سمت و سوی آن را دارد حالا شما نگاه کنید خانـﺔ امام با خانـﺔ شاه، لباس امام با لباس شاه، خوراک امام با خوراک شاه، تشکیلاتی که دور امام است با تشکیلاتی که دور شاه است، اگر یک استاندار زندگیاش ساده باشد پولی که خرج استانداری میکند چهار تا مشکل دیگر را حل میکند اما اگر استاندار خون شاه توی بدنش بود هر چه هم پول برای مردم بیاید خرج خودش میکند اگر زندگی آسان باشد، امیرالمومنین معلم بشر بود مفت، الان اگر به کسی بگوئی یک میخ بکوب تا اضافه کار به او ندهی نمیکوبد میگوید ماموریت اضافه کار خارج از مرکز، در زندگی اگر خط علوی حاکم باشد کار مردم آسان میشود.
2- مشکلات ازدواج، دوری از راه اهل بیت
ازدواج، حالا جوانها هم اینجا نشستهاند و پای تلویزیون هم عدهای دختر و پسر هستند من خیلی نمیتوانم باز کنم همینطور در نیم دقیقه میگویم و میروم هر که میفهمد میفهمد، همه میفهمند منتهی صلاح نیست که تلویزیونی بشود یکی از مشکلات مهم مملکت ما مشکل ازدواج است غول شده است غول، چرا؟ برای اینکه از خط اسلام جدا شدهایم توی مسائل ازدواج ما توی صد تا کار ما فقط صیغـﺔ عقد آن مانده که اسلامی است. بله برون آن، قولهایی که داماد دروغ میگوید، قولهایی که عروس دروغ میگوید، کلاهبرداریهایی که میکنند، توقعات نابجایی که دارند، توقع عروس از داماد، توقع داماد از عروس، وقتی زهد و قناعت رفت میگوید خانـﺔ شخصی نیست من ازدواج نمیکنم، تا میرود خانـﺔ شخصی پیدا کند سن داماد از بیست سال میرود چهل سال چرا؟ برای اینکه انسانیت او فدای آجر شده چون زندگی ساده نیست. . . قدیمها توی یک خانه بودند توی هر اتاقی هم یک خانواده زندگی میکرد الان خانـﺔ دربست میخواهد خانـﺔ دربست که آمد سن ازدواج عقب میافتد حضرت امیر روی خاک مینشست. یکی از اسمهای حضرت امیر میگویند ابو تراب یعنی روی خاک مینشست خانم میگوید اه! من تا لیسانسم را نگیرم همسر قبول نمیکنم خوب حالا که چی؟ اگر از حضرت امیر بپرسید میگوید اولین خواستگار که برای دخترت آمد اگر خواستگار عیبی ندارد دین و اخلاقش را میپسندی رد نکن حالا یا دوچرخه دارد یا ماشین اگر رزق عروس باشد کار میکند دوچرخهاش ماشین میشود اگر رزق عروس هم نباشد ماشین سوپر دولوکسش میافتد توی دره داماد سوار دوچرخه میشود، شما ازدواج را بخاطر ماشین و دوچرخه عقب نینداز مشکل ازدواج، مشکل مهریه، مشکل تحصیلات، واقعاً دانشگاهای ما. . . من حالا اجازه بدهید این را بگویم دانشگاهای ما نمیتوانند، البته بعضی جاها نمیتوانند هر کجا نمیتوانند مخلصیم اما خیلی جاها میتوانند، دانشگاهای ما نمیتوانند هر دختر و پسری قبول شد توی شهر خودش برود دانشگاه از اینطرف ایران دختر میرود آنطرف ایران از آنطرف ایران پسر میآید اینطرف ایران در حالی که توی شهر خودش هم آن رشته هست چقدر دردسر است.
اگر خون علی بن ابی طالب توی بدن باشد قرآن بخوانم، به این آیه عمل کنیدای خدا مجلس هفتم بیاید این کار را بکند تمام قوانینی که برای مردم عسر است، چون خدا میگوید «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» سرفصل هر قانون. . . هر قانونی که مشکل درست کرده آن قانون را حذف کنند.
3- ازدواج دائم و موقت، هر کدام به جای خود
افرادی هستند نمیخواهند زندگی ابدی تشکیل بدهند دانشجو است میرود خارج یا میرود داخل شغل گیر او میآید نمیآید واقعاً آیندهاش را نمیداند نمیتواند تشکیل زندگی بدهد چون تشکیل زندگی برنامه ریزی حسابی میخواهد نمیتواند تشکیل زندگی بدهد ولی الان هم نیاز به همسر دارد چه دختر چه پسر امام باقر فرمود «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» یعنی اگر امام علی حکومت دستش باشد و الان هم اگر کسانی که خون امام علی توی بدنشان است حکومت دستشان است آسان میکنند قصه را، «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» آسان میکنند ازدواج موقت، ازدواج دائم، کسانی که میتوانند برنامـﺔ دراز مدت داشته باشند ازدواجشان دائم کسانی که نمیتوانند تصمیم تا آخر عمر بگیرند ازدواج موقت دانشجو است پنج سال رفته خارج میخواهد درس بخواند نه فعلا میتواند زن خارجی بگیرد یک مشکل دارد نه زن داخلی میتواند بگیرد که پنج سال آنجا باشد این زن هم اینجا خودش نمیداند آخرش چی میشود، یک جوان عزب در خارج با این همه فتنه و فساد بسیاری گفتهاند بابا برنامـﺔ دائم ازدواج دائم، برنامـﺔ موقت ازدواج موقت، ازدواج موقت را امیرالمومنین حلال کرد یکی دیگر آمد گفت حرام میکنم، از افتخارات ماست، در آینده بشر سرش به سنگ خواهد خورد راسلی که دین نداشت مسلمان نبود و اصلاً خدا را هم قبول نداشت راسل میگوید چارهای برای بشر نیست جز اینکه کنار ازدواج دائم ازدواج موقت را هم بپذیرد آنکه دین را ندارد اینرا میگوید. آسان کنید کارها را، مسکن را میشود آسان کرد، مهریه را میشود آسان کرد، دانشگاه آزاد یکسری کارها را آسان کرد اما خودش هم یک مشکلات دیگر دارد مشکلی که حل کرد اینست که دانشجو چه سنی داشته باشد که ازدواج کند الان دیگر سن نیست دانشجو حتماً باید چه روزی بیاید دانشگاه نه دانشگاه آزاد جمعهها هم باز است یعنی راه تحصیل را. . . سن را برداشت مکان را برداشت زمان را برداشت این کارهای خوب دانشگاه آزاد باز یک مشکل دیگر پیدا شده مثلاً فرض کنید که ممکن است یک مشکلات دیگری وجود داشته باشد یک دختر از اینطرف ایران میرود آنطرف ایران و حال آنکه توی شهرش هم همان رشته هست اما اگر آن رشتهها هست. . . ما اگر قانع بشویم کشور پنجاه میلیونی که چیزی نیست چین کشور یک میلیارد و چند صد میلیونی را اداره میکند کافر هم هست آنوقت ما مسلمان با داشتن امیرالمومین کشور پنجاه میلیونی توی آن بمانیم؟ نه آقا خودمان، ما گیر شرق گاهی هستیم گیر غرب گاهی هستیم آنکه از همه مهمتر است اینست که ما خودمان گیر خودمان هستیم این همیشه گیر هستیم.
مشکلاتی که داریم مشکلات درونی، مشکلات بیرونی، مشکلات درونی حرص، دارد حرص میزند، ترس، مشکلات بیرونی حسادت مردم، تهدید، توقع، مشکلات حکومتی قوانین دست و پا گیر.
4- خاطرهای از حضرت آیـت الله گلپایگانی
خدا رحمت کند آیت الله العظمی گلپایگانی را یک پسر پانزده ساله بودم از کاشان رفتم قم طلبه شدم رفتم خدمت ایشان گفتم آقا میخواهیم طلبه بشویم شما یک اتاق به ما بدهید حجره مدرسـﺔ علیمه آیت الله العظمی گلپایگانی زمان آقای بروجردی هم بود، یک نگاهی به من کرد و گفت چی میخوانی؟ گفتم من یکسال طلبـﺔ کاشان بودهام حالا سال دوم من است یک خورده نگاه کرد و گفت ما نمیتوانیم به شما اتاق بدهیم گفتیم چرا؟ گفت ریش نداری، عمامه هم نداری، لمعه هم نمیخوانی، آخر لمعه طلبهها سال چهارم پنجم که میرسند به کتاب لمعه میرسند نه لمعه میخوانی یعنی نه سواد داری، نه ریش داری، نه عمامه، گفتم پس چه کنم؟ گفت برو کاشان درس بخوان بعد بیا قم درس بخوان. من یک چیزی برای ایشان گفتم ایشان خندید و سه تا قانونش را برداشت گفتم کاشان ما یک کسی کثیف بود لخت شد برود حمام تا لخت شد بدنش کثیف بود و سیاه بود همه اِه اِه گفتند ایشان ناراحت شد دیگر نرفت تو، لباسهایش را پوشید و آمد بیرون گفتند چرا نمیروی حمام گفت میروم حمام بعد میآیم حمام کثیف بودم که آمدم حمام دیگر چرا اِه اِه گفتید حالا شما هم اینطور میگویی که برو کاشان درس بخوان بعد بیا قم درس بخوان من آمدهام درس بخوانم حالا ریش ندارم عمامه ندارم خوب بعداً ریشم در خواهد آمد ایشان خندید و گفت خیلی خوب ما یک کاری میکنیم ما رفتیم مدرسه بعداً مسئله ریش حل شد و عمامه هم حل شد و لمعه هم حل شد یعنی واقعاً به اینجا رسیدند که این قانونها قانونهای دست و پا گیر است ما یکسری قانونهایی داریم که قانون. . . میگوید اگر رهبرتان امام علی باشد کارتان آسان میشود «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» البقره/185 خدا میخواهد آسان باشد خودت خودت را گیر گذاشتهای مهمانی ساده هر شب میشود افطاری داد مکه مهمانیها و افطاری هایش خیلی آسان است یک پلاستیک مقداری شیر برنج و خرما افطار میکنند اینجا ظرفهای مربا ظرفهای ترشی، نانهای مختلف، خورشتهای مختلف، افطاری یک پروژهای شده که انسان باید دو سه ماه کوپن مرغش را جمع کند اگر کوپنی است، کوپنی که بود، چون چند سال پیش یک کسی به من گفت آقا کوپن مرغ هم گرفتهام میخوهم مهمانی کنم باید حقوقش را بگیرد اول ماه افطاری بدهد چون وسط ماه حقوقش تمام میشود مهمانی را آسان بگیریم، ازدواج را آسان بگیریم، گیر ندهیم.
امام علی(علیه السلام) به کسی باج نمیدهد اما اگر غیر علی بود میخواهد که به دیگران باج بدهد، چون میخواهد به کسی باج بدهد پس باید از فقیرها بگیرد که به ابرقدرتها باج بدهد اگر حکومت دست آدم اهل بود از فقیرها نمیگیرد باج نمیگیرد به بزرگها هم باج نمیدهد، اما اگر حکومت غیر امیرالمومنین ها، البته امیرالمومنین یکی بیشتر نیست غیر کسانی که خون علی و فکر علی توی فکرشان است غیر از آنها حکومت کنند برای اینکه حکومت خودشان را حفظ کنند الان داریم کشورهای زیادی برای اینکه حکومتهای خودشان را حفظ کنند به ابرقدرتها باج میدهند و چون میخواهند باج بدهند از فقرا باج میگیرند از اینها میگیرند که به آنها بدهند وقتی میروند باج بدهند زندگی تورم پیدا میکند حالا من یک خورده راجع به عسر و یسر یک چیزهایی برایتان بگویم.
5- عسر و حرج در احکام دین راهی ندارد
قرآن میفرماید «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» الحج/78 آیـﺔ قرآن است در دین شما حرج و سختی نیست اصلاً یکی از اهداف انبیاء این است که میفرماید پیغمبرها آمدند «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» /157 انبیاء یکی از کارهایشان این بود که قوانین دست و پا گیر آداب و رسومات دست و پا گیر را حذف کردند «وَلِأُحِلَّ لَکُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَیْکُمْ» آل عمران/50 پیغمبر آمد گفت من آمدهام کارهایی که خودتان بر خودتان حرام کردهاید من آن کارها را از روی دوشتان بردارم. به حاجیها میگوید مکه که میروید روز عید قربان گوسفند بکشید چی بکشیم؟ میگوید «فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنْ الْهَدْیِ» هر چی برای شما آسان است آسان است، شتر بکش، نداری گاو بکش، گوسفند بکش، گوساله بکش، نداری بز لاغر بکش، «فَمَا اسْتَیْسَرَ» یعنی هر چه آسان است.
6- تکلیف الهی به میزان توان است
دو تا آیه توی قرآن داریم یکجا میگوید که. . . معمولاً مردم ایران یکیاش را حفظ هستند یکیاش را کمتر حفظ هستند یا حفظ نیستند یک آیه داریم «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نفسا الا وسعها» البقره/286 عرض کردم اینرا ایرانیها خیلی بلد هستند، یک آیـﺔ دیگر هم هست «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نفسا إِلَّا مَا آتَاهَا» الطلاق/7 دو تا آیه است «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نفسا الاوسعها» یعنی خداوند به کسی تکلیف نمیکند مگر به مقدار وسعش، چقدر جان داری، چقدر توان داری، «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا» یعنی خدا تکلیف نمیکند مگر به مقداری که پول داری، چقدر جان داری، چقدر پول داری، گاهی آدم جان دارد پول ندارد گاهی پول دارد جان ندارد، میگوید چقدر جان داری چقدر پول داری، من نمیخواهم به تو سخت بگذرد.
آقا یکی از مشکلات این است که از مردم چک میگیریم مردم نمیتوانند بدهند زندانش میکنیم مشکل زندان، آنوقت زندان هم که رفت خرج زندان را هم باید از همین مردم بگیریم از مردمی که گناه نکردهاند بیرون زندان زندگی میکنند از این مردم باید مالیات بگیریم بدهیم به آنهایی که جرم دارند مالیات. . . یعنی از بی گناه میگیریم برای خرج گناهکار آن چاقو کشیده آن دزدی کرده آن فساد کرده میگیریم آنرا زندان میکنیم بعد دهها و صدها میلیون تومان خرج زندان است از آدمهایی که گناه نکرهاند مالیات میگیریم برای خرج گناهکار خوب حضرت امیر میگوید چه؟ میگوید بسم الله الرحمن الرحیم این آقا چرا زندان است؟ این گروه چکشان برگشته، قرآن میفرماید «فَنَظِرَهٌ إِلَى مَیْسَرَهٍ» البقره/280 اگر کسی چکاش برگشت صبر کنید تا پولدار بشود حق ندارید بدهکار را بخاطر پول زندان کنید آقا سوء استفاده میکنند قرآن میفرماید «فَرِهَانٌ مَقْبُوضَهٌ» البقره/283 از اول یک ضامن را رهنی بگیر تا اگر این سوء استفاده کرد ریش ضامن گرو باشد، آقا چاقو کشیده، قرآن میفرماید «جَزَاءُ سَیِّئَهٍ بِمِثْلِهَا» یونس/27 چاقو کشیده یا او را ببخش یا به همان مقداری که چاقو کشیده به روی او چاقو بکش چرا بروی زندان من خرجی تو را بدهم؟ اینجای من را تیغ کشیدهای یا میبخشم یا تیغ میکشم برو درمان کن به خرج خودت، تو اینجای من را تیغ میکشی خون میآید بعد زندان کنم مردم بی گناه که چاقو کش نیستند باید خرج چاقو کش را بدهند. آقا راننده تصادف کرده خوب عمداً که نکشته، کسی اگر تصادف کند بزند و کسی را بکشد این باید دیه بدهد دیه را اگر دارد یک جا بدهد اگر ندارد قسطی میدهد چرا بروی زندان خرجی تو را من بدهم، الله اکبر یکوقت امام، بزرگها یادشان هست نوجوانها چون ده سیزده سال است که امام مرحوم شده. . . امام اواخر عمرش مرتب میگفت اسلام ناب اسلام ناب اسلام آمریکایی میگفت دو تا اسلام داریم اسلام ناب اسلام آمریکایی ما میگفتیم اسلام ناب چیه؟ حالا آدم هی میرود جلو یک خورده به حرف امام نزدیک میشود اسلام ناب اگر پیاد بشود بسیاری از مشکلات حل میشود.
قرآن میفرماید «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا» الأنفال/66 ماه رمضان همینطور که خوردن حرام است نوشیدن حرام است آمیزش جنسی عروس و داماد زن و شوهر هم حرام است در روز حرام است، قبلاً هم روز حرام بود هم شب، یک ماه برنامـﺔ همخوابی ممنوع بود، خوب بعضی از مسلمانها نمیتوانستند تحمل کنند دست درازی میکردند به همسرشان آیه نازل شد خیلی خوب حالا که نمیتوانید خودتان را نگه دارید من برداشتم تعاونی حساب کردم که مشتری شوید لااقل روزها دست درازی نکنید آنوقت آیه نازل شد «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا» الأنفال/66 خداوند میدانست که شما نمیتوانید خودتان را نگه دارید خدا کوتاه آمد این هم یکی.
7- گشایش و آسانی در سایه تقوای الهی
«وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا» الطلاق/4 کسی که تقوا داشته باشد خدا تاب را از زندگیاش باز میکند آدمی که تقوا داشته باشد خدا گرههای کور را از زندگیاش باز میکند ما در فقهمان یک مشت قاعده داریم این قاعدهها همهاش یعنی اینکه گیر نکن، مثلاً داریم قاعده سوق قاعده بازار میدانید چیه؟ یعنی اگر یک چیزی را از بازار مسلمانها خریدید دیگر ور نرو، تحقیق نکن، هر چی توی بازار است انشاالله درست است نگو آقا این قالی را که خریدم نگو آقا این قالی فروش قالی را از کجا آورد؟ ببخشید قالی را از کجا آورده اید؟ به تو چه که از کجا آورده ام، اینجا مغازه من است قالی را بخر و برو شما حق تجسس. . . از بازاری تجسس نخواهید به تو چه، قاعده ید. . .
تذکر دادند که من آیه را اشتباه نوشته ام(وسعها) را ننوشتهام «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا وسعها» این وسعها را من بنویسم چون بعضیها پای تلویزیون مینویسند «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ» باز «نَفْسًا» تشکر، حالا این اشتباهات که خوب است من اشتباهات بزرگی کردهام یکبار توی عاشورا گفتم شمر علیه السلام! آدم اشتباه میکند خیلی از شما دو شاخ تلفن را توی برق میزنید دو شاخ برق را توی تلفن میزنید. خوب. . .
خدایا همـﺔ اشتباهات ما را ببخش و بیامرز(الهی آمین).
هر چی از آن که قابل جبران است توفیق جبران مرحمت بفرما(الهی آمین).
آنوقت اگر کسی اشتباه کند اشتباهش را بپوشاند خدا چقدر چیزی به او میهد چه ثوابی داشت آن کسی که این نامه را به من داد عیبهای مردم را باید پوشاند خوب. . .
8- اصل بر طهارت است نه نجاست
قاعده طهارت ما اصلی داریم(کل شی طاهر) این حدیث دو کلمهای را یاد بگیرید هر چیزی پاک است من نمیدانم چرا بعضی زنها، بیشتر زنها، مردها کم هستند بیشتر زنها ماشین لباسشویی را نجس میدانند اگر بگویی نجاسات میگوید یکیاش بول یکی خون یکیاش ماشین لباسشویی، ماشین لباسشویی پاک است شیر آب که توی آن میرود وصل به کُر است اصلاً حمام پاک است هر کس میخواهد حمام بنشیند، اینرا من توی حمام مردها دیدهام که شیلنگ میگیرد مثل اینکه قبلا کف حمام نجس بوده حمام پاک است ماشین لباسشویی پاک است ما بیخود خیلی چیزها را حرام میدانیم وسواسی زنهایی که وسواسی هستند اسلام میگوید «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» البقره/185 حضرت امیر میگوید یکبار که ریختی پا ک شد میگوید نخیر بابا امام صادق میفرماید پاک شد خانم میگوید نخیر دروغ نگو پاک نشد کسی که وسواسی است میدانید یعنی چه؟ آدم وسواسی به تمام پیغمبران و تمام انبیاء میگوید دروغگو، چون همـﺔ انبیاء و همـﺔ امامها میگویند پاک شد این آقا و این خانم میگوید پاک نشد یعنی شما دروغ میگویید، وسواسی از نظر روحیه خیلی آدم بدی است چون همـﺔ مردم را میگوید لاابالی روی کره زمین میگوید فقط من پاک هستم باقیها همه لاابالی هستند این فکر خیلی بد است که آدم خودش را خوب بداند همـﺔ مردم را بد این فکرش خیلی بد است نسبت به مردم بد بین، مصرف آب اسراف است، اسراف گناه کبیره است، وسواسی عمرش را تلف میکند، آب را تلف میکند، گناه کبیره میکند، امامان و مراجع تقلید را در عمل دروغگو میپندارد، چی. . . پیش نماز همین که از این. . . آخر ما چند رقم عدالت داریم عدالتی که میخواهی نماز جماعت بخوانی همینکه ظاهرش خوب است حمد و سورهاش درست است ما هم از او گناهی ندیدهایم الله اکبر اقتدا کن اما یکوقت میخواهید قاضی را توی شهر نصب کنید آن باید عدالتش را دقت کنید که حتماً عادل باشد پیش نماز لازم نیست که واقعاً عادل باشد همینکه شما از او گناهی ندیدهای پشت سر او نماز بخوان اما قاضی باید حتماً عدالتش ثابت بشود احراز بشود.
9- اشرافی گری، دوری از راه اهل بیت
«یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» البقره/185 آیه مربوط به ماه رمضان است اما امام میفرماید اگر رهبران شما امامان معصوم بودند گره زندگی شما باز میشود امام را کنار گذاشتهاید دنبال طاغوتها و غیر ائمه رفتید زندگیتان سخت میشود ازدواج آسان سراغ اهل بیت بروید هی تولید تولید رقابت تبلیغات تبلیغات تبلیغات مدرنه کردن خوب این رقم که تبلیغات میکنیم صدا و سیما هم همـﺔ فیلم هایش را نمیخواهم بگویم، بسیاری از فیلمهای صدا و سیما از خانههای مدرن و اشرافی، اصلاً آدم دیگر میگوید اگر این خانه و مبلمان را من نداشته باشم اصلاً داماد نمیشوم بابا از صفر شروع کنید بعد هم کم کم زندگیتان خوب میشود انشاالله، قرآن یک آیه دارد میفرماید «لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنْ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ» الحجرات/7 اگر پیغمبر گوش به حرف شما بدهد به دردسر میافتید یعنی شما باید تسلیم پیغمبر باشید پیغمبر نباید تسلیم هوسهای شما باشد «عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ» التوبه/128 شما که کارهایتان سخت میشود پیغمبر غصه میخورد که چرا مسلمانها کارها را بر خودشان سخت کردند آخر چرا کار خودتان را بر خودتان سخت میکنید الکی میتواند کفش پیدا کند بپوشد و راه برود یک مد کفش میبیند از یک کسی توی عروسی توی فیلمی این هم همان مدل را میپوشد دارد بال بال میزند بال بال میزند شلوار درست کرده نمیتوانید توی آن بنشیند ران آن تنگ است میخواهد بنشیند نمیتواند بنشیند بابا مریضی؟ ! هر چی راحتی بپوش میگوید نه این مد است این بخاطر مد پول و عمر و وقت و جان و تمام سختیها را تحمل میکند بخاطر اینکه مد است.
قرآن. . . یعنی وقت ما تمام شد بسم الله الرّحمن الرّحیم چی گفتیم؟ گفتیم آیهای که مربوط به ماه رمضان است یک قاعده کلی است میگوید خدا برای شما آسانی خواسته هر جا کار شما گیر کرده یا قانونهای خودتان خودتان را گیر گذاشته یا آداب و رسوم فامیلی شما را گیر گذاشته یا چشم و هم چشمی شما را گیر گذاشته یا شیطان و وسوسه شما را گیر گذاشته یا عمل نکردن به اسلام شما را گیر گذاشته یا بخاطر اینکه شما دنبال طاغوت رفتید گیر افتادید در اسلام گیر و گور نیست ببینید گیرهایتان کجاست اگر میخواهید زندگیتان راحت باشد دستتان را بگذارید توی دست رهبران معصوم.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد هر چی فاصله داریم از ائمـﺔ اطهار روز به روز فاصله را کم و ما را از شیعیان واقعی آنها قرار بده(الهی آمین).
والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته