ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
تفسير نور
نام سوره:

شماره آيه:

جستجو:

در:
آيه ترجمه نکته ها پيام ها توضيحات
سوره 11.‏ هود آيه 17
آيه
أَفَمَنْ كَانَ عَلَى‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَبُ مُوسَى‏ إِمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِى مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ‏
ترجمه
آیا آن كس كه (همچون پیامبر اسلام) دلیل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پیش از او (نیز) كتاب موسى‏ (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه این خصوصیات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حق‏جو هستند) به او ایمان مى‏آورند، و هر كس از احزاب (و گروه‏هاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در تردید مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ایمان نیاورند.
نکته ها
روایات بسیارى از ائمه معصومین‏علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهد» در این آیه على‏بن ابى‏طالب‏علیهما السلام است.(30) چنانكه خود حضرت على علیه السلام نیز در خطبه‏اى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبرصلى الله علیه وآله از اوست، نه جداى از او. و طبق روایات شیعه و سنّى پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است.(31)
در آخرین آیه‏ى سوره‏ى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پیامبر صلى الله علیه وآله گفتند: «لست مرسلاً» پیامبر صلى الله علیه وآله به امر خداوند پاسخ مى‏دهد: «كفى باللّه شهیداً بینى و بینكم و مَن عنده علم الكتاب» یعنى براى گواهى میان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نیز طبق روایات شیعه و سنّى مُراد از «مَن عنده علم الكتاب» على‏بن ابى‏طالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلى الله علیه وآله است. در آنجا شهید و در اینجا شاهد است.
30) كافى، ج‏1، ص 190.
31) صحیح بخارى، كتاب صلح، باب «كیف نكتب» ؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
پيام ها
 1- در تبلیغ، با شیوه‏ى سؤال، وجدان‏هاى سالم را به قضاوت بطلبیم. «افمن كان»
 2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بینةٍ من ربّه»
 3- كسى كه در زمان حیات پیامبرصلى الله علیه وآله همراه و دنباله‏رو اوست، پس از پیامبرصلى الله علیه وآله هم جانشین پیامبرصلى الله علیه وآله است. «یتلوه»
 4- وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكى از راههاى شناخت و حقّانیّت پیامبران است. «بیّنة ... شاهدٌ منه»
 5 - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون على‏بن ابى‏طالب‏علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را داده‏است. «بینةٍ من ربه ... شاهدٌ منه ... و من قبله كتاب موسى‏»
 6- كتب آسمانى، مؤیّد یكدیگرند. «من قبله كتاب موسى‏»
 7- در تبلیغ، شناخت مخاطب یك اصل است، چون در حجاز یهودیان بیش از مسیحیان بوده‏اند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجیل هم بشارات بسیارى آمده است. «من قبله كتاب موسى‏»
 8 - كتب آسمانى و قوانین الهى، راه هدایت و وسیله‏ى رحمت براى مردم هستند. «اماماً و رحمة»
 9- مردم باید كتاب آسمانى را امام وپیشواى خود قرار دهند. «كتاب موسى‏ اماماً»
 10- امامت و رحمت باید در كنار هم باشند. «اماماً و رحمة»
 11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروى از حقّ باشیم. «و من یكفر به من الاحزاب»
 12- همه‏ى مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «و من یكفر به من الاحزاب فالنار موعده»
 13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. «و من یكفر ... فلاتك فى مریةٍ منه»
 14- اكثریّت، نشانه‏ى حقانیّت نیست. «الحق من ربّك ... اكثر الناس لایؤمنون»