زکات و عدالت اجتماعی -3

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را شبی گوش می‏دهند که هم دوّم خرداد داریم، آن حماسه‏ای که به قول مقام معظم رهبری آن حماسه عظیم به خصوص این که انتخابات کشورهای غربی پیش می‏آید و آدم می‏بیند که چند در صد مردم شرکت می‏کنند بعد می‏فهمد که در ایران واقعاً آزادی رأی دموکراسی، حماسه‏ای که ایشان فرمودند حماسه یعنی چه، یاد آن حماسه را گرامی می‏داریم، شرکت را و مهم‏تر از آن سوم خرداد است که فتح خرمشهر بود که امام (ره) لقب فتح المبین، خرمشهر را خدا آزاد کرد و به هر حال تو دهنی محکمی بود که به بعثی‏ها خورد، یاد شهدای خرمشهر و همه شهدا بخیر، در آغاز هفته وحدت هستیم که راجع به وحدت چند دقیقه‏ای صحبت می‏کنم ولی اونیکه خیلی می‏خواهم بحثم را، 15 دقیقه‏ای روی آن متمرکز کنم بحث این است که امسال به لطف خداوند بارندگی خوبی شد و کشاورزان ما خوشحالند و شاید هم این بارندگی به خاطر این احترامی بود که مردم به امام حسین (علیه السلام) گرفتند ادب و خداوند نعمت باران را داد و حالا شکر این نعمت باران زکات است که راجع به مالیات اسلامی و زکات می‏خواهم صحبت کنم دروها شروع شده از لامرد و بعضی از شهرهای خوزستان، شروع شده است و دارد تمام می‏شود و خیلی از استانها هم مثل آذربایجان غربی و فارسی و زنجان و همدان و سنندج و یاسوج و کهکیلویه و بالاخره خیلی از استانها هنوز، بحث وقتی پ‏خش می‏شود که هنوز درو نکرده‏اند من یک مقداری راجع به زکات می‏خواهم صحبت کنم.
خوب اول از هفته وحدت چند جمله بگویم، هفته وحدت را خیلی گفته‏ایم یکی از کارهایی که حقّش این است که در جمهوری اسلامی بشود که مسجدهایی که چند تا امام جماعت دارد یکی بشود، من هرچی به مغزم فشار می‏آورم، قابل توجیه نیست در قم مسجد امام چند تا پیش نماز دارد، مسجد گوهر شاد چند تا پیش نماز دارد با مقام معظم رهبری هم یک بار صحبت کردم فرمود به مسئولینشان بگوئید، وقتی وحدت می‏گوییم وحدت شیعه و سنّتی و آن وقت شیعه‏ها خودشان در یک مسجد وحدت نداشته باشند این زشت است و کسی هم نیست که این حرفها را بزند یا خجالت می‏کشند، یا می‏ترسند، یا رو دربایستی دارند، بعد هم می‏گویند از قدیم این طور بوده خوب غلط بوده، گاهی ممکن است یک چیزی در یک زمانی درست باشد، در آن زمان درست بوده، هینطور که مسجد گوهر شاد در روز جمعه همه جماعتها تعطیل است و یک نماز جماعت می‏خوانند، مثلاً یک عالمِ روحانی بزرگواری، یکی ظهر و یکی صبح و یکی شب بخواند و یکی شنبه و یکی یکشنبه بخواند که همه از همه علما استفاده کنند، و با همه چهره‏های علمی آشنا بشوند ولی همینطور مثل پاساژ قالی نباشد که 20 تا مغازه در یک مسجد چند تا نماز جماعت بشود، مدّتی طلبه نجف بودم هر چی خواستم به خودم فشار بیاورم که توی صحن حضرت امیر نماز بخوانم نتوانستم، البتّه بزرگترها می‏خوانند هی هم می‏گفتند بابا خجالت بکش به تو چه تو بچّه‏ای بزرگ‏ها می‏خوانند تو هم برو بخوان، فضولی نکن، البتّه آن زمانی هم که من نجف بودم من 20 سالم بود ولی من گفتم کوچک و بزرگ ندارد وقتی آدم می‏فهمد 10 تا تپوهر سر بکشد می‏فهمد، یعنی در مسائل بدیهی و موضوعات آدم لازم نیست تقلید کند، یعنی سرکه ترش است نباید بگوید امام صادق (علیه السلام) فرموده است سرکه ترش است، قند شیرین است لازم نیست که بگویند کدام مراجع گفته قند شیرین است، یعنی موضوعاتی که تقلیدی نیست، مراد از جماعت این بوده که یکپارچگی و وحدت و این وحدت به شرطی است که مسجدها هم یکی بشود حالا مردم شهرستانها، ما یک حرکتی چند سال پیش در نیشابور کردیم، رفتم در مسجد دیدم چند تا نماز جماعت دارد یکی بشود، البتّه دو تا سه تا بیشتر نداریم که اینطور است، البتّه آنها هم توجیه دارند، توجیه این است که بالاخره هر کسی مثلاً یک آقایی را بیشتر دوستش دارد. یا هرکسی مرید یک آقایی است، این نشانه دموکراسی است، آنهایی که می‏گویند چند تا نشانه آزادی است که هرکس می‏خواهد پشت سر این نماز بخواند اونها هم یک همچین توجیهاتی دارند ولی در مقابل وحدت رنگی ندارد زیبایی به این است که نماز جماعت با شکوه باشد، هر کس می‏رود مکه و برمی گردد یک چیزی توی کلّه ما می‏زند می‏گوید آقای قرائتی تو اگر می‏خواهی نماز، ببین نماز جماعت مکه را چطوریه نماز جماعت است. و آیه الله العظمی بروجردی (ره) نقل شد که وقتی رفت مکه. مسجدالحرام، گفت اگر دست ما شیعه‏ها بود، صد تا نماز جماعت در آن راه می‏انداختیم اون می‏گفت «سمع الله»، او «قد قامت الصلوه» او «بحول الله» همینطور، تا و نیم تا می‏شد که عزّت مسجدالحرام شکسته می‏شود به هر حال یکی از جلوه‏های وحدت این است که ما این کار را بکنیم البتّه توی مسجد امام سخنرانی کردم، توی مسجد گوهر شاد گفته‏ام یک وقت نگو آقای قرائتی به خودشان بگو، چرا آمده‏ای توی تلویزیون می‏گویی، به خودشان می‏گویم، بعد هم به مردم می‏گویم فکر می‏کنم اگر بترسم باید عمامه‏ام را بردارم، آخوندی حقّ دارد تبلیغ کند که حقّ را رسید بی پرده به همه بگوید: «یبلغون رسالات و لا یخشون احداً» اگر کسی از «یخشون احد» اگر کسی می‏ترسد و رو در بایستی دارد، حقّ تبلیغ یعنی لیاقت تبلیغ را ندارد چون قرآن شرط «یبلّغون» گفته «لا یخشون» کسی باید تبلیغ کند که بی پرده حرفش را بزند، بنده بی پرده می‏گویم نماز جماعت هایی که متعدد هستند حقّش این است که این‏ها یکی بشوند و این مخالفت با دموکراسی هم نیست به هر حال آن آقایی که مسجدی می‏آید بیاید پشت سر اون آقا اقتدا، مثل نماز جمعه‏های تهران، آقا که می‏آید نماز، ائمه جمعه دیگر هم به او امام جمعه قبل اقتدا می‏کنند، تمام امام جمعه‏های موقّت گاهی در نماز جمعه، یا در قم مثلاً آیهالله مشکینی می‏آید پشت سر آیت الله جوادی نماز می‏خواند، و آیت الله جوادی می‏آید پشت سر آیت الله امینی نماز می‏خواند بهم اقتدا می‏کنند و همه هم همدیگر را عادل می‏دانند اشکالی ندارد، اگر می‏خواهند مردم چهره‏ها را ببینند یک آقا بایستد همه بایستند صف اول مردم اونها را ببینند یک روز هم او، عصر هم شب هم یکی دیگر و به هر حال این زشت است یعنی در شأن نظام ما نیست این از آثار وحدت است که باید گفته شود. حالا یک صلوات ختم کنید (صلوات حضار).
وحدت‏ها که هست گاهی براثر اینکه کشور هایی که نفت دارند با هم متّحد می‏شوند یا کشورهای عرب با هم متّحد می‏شوند یا غیر متعهدها، متعهد می‏شوند یا نمی‏دونم فرض کنید که کردها متّحد می‏شوند، لرها و ترکها متّحد می‏شوند وحدت بر اساس اقلیم و زبان و نژاد، اینها وحدتهای عمیق نیست، آن وحدتی، وحدت است که بر اساس خدا باشد «و اعتصموا بجبل الله» وحدت باید از طریق «جبل الله» باشد چون اگر کسی همسرش را دوست داشته باشد بر اساس خوشگلیش تا تب کرد و رنگش پرید قهر می‏کند، اگر همسر را خواسته باشد بر اساس جهازیه و پول تا جهازیه اش از مد افتاد و پولش گم شد، همسر را انتخاب می‏کند بر اساس خونه و ماشین و تلفن، تا ماشینش افتاد و تلفنش را قطع کردند می‏گوید طلاقم را بده امّا اگر همسر را بر اساس یک ریشه عمیق انتخاب کرد دیگر با خونه و ماشین و تلفن تغییر نمی‏کند اگر می‏خواهیم وحدت عمیق باشد باید وصل به ابدیّت کنیم خدا ابدی است وحدت هم باید رنگ ابدی داشته باشد «واعتصموا بجبل الله جمیعاً» تفرقه عذاب است، قرآن سه رقم عذاب گفته است که: «عذاباً من فوقکم» از آسمان عذاب می‏کند، یا «او من تحت ارجلکم» گاهی از زمین شما را عذاب می‏کند. «او یلبسکم‏شیعاً»: گروه، گروهتان می‏کند، گروه گروه شدن و تفرقه را خداوند در کنار عذاب آسمانی و عذاب زمین گذاشته، گفته سه گروه عذاب داریم، «عذاباً من فوقکم» از آسمان، عذاب من تحت، زمین، «او یلبسکم» یا خودتان گروه گروه می‏شوید، خداوند گروه، گروهی را عذاب گفته، خداوند در قرآن تفرقه را شرک گفته، فرموده: «لا تکونوا من‏المشرکین» پشت سر مشرکین گفته، «من الذین فرّقونهم» مشرک کسی است که گروه گروه بشود به خصوص در مکتب.
حضرت موسی (علیه السلام) آمد دید مردم گوساله پرست شده‏اند، سر و ریش برادرش هارون را گرفت، کشید چرا گذاشتی مردم گوساله پرست شوند.گفت: «انّی خشت» ترسیدم «ان تقول» به من بگویی، «فرّقت بین بنی اسرائیل» تفرقه شد بین بنی اسرائیل، من گفتم همه متّحد گوساله پرست بشوند بهتر از این است که یک عدّه خدا پرست و یک عدّه گوساله پرست شده و تفرقه بشود، تفرقه چقدر مهم است. تفرقه به قدری مهم است که حضرت هارون گفت: من گفتم گوساله پرست باشند بهتر از این است که درونشان تفرقه بیافتد، «انّی خشت» ترسیدم «ان تقول» برگردی به من بگویی «فرّقت بین بنی اسرائیل» خیلی جمله مهمّی است، گوساله پرستی شرف دارد بر امّتی که بینشان تفرقه باشد، گوساله پرستی بهتر است. آن وقت در زمان ما مزه تفرقه را بفهمیم، الآن ضربه‏ای که اسرائیل به مسلمین می‏زند به خاطر تفرقه مسلمین است. امیرالمومنین (علیه السلام) می‏فرماید: آنها در باطلشان متّحدند و شما در حقّتان متفرّق. و اسلام برای تفرقه خیلی اصرار دارد، حالا برای سوغاتی آوردن، صله رحم، آموزش، بخشی از زکات که امروز می‏خواهم بحثم را بکنم، می‏گوید: بخشی از زکات را بگیرد بدهد به افراد ضعیف که آنها دلشان به شما قلّاب شود، «والمؤاخه بین قلوبهم»، حتّی اگر مسجد عامل تفرقه شد باید خراب کرد، مسجد، بله منافقین یک مسجد ساختند، پیامبر فرمود: بروید مسجدشان را خراب کنید و برای اینکه: «و تفریقاً بین المؤمنین»: مسجد باعث تفرقه است. حدیث داریم که: حضرت فرمود، اگر کسی دعوت به تفرقه می‏کند، اگر عمّامه پیغمبر سرش است بکشیدش، «و لوکان‏ تحت عمّامتی هذا» خیلی است. یعنی اگر روحانی هم عامل تفرقه شد باید دک بشود، مسجد عامل تفرقه شد باید خراب بشود، خیلی مهم است، «تعالوا الی کلمه» خداوند به مسیحیها می‏گوید بیائید در مسائلی که با هم مشترک هستیم با هم باشیم: «انّماالمؤمنین اخوه» مؤمنون فقط با هم برادرند خوب و کسانی که ایجاد تفرقه می‏کنند کارشان، کار فرعونی است، قرآن می‏فرماید: فرعون کارش تفرقه انداز بود، «و جعل بین اهلها شیعاً» فرعون یکی از کارهایش این بود که مردم را گروه گروه می‏کرد. وقتی گروه گروه می‏کرد این‏ها خودشان شاخ به شاخ می‏شدند، خیالش راحت بود. هفته وحدت به برکات جمهوری اسلامی، منتهی عرض کردم به معنای دیگه، وحدت در نماز جماعت، وحدت بین زن و شوهرها، وحدت بین باجناق‏ها و برادرها و جناح‏های سیاسی، جناح‏های سیاسی 80، 90 در صد مشترکات دارند، در 4، 5 مسئله با هم اختلاف دارند، وحدت بین شیعه و سنّی، که در بسیاری از کارها متّحد هستند، یک جاهایی با هم اختلاف دارند، این اختلافات نباید درگیری شود. چند سال پیش یک مثل قشنگ زدم، مثل زدم به انگشتهای دست: هر انگشتی یک جوریه می‏گوید زنده باد من، می‏گویم تو کیستی من شست هستم، مرا بگذاری کنار دگمه یقه‏ات را نمی‏توانی ببندی، راست می‏گوید، این می‏گوید من، تو کیستی؟ من انگشت نگاری مگر ندیدی افراد بی سواد، این می‏گویند: من، تو کیستی؟ من از همه بلندترم، هیکلم تک است، این زنده باد. من، تو کیستی می‏گوید: حلقه طلا (؟!) به من قشنگ است شما اگر انگشترت را به این کنی (خنده حضار) مثلاً به این باشد زشت است، انگشتر به این انگشت قشنگ است، شد در عین حال اگر یک دشمنی آمد زنده بادها و مرده بادها باید کنار بروند، متّحد می‏شوند و باید بخورند به سینه دشمن، یعنی در مقابل دشمن مشترک باید زنده بادها و مرده‏بادها را کنار گذاشت، کسی ارتشی است، کسی سپاهی است، کسی روحانی است و کسی کت و شلواری، کسی مرد و کسی زن؟ کسی شهری و کسی روستائی، تمام این کلماتی که بوی تفرقه می‏دهد به کار بردنش ممنوع. خوب هفته وحدت را تبریک می‏گوئیم، برویم سراغ بحث، بحثی که دلم برایش می‏تپد. صلوات بفرستید (صلوات حضار) خوب‏.
بسم الله الرحمن الرحیم. موضوع بحث (زکات)، (زکات) یعنی پاکی «قد افلح من زکیها» یعنی رستگار است کسی که روحش را از آلودگیها پاک کند. «اقتلت نفسا زکیّه»: یعنی کشتی یک آدم پاک و بی گناه «و حنّاناً من لدّنا و زکاتاً» پاک بود، شفقت داشت، «ایّها ازکی طعاما» غذای پاک، آدم پاک، قلب پاک، روح پاک، زبان پاک، مال پاک، فکر پاک، پاکی خیلی مهم است و زکات از ضروریّات دین است. به قول صندوق و جواهر، و مربوط به اسلام هم نیست، در همه ادیان حضرت عیسی می‏گوید: «و اوصانی بالصلوه و الزکاه» زکات مال همه ادیان است. خوب زکات گاهی ظاهری است مثل اینها، گندم، جو و شتر و اینها دارند، که زکات، باید مالیات بدهد گاهی هم زکات باطنیه، زکات بدن روزه است، زکات بدن جهاد است، اینها حدیث است همه‏اش حدیث است، زکات علم اون است که آنی که انسان یاد گرفته به دیگران یاد بدهد، زکات قدرت این است که حالا که قدرت داری نگو لهش می‏کنم زکات قدرت اینکه ببخش نه لهش کن، زکات قدرت عفو است زکات شکل خوب عفّت است. زکات یک معنی وسیعی دارد.
زکات، همراه با نماز
زکات عِدل نماز است. در قرآن 27 تا آیه‏های قرآن نماز و به هم وصل است. «اقاموا الصلوه و اتووا الزکوه»، «یقیمون الصلوه یؤتون الزکوه»،« اوصانی بالصلوه و الزکوه» در قرآن 27 آیه داریم که صلوه و زکات در کنار هم است. همتای هم است. روایات زیادی داریم که نماز بدون زکات قبول نیست مثل زنی که اگر یک گوشواره داشته باشد اصلاً عروسی نمی‏رود، نماز بی زکات قبول نیست و پیغمبری که منافق از مسجد بیرون نمی‏کرد. ولی کسی که زکات نمی‏داد از مسجد بیرون می‏کرد. یک گروهی زمان ابی بکر فرستاد که زکات بده، گفتند نماز می‏خوانیم، زکات نمی‏دهیم این‏ها مرتّد شدند چون کسی که ضروریّت دین را، از قطعیّات است و قبول نداشته باشد مرتّد می‏شود. ابی بکر لشگر فرستاد. و جالب این است که علی (علیه السلام) در لشگری که ابی بکر فرستاد شخصاً شرکت کرد. یعنی حضرت علی (علیه السلام) در لشگر ابی بکر و با کسانی که زکات نمی‏دادند جنگید و حضرت مهدی (علیه السلام) هم که ظهور کند اگر کسی درباره زکات گردن کلفتی کند با او برخورد می‏کند. زکات حلّال مشکلات است. می‏گوید: اگر کمک کردی به فقرا خدا گره از کارت باز می‏کند. خیلی وقتها ما هی می‏گوئیم چرا به کار ما گیر می‏خورد. چرا، متخصص زیاد داریم الان دانشگاههای ما، صدها هزار متخصص تربیت کرده نفت هم که قیمتش بالا رفته متخصص هم که داریم، باران هم داریم دیگه چرا گیر هستیم می‏گوید به خاطر اینکه گیر دادم.
بخل، ریشه گرفتاری زندگی
 «امّا اعطی و اتّقی»: اگر کسی از مال خودش ببخشد و تقوی داشته باشد: «و صّدق بالحسنی فسینسره للحسنی» گیرش را باز می‏کنیم. «اما من بخل» اگر کسی بخل کند و ندهد «فسینسره للعسری» این آیه قرآن، اگر پول به فقیری داد. گیر را از کارت برمی داریم، اگر پول به فقیری ندادی، هر چی هم وضع در آمدت خوب باشد همیشه به در آمدت گره می‏اندازیم. در جایی آدم نشسته می‏گوید: من این خونه را می‏فروشم، می‏گوید اِ من اتفاقاً دنبال خونه می‏گردم، می‏بیند اِ این همان است که می‏خواست یعنی شده یک خانه خوب را فاصله یک ساعت خریده‏اند. و رفته که نیم کیلو نخود بخرد این نیم کیلو نخود 8 ماه طول کشیده است رفته نخود بخرد پایش افتاده توی جوی استخوان پایش شکسته است رفته نخود بخرد برگشتن نایلون پاره شده ریخته، نشسته نخود را جمع کند تاکسی بهش زده است (خنده حضار) یعنی آدم داریم یک خونه می‏خرد نیم ساعت، یک نخود می‏خرد 8 ماه. «و اما من بخل واستغنی» چطور شد بعضی‏ها، بد می‏زایند، بعضی‏ها زایمانشان 500 هزار تومان، بعضی‏ها سال می‏آید و می‏رود یک قرص نمی‏خورند، و بعضی مرض از بدنشان، این را، امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هر کجا (کشاورزها گوش بدهید، تجّار گوش بدهید، بازاری‏ها گوش بدهید، کارمندهای دولت، هرکس پای تلویزیون است هر کس ذخیره دارد گوش بدهد داریم که امام کاظم (علیه السلام) فرمود: (کسی که بهش گفتیم خمست و زکاتت اینقدر است، این فقیر است کمکش کن، کسی که می‏تواند به فقیر کمک کند و می‏تواند کمک کند و نکند، امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هر یک درهمی که به فلانی نداد خداوند یک برنامه‏ای برایش پیش می آورد دو برابرش را در راه باطل خرج کند. حیفش که توی تلویزیون است بعضی از مثل‏ها را نمی توانم عرض کنم. حالا یک جوری می‏گویم که حالا، نه ردّ شویم، یک کسی آمد گفت: آقای قرائتی چرا من اینقدر بدبختم: گفتم چطور؟ گفت: مدّتی است بچّه‏ام اسهال گرفته، کلّی خرجش کرده‏ام حالا یبوست شده، کلّی خرجش کرده‏ام حالا میزان شده، (خنده حضار) من صبح تا به شب می‏دوم دنبال تنظیم شکم بچّه‏ام چه گناهی کرده‏ام؟ گفتم خمس می‏دهی؟ اصلاً آدم هست من نمی‏دانم چه کرده، آقا می‏آید، پول و اسکناس خودش ها،ها، با دستش بود خودش را بابا اگر خواستی اسکناس هزاری را همینطور پاره می‏کردی که ثوابش بیشتر از (!!!) کشیدن سیگار است. پولت آتش می‏گیرد ولی ریه‏ات سالم است، سیگار که می‏کشی هم پول آتش گرفته، و هم، کسانی که سیگاری هستند اگر به جای اینکه سیگاری هستند، اسکناس آتش بزنند ضررش کمتر است (ضرر به بیت المال است) آتش زدن پول یک ضرر است. پول را می‏دهی آتش می‏زنی دو ضرر می‏شود یک کسی که گز می‏خورد با چاقو پسته‏اش را در می‏آورد، اوّل پسته را می‏خورد بعد گز را، می‏گفتند چرا همچین می‏کنی؟ می‏گفت: می‏خواهم دو بار کیف کنم (خنده حضار) یک بار برای پسته‏اش و یک بار برای گزش. حالا آدمی که سیگاری است دو بار به خودش سیلی می‏زند یک بار پولش را آتش می‏زند و یک بار هم ریه‏اش را آتش می‏زند، که چی «الله اکبر» زکات، خوب. بعضی‏ها فکر می‏کنند اگر خمس بدهند کم می‏شود، قرآن خیلی آیه داریم درباره واقع بینی، افرادی که تحصیل کرده هستند، طلبه‏ها، دانشجوها، غیره، این «حَسِبَ» را بیاورند توی قرآن از (معجم المقهرس) خیلی آیه دارد «افحسبتم» اینطوری حساب می‏کنید؟ «لا تحسبنّ»، «لا یحسبنّ»، «یحسبون» این یعنی شما پهلوی خودت حساب می‏کنی، تو خیال می‏کنی، اگر خمس بدهی، اگر درخت انگور را شاخه‏اش را بکنی انگورش کم می‏شود، هر چه شاخه‏اش را بکنی انگورش بیشتر می‏شود. اینطور نیست که اگر از یک میلیون، 200 هزار تومان کم می‏شود عوضش برکتش جای دیگر است، اصلاً یکی از معنی زکات یعنی رشد، نموّ، حالا. قرآن می فرماید: «لا یحسبنّ» خیال نکنند آنها که بخل می‏کنند نفع است «بل هو شرّ». قرآن می‏گوید: اگر این پولی که بهت داده‏ایم زکاتش را ندهی این پول را داغ می‏کنیم، این متن وحی است و قرآن، این پول را داغ می‏کنند و می‏گذارند به پیشانیت، بعد می گذارند به پهلویت، می‏سوزانندت بعد هم می‏گویند: «هذا من‏کنزتم» این همان گنجی است که داشتی، این سپرده‏های ثابتت بود «هذا ما کنزتم» داریم: که اگر زکات ندهید چارپایانتان می‏میرند. «اذا احتبس الزکات مانت الماشی».
زکات، عامل رشد و برکت
حالا من راجع به زکات…. داریم که از رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) «اذا اردت ان یصلح الله مالک فزکه» می‏خواهی مالت زیاد شود زکات بده، هر کس می‏خواهد مالش زیاد شود زکات بدهد. آقایان بازاری خواهش می‏کنم این را بررسی کنید آیا در بازارها کسی ورشکست شده که اهل خمس بوده؟ اهل زکات بوده، البتّه تجارتش هم عاقله هم عاقله باشد عاقلانه برود خمس و زکاتش را هم بدهد. چون داریم که: «و تصویباً للرزق» زکات رزق شما را زیاد می‏کند. «تزید فی الرزق» «تسبیاً للرزق» «مت نقصت زکات من مال قّط» هیچ وقت خمس و زکات، وقتی هم می‏گویند: زکات. کلّ زکات در قرآن به معنای هر رقم کمکی است. شامل انفاقات می‏شود، نگوئید آقای قرائتی بحث زکات شامل گندم و کشمش و خرماست. زکات در رساله به معنای خاصّی است و زکات در قرآن به معنای عامّ است. «الله اکبر» امام صادق (علیه السلام) فرمود: «یا مفصّل قل لاصحابک» به یاران ما به شیعه‏ها بگویید: «یضعون الزکاه فی اهلها» زکات را در جای خودش مصرف کنند «و انّی ضامن لما ذهب لهم» (من ضامنم) شما زکات بدهید. خیلی است، زکات بده من ضامن هستم. خوب علّت زکات چیست؟ فلسفه زکات؟ حکمت و دلیل زکات؟ چون در آستانه درو کردن، زکات هم خیلی پول می‏شود. اگر با دیمی باشد، یعنی اگر با آب باران باشد زکاتش کمتر است. استاندار فارس، استاندار قبلی می‏گفت: اگر از 15 کیلو گندم 1 کیلو گندم، میانگین حساب می‏کنیم میلیاردها، و دهها میلیارد تومان زکات می‏شود. دهها میلیارد، آن وقت اینقدر مقام معظم رهبری برای فلسطین و نفری هزار تومان حدود دو میلیارد تومان جمع شد یعنی اگر یک استان زکات بدهد دهها میلیارد آن وقت آیا پسری است که نتواند داماد شود و دختری بی جهازیه داریم؟ نسخه روی دست کسی هست که نتواند دارویش را تهیّه کند. خیلی پول سنگینی است زکات، من نمی‏دانم زکاتی که 32 آیه دارد، اسلام می‏گوید، حتّی من اینجا گله می‏کنم از بعضی از خواص، خواهش می‏کنم هرکسی حرف مرا می‏شنود اگر خواصی است که خواص است، و اگر خواص نیست این را به خواص برساند، خواهش می‏کنم، من دیگه با ریشِ مشگی آمده‏ام توی تلویزیون و حالا ریشم سفید شده، بعد از 23 سال یک تقاضا دارم از بیننده‏های تلویزیون، به خواصّی که مرتّب می‏روند مکه این جمله را بگوئید: شما مثلاً چند دفعه رفته‏اید مکه‏ ده بار، پنج بار، 20 بار، دو بار، سه بار، هر دفعه هم یک ماه طول کشیده، ببینم آقای قرائتی چند سفر رفته‏ای مکه می‏گویم ده بار به عنوان روحانی و امام جمعه بردنم، شما ده تا 30 تا، 300 روز برای حجّ گذاشتی آیا یک روز هم برای زکات گذاشته‏ای؟ روز قیامت چه جواب خواهی داد والله بالله جواب ندارد، من جواب ندارم، از وقتی متوجّه این مسئله شدم که «بنی السلام علی خمس» یعنی اسلام روی پنج پایه است، روی نماز، روی زکات، روی حجّ، روی روزه، روی ولایت، رهبری حق. حدیث دارم: 34 حدیث وسائل است بنای اسلام روی چند تا چیز است، چطور شد 300 روز وقت گذاشتیم 300 روز رفتیم مکه، حتّی یک نفر نرفتیم حکم زکات را به اهلش بگوئیم. روز قیامت چی جواب خواهد داد؟ به کسانی که، آقایانی که پای تلویزیون هستند یه کسانی که چند دفعه رفته‏اند مکه بگو آقای قرائتی پیغام داده است به شما گفته است چطور برای حجّ چند بار وقت گذاشتی ولی برای زکات دو تا سفر زکاتی نرفته‏ای؟ در قیامت چه جواب خواهی داد، یک خورده من نگرانم که در قیامت ما از عبادتها توبه کنیم، بگوئیم حجّ مرا ببخش، گناهانمان پیش کشمان، اصلاً عبادتهایمان را ببخش، چطوریه حکمی که 32 تا آیه در قرآن دارد اینطور فراموش می‏شود. در قرآن خمس یک آیه دارد، در قرآن روزه یک آیه دارد، در قرآن حجّ یک آیه دارد، زکات 32 آیه دارد، چطور یک چیز به این مهمّی مورد غفلت است.
فلسفه زکات در روایات
امام رضا (علیه السلام) فرمود: دلیل زکات: «قوه الفقراء» برای قوّت و رزق فقراء دیگه چی؟ «تحصین اموال الاغنیاء» «تحصین از حصن» یعنی اگر اغنیا زکات بدهند مالشان حفظ می‏شود. «شکر نعم الله» نماز (زکات) یک شکری از نعمت‏های الهی است. «مع ما فیه من الزیاده» زکات سبب زیاد شدن مال است «والرأفه و الرحمه لاهل الضعف» رأفت و رحمت، یعنی خودسازی، آدم دلسوزی است، دلش می‏سوزد. یعنی علاقه خودش را به طبقه محروم نشان می‏دهد و سخاوت را در خودش شکوفا می‏کند، روح بخل را از خودش دور می‏کند «والمعونه علی امرالدین» کمک می‏کند در امر این، بالاخره از زکات. امام جمعه یکی از شهرها کار قشنگی کرده بود، رفته بود در روستاها روضه زکات خوانده بود، مینی بوس خریده بود برای روستاهایی که مینی بوس ندارند، به دیوار مینی بوس هم نوشته بود این مینی بوس از بودجه زکات تهیّه شده، همینطور که این مینی بوس راه می‏رفت آدم لذّت می‏برد، یکی از امام جمعه‏ها این کار را کرده بود، فرق خمس و زکات را بگویم، خمس را مراجع می‏گویند بدهید به ما بخشی از آن را، برای حوزه و کتابخانه و اینها، ولی زکات را تا توی این روستا فقیر است حق نداری از این روستا ببری یک روستای دیگر، یعنی این روستایی‏ها من نمی‏دانم واقعاً هی هم می‏گویند ولی ما نفهمیدیم که این شورای اسلامی خاصّیتش چیست؟ من روزی که شوراها، انجمن‏های اسلامی شهر و روستا راه افتاد، یک نامه به همه نوشتم حالا به دستشان رسید یا نه من چهار هزار تا فرستادم با امضای خودم نوشتم برادر یا خواهری که مردم به تو رأی داده‏اند تو جزء انجمن اسلامی شورا شده‏ای مردم از تو سه تا چیز می‏خواهند.
1-معلم نهضت سواد آموزی می‏آید توی روستا، توی روستا بی سواد است، ولی چون او غریب است نمی‏داند توی کدام خانه بی سواد است تو پاشو، در خانه‏ها را بزن حالا که به تو رأی داده‏اند و عزیزی، آبرو داری الحمدالله، در ِ خانه‏ها را بزن بی سوادها را جمع کن برای کلاس ایشان. که ایشان بگوید خدا پدر فلانی را بیامرزد زمانی که ایشان بود، کد خدا بود و انجمن اسلامی بود ایشان آمد با رودر بایستی از خانه کشید بیرون، به کلاس نشاند و این سوادش را یادگاری از تو داشته باشد. این مال کار فرهنگی.
2-در روستا فقرایی هستند پول هم که نداری، دولت هم که پول ندارد به تو، کمیته یا بهزیستی و یا کمیته 15 خرداد هم که به جایی نمی‏رسد، پولهایشان محدود است، شما به عنوان شورای اسلامی یک حکمی از امام جمعه بگیر چون زکات مال ولایت فقیه است با این ریش سفیدها و افرادی که عزیز و محبوبند زکات را جمع کن زیر نظر آدمهایی که مسئله دار نیستند، از پولدارها بگیر به فقرا کمک کن، این هم کار اقتصادی، کار فرهنگی بی سوادها را دعوت کن، کار اقتصادی هم شکم‏ها را سیر کن. کار اجتماعی بالاخره مردم می‏خواهند تو را ببینند. شما برو چراغ بسیاری از مسجدها را خاموش کن، شب‏های جمعه برو چراغها را روشن کن و یک «قد قامت الصلوه» بگو اگر قبولت دارند پشت سر خودت نماز بخوانند اگر روحانی نیست. به هر حال در خانه خدا همدیگر را ببینید، یعنی بهترین سالنی که مردم را ملاقات کنی مسجد، بهترین راهی که فقرا را سیر کنی زکات، بهترین راهی که، به خدا قسم این‏ها بهترین کار است نمی‏دونیم چرا این کارهای خوب را ازش غفلت کرده‏ایم و یک کارهای مصنوعی درست می‏کنیم، یعنی زکاتی که عمود دین است، رها می‏کنیم بعد می‏آییم با یک تبلیغاتی پولی خیمه‏ای می‏زنیم توی خیابان از مردم جمع می‏کنیم، البتّه آن کارها هم کار بدی نیست کار خوبی است. یعنی کسی که عروسی ندارد عروسک باید داشته باشد، کسی که سینه مادر را ندارد باید سر شیشه بمکد. کسی که زکات طبیعی را له کرده باید با این هارت و هورتها باید یک پولی جمع کرد. فقرا نباید گرسنه بمانند ولی ما زکات به این قشنگی داریم، چرا این کار را نکنیم حالا، آنوقت که این زکات را دادی فاصله‏ها کم می‏شود علاقه‏ها زیاد می‏شود، آدم وقتی می‏بیند که فقرا سیر شدند چقدر دعای خیر به تو می‏کنند می‏گوید خدا خیرش بدهد، امسال گندمش خوب شد زکاتش را داد، یکی آمد پهلوی من گفت که چند میلیون پول خرما را صادر کرده‏اند کشورهای چیز، فلان کشورها خورده‏اند به فلان کشورها، آن تاجر خورده، گفتم زکات خرما را دادی؟ گفت: نه، حدیث را بخوانم بحث را تمام کنم.
اقدام در جمع و صرف زکات
امام صادق (علیه السلام) نه در یک دو، سه، چهار حدیث، فرمود: «ماتلف» یک حدیث، تلف نشد، حدیث دیگر «ماضاع» یعنی مالی ضایع نشد، حدیث داریم «ما هلک» نابود نشد «ما تلف، ما ضاع، ما هلک» «مالُ فی برّ ولابحر تبرک الزکاه» الله اکبر. فکر می‏کنم این حدیث را می‏توان حفظ کرد، تلف نشد مالی در خشکی و نه در دریا مگر مردم زکات ندادند، یعنی اگر زکات ندهی مالت دود می‏شود. «ما تلف، ما هلک، ما ضاع» خیلی حدیث داریم با این مضمون. اگر می‏خواهیم، حالا راهش چیه؟ راهش را هم بگویم، امام جمعه از طرف مقام معظم رهبری، کمیته امداد، یا بهزیستی که مسئول فقرا هستند، جهاد کشاورزی و تعاونی شهر و روستا که گندم می‏خرد، فرماندار، بخشدار، شورای اسلامی شهر اینها سریعاً یک جلسه بگیرند منتهی حضرت عباسی یک قدم به اسم خود، پول می‏دهید رو دربایستی نباشد چون باید با قصد قربت باشد، عین نماز، قربهالی الله، زکات را جمع کنید، در همان روستا خرج کنید، البته زمان آقای هاشمی هم یک قانونی را گذراندند که زمان آقای خاتمی هم به نظرم هنوز لغو نشده اگر تأیید نشده باشد هنوز لغو نشده و این هم باید برویم دنبال کنیم انشاءالله، که هر چیزی که مردم روستا جمع کردند، دولت هم به همان مقدار روی پولشان بگذارد یعنی اگر 50 میلیون جمع کردند دولت هم 50 میلیون بگذارد روش و خرج روستای خودشان کند، خوابگاه، مدرسه، درمانگاه، زایشگاه، مسجد، حسینیه) هر مشکلی که دارند می‏توانند با پول زکات حل کنند این کار را انجام بدهید، زکات واجب است. اگر زکات ندهیم لقمه‏ها گیر دارد، آنوقت لقمه گیردار که می‏خوریم، نان بی زکات که می‏خوریم، بچّه مان معلوم نیست چی می‏شود. و یک چیزی که تمام دکترها، استاد دانشگاه، روانشناسها، همه و همه از آن غافل هستند این است که در مسائل تربیتی هیچ کسی را ندیدم که در کتابهایش، کتابخانه دانشگاهی بحث لقمه بکند، همه‏اش می‏گویند روانشناسی و روانشناختی کودک این اصطلاحات را می‏گویند و روی اینها هم تحقیقات علمی می‏کنند امّا اسلام می‏گوید اگر بچّه می‏خواهی خوب تربیت شود، باید لقمه‏اش حلال باشد اگر لقمه‏اش حرام باشد بهترین است امام حسین (علیه السلام) است ظهر عاشورا فرمود: حرف من در شما اثر نمی‏کند لقمه تان حرام است. اگر گازوئیل بریزید توی هواپیما بهترین خلبان هم بنشیند هواپیما پرواز نمی‏کند چون در شکم این گازوئیل است. پرواز بنزین مخصوص می‏خواهد نه گازوئیل، آب بریزی نمی‏شود. لقمه حلال رمز تعلیم و تربیت است پس آخرین کلام اینکه: چیزی که روانشناسان کره زمین ازش غافل شده‏اند تا آنجا که من سراغ دارم چون کتابهایشان را گرفتم و دیدم، در بحث تعلیم و تربیت همه شان خوابشان برده که یکی از مسائل محوری لقمه حلال است. آقایان اگر خمس دارید، مالی ذخیره کرده‏اید، زکات را جدّی بگیرید.
«والسلام علیکم و رحمهالله‏»

Comments (0)
Add Comment