ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
کتابخانه
انتخابات » فصل 9: آفت‌ها
 1- تعصب
پیامبر  فرمود:
«مَنْ تَعَصُّبَ اَو تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خُلِعَ رِبْقَةُ الایمانِ مِنْ عُنُقِهِ» : «كسی كه تعصب (طرفداری و پافشاری بناحق و نابجا)‌ ورزد ریسمان ایمان از گردنش باز می‌گردد.»
2- ناآگاهی
خداوند در قرآن سفارش اكید فرموده‌اند كه درباره مطالب و اخبار تحقیق كرده تا با آگاهی كامل وظیفه خود را انجام دهید. و مبادا از اینكه با جهل و نادانی در منجلاب خلاف و فساد گرفتار شده و پشیمان شوید. «… فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»  (181)
«تحقیق كنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از كرده خود پشیمان شوید.»
3- جو زدگی
ماموران الهی به دوزخیان گویند :  چه چیز شما را به دوزخ كشید؟ گویند :
«… وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ»  (182)
«ما با یاوه گویان، یاوه می‌گفتیم».
و بر این اعتقاد بودیم كه:
«خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»
4-كبر و غرور
خداوند در قرآن علت سقوط و اجرا نكردن فرمان الهی را همین خوی و خصلت  ناپسند یعنی كبر و غرور دانسته و می‌فرماید ؛
«إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ »  (183)
«… (همه فرمان خدا را اطاعت كردند)‌ مگر شیطان كه سرپیچی و گردنكشی كرد.» (چرا ؟)
«… أَنَاْ خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ»
«(گفت :) من از او (انسان) بهتر و برترم مرا از آتش و او را از گِل آفریدی.» (184)
5- تقلید نابجا و كوركورانه
البته تقلید به معنای رجوع به كارشناس در هر كاری، و هر كجا و برای هر كسی پسندیده و نیكوست. ولی اگر تقلید كوركورانه و بدون دلیل باشد از دیدگاه هر انسان عاقل و دانایی ناصواب و نكوهیده است.
مجرمان روز قیامت، در جهت علت گرفتاری‌شان به آتش قهر و غضب الهی تقلید كوركورانه از دیگران اقرار می‌كنند؛
«لَوْلَا أَنتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِینَ»  (185)
«اگر شما نبودید (و ما از شما تقلید كوركورانه نمی‌كردیم)‌ هر آینه مامومن بودیم.»
6- شایعه
شاید سخت‌ترین مجازات‌ها در قرآن برای كسانی است كه در جامعه اسلامی شایعاتی را رواج می‌دهند و دل مردم را نسبت به اسلام و انجام وظایف دینی خود لرزانده و سست می‌نمایند.»
« لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَكَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا ، مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا.»  
«اگر منافقان و بیمار دلان و آن‌ها كه اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه (شهر) پخش می‌كنند دست از كار خود برندارند، تو (ای پیامبر) را بر ضد آنان می‌شورانیم، سپس جز مدت كوتاهی نمی‌توانند در كنار تو در این شهر بمانند. و از همه جا طرد می‌شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به سختی به قتل خواهند رسید.»‌ (186)
7- دشمنی
«وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»  (187)
«و از خداوند و فرستاده‌اش (رهبر دینی) پیروی و اطاعت كنید و نزاع (و اختلاف) نكنید، زیرا كه سست می‌شوید و مهابت و قوتتان از بین می‌رود، و صبر كنید، همانا خداوند با صابران است.»
از آیه فوق فهمیده می‌شود كه قانون و رهبر محور وحدت امت اسلامی است و اختلاف و نزاع كارآیی و عملكردها را سست نموده و جامعه اسلامی را از درون پوك و از بیرون هم بی آبرو و ابهت می‌نماید.
8- اسراف
«… وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»  (188)
«و اسراف نكنید، چرا كه خداوند، اسراف كاران را دوست ندارد.»
اسلام دین اعتدال است و مصرف بی‌رویه را منع می‌نماید و اسرافكار مبغوض خداوند است.
و در آیه دیگر می‌فرماید :
«وَلَا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ» (189) «و از اسراف كاران فرمان نبرید.»‌
از این آیه استفاده می‌شود :
اسراف كاری نشانه فساد و اسراف‌كار مفسد، و صلاحیت قبول مسئولیت را نداشته و امت اسلامی نباید كاری را به او واگذار نموده و از او هم اطاعت ننمایند. گر چه اسراف‌كاران كار خود را توجیه كرده و خود را صالح می‌دانند.
9- غیبت
یكی از گناهان بزرگ «غیبت» است.
قرآن می‌فرماید:
«… وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ…»  (190)
هیچ یك از شما از دیگری غیبت نكند.آیا كسی از شما دوست دارد كه گوشت مردار برادر خود را بخورد ؟ (به یقین) همه شما از این كار كراهت داشته و بد می‌دانید.»
«البته در روایت غیبت در مشورت آن هم به صورت محرمانه و محدود اجازه داده شده است.»
10- عیب جویی و هرزه گویی
«وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» (191) «وای بر عیب‌جویان هرزه‌گوی»
در روایات آمده: غیبت و هرزه گویی دین و تمام اعمال نیك انسان را از بین می‌برد.
11- تجسس و سوء ظن
تجسس در احوال و اسرار مردم كه باعث سوء ظن هم می‌شود از خصلت‌های مذموم و ناپسندی است كه مورد قهر و غضب الهی است.
قرآن می‌فرماید: «اجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا…»  (192)
«… از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا كه بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز(در كار دیگران) تجسس نكنید ...»
در حدیث آمده :  بدترین مردم كسی است كه به دنبال پیدا كردن عیوب مردم است.
12- سخریه و استهزاء
مسخره كردن و خوار كردن دیگران از خصلتهای ناروا و باعث سرافكندگی و شرمساری و رسوایی روز قیامت است و خداوند از آن نهی فرموده است؛
«لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَكُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَكُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ … وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ …»‌  (193)
«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید ! نباید گروهی از شما گروه دیگر را مسخره كنند شاید آن‌ها از این‌ها بهتر باشند. و یكدیگر را مورد طعن و عیب‌جوئی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یكدیگر را یاد نكنید.»
13- حبّ و بغض‌های نابجا
شركت در انتخابات چه برای داوطلبین و آن كسی كه خود را برای پذیرفتن این مسئولیت لایق و شایسته می‌داند و چه برای مردم یك وظیفه دینی و الهی است. انجام این وظیفه، انگیزه الهی می‌خواهد. وارد كردن حبّ و بغض‌های نابجا این انگیزه مقدس را در وجود انسان می‌میراند. گرایش‌های باندی و جناحی، رفاقت‌ها و یا نسبت‌های قومی و قبیله‌ای و هم‌صنف بودن و ... برگرفته از هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی است كه با اخلاق اسلامی سازگاری ندارد.
پیامبر گرامی اسلام  می‌فرماید:
«حبُّكَ للشَّیءِ یُعمی و یُصِمُّ»؛  (194)
دوست داشتن (بدون انگیزه صحیح و الهی انسان را) كور و كر كننده است.»
و حضرت علی  می‌فرماید:
«عینَ المحبِّ عَمْیَةٌ عَنْ مَعایبِ المحبوبِ وَ أُذُنُهُ صَمّاءُ عَنْ قُبْحِ مَساویهِ» (195)
«چشمان دوست، دربرابر عیب‌های محبوبش كور، و گوش‌هایش در برابر قبیح و زشت او ناشنواست.»
14- رشوه و فریب
جای سؤال است كسی كه با رشوه و عوام‌فریبی و مخارج گزاف می‌خواهد مسئولیتی را در نظام اسلامی بدست آورد، آیا می‌تواند به هنگام رسیدن به مقام از ارزش‌های اسلامی دفاع كرده و خدمتگزار خوبی برای مردم مسلمان باشد؟
امیرمؤمنان علی  در این‌باره می‌فرماید:
«السّیّد مَن لا یُصانِعُ و لا یُخادِعُ و لا تَغُرُّهُ الْمطامِعُ» (196)
«آقا (مسئول و كارگزار) مردم كسی است كه رشوه ندهد و حیله‌گری و فریبكاری نكند و چیزهای طمع‌ انگیز او را به طمع نیاندازد.»
 15- توسل به روش‌های ناپسند
مقام‌ها و مسئولیت‌های دنیایی ارزشی ندارد كه انسان برای رسیدن به آن، و مردم برای رأی آوردن كسی كه داخل حزب و گروه، هم‌شهری و هم‌زبان و ... آن‌هاست به هر كار و روش ناپسندی دست بزند. كه اگر خدای ناخواسته چنین شد جز وزر و وبال چیزی برای ما باقی نخواهد‌ماند. سخن خداپسندانه علی  در این‌باره چنین است؛  
«لا تَقبَلِ الرِّئاسَةَ عَلی أَهلِ مَدینَتِكَ، فَإِنَّهُم‎ْ لایَستَقیمونَ لَكَ اِلّا بِما تَخْرُجُ بِهِ مِنْ شَرْطِ الَّرئیسِ الفاضِلِ» (197)
«ریاست و مسئولیت شهر را (در زمانی‌كه مردم به روش‌های غلط، زشت و ناپسند عادت دارند) به عهده مگیر، چرا كه به كلام تو و دلسوزی‌هایت گوش فرا نمی‌دهند، مگر، آن‌كه اعمالی (ناپسند) را انجام دهی، در حالی كه با انجام آن، شرایط رئیس شایسته، (لایق) و فاضل را از دست می‌دهی.»
16- اختلاف و تفرقه
بدون شك یكی از سیاست‌های دشمنان اسلام و مسلمین و وسوسه‌های شیطان و اسباب ذلّت امّت اسلامی ایجاد «اختلاف» در صفوف مردم است. و در مقابل آن «وحدت» كه عامل سربلندی، عزّت، اقتدار، پیشرفت و پیروزی مسلمانان است.
خداوند در قرآن چنین می‌فرماید؛
«وَ اَطیعُواللهَ و رَسولَهُ و لاتنازَعوُا فَتَفشَلوا و تَذْهَبَ رِیحُكُمْ وَاصْبِروا إِنَّ اللهَ مَعَ الصّابرینَ» (198)
«از خداوند و پیامبرش اطاعت كنید و اختلاف نكنید، تا اینكه متفرّق شوید و احترام و عزّت شما از بین برود و صبر را پیشه كنید كه به یقین خداوند با صبر پیشه‌گان است.»
در طول تاریخ ثابت شده كه هرگاه بین صفوف مسلمانان اختلاف و تفرقه ایجاد شده، شكست‌ها و ضررهای غیرقابل جبرانی را متحمّل شده‌اند و دشمنان هم با تحریك و تشویق آب را گل‌آلود دیده، مقاصد خود را پیاده می‌كنند.
تا آنجا كه آفت اختلاف را خطری به مراتب بزرگتر و مؤثرتر از حضور نظامی دشمن می‌شمارند.
 هشدار مهم ؛
انجام وظیفه آری، دین فروشی هرگز !!!
در روایت آمده است ؛  بدبخت كسی است كه دین‌اش را به دنیای‌اش بفروشد و بدبخت‌تر كسی است كه دین‌اش را به دنیای دیگران بفروشد.
خدایا: روزبه‌روز بر عزت و قدرت و وحدت و آگاهی و همدلی، سرافرازی و استقلال امت اسلامی در مقابل دشمنان بیفزا و ما را در انجام وظائف خود موفق و دشمن شاد مفرما.
فرج آقا امام زمان  عدالت گستر، جهان را برسان و قلبش از ما راضی فرما.
ما را به راه اسلام و قرآن و اهلبیت   و خون شهداء ثابت قدم بدار.
خدایـا چنـان كن سرانجام كـار
كه تو خوشنود باشی و ما رستگار 

 181- حجرات /6
182- مدثر /45
183- بقره /34
184- اعراف /12
185- سباء /31
186- احزاب 60 و61
187- انفال /60
188- انعام /141
189- شعراء /151
190- حجرات /12
191- همزه /1
192- حجرات /12
193- حجرات /11
194- من لا یحضره 4/380
195- غررالحكم /حكمت 26314
196- غررالحكم /حكمت 2101
197- شرح نهج البلاغه ابن‌ابی‌الحدید 20/282
198-  انفال /46
صفحه قبل « [صفحه 10]


فهرست
مقدمهفصل 1- ارزش انسان و اهمیت انتخابفصل 2- جمهوری اسلامی، حضور مردمفصل 3- ملاك‌های انتخاب بهترینفصل 4: نشانه‌های بهترین انتخابفصل 5: معیارهای بهترین در قانونفصل‌6:دیدگاه‌ها درباره انتخاب بهترین فصل 7: سفارش و توصیه‌هافصل 8: سخنی با داوطلبینفصل 9: آفت‌ها