موضوع: جایگاه امام علی(ع) در قرآن
تاریخ پخش: 10/07/86
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
بینندگان عزیزبحث را شب بیست و یکم ماه رمضان 86 میبینند. شب شهادت آقا امیر المومنین است. چون شب قدر شب نزول قرآن است، ما دست از قرآنمان برنمی داریم. همان آیات قرآن را میگوییم که درسهایی از قرآن باشد، منتها آیاتی که مربوط آقا امیر المومنین است. شیعه و سنی هم در آن اختلافی ندارند. آیاتی که همه این را گفته اند. یعنی الغدیر گفته، کنز العمال هم گفته، الغدیرجلد 2، احقاق الحق جلد 2، کنز العمال که برای اهل سنت است، جلد 6، شیعه و سنی اتحاد دارند. آیه ولایت. سورهی مائده آیه 55 «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ» برادرمان میخواند تا من مینویسم «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَ…» یکبار دیگر آرامتر بخوانید تا با نوشتن من به هم بخورد. «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» (مائده/55) این آیه چه میگوید؟ کلمه «إِنَّمَا» یعنی فقط. هر کجا در قرآن «إِنَّمَا» است، یعنی فقط. «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ» فقط ولی شما این است. کیست؟ الله. خدا ولایت بر شما دارد. قانون انسان را باید خدا بدهد. دلیل ندارد که من آزاد متولد شدم، بله قربان گوی هر کس و ناکسی باشم. شبی که متولد شدیم، روزی که متولد شدیم، آزاد بودیم، حالا هم باید آزاد باشیم. فقط ولایت بر من کسی دارد که من را خلق کرده باشد. آنکس که ساخته میداند چه ساخته، قانونش راهم باید خودش بدهد. «أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ» (ملک/14) خالق میداند چه ساخته، «إِنَّمَا» فقط ولی شما، خداست. دیگر چه کسی است؟ «وَرَسُولُهُ» رسول خداست. چون رسول خدا هم هرچه میگوید از خدا میگوید. «وَمَا یَنْطِقُ عَنْ الْهَوَى» (نجم/3) از روی هوا وهوس حرف نمیزند. خدا گفته است هرچه رسول گفت بگیرید. «مَا آتَاکُمْ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (حشر/7) هرچی خدا گفته. هرچی رسول میگوید انجام بدهید. پس رسول هم جز از خدا حرف نمیزند، از روی هوی و هوس حرف نمیزند، خوب حالا ولی شما خدا و رسول است، دیگر چه کسی است؟ «وَالَّذِینَ آمَنُوا…» (مائده/55) کسانی که ایمان آوردند و اقامه نماز میکنند و زکات میدهند، «وَهُمْ رَاکِعُونَ…» (مائده/55) یعنی در رکوع. چه کسی در رکوع انگشترش را داد؟ خیلی وقتها سوال میکنند، چرا اسم علی در قرآن نیست؟ اول اینکه اگر اسم علی بن ابی طالب نیست، اسم هیچ یک از خلفا نیست. این یکی.
1- کمالات حضرت علی(ع) در آیه ولایت
دوم اینکه ارزش انتخاب به این است که با کمالات مردم بروند سراغ کسی. مثلا در رییس جمهور، اگر مقام معظم رهبری بگوید «بسم الله الرحمن الرّحیم» فقط به فلانی رای دهید. خیلیها در دلشان نق ممکن است بزنند که خوب بگذار ما آزاد باشیم. ایشان میگوید کسی که سوادش، سابقهاش، خانوادهاش، کمالش. نمیدانم، ایثارش، یک چیزهایی میگوید، بعد میگوید خودت برو آن آدم را پیدا کن. خودت برو پیدا کن. خداوند، برای اینکه بشر را رشد بدهد، میگوید خودت انتخاب کن. ملاک را من به تو میدهم. ملاک چیست؟ انفاق این است که سائلی، فقیری وارد مسجد شد. از مردم درخواست کرد. هیچکسی به او کمک نکرد. فقیر گله کرد، امیرالمومنین اشاره کرد بیا انگشتر من را بگیر. از این چند تا چیز میفهمیم، یک، کمک به فقرا توی نماز است، نه بعد نماز. حضرت امیر میتوانست بگوید بنشین. صبر کن. حضرت امیر (ع) میتواند اشاره کند بنشین اشاره کند بنشین نمازم تمام شود، کمکت میکنم. کمک به فقرا توی نماز است. عجله کنید. خیلیها خمس بدهکار هستند. هرسال هم شب قدر میآیند مسجد قرآن سر میگیرند. ولی خمس نمیدهند. مثل اینها مثل کسی است که میرود دکتر، نسخه میگیرد، نسخه را سر میگیرد، هی میگوید آمپول، آمپول. قرص، قرص. ولی نمیخورد. کمک به فقیر، زکات. من یک چیزی بگویم برای زکات. چون بینندهها شب قدر بحث امشب را میبینند. تمام دین بند به نماز است، یعنی سوزن نماز است، همه نخ هستند، اگر سوزن رفت فرو نخ هم دنبالش میرود. اگر سوزن ایستاد، نخ هم میایستد. تمام دین، بند به نماز است، آنوقت نماز بند به زکات است. روایات زیادی داریم که اگر زکات ندهید، نمازتان قبول نمیشود. و اگر نماز قبول نشود، هیچ کارتان، قبول نمیشود.
2- وظیفه حاکم اسلامی در رفع محرومیت از جامعه
کمک به فقرا، در جامعه اسلامی نباید فقیر باشد. حتی ولی امر خود امیرالمومنین که امشب شب شهادتش است، یعنی بینندهها شب شهادت بحث را گوش میدهند، یکسال زکات را اضافه کرد، گفت هر کس اسب هم دارد، زکات بدهد. مردم گفتند یعنی چه؟ تا پارسال که اسب زکات نداشته است. به قول ما که تا پارسال که بنزین جیره بندی نبوده است. مگر چه شده است؟ آمدند راه پیمایی راه انداختند، که چرا امسال به اسبها شما زکات میدهید؟ اسب که زکات ندارد. زکات برای گاو و گوسفند و شتر است. گندم و جو و طلا و نقره و کشمش و خرما و اینهاست. شما چرا به اسب زکات میدهید؟ فرمود من امیرالمومنینم. باید مواظب معیارهای اجتماعی باشم. امسال وضع فقر جوری است، که زکات گاو و گوسفند، گرسنهها را سیر نمیکند. آقایانی هم که اسب دارند، یک مبلغی بدهند. از این معلوم میشود ولی امر میتواند گاهی به مناسبتی بگوید یک خورده بیشتر بده. کما اینکه به مناسبتی میتواند بگوید امسال اصلا بخشیدم. مثل امام کاظم. زندان بود، شیعهها میرفتند خمس برسانند، ساواکیهای مامون الرشید میگرفتند آنها را. امام کاظم از توی زندان پیغام داد خمس را بخشیدم. یعنی خودتان را به خاطر پول رساندن به من، گرفتار زندان نکنید. تا امام کاظم شهید شد، مردم فکر کردند خمس برای همیشه بخشیده شده نامه نوشتند به امام رضا که قربونتان برویم خمس را بخشیدی. چی شد؟ خمس را نبخشیدیم. یکسال بابام بخشید برای اینکه شما گرفتار زندان بنی عباس نشوید. یعنی میشود به دلیلی خمس را بخشید، میشود به دلیلی زکات را اضافه کرد. سیستم سیاسی اسلام این است که دست بشر را گذاشته در دست یک امام معصوم بعد امام معصوم را ناظر بر جامعه قرار داده است. به امام صادق گفتند وضع گندم خوب نیست. فرمود اگر وضع گندم خوب نیست پس چرا ما نان گندم میخوریم؟ نان را جو و گندم کنید. گفتند آقا وضع بدتر شد. فرمودند اصلا نان جو میخوریم. فتیله را بیاورید پایین تر. من که امامم زندگی مان باید زندگی عرفی باشد. نباید شکم من سیر باشد، برای بقیه هر چه گذشت، گذشت.
کمک به فقرا توی نماز است. از این معلوم میشود به انفاق مستحبی هم زکات میگویند. یکی از آیاتی که مربوط به امیرالمومنین است این آیه است. باید بگوید «انما اولیاءکم» چون اینجا ولی شما سه تا شد. خدا، رسول، «والذین آمنوا» پس باید بگوید «انما اولیاءکم» اما میگوید ولی شما. «ولی» مفرد است، «اولیاء» جمع. این معلوم میشود ولایت امام و ولایت حضرت رسول، همان شعاع ولایت خداست. یعنی اینها سه تا نیست. یکی است.
3- برائت از کافران، پذیرش ولایت پیامبر و امامان
دین ما هم ولایت دارد هم برائت. یعنی هم میگوید مرگ بر، هم میگوید زنده باد. آیه قبل فرمود یهود و نصاری را ولی نگیرید. «لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى» (مائده/51) یهود و نصاری را ولی نگیرید، بعد گفت خدا و رسولش را و آنکس که در رکوعش انگشتر میدهد ولی بگیرید. آنجا گفت نه، اینجا گفت آره. یعنی هم باید ما ولایت داشته باشیم، یعنی بپذیریم که مثل چه کسی باشیم هم باید برائت داشته باشیم که مواظب باشیم مثل فلانی و فلانی نباشیم. کسانی که اهل نماز و زکات نیستند، حق ولایت بر مردم ندارند. چون میگوید «انما» یعنی فقط. فقط ولی شما آنهاییاند که اهل نماز و زکات هستند. یعنی اگر در جامعه کسی اهل نماز و زکات نیست حق ولایت بر مسلمین ندارد.
از این معلوم میشود که توجه به محرومان به قدری مهم است که نماز هم مانع نیست. نمیشود گفت سر نماز هستم. رسیدگی به گرسنهها به قدری مهم است که میگوید سر نماز هم دست از آن کار برنداشت. یعنی حتی نماز، صبح عاشورا امام حسین به یارانش فرمود هرکس که به مردم بدهی دارد برود بدهد من نمیخواهم کسانی جزء یاران من شهید بشوند درحالیکه به مردم بدهکار باشند. هرکس بدهکار است برود بدهی اش را بدهد. نمیخواهد بیاید جبهه شهید شود. یعنی حتی یاری امام حسین (ع) روز عاشورا این هم مانع نمیشود مردم مال مردم راندهند.. حالا که به ما نگفتند پس بنشینم. ممکن است من از شما طلب دارم به تو نمیگویم بده. اما سکوت من دلیل بر این نیست که شما حق من را ندهید. اگر مردی دارد که حق خانمش را بدهد، حق پسرش را، دخترش را بدهد، شوهری. اگر کسی دارد که بدهد نباید بگوییم که ساکت است و راضی است. خیلی از افراد سکوتشان از روی خجالت است. از روی رودربایستی است. شما از سکوت مردم نباید استفاده کنید.
از این معلوم میشود که کارهای جزئی مثل انفاق انگشتر نماز را باطل نمیکند. در نماز کارهای جزئی مخل به نماز نیست. سوال این است که امیرالمومنین (ع) که بینندگان عزیز شب شهادت بحث را گوش میدهند، گفتیم تمام کمالاتی که در قرآن هست، حضرت علی دارد. هفتادودو کمال امیرالمومنین دارد، شاید روی کره زمین احدی ندارد. روی کره زمین تنها کسی که خودش معصوم است، همسرش معصوم است، دوتا پسرش هم معصوم است، علی است. روی کره زمین کسی که هم خودش شهید است، هم همسرش، هم برادرش، هم فرزندش. روی کره زمین کسی که از آسمان ندا آمد، «لَا فَتَى إِلَّا عَلِیٌّ لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ» (بحارالانوار/ج21/ص40) علی است.
4- آیهای که فقط حضرت علی(ع) به آن عمل کرد
روی کره زمین یک آیه داریم که احدی جز امیرالمومنین به آن عمل نکرد. چون پیغمبر نشسته بود هی میآمدند تنگ گوشش پچ پچ میکردند. دور پیغمبر شلوغ شد. آیه نازل شد باید صدقه بدهید، تا دیدند پول است فرار کردند. گفتند آقا غرض عرض سلامی بود. امیرالمومنین یک درهم داشت، دینار داشت، پولش را خرد کرد یک مقدارش را داد سوال کرد باز یک سوال دیگر برایش پیش آمد، باز یک سوال دیگر تمام پولش را خرج کرد. آیه نازل شد که دیگر بیپول بیاید حرف بزنید میخواستم به شما بگویم شما عاشق تحصیل نیستید. پول خرج آجر میکنید، اما به کتاب بچه که میرسید، میگویید کتاب گران است. نمیگویید سنگ مرمر گران است، آهن گران است، در جمادات چیزی گران میشود، چیزی نمیگویید اما همین که یک قلم و کاغذ گران میشود دفتر گران میشود، شما به مسائل فرهنگیتان، ارزشی قائل نیستید. بفهمید که با پول بروید چیزی یاد بگیرید، جیم میشوید. آیه نجوا را بخوانید. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمْ الرَّسُولَ» یعنی وقتی میخواهید نجوا کنید با رسول، بقیهاش را بگویید. «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ» به جای سخنرانی در گوشی بروید صدقه بدهید. «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَهً» (مجادله/12) بروید صدقه بدهید بعد بیایید صحبت کنید. بعد آیه نازل شد «أَأَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ» (مجادله/13) آیا ترسیدید برای چیزی یاد گرفتن پول بدهید؟ پیغمبر مفت بود میخواستید از او استفاده کنید؟ پولی شد نه؟ حالا. این آیه را هم کسی جز امیرالمؤمنین عمل نکرد.
5- دلایل سکوت حضرت علی(ع)
خوب. حالا بحث این است که امیرالمومنین اگر ولایت دارد، «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ» چرا از ولایتش استفاده نکرد؟ خوب شمشیر را میگرفت، حقش را میگرفت. بهش گفتند. چرا سکوت کردی؟ سکوت چرا؟ دلیل سکوت علی.
یک: ابراهیم هم وقتی دید حریف نمیشود خودش را کنار کشید. «وَأَعْتَزِلُکُمْ» «أَعْتَزِلُ» از عزل است یعنی خودم را کنار میکشم. «وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مریم/48) قرآن میگوید حضرت ابراهیم هم وقتی دید وضع اینطور است گفت «أَعْتَزِلُکُم» عزل، خودم را کنار میکشم.
دو: موسی برگشت از کوه طور دید مردم رفته اند سراغ گوساله پرستی. یک هنرمند منفی به نام سامری طلاها را گرفت یک گوساله درست کرد جوری که باد که میرفت در روده هایش صدای ور ور میکرد. مثل سوتک هائی که ما فشار میآوریم در زمینهای ورزش، یا فلزی یا قدیم هم گلی بود. ریش برادرش را گرفت، زلف برادرش را گرفت «یَجُرُّهُ» کشید. گفت چرا گذاشتی من چهل روز رفتم کوه طور برای مناجات و گرفتن کتاب آسمانی تورات، چرا گذاشتی سامری با یک مجسمه مردم را به سمت گوساله پرستی دعوت کند؟ هارون گفت من اقدام کردم مردم گوش به حرف من نکردند. «قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی» (اعراف/150) گفت برادر جان، قوم یعنی امت «اسْتَضْعَفُونِی» مرا مستضعف کردند، یعنی هر چی فریاد کشیدم گوش به حرفم ندادند. نماز واجب را باید به جماعت خواند، اما نماز مستحبی در اسلام جماعت نداریم، وقتی امیرالمومنین گفت نماز مستحبی را به جماعت نخوانید، همین نماز تراویح، یک موج و راه پیمائی و فتنه ای شد فرمود بروید بخوانید. وقتی انسان حریف نمیشود.
سه: یوسف وقتی در یک شرایطی قرار گرفت گفت خدایا حاضرم زندان بروم توی این تشکیلات نباشم. «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی» (یوسف/33) سجن یعنی زندان. «رَبِّ السِّجْنُ» یعنی خدایا «السِّجْنُ أَحَبُّ» خدایا من زندان را دوست دارم اما این عشق و عاشقی که زلیخا توی کاخ راه انداخته، من کاخ را نمیخواهم، عشق زلیخا را هم نمیخواهم، من زندان بروم پاکدامن باشم شرف دارد که در این کاخ بمانم آلوده شوم. پس ببینید ابراهیم کنار کشید، هارون حریف نشد کنار کشید، یوسف کنار کشید خودش را و گفت زندان از کاخ بهتر است. دیگر چه؟ خود پیغمبر اسلام رفت در غار. وقتی شرایط را دید که شرایط شرایط ترور است و از هر فامیلی یک چاقو کش میخواهند بریزند پیغمبر را بکشند، که علی ابن ابیطالب جایش خوابید و رفت در غار، مگر پیغمبر در غار نرفت؟ موسی میگوید که بابا من «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمَّا خِفْتُکُمْ» (شعراء/21) وقتی خوف دارم از شما فرار کردم. حضرت لوط وقتی دید شرائط اجتماعی، شرائط خوبی نیست، گفت: «قَالَ لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی إِلَى رُکْنٍ شَدِیدٍ» (هود/80) ببینید چند تا پیغمبر شد؟ ابراهیم، هارون، یوسف، پیغمبرما، موسی، حضرت لوط. وقتی به حضرت امیر گفتند چرا حالا که خدا میگوید ولی مسلمانها توهستی، روز اول باید شمشیر بکشی حقت را بگیری. فرمود شرائط شرائطی نبود که من شمشیر بکشم. گفتند چرا؟ فرمود برای اینکه برای باقی انبیا هم گاهی شرائط پیش میآمد، که انبیا خودشان را کنار میکشیدند. خوب این هم مال این.
6- علم بی پایان حضرت علی(ع)
روی کره زمین یک نفر بود که فرمود: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» (نهجالبلاغه/ص280) هرچی بپرسید جواب میدهم. هیچ انسانی روی کره زمین چانه اش به این حرف نگشته است. «سَلُونِی» یعنی هر چه بپرسید جواب میدهم. یکبار میخواستند امیرالمومنین را امتحان کنند، فرمودند: میتوانید یک سخنرانی کنید که در سخنرانی تان الف نباشد؟ فوری یک سخنرانی کرد که در کل سخنرانی اش حرف الف نیست. گفتند میتوانی یک سخنرانی کنی که در کل سخنرانی حرف نقطه دار نباشد؟ فوری یک سخنرانی کرد که حرف نقطه دار درآن نبود. علی بن ابیطالب موجودی بود جامع اضداد معمولا آدمهای قوی رحمشان کم است. آدمهای رحیم قدرت ندارند، جامع اضداد. یعنی یک کشاورز بود نمونه. خطیب بود نمونه. شب شهادت بحث را گوش میدهیم. قصههایی است از حضرت علی چه کسی بود علی؟ علی بن ابیطالب را جز خدا و پیغمبر کسی نشناخت. وپیغمبر را هم جز خدا و علی کسی نشناخت. و خدا را هم جز پیغمبر و علی کسی نشناخت. علی بن ابیطالب عبور میکند خانه ای را متوجه میشود که یک مشت یتیم اند. با قنبر اجازه میگیرد از آن خانم میگوید اجازه بدهید من و قنبر بیاییم؟ یتیمها. میگوید بیایید. میرود میبیند این خانم بیوه با چند با یتیم یک قابلمه بار گذاشته است، زیر قابلمه را روشن کرده است، ولی چیزی در قابلمه نیست. بچهها خیال کنند که مادر غذا میپزد بلکه خوابشان ببرد. میگوید چیزی در خانه ندارید؟ میگوید هیچ چیز در خانه نیست. امیرالمومنین میلرزد سریع میآید در خانه هر چیز که امکانات دارد، آرد است، خرما است، شکر است، هرچیز که هست، روغن است، سریع برمیدارد. میگوید که من خودم امیرالمؤمنین هستم غذا میپزم، بچهها را مینشاند غذا در دهانشان میگذارد، هرچه که با بچهها حرف میزند بچهها همین طور نگاه میکنند. بعد قنبر میگوید دیدم علی بن ابیطالب با زانو و دستهایش دور خانه دوید بع بع کرد. مع مع کرد صدای بزغاله کرد. بچهها خندیدند بعد آمد بیرون گفتند یا علی! خانه یتیمها و بیوهها میرفتی، محبت میکردی، اما کار امشبت کار استثنایی بود. دور خانه با زانوها و دستهایت چهار دست و پا راه رفتی صدای بز کردی. این چه حرکتی بود کردی؟ شما رئیس حکومت اسلامی هستی. فرمود من وارد خانه شدم بچهها غم داشتند، هر کاری کردم اینها بخندند نخندیدند، تشخیص دادم صدای بزغاله کنم که یک یتیم بخندد. این علی ابن ابیطالب است. تمام چاههائی که دور مدینه حفاری کرد، به آب که میرسید میگفت: «هذا وقف». این وقف است. در جبههها زره نمیپوشید. ما علی را نمیتوانیم تشخیص دهیم. ما در کل عمرمان دو رکعت نماز با توجه نداریم، و او در شبانه روز هزار رکعت نماز با توجه داشت. یعنی دو دقیقه از عمر ما به اندازه، یعنی کل عمر ما به اندازه دو دقیقه عمر حضرت علی ارزش ندارد.
7 سفارشهای حضرت علی (ع)
خب علی ابن ابیطالب سفارشش چه بود؟ شمشیر که خورد فرمود: «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ» قرآن قرآن. شما را بخدا قرآن. در مملکت ما خیلیها هستند قرآن نمیتوانند بخوانند یک نهضتی باید راه بیفتد هم قرآن و هم توجه و تدبر در قرآن. حق زن. حق کشاورز. حق قرآن. حق یتیم. کدام کسی را سراغ دارید روی کره زمین که قاتلش ابن ملجم را دستگیر میکنند وقتی شیر برایش میآورند میفرماید نصف لیوان شیر را بدهید به قاتل من. بعد وصیت کرد فرمود: «ضربه بضربه» ابن ملجم یکی زده شما هم یکی بزنید. با همان یکی مرد مرد نمرد نمرد. یکی به یکی. «ضربه بضربه» این شعار علی ابن ابیطالب است. در آمریکا دو تا برج خراب شد گفتند کل افغانستان بخاطر دو تا برج. اگر ثابت بشود که این دو تا برج را گروه القاعده خراب کرده. اگر ثابت بشود، گیرم که ثابت شد. خب دو تا برج. کل یک کشور بخاطر دو تا برج؟ دنیا هنوز منتظر فرزند علی، حضرت مهدی است که باید بیاید و این عدالت را برقرار بکند. حضرت علی ابن ابیطالب به مسئول زکات گفت شما که رفتی زکات میگیری شترها را میآوری مواظب باش شتر را به قصد زکات نگیری بچه اش بی مادر ور و ور کند. رافت بین انسانها رافت حتی بین حیوانها. فرمود داری شترها را میآوری یک جور سوار شو. نکند یک شتر را دو ساعت سوار شوی یک شتر را ده دقیقه. عدالتی که بشر هنوز توی انسانها نتوانسته پیاده کند حضرت علی عدالت را حتی در شترها مراعات میکرد. علی ابن ابیطالب. میخواهید یک سلامی به نجف بدهیم؟ خیلی حدیث داریم. نه یکی و دو تا و ده تا و بیست تا. خیلی حدیث داریم که لحظه جان دادن انسان رسول خدا و علی ابن ابیطالب را میبیند. سلام بدهیم. «السلام علیک یا ابا الحسن یا امیرالمومنین» السلام علیک یا اول مظلوم. خدایا به آبروی امیر المومنین تمام الطافی که شب قدر برای بندگان خوبت داری، آنچه خیر برای بندگان خوبت مقدر میکنی همه آنها را شب قدر برای همه ما مقدر بفرما. ما را از بهترین پیروان علی ابن ابیطالب، خودمان و نسلمان را قرار بده. فرزند علی، حضرت مهدی(ع) ظهورش را تعجیل.. امام زمان میزبان شب قدر است. شب قدر که فرشتگان میآیند روی زمین خدمت حضرت مهدی میرسند، چون زمان پیغمبر خدمت پیغمبر میرسیدند، بعد از پیغمبر باید کسی باشد هم وزن پیغمبر، که فرشتهها از آسمان خدمتش برسند. خدایا فرزند امیرالمومنین ظهور حضرت مهدی را نزدیک و ما را از بهترین یارانش قرار بده. از الان تا ابد قلب مبارکش را از ما راضی بفرما. دنیای اسلام، بلاد اسلامی، کشور جمهوری اسلامی، رهبرش، دولتش، امتش، نسلش، ناموسش، جوانانش، مرزش، انقلابش، عزت و شوکتش، بصیرت و مصونیتش روز بروز بر نظام اسلامی ما، بر عزت و قدرتش بیفزا. دشمنان ما را خوار و ذلیل تر بفرما.