ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
کتابخانه
انتخابات » فصل 4: نشانه‌های بهترین انتخاب
1-  توكل برخدا
یكی از نشانه‌های مومن آن است كه در تمام امور به خداوند توكل كند و بر این اعتقاد باشد كه خداوند بر هر چیز قادر، و بر همه امور ناظر، و دل‌های مردم هم به دست اوست.
«إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (84)
 «خداوند بر همه چیز قادر است».
«أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى» (85)
آیا نمی‌داند كه خداوند می‌بیند (و بر همه چیز آگاه است.)
حضرت‌ابراهیم  به هنگام بازسازی كعبه از خداوند چنین درخواست می‌كند؛
«فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» (86)
«پروردگارا: ...تو دل‌های مردم را توجه آن‌‌ها بساز.»
و در دعای هنگام تحویل سال می‌خوانیم؛   
«یَا مُقَلِّبَ‌ القُلُوبِ وَ الاَ‌بْصَارِ یَا مُحَوِّلَ ‌الْحَولِ وَ الاَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا اِلَی اَحْسَنِ الحَالِ»
«خدایی كه انقلاب دل‌ها و چشم‌ها و دگرگونی حالات به دست توست، ما را به بهترین حالت قرار بده.»
2- آگاهی
خداوند می‌فرماید:
«هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» (87)
«آیا آن‌ها كه می‌دانند و آن‌ها كه نمی‌دانند مساویند.»
3- شناخت حق
در شناخت حق ملاك‌هایی است. كه پیمودن راه راست را بر انسان آسان نموده و شك و دو دلی را دور می‌نماید.
  خاطره:
جنگ جمل توسط عایشه با تحریك طلحه و زبیر در مقابل امیرالمؤمنین‌علی  بپا شد. در این رویا رویی آن حضرت دید یكی از یارانش گرفتار شك و دو دلی شده، به او فرمود:
شما را چه شده كه چنین گرفتار شده‌ای؟  عرض كرد: می‌بینم یك طرف شما هستید و یك طرف هم دو تن از اصحاب و یاران پیامبر  (طلحه و زبیر)
حضرت فرمود:
اشتباه تو در این است كه منطق و استدلال نداری و به جای ملاك‌ها و معیار‌های ارزشی به دنبال آدم‌ها رفته‌ای؛
«اِعْرفِ الحَقَّ تَعْرِفُ اَهْلَهُ وَ اَعْرِفُ البَاطِلَ تَعْرِفُ اَهْلَهُ» (88)  «حق (را با منطق و ملاك) بشناس، اهلش را خواهی شناخت و باطل را (هم آنچنان) بشناس، اهلش را خواهی شناخت.»
4-  تحقیق و بررسی
خداوند می‌فرماید:
«یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى‌مَا فَعَلْتُمْ‌ نَادِمِینَ.» (89)
«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید. اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق كنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از كرده خود پشیمان شوید.»
  به گفته یكی از مفسران؛
دستور خداوند درباره تحقیق خبر فاسق در صورتی است كه جامعه سالم و محیط خبری دارای امنیت كامل باشد والا باید درباره هر چیز، و از هر كسی كه می‌شنود تحقیق و بررسی نموده تا اطمینان حاصل نماید.
5- شركت همگانی
خداوند می‌فرماید:
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»  (90)
«و همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت)، چنگ زنید و پراكنده نشوید.»
همانگونه كه قبلا گفتیم یكی از مهمترین پشتوانه‌های نظام اسلامی پشتیبانی بی ‌دریغ امت اسلامی در تمام صحنه‌ها و شرایط می‌باشد. و همیشه دشمن درصدد این است كه این سد محكم الهی را شكسته و این پشتوانه مردمی نظام را سست و یا از بین ببرد. ولی بی‌شك حضور یكپارچه مردم در صحنه، هم امید دشمنان را قطع و هم نقشه‌های آنان را نقش بر‌آب می‌نماید. كه فرموده‌اند:  «یَدُاللهِ مَعَ‌الجَمَاعَةِ»  
«دست قدرت و یاری خداوند با جماعت است.»
6- حفظ روحیه دوستی و برادری
 خداوند می‌فرماید:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخوَةٌ» : «مؤمنان با هم برادرند.» (91)
و در آیه دیگر می‌فرماید:
«وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَكُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.»(92)
«و نعمت (بزرگ) خدا را برخود، به یاد آرید كه چگونه دشمن یكدیگر بودید، و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد كرد، و به بركت نعمت او، برادر (و دوست ویكپارچه و از انگشتان متفرق به مشت تبدیل) شدید.»
وحدت، یكپارچگی، دوستی و برادری از ارزش‌های دینی است و در جامعه اسلامی كه حضور در صحنه برای انجام وظیفه است این ارزش‌ها را نباید خدشه‌دار نماید.
7- جهت یابی عبادی
از آنجا كه سیاست ما همان دین ماست، انتخابات تنها یك كار سیاسی نیست بلكه عبادی و سیاسی است و لذا با قصد قربت و برای رضای خدا، بندگان شایسته خدا را برای انجام فرمان خدا و خدمتگذاری و نجات خلق خدا انتخاب كنیم.
خداوند می‌فرماید:
«و َمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ و َالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»  (93)
«من جن و انس (انسان) را نیافریدم جز برای اینكه عبادتم كنند (و از این راه تكامل یابند و به من نزدیك شوند).»
8- مشاوره
تحقیق و مشاوره از امور لازم یك انتخاب نیكوست. نگوئیم ما به یكی یا چند نفر رای خواهیم داد. ما برای مسكن، همسر، شریك، چقدر تحقیق و مشاوره می‌كنیم حال فكر كنیم كه در انتخابات سرنوشت كشور و خون شهداء را به دست چه كسی می‌دهیم ؟ و كشور اسلامی را به چه كسی می‌سپاریم؟ رای ما كلید كشور است و مجلس و… خانه ملت شهید و مفقود و اسیر و معلول داده است. آن كلید و این خانه را به چه كسی می‌سپاریم؟
امام صادق می‌فرماید:
«شَاوِر فی اَمْرِكَ الَّذِینَ یَخشَونَ اللهَ»  (94)
«در امور (زندگی و اجتماعی و سیاسی و…)‌خود با كسانی مشورت كن كه از خداوند می‌ترسند (اهل ایمان و تقوا و ترس از حساب و كتاب قیامتند.)»
آری مشورت با انسان‌های متدین و آگاه ضریب آگاهی و مصونیت از خطا و اشتباه را در انسان بالا می‌برد و اطمینان و آرامش بیش‌تری از راه و انتخابش پیدا می‌كند.
و در عبارتی دیگر می‌فرماید:
«مَنْ شَاوَرَ ذَوِی الَالبابِِ دُلَّ علَی‌الصَّوابِ» (95)
«كسی كه با صاحبان اندیشه مشورت می‌كند، به راه راست هدایت می‌شود.»
امام علی  می‌فرماید:
«مَنْ اسْتَقبَلَ وُجُوهَ الآراءِ عَرَفَ مَواقِعَ الخَطاءِ» (96)
«كسی كه از رأی و نظر مختلف دیگران استقبال و استفاده كند، مواضع اشتباه و خطا را می‌شناسد.»
9- توجه به پاسخگویی در قیامت
خداوند می‌فرماید:
«إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»‌(97)
«بدرستیكه گوش و چشم و دل (این سه مورد به عنوان نمونه است)‌ همه در مقابل خداوند مسئول بوده و باید در مقابل اعمال خود پاسخگو باشند.»‌
و در آیه دیگر می‌فرماید:
«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» ‌(98)
«نگهشان دارید بدرستیكه آنها (در مقابل همه اعمال و رفتار خود) مسئول و پاسخگو هستند.»‌
با توجه به اینكه در قیامت مهم‌ترین سئوالات از ولایت است و در كشور امام زمان (عج) بعد از امامت و رهبری مهم‌ترین قدرت از آنِ رئیس‌جمهور و مجلس است. لذا مسئولیت سپردن كار به افراد تا قیامت ادامه دارد.
10- بصیرت و هوشیاری
اسلام مشوق آن است كه انسان تمام كارهایش را با آگاهی و بصیرت و هوشیاری لازم انجام داده تا به دام اشتباه و پشیمانی گرفتار نشود.
خداوند به گفته پیامبرش حضرت یوسف  چنین می‌فرماید:
«قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَاْوَمَنِ اتَّبَعَنِی» (99)
بگو: «این راه من است! من و پیروانم، با بصیرت كامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌كنیم.»
11- خالصانه
به گفته خداوند در قرآن تنها انسان‌هایی از شر شیطان و وسوسه‌های منحرف كننده او و هوای نفس به دور بوده و اهل نجات و رستگاری هستند كه كارهای خود را فقط برای رضای خدا انجام دهند.
«قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ»  (شیطان بعد از رانده شدن از درگاه الهی خطاب به خداوند) «گفت: به عزتت سوگند، همه آنان (انسان‌ها) را گمراه خواهم كرد. مگر بندگان خالص تو را» (100)
پس حركت و انجام وظیفه خالصانه باشد؛
- نه انتفاعی: كه فردا قدرتی داشته باشد.
- نه انتقامی: چون من از فلانی بدم می‌آید.
- نه عاطفی: چون فامیلم یا دوستم یا... هست گر چه لایق‌تر از او هم باشد.
- نه صنفی: چون هم كار و هم لباس و... است. گر چه دیگری بهتر است.
- نه تعصبی: هم شهری، هم زبانی و... است.
پیامبر  می‌فرماید: ‌«مَنْ تَعَصَّبَ اَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خُلِعَ رِبْقَةُ الِایمَانِ مِنْ عُنُقِهِ» (101)
«كسی كه (در انجام وظایف خود) تعصب داشته یا برای او تعصب نمایند از دایره ایمان خارج می‌شود.»
- نه تقلیدی: كه بدون شناخت، دلیل، منطق و اطمینان قابل توجه و عقلایی، از دیگران تقلید كور‌كورانه نموده و فكر كند به وظیفه خود عمل نموده است.
- نه با منت و پشیمانی: كسانی كه امروز كاری را انجام می‌دهند كه فردا با منت به مقاصد خود برسند بدون شك زمانی كه به هدف نامطلوب خود نرسیدند بركرده خود پشیمان شده و راهی برای جبران نخواهند یافت.
12- تبلیغات و رقابت سالم؛
اگر انسان‌ها به حسب وظیفه در میدان عمل حاضر شوند هرگز برای رسیدن به مقصد خود متوسل به راه‌های تخریبی و ایجاد هنجار در جامعه نخواهند شد، چون خداوند چنین رویه و خصلتی را در قرآن فرعونی و طاغوتی معرفی می‌فرماید:
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ»  (102)
«پس او قوم خود را تحمیق و تحقیر كرده، او را اطاعت كردند.»
حضرت علی  از پیامبر  نقل می‌كند كه:
«إنِّی لا أخَافُ عَلی أُمَّتی مُؤمناً وَ لا مُشركاً ... وَ لكِنِّی أَخافُ علیكُمْ كُلَّ مُنافِقِ الجَنانِ، عَالِمِ اللّسانِ، یَقُولُ ما تَعرِفُونَ وَ یَفعَلُ ما تُنكِرون» (103)
«من بر امتم نه از مؤمن و نه از مشرك می‌ترسم ... تنها از شرّكسانی بر شما می‌ترسم كه در دل منافق هستند و در زبان دانا، سخنانی می‌گویند دل‌پسند، ولی اعمالی زشت و ناپسند دارند.»
آری شعارهای توخالی و پوچ و وعده های دروغین و نشان دادن ظاهری فریبنده از موارد و مصادیق «نفاق» ، «فریب» و «غشّ» است، و به دست‌ آوردن اینگونه پست و ریاست و مقام خشم الهی را در پی دارد.
پیامبر اكرم  می‌فرماید:
«مَنْ اسْتُر عَنْ رَعیَّةً فَغَشِّها، لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانِ»(104)
«كسی كه ریاست جمعی را بخواهد، پس آن‌ها را (در رسیدن به آن) فریب دهد، خداوند خود را در حالت خشم ملاقات خواهد كرد.»
13- عجله نكنیم؛ (هشدار، هشدار، دقت، دقت)
در حدیث بسیار جالبی از امام سجاد  آمده است؛
«اذا رَأیتُمْ الرَّجلُ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَماوَتَ فی مَنْطِقِه وَ تخاضَعَ فی حَرَكاتِهِ فَرُوَیداً لایَغُرُّكُمْ»
«هرگاه دیدید مردی را كه خوش برخورد است و هیئت و روش وی خوب است و از خود زهد و عبادت نشان می‌دهد و در حركات خود خیلی شكسته نفسی می‌نماید پس مهلت بدهید و عجله نكنید و شما را گول نزند.»
  عجله نكنیم، چرا؟
«فَما اَكثَرَ مَنْ یَعْجُزُهُ تناوُلُ الدّنیا وَ رُكُوبُ الحَرامِ مِنها لِضَعفِ بُنیَتِهِ وَ مهانَتَهُ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدّین فَخاكَها فَهُوَ لا یزالْ یَخْتَلُ النّاسِ بِظاهِرِهِ فاِنّْ تَمَكَّنَ مِنْ حرامٍ اقْتَحَمُه»
«چه بسیارند افرادی كه از به دست آوردن دنیا عاجزند و به دنیا نرسیدن آن‌ها به خاطر ناتوانی جسمی و یا عدم لیاقت و یا كمبود شخصیت یا ترس اوست (نه به خاطر ایمان و تقوی)آری چون ناتوان یا بی‌شخصیت و یا ترسو است دین را دام برای رسیدن به دنیا قرار داده و دائماً مردم را با ظاهر خود گول می‌زنند و اگر می‌توانست به حرام برسد بی‌اختیار خود را در آن می‌انداخت.»
  بازهم صبر كنیم، چرا؟
«وَ إذا وَجَدْتُمُوهُ یَعُفُّ عَنْ مالِ‌الحَرامِ  فَرُوَیداً لا یَغُرُّكم فانَّ شهواتِ الخُلقِ مُختَلَفَةُ فَما اكثَرَ مَنْ یَنبُوا عَنِ المالِ الحَرامِ وَ أنْ كَثُرَ وَ یَحْمِلُ نَفْسَهُ علی شوهاءِ قبیحة فَیأتی منها مُحرّماً»
«و اگر دیدید كه از مال حرام هم دوری می‌كند باز هم صبر كنید و زود درباره خوبی او قضاوت نكنید زیرا شهوات مردم مختلف است. چه بسیارند افرادی كه از مال حرام كنار می‌گیرند و هر چه مال حرام را زیاد ببینند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند اما خود را بر اعمال ناپسند وادار و مرتكب حرام می‌شوند.»
  مبادا گول بخوریم،چرا؟
«فإذا وَجَدْ تُمُوه یَعُفُّ عَن ذلِك فَرُوَیْداً لایَغُرُّكُمْ حَتّی تَنْظُرو ما عُقْدَةُ عَقْلِهِ فَما أكْثَرمَن تَرَكَ ذلِكَ أَجْمَع ثُمَّ لایَرجَعُ لی عَقْلٍ مَتینٍ فَیَكُونُ ما یُفْسِدُهُ بِجَهلِهِ أَكْثَرُ مِمّا یُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ.»
«همینكه دیدید او از تمام اعمال ناپسند دوری می كند ولی باز هم شما را گول نزند تا ببینید انگیزه ی عقل او چیست؟ زیرا بسیارند افرادی كه از تمام اعمال بد دوری می كنند اما یك درایت و ریشه‌ی عقلانی ندارند . و لذا چون شعور فكریِ او كم است معمولاً به جای اصلاح دست به افساد میزند .»
  عزّت پایدار یا ریاست باطله، كدام؟
« فَإذا وَجَدْتُم عَقْلَهُ مَتیناً فَرویداً  لایَغُرُّكُم حتّی تَنظُرُوا معَ هواهُ یَكونُ علی عقلِهِ اَو یَكونُ معه عَقْلِهِ علی هواهُ فَكیفَ مَحَبَّتَهُ للرَّاساتِ الباطِلَةِ وَ زُهدُهُ فیها فإنَّ فی النّاسِ مَن خَسِرَ الدّنیا و الاخِرَةُ یَترُكُ‌الدّنیا للدّنیا...» (105)
« و اگر دیدید دارای عقل متین هم هست باز شما را گول نزند و صبر كنید تا ببینید آیابا هوای نفس خود عقل را می‌كوبد یا با كمك عقل علیه هوای نفس گام بر می‌دارد و نسبت به ریاست‌های باطل چقدر علاقمند است زیرا در میان مردم كسانی هستند كه در دنیا و آخرت زیان‌كارند زیرا دنیا را رها می‌كنند نه برای خدا بلكه برای رسیدن به ریاست باطله دنیا زیرا لذت ریاست نزد او به مراتب از لذت مال و دنیا بیش‌تر است.» آن حضرت در پایان می‌فرماید؛
«انسان واقعی كسی است كه ذلت با حق (عدم رویكرد مقامات مادی و دنیایی) را از عزت با باطل بهتر بخواهد.»

 84- عنكبوت /20
85- علق /14
86- ابراهیم /37
87- زمر /9
88- بحارالانوار 40/125
89- حجرات /6
90- آ‌ل عمران /103
91- حجرات /10
92- آل عمران /103
93- زاریات /56
94- تحف العقول /214
95- بحارالانوار 77/422
96- نهج البلاغه /جكمت 173
97- اسراء /36
98- صافات /24
99- یوسف /108
100- ص /82 و83
101- اصول كافی /232
102- زخرف /54
103- نهج البلاغه 27
104- تاریخ بغداد 3/379
105- بحارالانوار 74/184
صفحه قبل « [صفحه 5]» صفحه بعد


فهرست
مقدمهفصل 1- ارزش انسان و اهمیت انتخابفصل 2- جمهوری اسلامی، حضور مردمفصل 3- ملاك‌های انتخاب بهترینفصل 4: نشانه‌های بهترین انتخابفصل 5: معیارهای بهترین در قانونفصل‌6:دیدگاه‌ها درباره انتخاب بهترین فصل 7: سفارش و توصیه‌هافصل 8: سخنی با داوطلبینفصل 9: آفت‌ها