ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
درس هايي از قرآن

تاريخ پخش   ::  1374/11/26بايگاني سالانه - 1374
  
 
قابل توجه کاربران محترم:
برنامه درسهایی از قرآن، پس از ضبط پیاده می شود و به جهت حفظ امانت، متن کامل آن در سایت قرار می گیرد، اما همواره بخش هایی از برنامه به جهت محدودیت زمان و رعایت حال مخاطبان، از تلویزیون پخش نمی گردد، آنچه به عنوان برنامه ی درسهایی از قرآن قابل استناد است، آن چیزی است که از تلویزیون پخش می گردد و در فایل صوتی برنامه قابل دسترسی می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
جلوی طاغوت را گرفتن مبارزه با طاغوت متن قرآن است قرآن وقتی به موسی و هارون(علیه السلام) می‌‌‌‌‌فرماید: «اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏» طه/24، برو سراغ فرعون بدرستی كه او طغیان كرده طاغوت است برو سراغش و حالش را بگیر موعظه‌‌‌‌‌اش كن و اگر موعظه نشد می‌‌‌‌‌گویم چكار كنی؟ وقتی موسی(علیه السلام) به سراغ فرعون آمد گفت: «فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنی‏ إِسْرائیلَ وَ لا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْناكَ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّكَ وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏» طه/47، چون فرعون بنی‌‌‌‌‌اسرائیل را به بندگی كشیده‌‌‌‌‌بود. حتی در جای دیگر داریم، «وَ لا تُعَذِّبْهُمْ‏»، چرا اینها را شكنجه می‌‌‌‌‌دهی چرا اینها را عذاب می‌‌‌‌‌كنی خوب آنها را ول كن به قول حضرت امیر(علیه السلام) هر انسانی آزاد متولد شده به چه دلیل بزرگ كه شد اسیر دیگری می‌‌‌‌‌شود به چه دلی بله قربان‌‌‌‌‌گوی دیگری باشد. حركت انبیاء برای توحید و مبارزه با طاغوت بوده، «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» نحل/36، بندگی خدا، اجتناب از طاغوت اصلاً اگر كسی مبارزه با طاغوت نداشته باشد توحیدش هم توحید نیست توحید دو تا بال دارد(لا الله) كه توحید نیست(لا اله) هم باید بگویی(لا اله) و هم باید بگویی(لا الله)(لا اله) یعنی من هیچ طاغوتی را قبول ندارم هیچ معبودی را قبول ندارم جزالله، «فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏» بقره/256، اگر كسی به طاغوت كفر ورزید ضد طاغوت شد بعد، «وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‏»، ایمان به خدا داشته‌‌‌‌‌باشد یعنی، «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‏»، خالی، 50% است 50% هم كفر به طاغوت است.
الان گیر كشورهای اسلامی چیه؟ اسحاق را بین كه به درك می‌‌‌‌‌رود كشورهای اسلامی كه پشت پرده و بیرون پرده غمناك هستند اینها ممكن است به ظاهر، «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‏»، باشند اما مسلمان 50% هستند منتهی اسلام 50% فایده ندارد شما اگر همه نماز را بخوانید(والسلام علیكم) را نگویی نمازت پوچ است وقتی كلید در را باز می‌‌‌‌‌كند كه همه دندانه‌‌‌‌‌هایش درست باشد اگر یك دندانه كلید نباشد قفل باز نمی‌‌‌‌‌شود. به شخصی گفتند شنا بلدی؟ گفت 50% گفتند چطور؟ گفت شیرجه می‌‌‌‌‌زنم دیگر بیرون نمی‌‌‌‌‌آیم! ! ! ما 50% نیستیم یك نفر عاشق دختر شاه بود گفت ما می‌‌‌‌‌خواهیم دختر شاه را بگیریم 50% آن درست شده‌‌‌‌‌است گفت چطور؟ گفت از ما مسئله‌‌‌‌‌ای نیست فقط دختر شاه قبول نمی‌‌‌‌‌كند.
كشورهایی كه كفر به طاغوت ندارند مسلمان ناقص هستند اگر بشود اسم آنها را مسلمان گذاشت. دكتر شقاقی این دكتر انقلابی حزب الهی مخلص و ارزشمند ترور می‌‌‌‌‌شود یكی از این مفتی‌‌‌‌‌های نامرد(مفتی یعنی فتوا دهنده)هیچ تكان نمی‌‌‌‌‌خورند. (بن باز) عالم درجه یك سعودی است انگار خفه شده اینجا معلوم می‌‌‌‌‌شود كه اینها نه سنی هستند نه شیعه ما در جمهوری اسلامی اعلام عزای عمومی كردیم برایش جلسات گرفتیم بسیاری از خیابانها و موسسه‌‌‌‌‌ها را به اسم دكتر شقاقی می‌‌‌‌‌كنیم مسئله سنی وشیعه نیست مسئله این است كه كی كفر به طاغوت دارد.
علمای كه در كشورها ساكت هستند اینها «یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند رؤسای جمهورشان «یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند و گرنه ایران كه ابتكار روز قدس را بوجود آورد مثلاً فلسطینی‌‌‌‌‌ها مسئله شیعه و سنی است؟ در بسیاری از موارد حمایت ما شیعیان از سنی‌‌‌‌‌ها بیش از حمایت سنی‌‌‌‌‌ها از سنی‌‌‌‌‌ها بوده برای ما مسئله شیعه و سنی مطرح نیست آنچه مهم است «یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» دارد خیلی از شیعه‌‌‌‌‌ها «یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند ما با آنها حسابی نداریم. دكتر شقاقی عرب بود اگر قومیت و عربیت است باید تكانی بخوریم اگر سنی بودن است باید علمای سنی تكان بخورند به هیچی‌‌‌‌‌شان رحم نكردند نه به عربی بودن و نه به سنی بودن مرده‌‌‌‌‌اند و باید هم مرده باشند چون مكتب ما در روضه‌‌‌‌‌ی امام حسین(علیه السلام) گریه می‌‌‌‌‌كند كه حسین(علیه السلام) سر داد كه تن به حكومت طاغوت ندهد یك عمری مادرهایمان این را توی جلسه روضه می‌‌‌‌‌شنوند حسین(علیه السلام) زیر سم اسب رفت تسلیم یزید نشد ما هر چه داریم از روضه داریم ما هر چه داریم از مسجد داریم. مسجد زنده مسجدی است كه همه توی ان داغ شوند مسجدی كه درآن نماز بخوانند و چرت بزنند آن مسجد مرده است شما حساب كنید مهمترین جماعت در مسجدالحرام می‌‌‌‌‌شود ایام حج نمازهای یكی دو میلیونی مشكل چیه؟ زیر پا كه نفت است جمعیت كه یكی دو میلیون است نمره حمد و سوره 20 است 700 بلندگوی یكنواخت دارد كه هیچكدام قطع نیست سنگ مرمر 20 آب و یخ 20 روی پا كعبه نیازی به قبله نما هم نیست از نماز جماعت مسجدالحرام یم سوسك نمی‌‌‌‌‌ترسد یك موش نمی‌‌‌‌‌ترسد اما چیه كه همه ابر قدرتها از نمازجمعه‌‌‌‌‌های تهران حساب می‌‌‌‌‌برند بعضی وقتها خطبه‌‌‌‌‌ها را دوبار هم گوش می‌‌‌‌‌دهند. در نماز جمعه ما هر كسی با یك زیرانداز رنگارنگ می‌‌‌‌‌آید حالا باز الان خوب شده روزهای اول زنها می‌‌‌‌‌آمدند برگ درختان را تكان می‌‌‌‌‌دادند در پائیز برگ درختها را زیر خودشان می‌‌‌‌‌ریختند سجاده‌‌‌‌‌شان را روی برگ درختها می-انداختند پیر زن ایرانی روی برگ نماز می‌‌‌‌‌خواند و آمریكا از او وحشت دارد آنها روی قالی نماز می‌‌‌‌‌خوانند آمریكا كه هیچی یك موش هم از آنها نمی‌‌‌‌‌ترسد گیر آنها توی رهبری است به همین خاطر حدیث داریم اگر عمری كنار كعبه نماز بخوانید خط رهبری-ات ولایت علی(علیه السلام) نباشد پایت به جایی بند نیست نماز بی ولایت نماز مسجدالحرام است.
«فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراكَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أَراذِلُنا بادِیَ الرَّأْیِ وَ ما نَرى‏ لَكُمْ عَلَیْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كاذِبینَ» هود/27.
یاران انبیاء طبقه محروم بودند، «ما نَراكَ» به«هود»، به پیغمبرها می‌‌‌‌‌گفتند: «ما نَراكَ»، ما تو را نمیبینیم، «اتَّبَعَكَ»، تبعیت می‌‌‌‌‌كند از تو، «أَراذِلُنا»، اراذل و اوباش یك مشت لات گرسنه دور تو هستند دور و بر تو ادم حسابی نیستند، «وَ ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أَراذِلُنا»، نمی‌‌‌‌‌بینیم پیروی كند مگر انهایی كه انها اراذل هستند اراذلی كه، بادء الرای، یعنی در رای ابتدایی. . . . یعنی آن اراذل هم اگر دقت كنند آنها هم. . . اراذلی كه باید اولی مرید می‌‌‌‌‌شوند یك خورده عمیق بشوند آنها هم مرید تو نمی‌‌‌‌‌شوند. خداوند یار مستضعفین است، «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْكَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ» حج/40، اگر خلاصه یك عده بلند نشوند و قیام نكنند جبهه نروند نه فقط مسجد خراب می-شود كلیسا هم خراب می‌‌‌‌‌شود صومعه هم كه مال راهبه‌‌‌‌‌ها است یعنی هرجا كه محل یاد خداست همه جا خراب می‌‌‌‌‌شود یعنی خلاصه توی جامعه یك عده انقلابی مجاهد باشند كه اینها سینه سپر كنند شاخ و شانه بكشند برای مكتب و گرنه اگر از این مسلمانهای وارفته و بزدل و ترسو باشند بساط دین به هم می‌‌‌‌‌خورد.
رفته بودم رمانی این كشور كمونیستی بود اینها خیلی ضد مذهب بودند هر رقم مذهبی كه باشد كاری به اسلام و مسیحیت هم نداشتند اینها رسیده‌‌‌‌‌بودند در خیابان كشی به یك كلیسا، كلیسا آثار باستانی بود و معماریش خیلی قدیمی بود هم می‌‌‌‌‌خواستند هنر معماری نیاكانشان را حفظ كنند و هم می‌‌‌‌‌دیدند این مظهر دین است نشستند فكر كردند با این ساختمان چكار كنند؟ باشد مظهر دین است و او مذهب مسیحیت اگر هم نباشد آثار نیكانمان را از دست دادیم حیف است همچین ساختمانی كارشناسها آمدند و زیر این را خالی كردند با آهن جوری زیرسازی كردند آهن‌‌‌‌‌ها را گذاشتند روی(بور بورنگ)(چرخ) كل ساختمان را عقب كشیدند كه این ساختمان نبش خیابان نباشد یعنی حاضرند ساختمان را با بوربورنگ(چرخ) بكشند كه در خیابان سیمایی این مذهب نباشد.
باید عده‌‌‌‌‌ای باشند حمایت كنند بعد هم خداوند فرموده اگر نبود قیام بعضی اثار مكتب آسمانی از بین می‌‌‌‌‌رفت چه یهودیت چه مسیحیت و چه اسلام بعد هم می‌‌‌‌‌گوید خداوند هر كس را كه به پاخیزد كمكش می‌‌‌‌‌كند بالاخره بچه‌‌‌‌‌های فلسطین یك زمان به حكومت خواهند رسید وعده خداست در قانون اساسی یك قانون است كه جمهوری اسلامی موظف است از تمام مستضعفین جهان حمایت كند افتخار ما اینست دلیل ما سوره نساء آیه 75 كه می‌‌‌‌‌فرماید اصلاً چرا ناله مستضعف را می‌‌‌‌‌شنوید داد نمی‌‌‌‌‌زنید، «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» نساء/75، حدیث داریم، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»(كافی، ج‏2، ص‏164)، كسی ناله‌‌‌‌‌ی یا مسلمانها به فریادم برسید را بشنود، و جوابش را ندهی، مسلمان نیستی اصلاً بی‌‌‌‌‌تفاوتی بی‌‌‌‌‌دینی است، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَا آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ مَنْ بَاتَ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ‏] وَ جَارُهُ جَائِعٌ»(وسائل‏الشیعة، ج‏17، ص‏209)، ایمان ندارد به خدا كسی كه شكمش سیر باشد همسایه‌‌‌‌‌اش گرسنه باشد. یكی از فحش‌‌‌‌‌هایی كه در كارشان به هم می‌‌‌‌‌دهند می‌‌‌‌‌گویند‌ای بی‌‌‌‌‌درد! یكی می‌‌‌‌‌گفت حیف درد كه به آدم بی‌‌‌‌‌درد وارد شود. یعنی آدم بی‌‌‌‌‌درد، درد هم برایش كم است. بعضی‌‌‌‌‌ها نسبت به قران بی‌‌‌‌‌تفاوت هستند، «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا یَذْكُرُونَ» صافات/13، هرچه به آنها تذكر می‌‌‌‌‌دهیم بی خیال هستند ماه رمضان می‌‌‌‌‌آید و می‌‌‌‌‌رود شب قدر می‌‌‌‌‌آید و می‌‌‌‌‌رود اصلاً همینطور نشسته با سیب زمینی هیچ فرقی نمی‌‌‌‌‌كند بی‌‌‌‌‌خیال است بگویند كجا سقوط كرد سقوط كرد گوشت كیلویی چند است لپه چند است دلار چند است آدمهای بی‌‌‌‌‌درد برعكس آن آدمهای دردمند به حضرت امیر(علیهالسلام) گزارش دادند خلخال از پای زن كافر گرفته‌‌‌‌‌اند خلخال یك چیزی است كه زنهای عرب به پا می‌‌‌‌‌كنند مثل النگو است كه زنهای ایرانی به دست می‌‌‌‌‌كنند وسیله زینت است آن زن مسلمان نبود اما در كشور اسلامی زندگی می‌‌‌‌‌كرد حضرت امیر(علیه السلام) فرموداگر آدم از غصه بمیرد جا دارد كه چرا ظلم شد به زن كافر.
در جبهه مسلمانها پیروز شدند یك زن اسیر را گرفتند این زن آمده‌‌‌‌‌بود بكشد منتهی دستگیر شده‌‌‌‌‌بود زن اسیر را دادند به یكی از یاران گفتند او را نزد پیغمبر(صلی الله علیه و آله) ببر و بگو این زن و شوهرش آمده‌‌‌‌‌بودند كه شوهرش كشته‌‌‌‌‌شد و این زن هم اسیر شده این مسلمان كه می‌‌‌‌‌خواست زن اسیر را خدمت پیغمبر(صلی الله علیه و آله) كه ببیند تكلیف خانم چی هست راه زن را گرداند زن را از راهی آورد كه بدن كشته شده‌‌‌‌‌ی شوهرش را ببیند دلش بسوزد به زن گفت كشته‌‌‌‌‌ی زن تو اینست زن هم تا كشته را دید جیغ زد بعد وقتی آمد خدمت حضرت گفت یا رسول الله مردش را كشتیم زن را اسیر كردیم وقتی هم می‌‌‌‌‌خواستم بیایم راه زن را گرداندم كشته را دید و جیغ زد حضرت فرمود اینكه مردش كشته شده طوری نیست چون او آمده‌‌‌‌‌بود ما را بكشد زن را هم اسیر كرده‌‌‌‌‌ای طوری نیست چون بالاخره در جنگ اسیر هم هست اما چرا دل این زن را سوزاندی جنگ هم اخلاق دارد می‌‌‌‌‌گوید می-خواهید بروید بجنگید آب را مسموم نكنید درختها را قطع نكنید به پیر زنها و پیر مردها و بچه‌‌‌‌‌ها كاری نداشته باشید كسی كه دارد فرار می‌‌‌‌‌كند توی كمرش گلوله نزنید.
زن فاسدی را داشتند می‌‌‌‌‌بردند شلاق بزنند شخصی به او جسارت كرد گفتند آقا شما حق دارید شلاق بزنید اما حق ندارید به او جسارت كنید یعنی شلاق زدن هم اخلاق دارد چه حمایتی می‌‌‌‌‌توانیم از فلسطینی‌‌‌‌‌ها بكنیم جز سالی یك راهپیمایی و فلسطینی‌‌‌‌‌ها با همین حمایت‌‌‌‌‌ها زنده هستند هیچ كس روی كره زمین به این فلسطینی‌‌‌‌‌ها كمك نمی‌‌‌‌‌كند. در سوره حجرات آیه 9 داریم كه اگر دو كشور اسلامی اگر یكی به دیگری تجاوز كرد همه امت اسلامی باید بسیج شوند، «فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتی‏ تَبْغی‏ حَتَّى تَفی‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ» حجرات/9، و جلوی متجاوز را بگیرند حالا اگر اسرائیل بود و فلسطین و لبنان یكی كفر بود و یكی مسلمان وقتی می‌‌‌‌‌گوید دو تا مسلمان باهم دعوا كردند شما حامی محروم باشید پس اگر مسلمان و كافر دعواشان شد ما حتماً باید حامی مستضعف باشیم راهپیمایی روز قدس مهم است. اصولاً این راهپیمایی‌‌‌‌‌ها عمل صالح است، «إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» شعراء/227، عمل صالح خیلی توی قرآن آمده عمل صالح چیه؟ مقدسین می‌‌‌‌‌گویند عمل صالح غسل جمعه، ناخن گرفتن، صدقه، نماز شب از این عبادتهایی كه كار به كسی ندارد ماهمه اینها را قبول داریم تمام این مستحبات شخصی و فردی و عبادی را قبول داریم اما یك عمل صالح را خدا دست روی آن گذاشته و ان راهپیمایی است آیه راهپیمایی اینست، «وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْكُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» توبه/120، یعنی قدم زدن دسته جمعی، دسته جمعی حركت نمی‌‌‌‌‌كنند كه، «یَغیظُ الْكُفَّارَ»، كه كفار را به غیض در بیاورند مگر اینكه نوشته می‌‌‌‌‌شود برای آنها عمل صالح یعنی هر گروه از مسلمانها كه دسته جمعی 10 نوری بروند به شرطی كه آن حركت دسته جمعی، «یَغیظُ الْكُفَّارَ»، كفار را به غیض در بیاورد هر حركت دسته جمعی كه كفار را به غیض در بیاورد این عمل صالح است.
گاهی وقتها راهپیمایی كفار را به غیض وادار نمی‌‌‌‌‌كند اصلاً كفار می‌‌‌‌‌خواهند شما توی بیابانها بدوید آمریكا غصه نمی‌‌‌‌‌خورد. آرم ما باد این باشد كه كفار توی این راهپیمایی غیض می‌‌‌‌‌كنند یا نه. انتخاب پیش می‌‌‌‌‌آید به چه كسی رأی بدهیم به كسی رذی بدهیم كه اگر این برود مجلس بیشتر از همه كفار غیض می‌‌‌‌‌كنند یكی از خط‌‌‌‌‌كش‌‌‌‌‌های ما، «یَغیظُ الْكُفَّارَ»، است حتی در تعیین مرجع حساب كنیم بین چندتایی كه معین شده كدام یكی هست كه اگر مرجعیت‌‌‌‌‌اش گل كند مرجعیت‌‌‌‌‌اش بالا برود آمریكا بیشتر از همه غیض می‌‌‌‌‌كند غیض كفار برای ما ارزش است. هر كاری كه كفار را عصبانی می‌‌‌‌‌كند آن كار حق است هر كاری را كه كفار از ما راضی باشند ان كار. . . . چون آیه داریم هر وقت دیدید كفار از شما راضی هستند در مسلمانی‌‌‌‌‌ات شك كن، «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» بقره/120، یهودی‌‌‌‌‌ها مسیحی‌‌‌‌‌ها از شما راضی نیستند جز اینكه بفهمند در خط آنها هستی اگر یك وقت گفتند آمریكا یا اسرائیل از شما راضی هستند پیداست یا آمریكای هستیم یا اسرائیلی.
خلاصه ملاك اینكه ما حق هستیم یا باطل اگر كفار از ما راضی بودند راه ما باطل است اگر كفار را به غیض انداختی حق هستیم. درراهپیمایی‌‌‌‌‌ها شركت كنیم هر چه جمعیت بیشتر باشد روی اینها حساب كنیم دنیا وقتی می‌‌‌‌‌خواهند بگویند ما در جامعه حضور داریم تانك‌‌‌‌‌هایشان را توی خیابانها می‌‌‌‌‌آورند حضور ما در جامعه اینست كه مقام معظم رهبری می‌‌‌‌‌آید مازندران رئیس جمهورمان می‌‌‌‌‌رود كردستان با آن استقبالها و از طریق ماهواره به دنیا می‌‌‌‌‌گوییم حضور ما حضور مردمی است. حضرت امیر(علیه السلام) در آستانه‌‌‌‌‌ی شهادت به حسنین(علیهما السلام) فرمود: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنًا»(نهج‏البلاغه، نامه 47). نسبت به ظالم دشمن باش و نسبت به مظلوم یاور باش و ما برای اینكه ازمظلومین یاری كنیم باید روز قدس شركت كنیم و علمائ هم حتماً باید باشند در خطبه سوم نهج البلاغه داریم. «وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ»(نهج‏البلاغه، خطبه 3). باید نسبت به پرخوری پر خورها حساس باشند نسبت به گرسنگی گرسنه‌‌‌‌‌ها حساس باشند یعنی حساسیت در روحانیون باید بیش از دیگران باشد بنابراین روز قدس در حمایت از مظلومینس كه رهبرش دكتر شقاقی بود و برای اینكه كفار را به غیض در بیاوریم با اینكه روزه هستیم شركت می‌‌‌‌‌كنیم إن شاء الله.
خدایا همینطور كه طاغوت را در ایران شكستی طاغوتهای جهان را بشكن(الهی آمین).
همینطور كه به ما رهبر عادل دادی رهبر عادل جهان حضرت مهدی(عجه الله تعالی فرجه الشریف) را به جهان عرضه كن(الهی آمین).
همینطور كه ایرانیها را نجات دادی از طاغوت دنیا و مسلمانها را از طاغوتها نجات بده(الهی آمین).
ما را از ماه رمضان بیرون نبر جز اینكه ما را از گناهان هم بیرون ببری(الهی آمین).
آنچه خیر در ماه رمضان برای بندگان خوبت مقدر می‌‌‌‌‌كنی برای ما هم صدقه سر انها مقدر بفرما(الهی آمین).
«والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته»