ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
درس هايي از قرآن

تاريخ پخش   ::  1373/11/17بايگاني سالانه - 1373
  
 
قابل توجه کاربران محترم:
برنامه درسهایی از قرآن، پس از ضبط پیاده می شود و به جهت حفظ امانت، متن کامل آن در سایت قرار می گیرد، اما همواره بخش هایی از برنامه به جهت محدودیت زمان و رعایت حال مخاطبان، از تلویزیون پخش نمی گردد، آنچه به عنوان برنامه ی درسهایی از قرآن قابل استناد است، آن چیزی است که از تلویزیون پخش می گردد و در فایل صوتی برنامه قابل دسترسی می باشد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
 بناست انشاءالله ماه رمضان امسال نماز را جزء جزء تفسیر و تحلیل و هر چه كه بلدیم در خدمت شما باشیم. از تقلید و یكسری بحث‌ها گذشتیم الان رسیدیم به وضو و غسل و تیمم، بحث ما در این جلسه اینست در مقدمات نماز یكی وضو است، یكی غسل است، یكی تیمم است، كه اینها. . . «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَیْنِ» المائدة/6 فیض كاشانی در محجة البیضاء لیطفه‌ای دارد می‌گوید یكمرتبه، پرواز از مادیت به معنویت نمی‌شود، جز اینكه فاصله و واسطه‌ای هم باشد. هواپیما یكمرتبه نمی‌تواند پرواز كند جز اینكه یك مقداری توی باند برود داغ كه شد كم كم حركت كند، یك انسانی كه شب تا صبح خر و پف او هوا بوده یكمرتبه بگوید(إیاك نعبد و إیاك نستعین) این كانال مادیت و معنویت یك رابط می‌خواهد، یك آمادگی می‌خواهد، بعضی‌ها كه می‌روند توی زمین فوتبال اول نرمش می‌كنند قبل از اینكه وارد استخر می‌شوند یك دوش می‌گیرند.
البته مثالها از خودم بود، البته من هم محسن كاشانی هستم! او هم ملاّ محسن فیض كاشانی بود، منتهی. . . گفت كریم شیره‌ای یك كریم است، كریم خان زند هم یك كریم است، خدا هم كریم است، من محسن كاشانی هستم، او هم محسن كاشانی است، منتهی فرق اینها نه هزار و ده شاهی است. ایشان در محجة البیضاء می‌فرماید، محجتة البیضاء كتابی است كه شیعه و سنی قبول دارند، ازكتابهای مهم است كه در آن آورده است این وضو آماده باش است برای پرواز از مادیت به معنویت.
 اگر خواستید نماز بخوانید و قیام كردید صورتهایتان را بشورید از آنجایی كه موی پیشانی بالا می‌آید تا چانه، عرض آن هم انگشتِ شصت و انگشتِ وسط، دستهایتان را هم بشورید از آرنج تا مرفق.
 مسلمانها این آیه را دو جور تفسیر می‌كنند، اول اینكه دست به كجا اطلاق می‌شود؟ عده‌ای میگویند دست انگشت است، مثل اینكه می‌گوئیم دستم را زدم به برق، گاهی می‌گوئیم كف دست است، مثل اینكه می‌گوئیم شلاق خورد به دست، عده‌ای می‌گویند دست بازو است، مثل اینكه می‌گوئیم آمپول خورد به دست، حالا می‌گوید دستهایتان را بشورید یعنی چه؟ یكی می‌گوید دست را بشورید تا آرنج، بعضی‌ها می‌گویند آخرش آرنج است، سنی‌ها اینطوری وضو می‌گیرند، ما شیعه‌ها می‌گوئیم از آرنج بشورید ما می‌گوئیم از آرنج، ما می‌گوئیم وقتی گفته تا آرنج نه یعنی اینكه تا كجا می‌شود، بلكه یعنی اینجا را نشور، مثل اینكه ما به رنگ كار می‌گوئیم تا یك متری این دیوار را رنگ بزنید این تا یك متری نه یعنی اینكه قلمو را چه جوری بكش، یعنی بالای یك متری نیازی به رنگ ندارد، اگر برویم در جایی كه نه شیعه هست و نه سنی روی كره زمین هر كسی دستش را می‌شورد از پائین به بالا نیست، پس وقتی می‌گوید تا آرنج بشور یعنی بالایش را نشور از آرنج به پائین بشور. خلاصه تا آرنج مال مكان شستن است نه چگونه شستن. خلاصه آنها كیفیت را معنا می‌كنند ما كمیت را معنا می‌كنیم.
اگر ما در تفیسر آیه گیج شدیم چه كنیم؟ پیغمبر فرمود من از بین شما می‌روم دو چیز را بین شما می‌گذارم كتاب الله و عترتی، ما برویم در خانه اهل بیت به امام باقر(علیه السلام) گفتند چطوری وضو بگیریم؟ بعد حضرت وضو گرفت و فرمود(هكذا وضوء رسول الله) پیغمبر اینطوری وضو می‌گرفت، مثل ما كه الان وضو می‌گیریم. بعد كه دست را شستید مسح كنید سرتان را، از امام سوال كردند چرا همه سر را مسح نمی‌كنیم؟ فرمود برای اینكه(باء) دارد اگر می‌گفت سرتان را مسح كنید(وامسحوا) ما تمام سر را مسح می‌كردیم اما گفته(برئوسكم) بعضی از قسمت‌های سر را مسح كنید قرآن یك حرف آن هم معنا دارد فارسی هم همینطور است از غذا خوردم یعنی كمی از آنرا خوردم غذا را خوردم یعنی همه‌اش را خوردم. پاهایتان را هم مسح كنید.
 اگر جنب بودید غسل كنید، از امام سوال كردند چرا در غسل باید همه بدنمان را بشوریم؟ امام می‌فرماید برای اینكه غسل مربوط به همه بدن است ادرار مجرایش خاص است اما در غسل همه بدن تكاپو می‌كند غسل با جریان خون رابطه دارد و جریان خون در همه بدن است، غسل با اعصاب سمپاتیك رابطه دارد و اعصاب سمپاتیك مربوط به همه بدن است، آدم جنب خستگی‌اش مربوط به همه بدن است آن مقداری كه حس می‌شود، پس مسئله جنابت با سه چیز رابطه دارد.
حدیث داریم منی از زیر هر موئی بیرون می‌آید، یعنی می‌خواهد بگوید همه بدن در جنب شدن اثر دارد. كیفیت غسل سر و گردن بعد سمت راست بدن و بعد هم سمت چپ، جنب دستوراتی دارد توی مسجد آمدنش حرام است، جنب وقتی غسل كرد دیگر نباید وضو بگیرد، البته غسل‌های دیگر اینطور نیست. شرایط غسل هم همان شرایط وضو است آب آن باید پاك باشد، باید حلال باشد، نباید اسراف باشد، زمان باید برای غسل داشته باشیم وگرنه باید تیمم كنیم.
با سه كیلو آب می‌شود غسل كرد، حدیث داریم هر كس بگوید نمی‌شود این مسلمان پیغمبر نیست، و اگر كسی پول حمامی را بدهد ولی اضافی بریزد باز هم چون اسراف كرده است گناه كرده است، اسراف گناه كبیره است وگناه كبیره آدم عادل را فاسق می‌كند، اگر كسی وسواسی است و خیلی وسواسی است نمی‌شود پشت سر او نماز خواند چون اسراف می‌كند و كسی كه اسراف كند فاسق است.
وسواسی به پیغمبر می‌گوید دروغگو، چون پیغمبر می‌گوید پاك شد، وسواسی می‌گوید پاك نشد، وسواسی به همه پیغمبرها و امام‌ها و مراجع‌ای كه می‌گویند پاك شد، این می‌گوید پاك نشد، یعنی دروغ می‌گویی.
«وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنْ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمْ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَیْدِیكُمْ مِنْهُ» المائدة/6 اگر مریض بودید یا مسافر بودید و آب نداشتید، اگر تماس با همسر داشتید و آمیزش داشتید، خلاصه اگر شرایطی بود كه آب پیدا نكردید، البته آب پیدا نكردید باید یك مقداری تكان خورد، باید دنبال آن رفت، بعضی‌ها می‌گویند آب سرد ضرر دارد پس تیمم كن، نخیر آب سرد ضرر دارد شما با آب سماور می‌توانی وضو بگیری، این حق ندارد تیمم ندارد.
اگر رفتی و آب پیدا نكردی از هر طرف باید به اندازه پرتاپ دو تا سنگ رفت، یعنی مقداری باید تفحص كنید بگردید، اگر آب پیدا نكردید تیمم كنید، بعضی‌ها فرش خانه‌شان را می‌تكانند با خاك‌های لای قالی تیمم می‌كنند این خاك كثیف است.
باید با خاك تیمم كرد با خاك خیابان؟ نه، حضرت علی(علیه السلام) دید یك كسی دارد با خاك كوچه تیمم می‌كند فرمود چرا تیمم می‌كنی؟ با خاك دلپسند تیمم كن، خاك دلپسند یعنی گاهی كه آدم می‌رود بیابان یك كیلو خاك بردارد توی آشپزخانه باشد هر وقت خواست تیمم كند آنرا توی سینی بریزد و با آن تیمم كند با خاك‌های آلوده تیمم نكنید.
بعضی‌ها می‌گویند این تیمم بهداشتی نیست می‌گوئیم چرا؟ می‌گوید برای اینكه آنرا به صورت و دست می‌مالند، شما حق ندارید خاك را به چشم هایتان بمالید فقط پیشانی تا بالای ابرو آنكه می‌گویند ضد بهداشت است اینست كه خاك كوچه را به چشم‌اش بمالد ضد بهداشتی است اما خاك صحرا آدم بمالد به پیشانی‌اش این كاری به بهداشت ندارد.
اول پیشانی، بعد با دست چپ پشت دست راست، بعد با دست راست پشت دست چپ، آقا چرا این كار را می‌كنید؟ شما چرا بر خاك سجده می‌كنید، ما خاكی هستیم و در برابر هر كسی خاكی نیستیم ولی در برابر خدا خاكی هستیم، آدم خاك تمیز پیدا كند پیشانی‌اش را با خاك تمیز تماس بدهد، این می‌گوید خدایا من خاكی هستم برگشتم به خاك است، نسبت به تو من عبادت می‌كنم، یك عبودیت است شاید هم یك اسراری داشته باشد كه ما نمی‌دانیم.
«مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» خدا نمی‌خواهد كارهایتان مشكل باشد یعنی هر جا كه سخت است می‌گوید آسان است، آقا اگر كسی بخواهد از گرسنگی بمیرد گوشت خوك هم حلال است، مجبور شدی طوری نیست، در اسلام بن بست وجود ندارد كه‌ای بابا این چیه؟ حتی زن گیر شوهر بد افتاده است كه به او خرجی نمی‌دهد، اینجا اسلام گفته اختیار زن با شوهرش نیست با مجتهد است، مجتهد می‌تواند ولو اینكه شوهر راضی نیست زن را طلاق بدهد، یا باید خرجی داد یا طلاق داد، اینطور نیست كه زن یا مرد در بن بست باشند.
گاهی مالك می‌آید و می‌گوید من راضی نیستم، حاكم شرع می‌گوید تو راضی نیستی من اجازه می‌دهم. استتار، جنسی را قایم كرده مردم هم بال بال می‌زنند به آنها نمی‌دهد، حاكم اسلامی سه چهار مرتبه هشدار می‌دهد اگر باز نكرد حكومت اسلامی می‌تواند اجازه بدهد قفل را بشكنند، نمی‌شود مردم از گرسنگی بمیرند و این آقا در را قفل كند چیزی بنام بن بست در اسلام وجود ندارد.
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته